De 4600 V2/V3 gas kabel is 700 mm. De kabelmantel is 535 mm.
The 4600 V2/V3 gas cable is 700 mm. The cable sheath is 535 mm. ...
Bedankt voor deze waardevolle informatie Brian. Dat is dus veel korter dan bij de (Europese) S4800 met een buitenmantel van 800 mm. Wat zou de reden zijn waarom de Europese Blacknroll niet voor het type 4600 V2, V3 gasmechanisme opteerde? Het principe is eigenlijk hetzelfde.
Thank you for this valuable information Brian. So that is much shorter than the (Europian) S4800's cable sheath of 800 mm. What would be the reason for the European version of the Blacknroll, they didn't opt for the 4600 V2, V3 throttle arrangement? The principle is the same.
Last edited by AlienSolexfiend; 12/05/1402:42 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als alle Europese S 4800s hebben dit systeem, dan zou ik met u eens over de oorspronkelijke systeem niet voldoet aan de EU regualtions. Maar eerlijk gezegd, ik ben er nog niet van overtuigd dat alle Europese S 4800s zijn uitgerust als deze. Op dit moment moet ik denken dat een Nederlandse distributeur maakte deze wijzigingen.
If all of the European S 4800s have this system, then I would agree with you about the original system not complying with the EU regualtions. But honestly, I am not convinced yet that all European S 4800s are equipped like this. At the moment, I must think that a Dutch distributor made these modifications.
Op mijn Franse blacknroll heb ik ook dat opmerkelijke gaatje voor de veer, dus ik betwijfel dat deze opstelling alleen bij de Nederlandse S4800 voorkomt. Op de afbeelding zie je de gaskabel voorbij de luchtfilter een bocht naar beneden maken. Volgens mij gaat hier ook de kabel via een bocht langs onder door de kabelsteun. Maar toch is het nog geen overtuigend bewijs.
My French Blacknroll's throttle valve unit also has this remarkable hole for the spring, so I doubt this settup is only seen on a Dutch S4800. In the picture wich i've got from a folder you can see that the cable passes by the air filter and makes a bend downwards. I believe that here also the cable goes via a curve along the bottom of the cable bracket. But still it is not conclusive .
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Nee, de gaskabel en de trommelremkabel vooraan werken onafhankelijk. Deze twee foto's tonen aan hoe de gasgever er binnenin uitziet.
No, the gas and the front drumbrake are working indipendently. These two photo's give you an image of the gas controler's inside.
Maar, ik denk dat de nieuwste versie van de S4800 nu geassembleerd wordt met de klassieke 3800 voorrem. En dat zou een verbetering moeten zijn, omdat de trommelrem vooraan veel problemen geeft.
But I think the newest version of the S4800 are now assembled with the classic 3800 frontbrake. And that would be an improvement, because the front drumbrake gives a lot of trouble.
Last edited by AlienSolexfiend; 14/05/1406:47 AM. Reason: translation improvement
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Zal ik doen, ik hoop niet dat ie los zit, hij is op de "juiste" manier geborgd, met 3 ingeslepen punten. Wanneer hij los zit dan heb ik iets verkeerd gedaan.....
Vandaag Duitsland blok uit elkaar gehaald ; er mankeerde nogal wat aan :
Moer van drijfstang schuurde langs het carterdeksel. Uitlaatpoort zit voor ¾ dicht. Lager rammelt in het carter ( ik had tijdens het rijden al zo'n vermoeden omdat bij hoge snelheid de motorhevel als een gek heen en weer ging).
Zou het lager nog weer met lint vast te zetten zijn ? En hoe kan het dat na 1100 km de uitlaatpoort al zo dicht zit, de pet is mooi koffiebruin en aan de zuigerkop zie ik ook niets bijzonders.
Dacht ik al, als er valse lucht aangezogen word, in dit geval langs het lager wat los zat heb je dus ook slechte verbranding en dus veel kool.
Lager speling op vullen met voelerband ben ik helemaal mee gestopt, na een jaar zit het lager weer los omdat het carter gewoon verder oprekt, kijk of je een nog goed carter op de kop kan tikken.
Ik weet niet welke smeerolie gebruik maar dit is niet goed. Hoe rijk smeer je?
Ja die moer tegen carterdeksel. Zelf vandaag de Amuse in elkaar gezet en ik heb een nieuwe spoelenlager gebruikt zodat die er op gedrukt moet worden zodat de krukas niet zomaar naar rechts gaat. Dit lager moet juist de krukas goed naar links houden, vind ik. Het oude lager begon er los op te zitten omdat ik deze een aantal keren gedemonteerd had de laatste tijd.
