Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#106694 05/09/14 11:52 PM
Joined: Sep 2014
Posts: 5
I
Iacobo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
I
Joined: Sep 2014
Posts: 5
Dag Solexmensen, ik heb vandaag het lidmaatschap van dit forum aangevraagd in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn Solex met motornummer 567669 en NL B 9033 (ik weet niet wat voor type dat is) is niet meer de snelste onder zijn's gelijken maar ik denk dat ik hem goed afgesteld heb. Hij slaat aan binnen 3 meter duwen, loopt 25 km per uur, met tegenwind en helling op wat minder, en houdt dat goed vol. Het enige probleem is dat hij soms gedurende 2 to 5 seconden geheel inhoudt, er lijkt geen verbranding meer plaats te vinden, en hij vertraagt meteen. Als ik dan bijna stilsta pakt hij het meestal weer op en komt weer op gang. Het choke hendeltje staat meestal halverwege, en soms is het nodig dit wat bij te stellen afhankelijk van tegenwind en helling.

Ik heb carburateur geheel schoongemaakt en sproeiers doorgeblazen, filter schoongemaakt, tank leeggemaakt en met een doek van binnen geheel schoongewreven, leidingen gedemonteerd en doorgeblazen met fietspomp, benzinepomp geopend en schoongemaakt (en goed op het kogeltje gelet), contactpunten gevlakt en onstekingstijdstip op 3 mm. voor aangegeven punt gezet, bougie schoongemaakt en afgesteld, carburateur goed op inlaatbuis gemonteerd (zat los door vervormd kunststop busje dat als afdichting diende waardoor waarschijnlijk valse lucht werd aangezogen, kunstof ring vervangen door messing knelring uit 10 mm. waterleidingkoppeling, werkte goed). Er is ook geen sprake van een draadje in de ontsteking dat sluiting maakt doordat de isolatie eraf is gesleten.

En nog houdt hij in, wie helpt mij uit de misère?
Jaap

Last edited by Iacobo; 06/09/14 12:01 AM.
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
3 mm voor aangegeven punt, welk punt???

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat het toch in de ontsteking zit, mogelijk een slechte spoel.

onstekingstijdstip op 3 mm. voor aangegeven punt gezet?????

Op carter en vliegwiel staan merktekens, die moeten gelijk staan als de punten openen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 5
I
Iacobo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
I
Joined: Sep 2014
Posts: 5
Het merkteken (nokje) op het vliegwiel en het merkteken "ontsteking" op het vliegwielhuis dat daarmee samen moet vallen. Ik zonet ook vastgesteld dat het merkteken op het vliegwielhuis 30 mm. ligt vóór het BDP (gemeten over de omtrek van het vliegwiel), dat is dus de "fabrieksvoorontsteking" , ik heb daar dus 10% aan toegevoegd om de motor wat pittiger te maken. De storing is ook niet permanent en treedt willekeurig op, er is dus m.i. geen sprake van geheel defecte onderdelen. Kan een condensator zodanig defect zijn dat hij mij kilometers vlot laat rijden en dan ineens even voor enkele seconden laat afweten?
Jaap

Last edited by Iacobo; 06/09/14 12:37 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je de merktekens gelijk zet heb je de juiste afstelling.
Soms wil een spoel of condensator vreemd doen als ze wat warm worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 5
I
Iacobo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
I
Joined: Sep 2014
Posts: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Als je de merktekens gelijk zet heb je de juiste afstelling.
Soms wil een spoel of condensator vreemd doen als ze wat warm worden.


Je eerste opmerking kan ik natuurlijk niet tegenspreken, hoewel een paar mm. naar links of rechts hooguit een iets minder optimale prestatie oplevert.

De tweede opmerking zou naar de oorzaak kunnen leiden. Is een spoel of een condensator alleen maar goed of stuk, of kan er sprake zijn van een intermitterende storing? Zo'n defect kun je waarschijnlijk niet met instrumenten meten. Rest mij niets anders dan de gehele ontstekingsplaat te vervangen?
Jaap

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Diverse forumleden hebben een testkast om condensatoren en spoelen door te meten. Je zou hier een oproep kunnen plaatsen wie bij jou in de buurt zo'n kast heeft.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe is je compressie?
Hoe is je uitlaat?
Pompmembraampje?
Bij de rol droog?
Zet de ontsteking goed.
25 km/h is toch wat traag.

