Ali, ik heb dat gisteren bij "pruttelen/smoren" dat ik de enige Solex met e-ontsteking ook die verschijnselen kreeg :
verlies in trekkracht met slecht reageren op de mengselhevel, afslaan na stoppen en af en toe een knal uit de uitlaat .
Ontsteking is flink in de war en heb deze door een kontaktpunt ontsteking vervangen.
Om zeker te zijn zou ik hem met de strobo moeten nakijken, maar die heb ik niet. Kan het ook met een vloeitje, ik heb nooit begrepen hoe dat moet, hoe werkt dat eigenlijk?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Niet aan mijn solex maar aan de 3800 van een ander. blijkt toch maar weer dat het handig is even te kijken, binnen in het carter nogal vuil en lager los zodat de kruktap tegen het zijdeksel liep, ook een corrosievlek op de cylinderwand, weggeschrapt met een scalpelmes, Na 2 uur(de)monteren en inspecteren liep het blok meteen, nog een 1/2 uurtje bouten en moeren controleren en uitleggen hoe de frictieplaten en ringen,bouten moeten zodat je WEL met een schroevedraaier de "banaan" en de buitenste ring kan lichten tegen de veerdruk in, de eigenaar weer tevreden naar huis.
Ik krijg ook met regelmaat Solexen van anderen op de werkbank. Om discussies achteraf te vermijden wil ik dat ze erbij zijn als ik het zaakje demonteer. Zo leren ze ervan, en is meteen duidelijk voor de eigenaar wat er precies aan de hand is
Vorige week ook een klantje in huis gehad, solex liep slecht. Na een partijtje ont-kolen en vervangen van pakkingen en membraan, liep het ding weer perfect. Effen remmen stellen en een rondje rond het frame, kat in het bakkie. Klant tevreden, beetje met geld schuiven. Iedereen tevreden, klant gaat naar huis. Half uurtje later, klant belt. Jaaha, de Solex liep perfect tot staatie werd geschept op een rotonde. Nou staatie weer hier, wiel krom, voorrem kapot, lucht-filter gebutst, maar klant was oké.
Het ergste eerst met Dasty er af halen en dan een nachtje in bleekwater zetten, ongeveer 1 deel bleekwater 3 delen water, met de zachte kant van een schuurspons alle vuil er af halen.
Het uitlaatpijpje stond recht naar achteren tegen de spatlap aan te blazen en die werd vies en boog om. Een nieuw pijpje aan de demper gemaakt die nagenoeg recht omlaag blaast. Blijft mijn spatlap tenminste schoon.
Het uitlaatpijpje stond recht naar achteren tegen de spatlap aan te blazen en die werd vies en boog om. Een nieuw pijpje aan de demper gemaakt die nagenoeg recht omlaag blaast. Blijft mijn spatlap tenminste schoon.
pijpjes zijn ook makkelijk te verbuigen door er een massief staafje ijzer in te steken en dan daaraan te trekken in de gewenste richting, onderling vergelijken laat zien dat veel pijpjes ieder een andere kant op steken dus een correctie is wel op zijn plaats
Weet ik Joan. Maar dit in zo'n uitlaatje met kort pijpje echt recht naar achteren. Ombuigen is geen optie. Ik laat nu echt een zwarte oliestreep achter me.
Het uitlaatpijpje stond recht naar achteren tegen de spatlap aan te blazen en die werd vies en boog om. Een nieuw pijpje aan de demper gemaakt die nagenoeg recht omlaag blaast. Blijft mijn spatlap tenminste schoon.
Het uitlaatpijpje stond recht naar achteren tegen de spatlap aan te blazen en die werd vies en boog om. Een nieuw pijpje aan de demper gemaakt die nagenoeg recht omlaag blaast. Blijft mijn spatlap tenminste schoon.
Bij het vervangen van een wiel kwam ik deze tegen
Heb ik hier ook liggen FF, maar dat komt net tegen de spatlap aan. Zoveel ruimte is er niet. Zal van de week is een foto maken hoe het nu is. Maar eerst naar Otterlo wat genieten van vakantie.
gisterenavond twee tankjes lopen vertinnen, ook dat is werk voor de 24 uurs race, heb je niet alleen een carter nodig maar ook het randgebeuren, zo heb ik al schetsplaten gemaakt, nu dus tankjes, komen nog spatbordjes die te maken zijn, ja daar gaat wat tijd inzitten.