Het licht er aan hoe erg het lager los in het carter zit maar er is zeker met lint veel te bereiken. Altijd lastig om in te schatten he.
Succes met je beslissing. CNC carter is ook mooi hoor.
Ik weet niet welke smeerolie gebruik maar dit is niet goed. Hoe rijk smeer je?
Ja die moer tegen carterdeksel. Zelf vandaag de Amuse in elkaar gezet en ik heb een nieuwe spoelenlager gebruikt zodat die er op gedrukt moet worden zodat de krukas niet zomaar naar rechts gaat. Dit lager moet juist de krukas goed naar links houden, vind ik. Het oude lager begon er los op te zitten omdat ik deze een aantal keren gedemonteerd had de laatste tijd.
Het licht er aan hoe erg het lager los in het carter zit maar er is zeker met lint veel te bereiken. Altijd lastig om in te schatten he.
Succes met je beslissing. CNC carter is ook mooi hoor.
Het is een 3800 geen oto, dan kan je niet zoveel met een cnc carter.
Juist daarom, omdat het een hogere zit heeft kan je ook makkelijk fietsen/meetrappen . Meetrappen op een OTO is meer een Circusact , tenzij je klein van lijf en leden bent Zo heb ik een 24" met een OTO motor erop, rijdt(en fietst) prima.
Ja, die hebben het niet begrepen, maar als je de knop indrukt en de moer komt uit zijn gat zal het (hoewel iets zwaarder) toch echt wel gaan ?
Kom de laatets tijd nog meer "hollandse" verrassingen tegen: de manieren waarop men bedenkt dat frictie platen aan de schetsplaten vast gemaakt moet worden is kennelijk schier ongelimiteerd. veren binnen /buiten, ringen wel of niet, extra grote gaten in de platen want anders gaan de contramoeren er niet door, wel of geen contramoeren, borsten onder of boven, aandraaien zodat bij losdraaien de draad knapt en niet het moertje los en dat is maar een selectie.
Kijk dat zijn dan de knoeiers die geen cent willen uitgeven voor een hobby. Jammer want ze verprutsen alles. Ook geen liefde voor de techniek. Solex rijden niet waard.
Vandaag heb ik van mijn gedemonteerde Oto '63 alle bouten en moeren, boutjes en moertjes, zadelpen, zadelframe veren, strop, trapas, motorlichter en -haak etc.etc. verzameld zodat het komende week naar de verzinkerij kan. Een stapje verder in het proces dus. Eind deze week komt frame terug van poeder coater en kan het trekken van de biezen beginnen.
Last edited by RedFox; 25/05/1409:16 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vandaag heb ik mijn achterwieltje eruit gehaald en de kogels van het lager moeten vernieuwen. 2 jaar geleden vernieuwd en nu al rot. Gelukkig niets aan de asconussen of ringen. Dat ziet er perfect uit. 6 van de 22 kogeltjes echt stuk. Het maakte af en toe wat knakkende geluiden. Eerst dacht ik er is een spaak stuk en dat tikt ergens tegen maar dat was het niet. Waarschijnlijk wat speling gehad en daardoor slijtage. Of slechte kwaliteit kogeltjes. Het loopt nu weer mooi rond.
Heb datzelfde eens gehad met een atb van mn zoontje. Zaten Chineese kogeltjes in. Trapas, voor-en achternaaf hadden gebroken kogeltjes. Goede kogels splijt je echt niet. Alles toen vervangen en nooit meer last gehad.
Let er ook goed op dat alle kogels exact dezelfde afmeting hebben anders besttaat de kans dat ze gaan vreten.
Chineese kogelvreters dus.: wink:
Ik zie nu je plaatjes. Het ligt in jouw geval niet aan de kwaliteit van de kogels, maar aan de afstelling of een verschil in diameter.
Hier sluit ik me bij aan : de kogeldiameters kunnen verschillend zijn. Laatst ook nog de kogels in een achterwiel vervangen en met een "micrometer" schroefmaat de diameters zomaar eens nagemeten . Er zaten onderling afwijkingen tussen van meer dan 0,1mm !! Kortom, kogeltjes van de zelfde maat gesorteerd en gemonteerd.
Ik had kogeltjes 5,5 mm in een achternaaf. Zolang vervangen door 6,3. Een kogeltje minder erin gedaan. Radius vd conus is veel groter dus lijkt mij geen kwaad te kunnen. Ik houd het wel in de gaten natuurlijk maar tot nu toe loopt het lekker.
