Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 41 of 54 1 2 39 40 41 42 43 53 54
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag het blok van de AMI ontleed, tijd voor revisie.

Weet iemand zo de maat van de o-ring op de krukas ?


Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ohhh, heerlijk karweitje zo.
Pas een beetje op je lichtkapje. (beschadeging?) Zou zonde zijn.
Als de o-ring niet beschadigd is, niet vernieuwen. Of gewoon effe een passende halen bij een autoshop.

Is alles in orde van het blokje?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een kort uitlaatje gemaakt.
Anders zit je altijd met die lange uitlaat te hannesen.

Attached Images
DSC01586.jpg (229.35 KB, 58 downloads)
DSC01590.jpg (147.39 KB, 53 downloads)
DSC01591.jpg (161.25 KB, 48 downloads)
DSC01593.jpg (175.75 KB, 49 downloads)
DSC01594.jpg (158.26 KB, 50 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het glimt weer Alfons.
Zo heb ik aan een standaard uitlaat een flauwe bocht van 90 graden opzij gemaakt
zodat deze ook boven de werkbank blijft maar toch de originele lengte behouw.

Bij een Installateur hebben ze ook vaak alle soorten O-ringen.
De as en een bus meenemen en dan passen dat de bus lichtjes over de ring schuift.
Als je de goede maat gevonden hebt, gelijk een paar extra meenemen voor een evt. volgende OTO revisie.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag het blok van de AMI ontleed, tijd voor revisie.

Weet iemand zo de maat van de o-ring op de krukas ?



Krukas o ring die ik gebruik 14x1,6


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En als je die maat niet kunt vinden kan je altijd Hier nog terecht.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohhh, heerlijk karweitje zo.
Pas een beetje op je lichtkapje. (beschadeging?) Zou zonde zijn.
Als de o-ring niet beschadigd is, niet vernieuwen. Of gewoon effe een passende halen bij een autoshop.

Is alles in orde van het blokje?


Alfons
even oppassen, lengte en dikte van de pijp kan de resultaten beinvloeden !!!
wel heeeeel mooi gemaakt

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Een kort uitlaatje gemaakt.
Anders zit je altijd met die lange uitlaat te hannesen.




Alfons

hoort dit niet bij standaard levering van het steuntje ??

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohhh, heerlijk karweitje zo.
Pas een beetje op je lichtkapje. (beschadeging?) Zou zonde zijn.
Als de o-ring niet beschadigd is, niet vernieuwen. Of gewoon effe een passende halen bij een autoshop.

Is alles in orde van het blokje?


Blokje was verder OK, alleen weinig trekkracht meer, wel genoeg snelheid bij wind mee.
De uitlaatpoort zat wat dicht dus dat zal t geweest zijn.
Vwb de o-ring, die zag er niet uit toen de bus eraf ging, dus die wordt vervangen. (op de foto ligt de ring op het luchtfilterkapje, kijk zelf maar)


Last edited by solexnl; 27/10/14 05:11 AM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag het blok van de AMI ontleed, tijd voor revisie.

Weet iemand zo de maat van de o-ring op de krukas ?



Krukas o ring die ik gebruik 14x1,6


Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt !

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat weet ik wel hoor Andre. De pijp was zelf 18mm het korte stukje in/ertussen is 13mm in doorgang en dat is genoeg. Loopt er prima op. Merk geen verschil.

Het is geen meester werkje hoor. Gewoon effe wat gemaakt zodat hij gewoon op de werkbank kan blijven staan.

Nee het was niestandaard bij het steuntje. HAHhAaa. Moar da wette gij wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Solexnl. Heb je ook het cartertje eerst wat opgewarmt en toen het lager eruit gehaald?

Ja ik zie dat beschadigde o-ringetje nu. Ach gewoon vervangen. Je weet waar te bestellen of halen toch.

Maak er wat moois van zou ik zeggen. laugh


Last edited by Alfons_Amuse; 27/10/14 06:24 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Carter heeft 10 min op de houtkachel gelegen en daaran drukte ik het lager er zo uit.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
vandaag krukas gevuld met lood voor balancering, minder dan 1 gram onbalans, lijkt me goed genoeg voor mij

groet
ANdre

van dat soort krukassen heb ik er ooit een serie gemaakt/ eerst de krukas schoondraaien totdat de diameter zo klein is da het stukje metaal bij het bigend ook als dragend punt meedoet.
Dan de achterkant afdraaien tot deze vlak is. ( dat 1/2 banaan contragewicht weg.

dan een draaibank hulpstuk maken van een recht hoekige plaat die qua recht hoek ca 4 cm groter is dan de gewenste diameter van het nieuwe vliegwiel.
in het centrum een pijp of klos om de plaat in de draaibank in te kunnen spannen Op elke hoek van de plaat een gat rond 5,8 boren en naboren met 6
In de draaibank het frontvlak van het hulpstuk netje vlakken en in het centrum een kuil draaien minimaal met de diameter can welke opstaande rand in je carter dan ook.

dan een 12 mm dikke ijzeren plaat met dezelfde afmetingen zagen, roodheet maken om de spanningen eruit te doven, NIET afschrikken in water of anderzins, pak de krant of zo en neem je rust.
opspannen en een kamer uit draaien met exact de diameter van de krukas die al klaar ligt en een centraal gat met je raad het al minimaal de diameter van enige opstaande rand in je carter.

deze vierkante "bus" vanaf de kant van je kruktap over de krukas laten vallen, passing niet te strak want dan heb je kans dat je pen iets zwikt
best is een van de hoeken bij de pen te hebben.
is op diverse manieren vast te zetten , net wat je in huis hebt, maar kies wel een manier die diep genoeg ligt ( bij keuze boutjes) dat je straks bij de volgende fase, het rond maken niet de boel weer verliest. mooiste is als je een "omsmeltrun" met TIG kan doen alleen ter plaatse van de originele wang ( ca 180 graden in de rondte)

holle ruimte ( dat is al niet zo veel meer ( eventueel opvullen met stukjes aluminium)
Uitbalanceren 3 gaten boren van rond 10 door en door op zo een afstand dat ze nog op te boren zijn naar 13, opboren naar 13 aan de accterkant een bodem laten staan van 2 mm ( dus 2 boren 13 nodig, 1 nomale met 120 graden geslepen kop en 1 met een platte kop om een potgat te kunnen boren, met dremel iets van een O-ring achtige groef in het centrum van het gat boren.
prop lood met punt van 1 mm in het gat, met twee doppen (sleutels) links en recht op het lood in een bankschroef het lood samenpersen.

Dan ben je al een heel eind


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
joan

ben er lang mee bezig geweest maar toch op een ietswat andere manier. heb niet zo geavanceerd gereedschap dus moet wat creatief zijn met de oplossingen
resultaat ??? binnenkort weet ik het
wordt gedeeld op het forum!!
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
joan

ben er lang mee bezig geweest maar toch op een ietswat andere manier. heb niet zo geavanceerd gereedschap dus moet wat creatief zijn met de oplossingen
resultaat ??? binnenkort weet ik het
wordt gedeeld op het forum!!
groet
ANdre

even afmaken met een puch (maxi) drijfstang dan Maar ?
makkelijk, eenvoudig en betrouwbaar tegen acceptabele kosten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
JOAN

waarom puch maxi ???heb ik wel liggen maar waarom?
kan dan ook weer opnieuw balanceren

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Past er zo op ,de lengte is t zelfde en veeeeeeeeel sterker.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
bouwt veel smaller weg, kun je ook je zijdeksel van een vulplaat voorzien en dat lager van zo een drijfstang is O- zo veel beter dan dat gesloten ding van solex dat min of meer ontwikkelt is voor een (versnellings)bak waar constant voldoende olie in de rondte giert om te smeren maar ook te koelen ( vaak het belangrijkste van olie de hitte wegnemen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Het gele plaatje op het neusje van mijn CNC blok rammelde een beetje. Om het goed te kunnen repareren (de lipjes aan de onderkant vast solderen) heb ik het blok van het frame gehaald en het neusje gedemonteerd. Er bleek veel prut aan het carter vastgeplakt te zitten. Een grondige uitwendige reiniging van het blok staat op het programma. Mijn reserve blok (met een onvervalst OTO carter, een uit de laatste serie die in Den Haag zijn gemaakt), mag de komende tijd zijn best doen.

Groet,

Huub

Attached Images
Schoon maken.jpg (62.72 KB, 50 downloads)
Prut.jpg (80.92 KB, 47 downloads)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: dreke2
joan

ben er lang mee bezig geweest maar toch op een ietswat andere manier. heb niet zo geavanceerd gereedschap dus moet wat creatief zijn met de oplossingen
resultaat ??? binnenkort weet ik het
wordt gedeeld op het forum!!
groet
ANdre

even afmaken met een puch (maxi) drijfstang dan Maar ?
makkelijk, eenvoudig en betrouwbaar tegen acceptabele kosten.


JOAN

begin wel te twijfelen wat ik zal doen, kun je kort aangeven wat het "meerwerk"zou zijn, voordelen heb je al vernoemd

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toch makkelijk he zo'n tweede blokje.

