Voortandwielas vervangen omdat ie afgebroken was en ook bleek ie niet te schakelen, blokkeerarm bleek verbogen. Deze weer rechtgemaakt en nu schakelt ie weer lekker soepel.
Daarna alle noodzakelijke dingen gemonteerd en hij loopt weer. Ook de verlichting werkt naar behoren.
Uitshimmen is speling van een as oplossen. Bijvoorbeeld, een as heeft een axiale speling van 0,9mm en de speling mag maar 0,1mm zijn, dus moet er een ring tussen van 0,8mm.
Aan de evt speling heb ik niks gedaan, alleen keerringen vervangen.
Nu de MT goed afstellen vwb remmen en carburateur, dan kan ik een keuringsafspraak maken.
Dan ermee toeren en kijken hoe het blokje loopt. Dit was het eerste blok dat ik geheel alleen heb " besleuteld ", weet nu hoe het in elkaar zit en heb een ander blok klaarliggen om perfect te maken, die kan ik dan omzetten mocht dat nodig zijn (is trouwens wel 70cc )
De MT zover klaar gemaakt voor de keuring. Ook bij de MT heb je dus weer kleine verschillen...
Ik wou de achterrem kabel monteren ; ontbreekt het oog voor de Bowden kabel. Nu blijkt er ook een versie te zijn met stang ipv kabel. Hoefde ik dus gelukkig niet te lassen aan het gepoedercoate frame.
Dit dacht ik zo even om te zetten maar dit is een model met trappers en daar wou het alleen door een andere voetrem te modificeren, maar het is gelukt :
Ook de carburateur afgesteld en hij loopt nu mooi, bijna 50km/u op de teller. Dat vind ik snel genoeg voor de RDW-keuring.
Gelijk de RDW site opgegaan en dinsdag a.s. ben ik al aan de beurt, ben benieuwd hoe "streng" de keuring dit keer is.
Nou, de MT heeft een kenteken. Maar ik blijf me verbazen over de tarieven daar.
In de brief die ik meekreeg voorafgaande aan de keuring stond dat het 160 zou gaan kosten. Ik denk ah, dus net als met de rode.
Maarr, vorige keer alleen wat omheengekeken, framenummer bekeken, genoteerd en klaar. Nu volledige keuring, remmen, verlichting, algehele staat en rollerbank test. En wat mag ik betalen !??? 132
Scheelt weer 30 maar uniformiteit is ver te zoeken bij de rdw, ik had nog wel dezelfde keurmeester.
als hij heel zwaar is zit er een afvoerbinnenwerk in. meestal helpt het om hem net achter de las waar de bocht de pijp in gaat door te zagen ( aan de uitlaatkant NIET aan de pijpkant ca 1 cm verder dan de las) dan trek je de pijp eruit, zaagt de pijp die erin steekt eraf en last de boel er weer op , gas kan dan buitenom de insert weg komen en de uitlaat blijft toch "origineel"
Zou je me dit met een foto met pijl erop kunnen/willen verduidelijken JOAN ? Voordat ik iets sloop zodat het niet meer t repareren is.
Ik heb nog wel DIT gevonden maar hier verschillen de meningen nogal over zal ik maar zeggen.
als hij heel zwaar is zit er een afvoerbinnenwerk in. meestal helpt het om hem net achter de las waar de bocht de pijp in gaat door te zagen ( aan de uitlaatkant NIET aan de pijpkant ca 1 cm verder dan de las) dan trek je de pijp eruit, zaagt de pijp die erin steekt eraf en last de boel er weer op , gas kan dan buitenom de insert weg komen en de uitlaat blijft toch "origineel"
Zou je me dit met een foto met pijl erop kunnen/willen verduidelijken JOAN ? Voordat ik iets sloop zodat het niet meer t repareren is.
Ik heb nog wel DIT gevonden maar hier verschillen de meningen nogal over zal ik maar zeggen.
Han
wel zo ongeveer, maar dit system van bengrenzen kende ik nog niet, het type dat ik ken heeft gewoon een heel lange bocht die doorloopt in de pijp , eigenlijk net zo als solex. Door hem aan de demperkant net achter de las open te zagen maak je die pijp open , kan het door de pijp maar ook erlangs uitstromen, eigenlijk net als het advies bij solex om daar op de juiste plaats in de demper wat gaten door en door te boren om de doorstroming te bevorderen
boor een gaatje 2,5 mm op een aardige plaats in het verlengde van je voor bocht en voel met ijzerdraad . je voorbocht voor een "bovenlangs" uitlaat is te complex om vanuit de voor kant gezien daarlangs iets te gaan voelen
als ik zo naar deze uitlaat kijk is het al een sportuitlaat ik mis hier en daar wat specifieke deuken en ook de kleur is die van eentje die uit een niet Honda fabriek komt
OK snap ik. je Eigen uitlaat zal een pijp heben tot aan waar de uitlaat conisch begint te worden en niet al plaatwerk vanaf de cylinder, net even na de plek waar de pijp overgaat in plaat, boor daar maar eens. en kijk wat je tegenkomt
Gisteren een originele Honda voorbocht opgehaald. Ik denk dan kan ik het truukje om de binnenpijp eruit te halen mooi hierop toepassen.
