Vanmiddag een motor gedemonteerd voor revisie. Na het schoonmaken van het carter zag ik al een scheur naast de spoelenplaat bout. Voor de zekerheid toch maar even het lagergat gecontroleerd en , jawel hoor, ook daar 2 kleine scheurtjes.........
En altijd op de zelfde plek, (mooie manier van zichtbaar maken, bietensap?) en de carters zijn ook poreus, even met de brander een beetje verhitten en je ziet overal oude olie op borrelen, jammer deze slechte materiaal keuze destijds.
Gatverdamme, ik heb ook een vd Heem liggen die zo op het oog goed is, maar nu slaat de twijfel toe. vertel eens wat meer over je techniek Ronald, dit is hoogst interessante materie. Dat warm stoken had ik ook nog niet eerder gehoord.
dat is wel een heeeele mooie manier om iets zichtbaar te maken, ben zeer benieuwd waarmee. ik heb er hier ook nog 3 liggen waarvan ik denk dat ze goed zijn, maar het zou zomaar kunnen dat ze niet goed zijn op jou manier.
Werd op werk veel gebruikt , aftesten rotors op haarscheurtjes , scheurtjes na laswerk , enz , dacht ARDROX van chemetall, wij noemden het <spott check>
op het werk bij schadeonderzoek ook veel moeten gebruiken, "dye penetrant" een combinatie van petroleum met een kleurstof als inbrengmiddel/indringmiddel en een soort van heel fijne maizena ( of kalkpoeder ) als ontwikkelaar, dat laatste zuigt harder dan de scheur dus dan komt de binnendringer weer naar buiten, voor de grove scheuren in een carter kun je best wat huis tuin en keukenmiddelen gebruiken
Ik zie meestal de scheurtjes links, ONDER het schroefoog. Hier zit het boven het schroefoog, maar dan links EN rechts. Waarschijnlijk afhankelijk van de grootte van de klappen die het beestje krijgt. Zoals onze 24 uurs van 2015, een en al scheur, geen detectievloeistof nodig gehad