Heb je veel zandpaadjes gereden. Zo'n Solex blokje neemt toch altijd veel troep op he. Zo'n CNC cartertje is ook beter schoon te maken. Minder hoekjes enzo. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
JOAN

begin wel te twijfelen wat ik zal doen, kun je kort aangeven wat het "meerwerk"zou zijn, voordelen heb je al vernoemd

groet
ANdre

feitelijk geen, mooi is wel als je een bronzen ring hebt om tussen de wang en de drijfstang te leggen, als je het zijdeksel op wil kunnen vullen dan wel meer werk: krukpen bus inkorten op breedte bigend (+0,5mm) dan krukpen inkorten dat hij net lang genoeg is naast de kortere bus nog 1 borgring en de moer te accommoderen ( gebruik de smalle DO/OTO moer en niet de hogere 3800 moer voor maximale winst), maar het hoeft niet 1 op 1 vervangen van de oude wel met een paar vulringen om de zijdelingse speling te compenseren, er zijn setjes zitten deze ringen al bij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
gisteren ben ik begonnen aan mijn 4 takt project , was dat 24 uurs gedoe even zat.

blok ligt al bijna uit elkaar voor revisie.
nog wel wat plaatwerk nodig aan het frame maar zoals ik al eerder meldde bij andere topics , door daar mijn handen om te draaien in de juiste richting is het "A floutje of coin" ( Van Gaal taal schijnt nogal in te zijn )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
even een impressie van het 4 takt project.

Attached Images
viertakt-project.jpg (141.66 KB, 63 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
'Tkennet


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Joan
even een impressie van het 4 takt project.




Is dat een Tomosstuut op de 4 takt?
Ik zoek nog een dergelijk stuur voor mijn project. Dan weet ik waar naar te zoeken, vandaar de vraag.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Origineel bericht van: Joan
even een impressie van het 4 takt project.




Is dat een Tomosstuut op de 4 takt?
Ik zoek nog een dergelijk stuur voor mijn project. Dan weet ik waar naar te zoeken, vandaar de vraag.

Han


nee van een vespa ( ciao) , die hebben ook stuurpen 21
veel anderen zitten met stuurbeugels op de kroonplaat en hebben dus geen stuurpen, dat soort sturen zijn wel te gebruiken maar dan dien je een ATB stuurpen/plaat te halen die zijn ook in 21 beschikbaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ok bedankt

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest.
had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex.
gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jammer Dré, ik had vandaag een "Live" uitslag verwacht, het steuntje zegt zo weinig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
ff
neemt wel snel gas op!
cartertenperatuur 30 graden valt dus mee
rpm onbelast 6200 rpm
loopt rustig weinig trillingen
start gelijk

en toen afwachten op de werkelijkheid

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
ff
neemt wel snel gas op!
cartertenperatuur 30 graden valt dus mee
rpm onbelast 6200 rpm
loopt rustig weinig trillingen
start gelijk

en toen afwachten op de werkelijkheid

groet
ANdre

Klopt, en ik stond erbij en keer er naar cool
Petje af zover André hoe je die volle krukas hebt gemaakt.

Last edited by RedFox; 02/11/14 07:47 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
André, je hebt het carterdekseltje toch ook wel opgevuld??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Jan
André, je hebt het carterdekseltje toch ook wel opgevuld??


nee
zo een volgende stap kunnen zijn

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: WilfredVW
Past er zo op ,de lengte is t zelfde en veeeeeeeeel sterker.


heb een heel puch blok gemolesteerd om er achter te komen dat de drijfstang niet hetzelfde is, wel lekker bezig geweest.
en een ervaring rijker

groet
ANdre

Last edited by dreke2; 02/11/14 08:06 AM.

't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2
ff
neemt wel snel gas op!
cartertenperatuur 30 graden valt dus mee
rpm onbelast 6200 rpm
loopt rustig weinig trillingen
start gelijk

en toen afwachten op de werkelijkheid

groet
ANdre


Oke, dit is een ander verhaal dan :
Origineel bericht van: dreke2
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest.
had er meer van verwacht,.........

groet
ANdre


Wat had je er dan meer van verwacht ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: dreke2
ff
neemt wel snel gas op!
cartertenperatuur 30 graden valt dus mee
rpm onbelast 6200 rpm
loopt rustig weinig trillingen
start gelijk

en toen afwachten op de werkelijkheid

groet
ANdre


Oke, dit is een ander verhaal dan :
Origineel bericht van: dreke2
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest.
had er meer van verwacht,.........

groet
ANdre


Wat had je er dan meer van verwacht ??


meer toeren!!!!


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze drijfstangen gebruiken Joan en ike smile

drijfstangen puch maxi


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Jan
André, je hebt het carterdekseltje toch ook wel opgevuld??


nee
zo een volgende stap kunnen zijn

groet
ANdre


Oeps, das wel nodig. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Deze drijfstangen gebruiken Joan en ike smile
drijfstangen puch maxi
Wat is het voordeel (of: wat maakt het verschil) van die drijfstangen Jan?