Vernieuw gewoon de condensator.
Bougie niet schoonmaken, gewoon vernieuwen.

Als hij dan nog raar doet, de spoel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Trek tijdens het volgas rijden je retourslang van je carburateur naar je tank even los en onthoud hoe groot retourstroom is. Trek hem ook los als hij inhoud. Is straal veel kleiner of zelfs helemaal 0 dan is het een brandstof probleem. Als je slang doorzichtig is kun je het soms zien zonder slang los te halen.

Ik denk echter aan bougie of condensator. DDoen soms raar als ze warm worden


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2014
Posts: 5
I
Iacobo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
I
Joined: Sep 2014
Posts: 5
Hartelijk dank mensen! Allemaal reacties waar ik mee verder kan! Ga ik ook doen. Nog even snel vooraf: moet de tankdop een beluchtingsopening hebben om vacuum in de tank te voorkomen of wordt de tank belucht via de benzineretourslang?

Last edited by Iacobo; 06/09/14 02:04 AM.
Joined: Sep 2014
Posts: 5
I
Iacobo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
I
Joined: Sep 2014
Posts: 5
Ik heb de oude benzineretourslang vervangen door een transparante siliconenslang. Als ik de motor aandrijf met mijn schroefmachine (bougie eruit) dan loopt de slang snel vol met benzine. Onder het rijden zie ik wel soms veel schuim in de retourslang.
Jaap

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: Iacobo
Ik heb de oude benzineretourslang vervangen door een transparante siliconenslang. Als ik de motor aandrijf met mijn schroefmachine (bougie eruit) dan loopt de slang snel vol met benzine. Onder het rijden zie ik wel soms veel schuim in de retourslang.
Jaap


En waar heb je de bougie kabel gelaten toen ?

Gr ike

Last edited by stoolex; 06/09/14 02:25 AM.

gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Soms kan de vonk aan de bovenkant van de bougie overslaan naar het luchtfilterkapje.
Dat heb ik een paar keer met verschillende Solexen gehad.

Sindsdien plak ik altijd een stukje plakband over de bougie om dat doorslaan te voorkomen.
Dat is het eenvoudigst om eerst uit te proberen.

Gr. Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Precies. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Soms kan de vonk aan de bovenkant van de bougie overslaan naar het luchtfilterkapje.
Dat heb ik een paar keer met verschillende Solexen gehad.

Sindsdien plak ik altijd een stukje plakband over de bougie om dat doorslaan te voorkomen.
Dat is het eenvoudigst om eerst uit te proberen.

Gr. Han

In dat geval zijn er meer opties: OF een kortere bougie monteren of inderdaad beter isoleren ( vaak is een plakbandje dan niet genoeg

en nooit het originele bij de biugie geleverde busje als moer voor de kabel gebruiken dan brenge je de geleiding nog eens extra omhoog, een echt M 4 moertje en desnoods het daar van de bougie dat echt over is eraf vijlen juist om de doorslaglengte zo groot mogelijk te houden.

bij veel latere OTO en 3800 kapjes zijn de pootjes van het luchtfilterbodenm vertrokken en dan staat het luchtfilter lager dan ontworpen dat trekt ook nog al eens vonken aan, zorg dus dat je luchtfilter voldoende hoog op je kop staat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Plakband over bougie om te isoleren ??? Smelt dat niet weg ? Een bougie wordt snel heel warm, ook bovenaan.


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je goede isolatietape hebt kan het wel en dan de tape op de kap.
Hier zie je de vonk om de tape (0,1mm) heenspringen maar beter is het om de afstand tussen bougie en kap te vergroten :



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: RudolfDH
Plakband over bougie om te isoleren ??? Smelt dat niet weg ? Een bougie wordt snel heel warm, ook bovenaan.


Ik gebruik van dat gele, brede plakband, vormt zich naar de bougie maar smelt niet.

Han


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 243 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 52 (0.012s) Memory: 1.0875 MB (Peak: 1.3306 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 23:13:19 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS