Als Beginnende oldtimer freak, afgelopen winter 2 solexen klaar gemaakt, en het weekeind een tochtje gemaakt, heerlijk.
Het biezen viel niet mee, daar maak ik geen hobby van, maar met behulp van wat malletjes was het wel te doen. De motorophanging (schetsplaten) heb ik gemaakt van rvs, die oude waren te slecht. Het handvat van de motorlifter heb ik een na laten maken, zelf een paar matrijsjes gemaakt en klaar, ze zijn weer mooi, alleen de kleur (grijs) is het niet helemaal, maar dit was hun standaard kleur, anders werd het wel erg duur. Uiteraard zijn ze gecoat, opnieuw gespaakt, enz, enz, je kent dat wel
Ik ben er trots op en erg blij mee, nu de ZOMER NOG.................
Heeeeeel mooi Jan,zo zie ik ze graag, vooral de zelfgemaakte schetsplaten zien er professioneel uit. Origineel horen op de oto geen biezen op de frame buis alleen een transfer maar ik moet zeggen dat de biesjes ook wel mooi staan.
Weer een paar solexen gered voor de sloop. Veel plezier
De ami is ook een beetje opgevoerd, ze zeggen altijd dat de solex van/voor een vrouw wat harder moet lopen, reden is dat ze meestal een beetje langer wachten aan een stoplicht/kruispunt en ze moeten de groep weer inhalen. De gashandle werkt ook andersom, dus handeltje naar het handvat toe is gas geven, is voor haar makkelijker. Maar de kleplichter werkt dus niet meer, en er zit een vrijloop koppeling in en dus blijft dat ding stationair lopen, ha ha en nu...... een bijna onzichtbaar afzetknopje gemaakt.
PRACHTIG !!!!!! Ome Jan, Ik herken het voldane gevoel van je, vooral als je die twee schoonheden zo naast elkaar ziet staan.Moet je opletten wat voor positieve reacties je krijg van de zomer , als je aan het toeren bent.En let maar op, een ieder van de wat oudere mens zal zeggen "Hé een Solex, daar heb ik vroeger ook nog op gereden". Ja, wie niet in de jaren 50-70.Het was hét vervoermiddel, buiten de fiets in die tijd. Veel rij, en bekijk plezier jullie met z'n twee.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Ja Peter, dat is een hele verbetering van jou en je pa. Het geluid van die blauwe zal jij wel herkennen, typies "VENNIX" Geluid. Als Jij naar Boxtel komt, kom ik met die dingen naar het startpunt (oude ketting)Ik ben namelijk geen lid van die club. En je bent natuurlijk altijd welkom op mijn adres.
Maar neem een zonnebril mee, want ze blinken, hahahahah
Ja, je was zo in eens vertrokken, we hadden na afloop nog wel even een biertje kunnen drinken. Het was een mooie tocht en bere gezellig en mijn koffertje heeft sins jaren eindelijk weer wat km gemaakt.
Is goed, denk ook eens aan 2 juni toertocht Drenthe, is voor alle soorten oldtimer brommers, ook altijd veel mensen uit het zuiden die blijven overnachten,de tocht is uitgezet met bortjes, je kan hem samen of indevidueel rijden, altijd gezellig.
Hallo ik moet zeggen dat je een echt mooi stukje vakwerk geleverd hebt en sommige details nog degelijker als origineel.En de solex weer echt op een positieve manier in beeld brengt zoals ie vroeger werd verkocht. Deze zijn in topstaat gebracht en dat mag wel gezegd worden.
Schitterend, maar ik zie ze nu eenmaal liever zoals ze uit de fabriek kwamen! Dus originele lak, chroom en overige delen en dan mooi opgepoetst. Maar ieder zijn plezier en zo hoort het ook m.i.
Nog even een vraagje over de RVS schetsplaten. Ik zie op de foto ook een mooie knop om de frictieplaat op zijn plaats te houden. Heb je deze knop verend gemaakt zodat de frictie plaat ook nog daadwerkelijk een frictieplaat is ? Zo niet dan kun je met rijden een probleem hebben want dan stuitert de motor steeds in die mooi nagemaakte haak van je. De frictie plaat dient stevig tussen twee ringen vastgeklemd te worden (veerbelast) zodanig dat de frictie plaat nog maar net tussen deze ringen door kan schuiven ( dus niet "moer" vast hetgeen je wel vaak bij racers ziet maar daar staat het blok vast op de band)
De knop is niet verend, maar er zitten 2 kuntstof werkstof-S ringen (groen) tussen, als je die een beetje op spanning zet dan heb je een mooie gelijding, je kan hem zo zwaar zetten als je wil. Het is een zeer slijtvaste kuntstof. Ik heb er nu, schrik niet, wel 3 tanken mee leeg gereden. Geen probleem, loopt en rijd als een zonnetje, maar ik kom er nu wel achter dat de fietspaden hier en daar wel erg slecht zijn. Voorral die boomwortels die er onder door groeien. Kunnen we geen actie groep hiervoor oprichten......haaha
Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
De knop is niet verend, maar er zitten 2 kuntstof werkstof-S ringen (groen) tussen, als je die een beetje op spanning zet dan heb je een mooie gelijding, je kan hem zo zwaar zetten als je wil. Het is een zeer slijtvaste kuntstof. Ik heb er nu, schrik niet, wel 3 tanken mee leeg gereden. Geen probleem, loopt en rijd als een zonnetje, maar ik kom er nu wel achter dat de fietspaden hier en daar wel erg slecht zijn. Voorral die boomwortels die er onder door groeien. Kunnen we geen actie groep hiervoor oprichten......haaha
Als je in staat bent om zulke mooie platen te bouwen acht ik je ook in staat om er schokbrekers onder te zetten. inderdaad zijn sommige fiets paden erg slecht, hier word vanuit sommige instanties al wel over geklaagt richting de overheid....is het over tien jaar wel opgelost.
Iets minder spanning in de bandjes helpt wel iets.
Ik zelf heb al eens een verende voorvork van een vespa Boxer in een solex gezet ( wel balhoofd om moeten lassen) deze voorvorken hebben goede boutjes aan de buitenpoten zitten om met zelf gemaakte schetsplaten een solex blok aan op te hangen. Het zelf maken van schetsplaten is een dankbaar en relatief eenvoudig werkje
Die schetsplaten maken stelt inderdaad niet zoveel voor, ik heb er inmiddels al verschillende gemaakt, zit te denken om ze te laten laser snijden, uitzetten in autocad en de lasermachine kan aan de gang, je kunt er niet tegen werken. Het enige lastige zijn de opstaande kantjes, die las ik er met mijn tiglasapparaat tegen en dan op de schuurband om het lasje netjes weg te werken. het is wel met rvs, je bent er vanaf, het overleeft je, en ik heb iets tegen ROEST.
Ik maak de platen van iets dikker RVS. Je hebt dan absoluut geen opstaande randjes nodig. RVS is van zichzelf ook al stijver. De veren maak ik vast aan speciale boutjes ( voor de onderste gaten)waar ik een paddestoeltje aan het uiteinde heb gedraaid waar het oog van een veer omheen haakt.
2 mm en ik zaag het ( moet dat toch doen vanwege de ronding)waarbij ik een fijn getande zaag gebruik ( ik meen 24 per inch) en ik smeer met enige druppeltjes Rocol anders vreet de zaag zich stuk.