Alle fabrikanten maken de kogels in de maten van min 0,005 tot - 0,005 m.m. en zijn dus ook zo te bestellen. Normaal worden kogels gemaakt op de juiste maat met een tolerantie van - tot + 0 ,0005 m.m.. Ook door de oosterse fabrikanten . Door het systeem van maken is een afwijkende kogel niet mogelijk ( ook niet in andere landen ). Wat er op de foto te zien is van deze kogels is pitting. Dat wil zeggen dat er veeeeeeel te veeeel druk op de kogels heeft gestaan bij foute montage. Het systeem van de conis methode is de slechtste die er bestaat. Dat komt doordat bij het afstellen de speling ( volgens sommige monteurs)te krap is genomen. Meestal gaat het fout omdat men de speling te goed wil afstellen,dus zonder speling. De conis word wel een beetje vast gezet met een veel te dunne borgmoer . Bij het onbeschoft sterk vastdraaien van de wielmoeren zullen de conissen nog iets verder naar elkaar toe gedwongen worden . De speling was bij het begin al helemaal niks zelfs al over de niks heen en dan gaan we nog eens met zeer grof geweld de conissen nog verder naar elkaar toe brengen . Hierdoor wordt de puntbelasting op de kogels zo groot dat er gewoon stukjes er uit gedrukt worden ( de puntbelasting kan welmeer dan 400 k.g. per kogel zijn. Hou er ook nog rekening mee dat als er nog een gewichtig iemand op dat voertuig zit en dan net die ene kogel onder staat en dan deze gewichtige persoon nog eens bijna van zijn voertuig valt er deze onderste kogel er nog een paar honderd k.g, er bij zal krijgen. Dus 400 plus nog eens 200 tot 300 is 700 kg per kogel. En volgens mij is dat een ietsje pietsje te veel tenminste zo was dat vroeger. Ik hoop dat nu het probleem wat duidelijker is geworden. Meer weten meer vragen. De conissen gaan alleen kapot door rotsooi en te vast aandraaien en nergens anders door en soms ook door ongehoord veel kilometers maar dat is een zeldzaamheid.
Waardoor precies blijft voor mij nog steeds een vraag Jan V. Toch proberen wij de lagers goed af te stellen en ik ga er vanuit dat we dat toch wel goed doen. We hebben toch wel iets ervaring. Maar wat je zegt. Bij monteren van het wiel kan het fout gaan. Misschien is dat bij mij ook gebeurd. Wat ik wel weet dat het ineens optrad. De laatste 2 ritjes van en naar school. Tesamen 14 km. De conussen en cups zijn gelukkig helemaal goed. Niets aan te zien. Alles netjes weer terug en inmiddels al een x aantal km gereden en niets aan de hand. Moet nog wel een setje nieuwe kogels, want ik heb de slechte vervangen door oude kogels die ik nog had. Ben benieuwd of er binnenkort weer wat stuk gaan. Als dat gebeurd ga ik toch ervan uit dat de kwaliteit kogels niet goed is. Ik heb ze 2 jaar geleden vernieuwd, omdat de conussen toen niet meer goed waren. Ik hou het in de gaten natuurlijk. Maar zoals gezegd het is nu goed.
Aan de solex niets, maar wel om op de volgende oldtimerdag beter naar voren te komen, want een PB heeft geen stuuraanslag waardoor het stuur bijna dwars staat. dit dus aangepast met een mooie steun waar ook de uitleg/tekst van de solex geplaatst kan worden.
Vervolg.
Dat ziet er puik uit Willem! Prachtig gerestaureerd die PB.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De conissen gaan alleen kapot door rotsooi en te vast aandraaien en nergens anders door en soms ook door ongehoord veel kilometers maar dat is een zeldzaamheid.
helemaal mee eens, maar als extra: kogels en conussen gaan ook kapot door kromme assen en soms door de kwaliteit conus waar het draadgat soms min of meer diagonaal doorheen gaat . die hoge puntdrukken die Jan zo mooi beschrijft worden dan door de "hoog/laag" van kromme assen en diagonale conussen nog eens versterkt. ( hoewel door de "conus" er iets vrijheid zit in uitlijnen) verder zie je vaak dat verkeerde kogels gemonteerd worden waar de radius niet past bij de radius van de cup of cone, er zijn kogels in duizend maten en dan ook nog eens het verschil tussen "mm" kogels en "inch" kogels ( de meeste)
Na het hermonteren van mijn motor moest ik de kabels van de verlichting nog aansluiten. Ik heb de lichtschakelaar type 3800 er tussenuit gelaten. Anders dan bij een Oto heeft de 4800 en 3800 een aparte lichtspoel, en dan is het i.v.m. de belasting niet nodig om het licht te kunnen uitschakelen. En dit type schakelaar vind ik zacht uitgedrukt niet zo'n goed bedacht systeem. Ziezo, mijn voor en achterlicht doet het weer. Wat wil je meer?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja Alfons, dat bedoel ik inderdaad. Nieuw van de fabrikant, losse contra-moeren, of Shimano naafdynamo's die veel te strak staan. Alles moet je controleren.