Nu ik hem thuis goed bekijk blijkt dat meer mensen datzelfde truukje kennen scheelt mij mooi weer wat werk . De bocht binnenkort eerst eens monteren en als ie voldoet maar eens mooi spuiten. Ik heb hier al mooie uitlaatverf voorbij zien komen.
Cilinder en pet zij terug van tuner. Gelijk gemonteerd samen met originele, aangepaste HM bocht. Wát een mooi geluidje. Nog even de fijnafstelling vwb de juiste sproeier en dan is ie net voor het mooie weer klaar, wel eerst rustig inrijden
Kan ik zaterdag mooi in Vriezenveen de alternatieve 11stedentocht meerijden.
Ben gisteren beziggeweest met de sproeier, van 85 naar 110 gegaan en nu loopt ie mooi. 30Km gereden en de bougie ziet er nu zo uit. Wat zeggen de echte kenners; juiste verbranding of niet ?
Ruim 100km gereden vandaag en droog gehouden ! Er waren 450 inschrijvingen, of ze er allemaal waren weet ik niet (wij hadden niet aan voorinschrijving gedaan) maar het leek er wel op :
Ben gisteren beziggeweest met de sproeier, van 85 naar 110 gegaan en nu loopt ie mooi. 30Km gereden en de bougie ziet er nu zo uit. Wat zeggen de echte kenners; juiste verbranding of niet ?
Je hebt (weer) gelijk JOAN vwb de bougie, de BR7HS gedemonteerd en er zit na 200 km al een randje koolaanslag rond de bougie, dus hij lijkt idd te "koud".
Die 9 is veel te koud en je zal heel veel koolaanslag hebben. Als het goed is.
die koolaanslag is niet erg, zeker niet op het staal, ik kijk uitsluitend naar het puntje en die ziet er wat over verhit uit. koolaanslag is niet te voorkomen, een 6 kom ik al helemaal nergens tegen die zijn wel heel erg warm
De rode MT loopt prima, gister 40 km gereden en vandaag 45.
Ik krijg de witte echter niet goed aan het draaien. Tijdens het inrijden van de opgevoerde standaard cilinder hield ie op top al iets in, met een aangepaste originele Honda uitlaatbocht eronder.
Nu ik meer dan 500 km heb gereden heb ik er een Luhao bocht opgezet, en is ie wat feller geworden, loopt in het middenbereik prima. Maar op top stottert ie, het is net of ie dan geen brandstof meer krijgt. Ik heb allerlei sproeiers geprobeerd van 80 tot en met 130 maar geen verbetering. Iemand een idee waar ik het zoeken moet ? Het is 1x kicken en hij loopt en stationair loopt ie ook mooi.
Kun je ook de gasnaald omhoog afstellen met een clipje ofzo. Want als je zulke grote sproeiers plaatst en je verzuipt hem niet vind ik eigenlijk gek. Andere naald?
als je van 80 naar 130 geen verschil merkt zuig je de vlotter kamer te snel leeg mogelijk vlotter niveau iets bijstellen of hele circuit van toevoer controleren of daar een remming in zit .
Luchtfilter is een open huis Toevoer heb ik nog niet naar gekeken, maar elke keer dat ik een andere sproeier heb geplaatst (en dat is vaak de laatste tijd kan ik zeggen) was de vlotterbak volledig gevuld. Maar ik zal voor de zekerheid een het filter er tussenweg laten.
Ben zelf net weer verder gegaan met de witte MT, volgens de kenners kon er nog valse lucht door de krukaskeering komen, deze vervangen en de ontsteking anders gezet.
Morgen maar kijken hoe het loopt, hij lijkt zo in de schuur feller te reageren op t gasgeven. Nu is t te nat om naar buiten te gaan.
Loopt bijna goed nu, trekt zo door naar de 70 en lekker fel. Alleen in het middenbereik houdt ie iets in, toch iets te grote sproeier ? Er zit nu een 115 sproeier in met 18 mm carburateur.
eesret kwart van gasgeven: instellen met verkanting van je gasschuif in combinatie met je stationair sproeier ( met de huidige branstof meestal van maat 35 naar 50 gaan) van 1/4 to ca 3/4 afstellen met gasnaald, hoogte of taper van 3/4 tot vol hoofdsproeier.
de Keinith heeft wel degelijk een lucht sproeier kleine sproeier onder de aanzuig kelk de andere is voor de gasschuif die zit ook ter hoogte van de gasschuif Ik heb het fotootje wat aangepast
Ik wist niet dat daar ook verschillende maten in waren
Han
zo ziet hij er inderdaad uit, heel kort die gaatjes zijn om met lucht erbij tot een brandstof schuim te komen, dat heeft de buis voor de naald ook maar die is veel langer en daaronder zit meestal de hofdsproeier ingeschroefd.
die foto in een andere inzending is NIET de sproeier, die heeft het nog niet begrepen, dat is de luchtregeling die in combinatie met de sproeier het goede mengsel geeft net zoiets als die lucht/choke hevel van de solex, de REMLUCHT regeling
Dat de sproeier in de vlotterbak zit weet ik al een poosje maar hij vertelde dat ie niks kon verstellen van links naar rechts choke hoofdsproeier stationairsproeier
Kijk en daar zit ie bij mij nou niet, de stationairsproeier. Keihin heeft verschillende types, mét en zonder stationairsproeier en ik heb die laatste...