Vandaag een gekregen cartertje gezandstraald. 52 jaar oud modder is toch hard. Een goed cartertje. Alle draadgaten goed. En het lager moest ik door warmstoken eruit halen. Dus dat is ook heel mooi. Nu in de ultrasoon om het echt schoon te krijgen. Eerst effe bestellen. Motornummer 458913, 1962 dus.
Heb genoeg onderdeeltjes om een blokje te maken. Dus laten we dat maar doen.
van de week mallen gemaakt voor rondom kapotte rollen, gisteren mijn eerst rol volgestort met nieuw grit materiaal. valt nog niet mee om dat in de spleet te krijgen die overblijft als je de mal rondom de kern van de rol hebt gezet. heb polyprop gebruikt als binnenkant want welke lijm je ook gebruikt dat zegt dat aan polyprop niet te lijmen is en het is toch wel handig als je de mal ook weer los krijgt van de rol.
Hulde aan degenen die dat al jaren doen en veel van ons door hun inspanning rijdend houden.
van de week mallen gemaakt voor rondom kapotte rollen, gisteren mijn eerst rol volgestort met nieuw grit materiaal. valt nog niet mee om dat in de spleet te krijgen die overblijft als je de mal rondom de kern van de rol hebt gezet. heb polyprop gebruikt als binnenkant want welke lijm je ook gebruikt dat zegt dat aan polyprop niet te lijmen is en het is toch wel handig als je de mal ook weer los krijgt van de rol.
Hulde aan degenen die dat al jaren doen en veel van ons door hun inspanning rijdend houden.
Je word er vanzelf handig in Niet vergeten te trillen Joan
Je word er vanzelf handig in Niet vergeten te trillen Joan
Ik heb in de gleuf gestampt met een oud zaagblad bij loshalen gisteren slecht 3 kleine blaasjes gezien. ken het probleem met ingesloten lucht van de preparatie van schadeonderzoek proef samples voor microscopie
Ik ben met een heel oud PP bus blokje bezig wil krukaslager vernieuwen is er al eens gedacht aan een lager 6302 die dicht is ik wil aan de mengcarterkant die afdichting weghalen en de rolkant dicht laten en dan ook nog die verende en platte afdichtring er tussen laten is dit een goed idee of denk ik verkeerd vr gr Hans Welp
om ruimte te maken voor dat RS gedoe zijn de lagerschalen uitgeruimd, het originele solex afdichtring werk werkt dan niet meer goed op de binnenring. je zou ook een 16003 met verloopbus kunnen monteren er is dan ook plaats voor een echte keerring, met een hogere carterbus overbrug je dan de afstand naar de rol
ja , asgat 17 dat is het belangrijkste, de rest lieg je eromheen als je een draabank hebt en een stuk rond ijzer/aluminium ( doorhalen wat van toepassing is ) voor een OTO is de afdekplaat/borgplaat groot genoeg, wijzer zelfs om daar uit het midden de boring groter te maken, voor een 3800 kan je de bus borgen door deze van alu te maken en met Boutjes M3 precies op het deelvlak tussen carter en bus draad te snijden ze hebben dan het boutje gemeenschappelijk en de bus komt er nooit meer uit de kop van het boutje kun je in een verzonken gat laten vallen als hij maar onder de rug van de carter velsrand blijft
werkt idem zo voor peperbus daar kun je ook als borging twee iets langere lipjes onder de borgboutjes doen.
misschien kan onze CNC specialist verloopbussen op de markt brengen, klein randje laten staan zodat het lager niet uit de bus komt en dan met randje naar carterkant monteren, als een huis
Ja, dit zijn hele mooie oplossingen. De meeste en ik ook wel gaan niet zover he.
Zelf heb ik wel 2 busjes (1 op reserve) 17-21-13 gedraaid en gehard, waar nu mijn keeringkje over loopt. Heeft me heel wat tijd gekost en zeker een paar busjes verknald, maar ik heb ze. Was leuk maar heeft me zeker 3 avonden geduurd. Met de nodige woorden erbij die niet in de Van Dale staan.
....... voor een 3800 kan je de bus borgen door deze van alu te maken en met Boutjes M3 precies op het deelvlak tussen carter en bus draad te snijden ze hebben dan het boutje gemeenschappelijk en de bus komt er nooit meer uit de kop van het boutje kun je in een verzonken gat laten vallen als hij maar onder de rug van de carter velsrand blijft
Stelschoeven (zijn koploos) met inwendig zeskant kan ook
werkt idem zo voor peperbus daar kun je ook als borging twee iets langere lipjes onder de borgboutjes doen.
misschien kan onze CNC specialist verloopbussen op de markt brengen, klein randje laten staan zodat het lager niet uit de bus komt en dan met randje naar carterkant monteren, als een huis
Dat randje is dan 2mm omdat het lager 2mm dunner is. Bij bovengenoemd lager zelfs 4mm.
Ja, dit zijn hele mooie oplossingen. De meeste en ik ook wel gaan niet zover he.
Zelf heb ik wel 2 busjes (1 op reserve) 17-21-13 gedraaid en gehard, waar nu mijn keeringkje over loopt. Heeft me heel wat tijd gekost en zeker een paar busjes verknald, maar ik heb ze. Was leuk maar heeft me zeker 3 avonden geduurd. Met de nodige woorden erbij die niet in de Van Dale staan.
ik draai die busjes met een speciaal beitel plaatje uit de binnenringen van oude lagers zijn vanaf de eerste beitelsnede al keihard . je neemt een brok ijzer, draait daar exact een diameter 17 aan ter lengte van net iets minder dan de hoogte van de binnenring van het lager, zonder hem uit de draaibank te halen maak je daar een gat 5 mm in en tap je draad M6 dan schuif je de binnering over die 17 mm pen, grote ring en boutje M6 klem je hem vast en draaien maar tot je een diameter van 21 hebt, soms even met grit 400 papier met olie het oppervlak even polijsten en klaar is joan (tenminste ? meer na de 24 uurs race)
de kop van het boutje kun je in een verzonken gat laten vallen als hij maar onder de rug van de carter velsrand blijft
Stelschoeven (zijn koploos) met inwendig zeskant kan ook voor M3 word dat wel een heel klein gaatje
werkt idem zo voor peperbus daar kun je ook als borging twee iets langere lipjes onder de borgboutjes doen.
misschien kan onze CNC specialist verloopbussen op de markt brengen, klein randje laten staan zodat het lager niet uit de bus komt en dan met randje naar carterkant monteren, als een huis
Dat randje is dan 2mm omdat het lager 2mm dunner is. Bij bovengenoemd lager zelfs 4mm.
die extra ruimte gebruik ik voor een keerring in de bus zitten dus 2 onderdelen extra, smal lager en keerring
De 2 Solexen netjes opgepoetst. Mirjam haar Solex, die ik 2 jaar terug geheel had gerestaureerd nagelopen maar alles perfect. Vanaf het eerste moment totaal geen probleem. Nog geen sleutel opgeweest. Perfect machientje.
Vanmiddag even bij Connie's Connie OTO de trapasbevestiging hersteld. De bus door het frame waar de lagerschalen opgeschroefd zitten had de doorvoergaten, vooral links nogal uitgelubberd. Hier een vulring tussen bus en frame gemaakt .
Vanmiddag even bij Connie's Connie OTO de trapasbevestiging hersteld. De bus door het frame waar de lagerschalen opgeschroefd zitten had de doorvoergaten, vooral links nogal uitgelubberd. Hier een vulring tussen bus en frame gemaakt .
Dit is een snelle originele die geselecteerd is ( )om bij toerritten snel van achteruit naar voren te rijden mocht er iets niet gaan zoals het hoort te gaan. Je hebt er wel eens stuntmannen/vrouwen bij die "trucjes" uithalen. Connie rijdt altijd achterop en heeft daar overzicht, werkt goed. Om de Solex voor ons herkenbaar te maken zat er eerst een stukje tape aan het bagagerekje en later is de naam erop gekomen.
Vandaag de "oude" koperen ring van de afsluitmoer van het Solex tankje uitgegloeid en een nieuw zeefje gemaakt. Inmiddels gemonteerd en tankje weer gevuld. Past prima en voorkomt een hoop narigheid! Met dank aan Roelof die me een stukje van dit uitermate fijnmazige gaas deed toekomen.
Last edited by RedFox; 24/08/1410:53 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
in vervang die koperen door fiber ringen hoef je minder hard te draaien om hem dicht te krijgen scheelt weer losdraaien van de plug die in de tank zit gesoldeerd
in vervang die koperen door fiber ringen hoef je minder hard te draaien om hem dicht te krijgen scheelt weer losdraaien van de plug die in de tank zit gesoldeerd
Zijn die standaard te verkrijgen en is dat materiaal zachter?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Voor mijn huidige tankje heb ik er maar 1 nodig van 16 x 10 x 1mm, dus doosje vol van Aldi brengt me meerdere winters door! Vooralsnog zit deze eronder en had ik nog een reserve ring uitgegloeid. Kortom, voorlopig nog geen vuiltje aan de lucht, maar wel handig om te weten welke alternatieven er zijn.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Veren en veertjes uitzoeken heb ik vandaag gedaan, mooi partijtje NOS weten te bemachtigen, in de zakjes zitten de spaarzegeltjes nog dus we gaan voor het koffiezetapparaat. af en toe mag je eens geluk hebben.
Vandaag de "oude" koperen ring van de afsluitmoer van het Solex tankje uitgegloeid en een nieuw zeefje gemaakt. Inmiddels gemonteerd en tankje weer gevuld. Past prima en voorkomt een hoop narigheid! Met dank aan Roelof die me een stukje van dit uitermate fijnmazige gaas deed toekomen.
idd die koperring moet je heel snel vervangen door een fiberring, koperring gaat toch weer muurvast zitten.
Ja maar motor varia was toch heel erg niet origineel en daar zat ook vaak imi tussen dat niet goed is hoewel vaak beter dan het huidige imi spul uit china. Ik ben ook altijd wel blij als ik een voorraadje vind een tijdje terug nog op hardenberg, kleine plastic doosjes met oa pompnippels ( en spaarzegels)
Last edited by Joan; 25/08/1401:54 PM. Reason: spaarzegels
Een tijdje terug vertelde ik al dat ik nog een gratis motorblokje had gehad die natuurlijk helemaal vast zat. Het carter is helemaal schoon gemaakt. Moest het carter warm stoken om het lager eruit te halen, dus dat is dik in orde. Gezandstraald, met de schroevendraaier de modder van 50 jaar oud verwijdert (keihard), en in een ultrasoon bad. Nadien met een koperen borstel opgepoetst. Alle 21 draadgaten zijn ook netjes. Een heel mooi cartertje weer. Spulletjes genoeg om een mooi blokje te maken. Wordt vervolgt.
Een tijdje terug vertelde ik al dat ik nog een gratis motorblokje had gehad die natuurlijk helemaal vast zat. Het carter is helemaal schoon gemaakt. Moest het carter warm stoken om het lager eruit te halen, dus dat is dik in orde. Gezandstraald, met de schroevendraaier de modder van 50 jaar oud verwijdert (keihard), en in een ultrasoon bad. Nadien met een koperen borstel opgepoetst. Alle 21 draadgaten zijn ook netjes. Een heel mooi cartertje weer. Spulletjes genoeg om een mooi blokje te maken. Wordt vervolgt.
Dat gratis had je er niet bij verteld....er zijn ook altijd mensen die mazzel hebben....
Ja, ik heb het niet zo vaak maar was een keertje heel leuk. Het lag in een schuur van mijn collega, waar ik 2 jaar terug ook de solex van Mirjam had gekocht. Hij deed er niets mee dus heb ik het gekregen.
Vandaag bij Frank geweest en 2 mooie motorsteunen meegenomen. Toch weer leuk mensen van het form te ontmoeten. Jammer dat Geert niet kon, anders was ik daar effe naar toe gegaan om de mooie Solex te bewonderen.
Gisteren een incompleet 2200 blokje klaargemaakt met onderdelen uit de stapel. Kwam ik een paar aparte dingen tegen: Carburateur met M8 aansluiting en dunne retourbuis, systeem 3800... Cilinderkop met "oto" decompresseur, met nokje voor de "wip" op de motorlifter... Zeer speciale koppeling, lijkt wel eigenbouw. Al deze dingen heb ik nog nooit gezien Het lijkt van de eerste modellen 2200 af te komen....?
Er zijn nog 12 wachtenden voor U Als je het echt wil weten dan doe ik dat wel, maar nu even niet, wordt druk deze nazomer dus de Workmate zal wel vaak bezet zijn
Er zijn nog 12 wachtenden voor U Als je het echt wil weten dan doe ik dat wel, maar nu even niet, wordt druk deze nazomer dus de Workmate zal wel vaak bezet zijn
tegen die tijd is hij 84 of 86 mm in plaats van de gevraagde 83 of 85 misschien even terug vragen aan roelof want die heeft een kist vol liggen, kan je dus zo meten .
Hij zal als showmodel binnen blijven. Mocht het nodig zijn wordt hij wel gebruikt. Ik ga er ook mee proefrijden, want het cilindertje wat er op komt is echt heel goed. Filmpje heb je als eens gezien.
Welke opties zijn er om verdere corrosie tegen te gaan. Hij is met ultrasoon gereinigd, na zandstralen.