Ja Alfons, dat bedoel ik inderdaad. Nieuw van de fabrikant, losse contra-moeren, of Shimano naafdynamo's die veel te strak staan. Alles moet je controleren.
Ja de rechter kant kun je goed vastzetten. de linker kant wordt lastiger. Ik heb deze met een waterpomptang vast gehouden en dan met de steeksleutel vastgezet. Stukje voor stukje. Ik moet nog eens een sleuteltje bijwerken dat hij er tussen kan. Ook de platte kant van de conus wat breder/dieper maken. Het zit goed vast, dus moet het goed zijn. Het is tot nu toe geen peperbus.
Of de borgmoer goed aandraaien op de conus aan de remkant goed vastzetten met een gedemonteerde as. Daarna de as monteren en aan de tandwielkant afstellen, dan kan je er beter bij. Er zit aan die kant ook een speciale ring die voorkomt dat de cone meedraait als je de borg moer aandraait, deze zit niet aan de remkant. En dan "voelen" dat er toch een beetje speling zit tussen as en naaf, minimaal maat toch wat speling.
Is maar net aan welke kant je begint....en eindigt natuurlijk .
Of de borgmoer goed aandraaien op de conus aan de remkant goed vastzetten met een gedemonteerde as. Daarna de as monteren en aan de tandwielkant afstellen, dan kan je er beter bij. Er zit aan die kant ook een speciale ring die voorkomt dat de cone meedraait als je de borg moer aandraait, deze zit niet aan de remkant. En dan "voelen" dat er toch een beetje speling zit tussen as en naaf, minimaal maat toch wat speling.
Is maar net aan welke kant je begint....en eindigt natuurlijk .
Nu ik deze foto zie, kom ik erachter dat ik deze foto al eens gezien heb. Alleen begrijp ik niet hoe dat u-vormig plaatje de moer kan borgen. Ik vind het een vreemd ding. Wat begrijp ik hier niet van?
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen. Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen. Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.
Ik heb dat gekke plaatje echt niet hoor. Dat het in die 2 uitsparingen komt te vallen, begrijp ik wel. Maar hoe borgt hij dan?
Weet je waar die opengezaagde ring ook wel gebruikt wordt,sommige knutselaars willen het wiel er niet helemaal uithalen als bv het kettingwiel te dicht bij de pad van de achtervork zit dan zaagt men een ring open en schuift hem er tussen er is dan wat meer ruimte voor het kettingwiel vaak tegen gekomen in mijn fietsenmakers tijd vr gr Hans Welp
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen. Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.
Ik heb dat gekke plaatje echt niet hoor. Dat het in die 2 uitsparingen komt te vallen, begrijp ik wel. Maar hoe borgt hij dan?
Misschien heb je een Leleu naaf,daar zit een gleuf in de lengterichting van de as en een borgring met een nokje in het gat.
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen. Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.
Ik heb dat gekke plaatje echt niet hoor. Dat het in die 2 uitsparingen komt te vallen, begrijp ik wel. Maar hoe borgt hij dan?
Misschien heb je een Leleu naaf,daar zit een gleuf in de lengterichting van de as en een borgring met een nokje in het gat.
er zijn ook zat gladde assen in omloop en dan is het tobben want je hebt dan geen borgring , inderdaad wel altijd de kant aan de trommel eerst vastzetten en stellen aan andere kant. overigens die borgring en gleuf verstaan elkaar vaak niet en dan vreet het lipje zich in een stuk draad en verdraait alsnog, truuk is dan om te onthouden hoeevl de boel verdraait, dit als "toeslag" te geven op je speling tegen de klok in, met aandraaien en door dat verdraaien loopt het syteem dan meestal naar de gewenste speling toe, een zogenaamdd "iteratief" proces, vaak dien je het een paar keer over te doen, maar als het eenmaal zit kun je het wel een jaar of 3 laten zitten.
Dat is inmiddels wel duidelijk, dat bij de Solex alles anders kan zitten. Zal wel door de tijd heen zijn gekomen dat er door alle reparaties onderdelen zijn uitgewisseld. Als het maar goed zit. Inmiddels wel 100 km gereden en het zit goed.
Vandaag toch maar de uitlaat aan het spatbord vastgemaakt. Deze vervanguitlaat kan niet aan de spatlapbevestiging gemonteerd worden. Als ik hem zou verbuigen om hem (hoger) aan de spatlapbout te doen passen, zou de pijp na enige tijd dicht zitten van de olie die niet weg kan. Om deze uitlaat toch te kunnen bevestigen was er destijds een gat in het spatbord gemaakt om hem met een bout "erop" vast te zetten. Echter kwam de uitlaat steeds los. Vandaag heb ik de uitlaatbevestiging aan diezelfde bout "onder" het spatbord bevestigd, dat bleek goed te werken.
Last edited by AlienSolexfiend; 30/06/1408:44 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
. Als ik hem zou verbuigen om hem (hoger) aan de spatlapbout te doen passen, zou de pijp na enige tijd dicht zitten van de olie die niet weg kan.
het tocht een beetje in die pijp, olie die daar in zou willen blijven moet toch wel een harnasje aan trekken dan, dat is anders in de pot, daar kan het uitzuchten
Ha, dat maak dus niet uit, ik vermoedde het maar was niet zeker. Hoe dan ook, het lijkt er nu degelijk aan bevestigd te zijn.
Is het eigenlijk normaal dat ik nu de motor hoor resoneren tijdens het volgas rijden? Als ik gas terug neem hoor ik ook een licht dof plofje ergens in of rond de uitlaat.
Het uitvallen bij stilstand is nog steeds een feit, met warme motor dan. Toen ik hem gisteren voor de eerste maal startte, bleef hij een 100 meter verder bij stilstand even draaien. Viel dan uiteindelijk al viertaktend en hevig schokkend toch uit. Ik ga er voorlopig van uit uit dat het aan de koppeling ligt.
Ik moest gisteren de remluchthendel precies in het midden zetten om hem vlotter en sneller te doen rijden, het duurde een hele poos tot ik dat doorhad. Gewoonlijk zet ik hem iets over de helft of voluit rechts.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ali, ik heb dat gisteren bij "pruttelen/smoren" dat ik de enige Solex met e-ontsteking ook die verschijnselen kreeg :
verlies in trekkracht met slecht reageren op de mengselhevel, afslaan na stoppen en af en toe een knal uit de uitlaat .
Ontsteking is flink in de war en heb deze door een kontaktpunt ontsteking vervangen.
Is helaas mijn ervaring ook met dat Chinese spul. Raar, want aanvankelijk loopt het lekker, maar gaat het eenmaal fout dan kun je beter terug naar de contactpunten. Ook niet altijd ok, maar als er iets niet goed werkt dan kun je in ieder geval gericht gaan zoeken. Maar voor de mensen die goede ervaringen hebben met de Chinees: Houden zo!
Mijn e-ontstekingen doen het nog steeds perfect, ca 10 in gebruik, de eerste vanaf ca. 2010.
Één keer ook een probleem gehad, nog maar een mini-mini vonkje, ook weinig trekkracht, vervangen door nieuwe e-ontsteking en rijdt nu nog steeds.
Een ander probleem dat ik heb gehad was dat het zaakje bij een bepaald toerental ging vervroegen. Ook vervangen door nieuwe e-ontsteking, loopt ook nog steeds.
Voor de prijs van een complete ontsteking heb je ook een imitatiespoel. Laat ik daar nou juist slechtere ervaringen mee hebben
Ik heb hier nog een heel mooi OTO pompje liggen. Ik wil de kogeltjes vernieuwen omdat hij niet meer echt geweldig pompt. Kan natuurlijk ook vuil zijn daarin maar kan dat niet zien.
Wie wil voor mij dat pompje reviseren. Voordat ik het sloop en dat zou zonde zijn. Of daar een koper of kunststof prop inzit weet ik niet. Ik blijf er even voorzichtig mee. Nog niet aan geprutst. Wie helpt mij. Of kunnen we het samen doen, lijkt mij leuk.
Koper(messing) of kunststof kan je van buitenaf zien en het onderste kogeltje ook, metaal of glas. Vervuiling is mogelijk, leg het pompje in Aspen, dat lost ook vuil op. Heb je de blaas/zuigtest al gedaan ??