Tja, dat zijn dan weer van die verrassingen. Ik vraag me nu af wat voor gat dat is. Er lijkt ook een kanaal te lopen zo aan die buis rechts te zien. Mij lijkt het toch als je een luchtschroef hebt ook wel een sproeier nodig te hebben. Maarja alles kan. Ik ben benieuwd hoe dit nu afloopt.
BTW, die sproeier die Joan laat zien lijkt helemaal op de sproeier die ook in mijn Mikuni 20mm zit. Misschien wel precies dezelfde. Maarja ook dat kan net weer iets afwijken natuurlijk. Ook de maat van je hoofdsproeier wijkt ook af t.o.v. Bing of Mikuni. Want 115 is bij Bing en Mikuni echt voor de grotere carburateurs.
Hoop wel dat het goed komt. Maar dat komt het zeker.
Heb vandaag de originele Honda bocht weer gemonteerd, gisteren met de Luhao gereden maar die heeft erg veel lawaai.
De ori bocht rijdt heerlijk rustig, maar op top +/- 60 en ik wil een beetje toeren rond de 55 km/u. Wanneer ik de ori bocht gebruik moet ik dan dus zo'n beetje volgas rijden.
Wanneer ik de Luhao gebruik heb ik meer lawaai maar hoef ik minder toeren te draaien, ik ben er nog niet uit.
Met de ori bocht zit ik op sproeier 100 en loopt ie fijn over heel het bereik.
is het een echte keihin of een van de vele chinesche klonen dan staat er vaak iets op als KeiLin, KeiMin of "Keihin designed in japan"
die met sproeier zijn echt de betere. Het gietwerk ziet mij ook wat rubbelig, de keihins die ik ken zijn echt super glad . meet de maat van de prop is op die erin zit
over hoofdsproeiers, bing geeft de maat op in honderdste van een mm en veel andere moet je de opgegeven maat met een factor vermenigvuldigen, vaak is dat 0,8 dus een sproeier 100 van zo een merk is te vergelijken met een (100x 0,8)=80 van bing . uit mijn geheugen, die solex van ons een factor 1,3 sproeier 27 ergens in de buurt van de 0,35 mm
een lang stuk volgas rijden, meteen stoppen en de bougie controleren opkleur als je genoeg olie in de benzene hebt kun je redelijk arm rijden, koffie met melkbruin dat is de kleur, wit is fout, een heel klein wit randje om je central electrode mag, ik meen dat NGK een goede kleurentabel op zijn website heeft
Ik heb een originele Honda HM uitlaatbocht op de kop kunnen tikken. Een gaatje geboord om te kijken of de binnenpijp erin zit, en ja die zit erin.
Heeft het nu ook zin om de bocht er al bij de las af te zagen en daar een dikkere pijp met flens op te lassen ( de flens is er hier toch al af)? Of moet er echt een stuk van de binnenpijp verwijderd worden om resultaat te krijgen ?
binnenpijp weg de bocht oplaten houden bij de las, als je de pijp niet weg krijgt omdat hij inwendig ook gelast is met een dremel met schijf ca de eerste 3 cm inwendig weghalen zodat de nieuwe te plaatsen bocht in en om de nog inwendige pijp kan blazen
Gisteren ritje van in totaal 120km gedaan. Vanuit NieuwHeeten vanaf het feestterrein aldaar.
95 deelnemers dus mooi groep. Mijn broer reed ook mee op zijn MTX-automaat die hij in Frankrijk op heeft gehaald. Was zijn eerste toertocht en hij heeft hem gelukkig uit kunnen rijden zonder panne.
ik zie diverse combinaties, de meeste witte zie ik met een rood zadel. welke combinaties zijn origineel ? kan me voorstellen dat in de loop van het gebruik er nogal van zadels gewisseld is want dat was niet het sterkste punt van de Honda en zeker niet de zadels met een print erin
Lekker he. Zeker prachtig weer. Morgen ook weer eens een rondje doen. Afgelopen zaterdag hier met de club ook geweldige rit gehad. En altijd met een ommetje terug naar huis. 120 km.
Na de mislukte rit naar Roermond is er toch een MT bijgekomen, voor een kennis van mij. Hij krijgt hem voor zijn 50ste verjaardag van vrouw en kinderen.
Zijn nu naar Belgie gereden, vlak bij Luik/ dit is m :