P.S. Ik heb inmiddels het antwoord een paar pagina's terug al gelezen, o.a. van WilfredVWe Joan:

Past er zo op ,de lengte is t zelfde en veeeeeeeeel sterker.

bouwt veel smaller weg, kun je ook je zijdeksel van een vulplaat voorzien en dat lager van zo een drijfstang is O- zo veel beter dan dat gesloten ding van solex dat min of meer ontwikkelt is voor een (versnellings)bak waar constant voldoende olie in de rondte giert om te smeren maar ook te koelen ( vaak het belangrijkste van olie de hitte wegnemen)

Last edited by RedFox; 02/11/14 03:33 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Jan
André, je hebt het carterdekseltje toch ook wel opgevuld??


nee
zo een volgende stap kunnen zijn

groet
ANdre


Jan

waar hebben we het dan over rond 20- 10 dik veel meer kan er niet in met normale drijfstang

groet
ANdre

Oeps, das wel nodig. cry


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ruimte zo klein mogelijk maken André.
Dit is een oude foto, maar geeft wel de cartervulling in het zijdekseltje aan. smile

Attached Images
cartervulling.jpg (72.8 KB, 54 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Jan
Ruimte zo klein mogelijk maken André.
Dit is een oude foto, maar geeft wel de cartervulling in het zijdekseltje aan. smile



jan

dit is wel een stevige uitdaging met de apparaten die ik heb, maar waar een wil is is een weg.
is wel een drijfstang van puch maxi toch !!
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Jan
Ruimte zo klein mogelijk maken André.
Dit is een oude foto, maar geeft wel de cartervulling in het zijdekseltje aan. smile

is wel een drijfstang van puch maxi toch !!
Groet
ANdre

Aan de kleur zo te zien wèl André wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Jan
Ruimte zo klein mogelijk maken André.
Dit is een oude foto, maar geeft wel de cartervulling in het zijdekseltje aan. smile



jan

dit is wel een stevige uitdaging met de apparaten die ik heb, maar waar een wil is is een weg.
is wel een drijfstang van puch maxi toch !!
Groet
ANdre


Yip, word veeeel gebruikt in de (race) solex wereld.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Jan
Ruimte zo klein mogelijk maken André.
Dit is een oude foto, maar geeft wel de cartervulling in het zijdekseltje aan. smile



jan

dit is wel een stevige uitdaging met de apparaten die ik heb, maar waar een wil is is een weg.
is wel een drijfstang van puch maxi toch !!
Groet
ANdre


Yip, word veeeel gebruikt in de (race) solex wereld.

Jan, wat is het volumetrische effect van alleen een puch maxi drijfststang en opvullen van carteldeksel in vergelijk met situatie waarbij nog daarboven de volle krukas wordt toegepast?

Last edited by RedFox; 03/11/14 06:15 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: RedFox
[]Jan, wat is het volumetrische effect van alleen een puch maxi drijfststang en opvullen van carteldeksel in vergelijk met situatie waarbij nog daarboven de volle krukas wordt toegepast?

Alles bij elkaar veel
MAAR je krijgt er geen toer meer door ( wel iets maar niet wat je wil)
wat er WEL gebeurd is dat je veel meer trekkracht krijgt en daar kun je dan wat van op offeren door kanalen een andere timing te geven.
Tunen is namelijk "afstemmen" en dat betekent dat je ALLE factoren dient aan te pakken en wel zodanig dat elke afzonderlijke wijziging in verband staat met de anderen
volle krukas is 1 deel, cartervuling een ander deel, andere poortentiming weer iets, dan ook nog je kop en tussendoor veel kijken wat er gebeurd ( vandaar dan oa ook die fotos van het 24 uur blok na gebruik

Attached Images
zuiger-patroon.jpg (122.2 KB, 87 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is een hele mooie spoeling hoor. Netjes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Mooie foto weer Joan. En ditmaal is het patroon zichtbaar ten opzichte van de poorten. Weer een beduidend ander patroon dan welke je de vorige keer liet zien van de squish band. Daar is volgens mij belangrijke informatie uit te lezen, helaas nog niet in mijn taal wink (maar voel het nu al kriebelen)

Misschien moet je er eens een klein stukje aan wijden. Lijkt me zeer leerzaam.


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
nou tesamen met die sguish band zie je dat de gasstrroom omhoog dus inderdaad als een kolom recht omhoog gaat naar de bougie, je verwacht dan weinig tot geen menging met het vuile gas dat aan de uitlaatkant zit, grootst mogelijk te bereiken "plof" dus als je dat gas eenmaal aansteekt.

zoek maar eens naar de "ideale" plaatjes van gas stromingen in 2 takten dan zie je daar onveer een "Loop" van achteren naar omhoog en dan met een krul de uitlaat in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Ah... Nu begrijp ik ook een 4-takt. Omdat je met een 2-takt verre van perfect de verbrande gassen in zijn geheel kunt afvoeren en het verlies van het verse mengsel via de uitlaatpoort kunt tegengaan, hebben ze die extra slag geïntroduceerd. Waarmee ook verklaard wordt dat 4-takt motoren zuiniger zijn en een hoger rendement hebben.

Ok, nu duik ik nog even in de squish band. TNX!


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Fidoboy
Ah... Nu begrijp ik ook een 4-takt. Omdat je met een 2-takt verre van perfect de verbrande gassen in zijn geheel kunt afvoeren en het verlies van het verse mengsel via de uitlaatpoort kunt tegengaan, hebben ze die extra slag geïntroduceerd. Waarmee ook verklaard wordt dat 4-takt motoren zuiniger zijn en een hoger rendement hebben.

Ok, nu duik ik nog even in de squish band. TNX!

Ja en je houdt alle "herrie" ook nog eens boven de zuiger
zodat je alles wat daar onder zit lekker kunt smeren met een plas rondgierende olie. Terwijl bij een 2 takt onder de zuiger ook van alles gebeurd en daar moet je dus heel zuinig zijn met smeren anders komt die olie ook bij de verbranding en dan klagen de buren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Wat een werelden gaan er open. Mezelf stevig ingelezen over de squish band. Heel erg interessant. (voor Hi End tuning, maar vrees dat het voor een tourSolex een beetje de spreekwoordelijke "vlag op een strontschuit" is)(Alhoewel...)

Na nota te hebben genomen van alle theorieën omtrent dit fascinerende onderwerp, en ik mij uiteindelijk, vergenoegd over de nieuw verworven kennis, achterover in mijn stoel liet zakken, kwam ik dit filmpje tegen, welke ik je niet wilde onthouden Joan. Dit vind IK nou om te lachen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZSgbhb6HXFk


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Fidoboy
Wat een werelden gaan er open. Mezelf stevig ingelezen over de squish band. Heel erg interessant. (voor Hi End tuning, maar vrees dat het voor een tourSolex een beetje de spreekwoordelijke "vlag op een strontschuit" is)(Alhoewel...)

Na nota te hebben genomen van alle theorieën omtrent dit fascinerende onderwerp, en ik mij uiteindelijk, vergenoegd over de nieuw verworven kennis, achterover in mijn stoel liet zakken, kwam ik dit filmpje tegen, welke ik je niet wilde onthouden Joan. Dit vind IK nou om te lachen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZSgbhb6HXFk

duidelijk herkenbare puch maxi kop.
Zo eentje heb ik er getuned dat hij met een originele cylinder 99 liep ( 50 cc dus ook)
door te hoge zuigersnelheid liep hij op een gegeven ogenblik zo vast dat we voor demontage de drijfstang moesten doorzagen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Dus als ik het goed begrijp werd de zuiger oververhit, zette daarbij abnormaal uit, raakte daarbij de wanden van de cilinder, waarna hij nog sneller uitzette en zichzelf ingroef in de cilinder en de schraapsels daarvan?
Niet echt prettig als je dat platliggend in je T-shirtje bij 99 kM p/u overkomt. Vraag me af als je eenmaal tot stilstand bent gekomen tegen een stoeprandje of zo, je als de nuchterheid zelve de restanten van je kleding afklopt en zegt: "Ja, ik ga dat stukje over zuiger-legeringen toch eens lezen". laugh laugh laugh


If you break it, you own both halves!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Fidoboy
Wat een werelden gaan er open. Mezelf stevig ingelezen over de squish band. Heel erg interessant. (voor Hi End tuning, maar vrees dat het voor een tourSolex een beetje de spreekwoordelijke "vlag op een strontschuit" is)(Alhoewel...)

Na nota te hebben genomen van alle theorieën omtrent dit fascinerende onderwerp, en ik mij uiteindelijk, vergenoegd over de nieuw verworven kennis, achterover in mijn stoel liet zakken, kwam ik dit filmpje tegen, welke ik je niet wilde onthouden Joan. Dit vind IK nou om te lachen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZSgbhb6HXFk


fidoboy

inderdaad om te "lachen" als je ziet hoe mensen met weinig hulpmiddelen zoals draaibanken, frees machines, etc. er toch nog iets van kunnen maken, lachen en petje af voor de vindingrijkheid van deze mensen.
mogelijk zijn dit ook de mensen die gaan racen en net niet winnen, maar er wel een heel goei gevoel aan overhouden

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Absoluut. Deze jongen gaat duidelijk ergens naar toe. Hij gaat er ook achter komen dat de hoek waarin de squish band gefreesd moet worden ten opzichte van de hoek van het zuigerdek aldaar nogal nauwkeurig moet zijn. Maar petje af voor zijn vindingrijkheid en manier van denken. Dat heb je goed herkend André.


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Fidoboy
Dus als ik het goed begrijp werd de zuiger oververhit, zette daarbij abnormaal uit, raakte daarbij de wanden van de cilinder, waarna hij nog sneller uitzette en zichzelf ingroef in de cilinder en de schraapsels daarvan?
Niet echt prettig als je dat platliggend in je T-shirtje bij 99 kM p/u overkomt. Vraag me af als je eenmaal tot stilstand bent gekomen tegen een stoeprandje of zo, je als de nuchterheid zelve de restanten van je kleding afklopt en zegt: "Ja, ik ga dat stukje over zuiger-legeringen toch eens lezen". laugh laugh laugh

Gelukkig heeft een puch maxi een automatische koppeling en daar sloeg hij hard doorheen dus geen rare schuivers OID maar wel iets wat je jaren later nog weet.
overigens viel de hitte nogal mee, alleen de olie kan de zuigersnelheid niet meer bolwerken dan krijg je metaal tot metaalcontact en las je zo de boel aan elkaar op zijn engels "Galling" op zijn nederlandes "vreten"
maar omdat je nogal graag googled zoek maar bij dat "galling"
de kapotte cylinder is jaren geleden alsnog herbruikt als verbrandingskamer voor een pulsjet . gooi nooit wat weg.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: dreke2
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest.
had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex.
gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten

groet
ANdre


resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend.
begrijp er geen fl*kker van
maar we geven niet op !!!

groet
ANdre mad


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
[
resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend.
begrijp er geen fl*kker van
maar we geven niet op !!!

groet
ANdre mad
Dat is inderdaad KVDB!
Toch maar eens de zaak in groepsverband evalueren.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
19, dan is er echt iets goeds mis. Heeft niets met de krukas te maken denk ik.
Ik ben benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik ben vandaag naar een klein beursje hier in blauwberg geweest en ik heb daar toch weer een slagje kunnen slaan een 3800 op de kop getikt met een beetje werk aan voor 50€ en een heel oud en origineel lichtkapje van een franse peperbus voor 30€ in zeer goede staat het licht al te pronken in mijn solex huisje
groetjes pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat zijn nog eens mooie prijzen voor een 3800. Ik vraag me bij jou altijd af, wat een klein beetje werk is. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Mooi Pierre, kun je niet laten staan voor 50 euro, toch wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een Oto tankje schoongespoeld met wasbenzine en met een zooitje moeren erin en dan maar rammelen. Met het liedje in mijn hoofd, we dansen de samba. laugh
Aftapplug zat vol met troep, filtertje ook.
Keurig tankje alleen aan de voorkant wat gebutst maar dat gaan we uitdeuken. Voor de rest alles goed en lekvrij en mooi van binnen. Mooi tankje van maken.

Ook een Oto demontabel pompje schoongemaakt en licht lekker in de wasbenzine.

Ook een Oto carburateur schoongemaakt en ligt ook in de wasbenzine.

Ook een benzine leiding door gepeuterd met een binnenkabel en netjes doorgeblazen met wasbenzine.

Alle 4 net aangekocht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het reserve blokje weer eens laten draaien maar hij wilde niet goed aanslaan. Gewoon moeilijk op gaan te krijgen. Als hij loopt, loopt hij keurig. Dus een onderzoek. Eerst de spoel vervangen want de vonk was niet echt hard/vet. Nog niet. Condensator vervangen. Nog niet. Dan heb ik het volgende gedaan. Ik heb 2 voorlampjes aangesloten op de licht spoel als de motor draait en dan het volgende. Zodra ik de lampjes aansloot en de motor draait stationair dan valt hij stil. Iets hoger dan stationair dan blijft hij draaien. Conclusie, vliegwiel magneten te zwak.
Vliegwiel van de Amuse erop gezet en meteen aanslaan. Lampjes erop en gewoon blijven draaien.
Dat oude vliegwiel op de Amuse en wat denk je bijna niet aan te laten slaan en als ik het licht aanzet valt hij stil als ik hem laag stationair wil laten draaien.
Weer de Amuse vliegwiel erop en gewoon vlot starten.
Ik voel ook minder aantrekkingskracht van de magneten als ik een stukje ijzer erbij houd.
Kortom ik moet een ander vliegwiel of de magneten weer goed maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Jan (Wikkelbie) heeft de apparatuur om een vliegwiel magnetisch weer helemaal gezond te maken.


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: zeezout
Jan (Wikkelbie) heeft de apparatuur om een vliegwiel magnetisch weer helemaal gezond te maken.


Had hem al effe gebeld maar nam effe niet op. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: zeezout
Jan (Wikkelbie) heeft de apparatuur om een vliegwiel magnetisch weer helemaal gezond te maken.


Had hem al effe gebeld maar nam effe niet op. laugh



Yip, kan geregeld worden. Ik ben weer wakker laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Goed gevonden Alfons. Ben trots op je wink

Dit zou gelijk mijn volgende speeltje worden...

http://cma-science.nl/handleidingen/mlsensoren/ml51m.pdf

(Even vlug erbij gezocht)
http://webshop.cma-science.nl/Default.as...artdetail=ML51m


If you break it, you own both halves!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: zeezout
Jan (Wikkelbie) heeft de apparatuur om een vliegwiel magnetisch weer helemaal gezond te maken.


Had hem al effe gebeld maar nam effe niet op. laugh



Yip, kan geregeld worden. Ik ben weer wakker laugh


Okidoki Jan. Als jij de koffie hebt tzt. laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 10/11/14 06:15 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Fidoboy
Goed gevonden Alfons. Ben trots op je wink

Dit zou gelijk mijn volgende speeltje worden...

http://cma-science.nl/handleidingen/mlsensoren/ml51m.pdf

(Even vlug erbij gezocht)
http://webshop.cma-science.nl/Default.as...artdetail=ML51m


Dank je. Ja moest effe denken. Gelukkig heb ik wat onderdeeltjes liggen om te proberen anders blijf je zoeken.

Grappig meetinstrumentje. Maar voor ons is een stukje ijzer ook wel voldoende om na te gaan of de magneet nog sterk genoeg is.
De aantrekking was gewoon wat minder maar net genoeg om zo'n lastig probleem te veroorzaken. Je kunt beter een condensator hebben die niet goed is, dat is duidelijk te merken en te zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Maar voor ons is een stukje ijzer ook wel voldoende om na te gaan of de magneet nog sterk genoeg is.


Mee eens, maar als ik iets op de meter kan zien, heb ik dat liever. In zo'n geval kun je ook inschatten of je binnenkort aan de beurt bent en je magneten (preventief) even moet laten behandelen. (spoelqualiteit speelt hierin natuurlijk ook een rol, maar toch.)


If you break it, you own both halves!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
100% met je eens.
Ik zal eens kijken of we op school ook zoiets hebben om te meten, wie weet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat zijn nog eens mooie prijzen voor een 3800. Ik vraag me bij jou altijd af, wat een klein beetje werk is. laugh

bij mij is een klein beetje werk
wat opkuisen in dit geval en een voledige cilinder op zetten met zuiger en al + een carburator en starten maar en dat vind ik echt niet veel werk en dan nog voor 50€ en het is echt plezierig om aan zo eentje te werken en zo van de sloop te redden
gr pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee, das niet te veel werk. Ik zou zeggen aan de bak en rijden maar. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: dreke2
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest.
had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex.
gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten

groet
ANdre


resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend.
begrijp er geen fl*kker van
maar we geven niet op !!!

groet
ANdre mad


oorzaak is bekend denk ik !!
blokje ging steeds minder lopen, toch maar eens opengeschroefd, resultaat zie fotokes.
conclusie PE lost op.

wat nu, welke kunststof zou er wel voor geschikt zijn, let op niet te zwaar ivm balanceren kruks

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20141111_161326.jpg (201.94 KB, 56 downloads)
IMG_20141111_163249.jpg (112.13 KB, 55 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nondeju, dat is dan duidelijk. Dus toch de krukas. Toch mooi geprobeerd Andre. Dat is weer leerzaam voor mij. Helaas weet ik niet de oplossing. blush


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heel vervelend, wat ik terug kan vinden is dat PE wel tegen benzine bestand moet zijn .
Nylon (PA) is dat in ieder geval, Pu ook.

Als de ring vastzit aan de krukwang dan kan je nylon in de ruimtes doen.

Kurk is ook een mogelijkheid, is licht en verlijmbaar, nylon niet
maar dat kan je met een klein,lang schroefje door de ring vastzetten .

Als je handtapjes gebruikt dan tot tap 2 gaan , dan is de draad in het
nylon te krap waardoor de schroef zich niet los kan werken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035


Dit gebruik ik om gescheurde carters mee op te vullen, is benzine bestendig en kan tegen hoge temp. en makkelijk bewerkbaar en krimpt niet.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
beste mensen medelevers

ben nu aan het denken om een epoxy te gaan gebruiken, die en hoge temperaturen kan hebben [/b]en [b] benzine bestendig is, deze mag dan ook zeker niet te zwaar zijn ivm balanceren (massa of ook wel soortelijk gewicht genoemd)
we geven niet op want de eerste resultaten waren best wel bemoedigend

Roelof

ik ga de specs even opzoeken va de loctite, wie weet!!!
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: dreke2
vandaag blokje met "volle krukas" afgemaakt en getest.
had er meer van verwacht, maar was een droge test op de steun en niet op de solex.
gaan we aankomende week op de solex live proberen, hopelijk betere resultaten

groet
ANdre


resultaten zeer teleurstellend 19 km/h op de solex, dus we hebben weer wat te doen in het weekend.
begrijp er geen fl*kker van
maar we geven niet op !!!

groet
ANdre mad


oorzaak is bekend denk ik !!
blokje ging steeds minder lopen, toch maar eens opengeschroefd, resultaat zie fotokes.
conclusie PE lost op.

wat nu, welke kunststof zou er wel voor geschikt zijn, let op niet te zwaar ivm balanceren kruks

groet
ANdre


André, wat heb jij gebruikt?? Normale in de handel PE (plaat)Lost NIET op, hebben we jaren gebruikt en mee gereden. heb nog wel wat liggen voor je als je wil.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Jan

zoals mij verteld is normale PE, dus wat er misgaat ???
eerste resultaten waren heel hoopvol, daarna niet meer zo, ging per minuut achteruit.
mogelijk toch de benzine met de toegevoegde oliecombinatie.
PE is echt aan het verdwijnen /oplossen ?/

groet
ANdre

Last edited by dreke2; 12/11/14 06:38 AM.

't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Die PE plaat die ik hier heb lost niet op.
Bij twijfel, gooi hem maar een tijdje in de brandstof.

Zal een stukje voor je bewaren.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag wilde solex van mij niet starten, dus even voelen aan de bougie kabel en ja hoor,het moertje is verdwenen die het oogje vast druk op de bougie. Gelukkig had ik nog dat ronde opschroef busje voor de bougie stekker. Eers een klein ringetje en dan goed vastdraaien met een tang. Klaar proberen en gewoon weer starten. Eenvoudig weer.

Gr R Wiersma


Carpe Diem
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Op de bougie zet je een borgmoertje M4.

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Volgens mij is deze maat moer te groot, voor de bougie is een kleine maat nodig. Heb thuis even gekeken maar dit past niet.

Gr R Wiersma


Carpe Diem
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ehh ja hoor moet gewoon passen. Doe dit al jaren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Het bougie"busje" is een beetje tricky, kans dat de vonk overslaat op het luchtfilterhuis is reëel.
Zeker, moertje M4 past gewoon wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Stukje plakband onderkant plakken luchtfilterhuis zo wie zo doen.

Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
Of vlak boven het moertje een braampie maken met een tangetje, looptie erook niet af.

Als hij er dan echt is af moet lukt dat wel met een sleuteltje


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Dan kun je beter een druppel locktight gebruiken. Das een stuk minder permanent lijkt mij. of gewoon een 2de moertje erop. (zoals Johnnie reeds opmerkte)


If you break it, you own both halves!
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Dat stukkie plakband hadden ze ook op mijn ogen moeten plakken, toen hier de vonk oversloeg... (had ik nou 30 Solexen gehad) frown


If you break it, you own both halves!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: janbraadpan
Of vlak boven het moertje een braampie maken met een tangetje, looptie erook niet af.

Als hij er dan echt is af moet lukt dat wel met een sleuteltje


denk dat het plakbandeje voor vonk overslag is bedoeld, niet om het moertje te borgen.


groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Bij mij zit alles met gewone M4 moertjes zonder borging en blijft goed zitten. Tape heb ik nergens geplakt en nog nooit last gehad van overslaande vonken, wel Solexen van anderen (ook van andere verhuurders) op de Workmate gehad die het hogere busje erop hadden, en last van overslag.

Tape kan natuurlijk geen kwaad, maar voor mij even teveel meerwerk nu wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
De weg van 1000 stappen begint bij de eerste...

Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Bij de Praxis heb ik mooertjes m4 roestvrijstaal gehaald. Deze heb ik goed vast gezet op de bougie.

Gr R Wiersma


Carpe Diem
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
1x nummel 63, carter zonder


Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nou, het Ami blokje zit weer in elkaar, alleen met noodtankje. Het soldeerpunt van de toevoerleiding is los, moet nog gemaakt.


Page 41 of 54 1 2 39 40 41 42 43 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 36 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.225s Queries: 223 (0.143s) Memory: 1.9716 MB (Peak: 2.9758 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 17:13:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS