Vandaag heerlijk gereden. 30km. De Amuse gedroeg zich perfect. Totaal niets verkeerds mee. Totdat. De laatste km naar huis begon hij een piepend en schurend geluid te maken. Thuis ontsteking gedemonteerd en naar de koppeling gekeken. Lijkt goed en werkt ook. Tomos koppeling. Weer terug gezet en weer dat geluid. Liep ook ineens hoger stationair. Morgen is kompleet demonteren en effe kijken wat er nu aan de hand is. Ik denk dat de trommel slipt. Toch goed vastgezet, maar.... Morgen meer.
Vandaag verder gedemonteerd en absoluut niets te zien. Alles nog eens nagemeten/bekeken op spelingen, maar alles goed. Ook Hans Welp, die was hier op de koffie, kon niets vinden wat lijkt op schuren of slippen ofzo. Totaal geen slijpsel gevonden.
Het enige wat zou kunnen is dat de koppelingtrommel op de as misschien wat doorslipt. Dit is een speciale as vanwege de Tomos koppeling. Maar lijkt vast te zitten zo met de hand te voelen. Wat ik ga doen is de koppelingtrommel met 2 tig-lassen vast zetten en alles weer monteren.
Misschien is er wat tussen gekomen, een steentje of wat dan ook. Heb het niet zien vallen tijdens de demontage dus dat weet ik ook niet zeker.
Misschien dat er eens een zandkorreltje vanaf de rolzijde richting koppeling is gekomen maar een steentje ?? Wel vreemd als je wel herrie hebt maar geen merkbaar vermogensverschil. Als de trommel los zit moet je dat merken lijkt me. Ik weet de opbouw van jou rolunit niet maar kan het zijn dat de ("stof")ring aanloopt tegen het huis van de rolunit ??
Nee FF loopt niet aan. Ook als ik de rolunit terug plaats zit er overall mooi ruimte tussen. Ik weet het ook effe niet. Alles bekeken maar zie en kan niets ontdekken. Morgen de trommel vasthechten. Dan weet ik zeker dat die niet rond gaat. Anders zou ik het niet weten. Het was allemaal prima en dan zoiets ineens he. Ach ja het houd me van de straat he. Maar goed komt het, das zeker.
Zo vanmiddag heel wat gesleuteld. Eerst de koppelingtrommel vast gehecht. Dan een ring gemaakt 25x17,2x3 ter vervanging van die achtelijke grote veerring om de koppeling vast te zetten. Dan de tomoskoppeling uitelkaar gehaald en de draaivlakken lichtelijk ingevet. Toen de zaak weer opgebouwd en goed gekeken of er niets aanliep enz... Toen gaan rijden en wat denk je nog steeds dat rare piepen en schuren. Behoorlijk veel herrie. Van de koppelingzijde afkomstig. Dacht even dat de koppeling niet goed was maar dat geloofde ik niet. Soms was het geluid weg en was er niets aan de hand totdat ik weer power gaf en dan weer die herrie. Het kon dat niet meer de koppeling, trommel of stofkap zijn. Toen heb ik besloten om het lager van de ontstekingplaat eens goed te bekijken en tenslotte vervangen door een andere gebruikte. Wat denk je weg die herrie. Het lager voelde goed aan, ging soepel rond maar bemerkte toch een heel klein beetje speling. Het schuift ook te gemakkelijk over de krukas. Dit lager zit strakker op de krukas. Dus het trilde zo heftig dat dit het rare geluid veroorzaakte. Net een goede 10 km gereden en alles ging perfect en de Amuse snort weer heerlijk. Geen centje pijn. Gelijk maar eens een nieuw lager bestellen. Ik heb nog nooit zolang naar een probleem zitten zoeken.
Maar helaas jongens. Vanmorgen naar school gereden, 7 km en ging perfect. Vanmiddag naar huis en halverwege zomaar ineens weer die herrie. Mooi he. Maar nu met vermogens verlies, hield wat in. Dan weer een km prima en weer. Nu denk ik toch dat er iets is met die vrijloop. Lastig om dat te controleren. Heb dat natuurlijk gedaan maarja het zit helemaal erin he. Misschien dat hij doorslipt. Wat ik nu ga doen is, een gewone rol en koppeling erin zetten en dan rijden. Ik kom er achter vroeg of laat. Ach houd me weer van de straat. Zo zie je maar, denk je dat je er bent en net niet he.
Je hebt de rolunit er uitgehad, kon je niks zien aan de hardchromen bus? ik heb het zelfde gehad en heb de bus (was ingesleten) en vrijlooplager vervangen en probleem verholpen.
Nee Roelof, niets bijzonders aan te zien. Je ziet alleen maar waar het lager over draait maar geen slijtage. Het is echt een ijzer op ijzer geluid en niet zo'n beetje hoor. Als hij straks weer los ligt misschien dan te zien omdat ik er nu echt mee gereden heb. Ergens hoop ik dat het starks te zien is want dan is het duidelijk. We zullen het zien en meemaken zeg ik maar.
Ohja Willem, ik heb er nog een goede liggen. Deze ga ik wel origineel maken. Alles netjes maken. Stralen carter, cilinder netjes zwart maken, gewone koppeling enz... enz...
De solex van Mirjam is nagenoeg ori. Alleen een jrt erop, waar niets aan gedaan is. Deze rijdt ook heel goed.
Het is een hobby Willem en ik wilde iets moois en leuks hebben wat goed is. En dat is zo'n CNC carter hoor. Ook door de volle krukas. Trekt goed en loopt heel mooi. Veel soepeler dan standaard, geloof me. Natuurlijk weet ik dat het niet ori is. Maar leuk is het, toch?
idd, ik moet ook verder met mijn cnc carter en volle krukas, moet er zelf nog een rolunit en koppeling bij maken maar de draaibank was stuk en dan kan ik niks meer.
Ja dat is zo. Zonder een draaimachine kun je de bussen niet maken he. Wanneer is hij weer in orde?
Gelukkig heb ik mijn school waar genoeg spullen staan en kan altijd bij mijn collega's terecht. Hun regelmatig bij mij om voor hub auto iets te doen. Voor wat hoort wat he.
Draaibank is weer klaar, er zat behoorlijk speling op het hoofdbed en dan kan je niet meer nauwkeurig draaien, daar kwam de kwaliteit van een hobbydraaibank om de hoek kijken, zat geen stel mogelijkheid op en die hebben we er nu opgemaakt.
Maar helaas jongens. Vanmorgen naar school gereden, 7 km en ging perfect. Vanmiddag naar huis en halverwege zomaar ineens weer die herrie. Mooi he. Maar nu met vermogens verlies, hield wat in. Dan weer een km prima en weer. Nu denk ik toch dat er iets is met die vrijloop. Lastig om dat te controleren. Heb dat natuurlijk gedaan maarja het zit helemaal erin he. Misschien dat hij doorslipt. Wat ik nu ga doen is, een gewone rol en koppeling erin zetten en dan rijden. Ik kom er achter vroeg of laat. Ach houd me weer van de straat. Zo zie je maar, denk je dat je er bent en net niet he.
Als de koppeling aangegrepen is draait de krukas dezelfde snelheid als de rol, oftewel bij rijden werkt het lager niet en kan dan ook geen herrie maken , toch ??
Heb het al eens gevraagd hier. Wie heeft er dan echt een ori staan. Maar dan echt he.
Ik heb diverse originele solexen, niet bedoeld om te restaureren ook en niet bedoeld om de ver-racen, daar heb ik een aparte serie voor. 1 is er zo origineel daar kan je niet eens mee rijden want die is in beslag genomen door een legioen spinnen en dat blijft zo
Joan, is het dan niet zonde om die ene van de spinnen te redden? Vocht en andere oude zuren tast toch alles aan. Of kan het geen kwaad. Of heb je idd al een plan ermee.
John, jij kunt dan helemaal kiezen om er eentje netjes te maken toch of laat je het zo.
Zojuist de gewone rol die erin gaat gestraald en netjes gemaakt, in een gewone koppeling de veertjes vervangen en netjes gemaakt. Zaterdag gaan ze erin en dan is kijken wat er gebeurd.
Vanavond nog een stukje gereden en de eerst 3 km ging prima en dan begon het weer. Ik stond even stil om over te steken en gaf gas en dan in een keer die herrie weer. Ik begin toch echt te geloven dat de vrijloop doorslipt. Even van het gas af, effe zoeken dat hij weer pakt en dan is de herrie weg. Als hij straks gedemonteerd is, uit elkaar halen en kijken wat er aan te zien is, mocht de herrie straks verdwenen zijn.
Je kunt het vrijlooplager vervangen en dan eens testen, ik had dit vermoeden al meteen
Ik heb er al een aantal gered, zijn best mooi geworden hoor, maar originaliteit heeft ook wat. Een kennis van me zei laatst: "je kunt ze 100 x restaureren maar in deze staat krijg je hem nooit meer", en dat is waar.
Ik maak ze nu rijdbaar en laat ze verder zoals ze zijn, veel mensen kicken daar helemaal op en ik ook
Joan, is het dan niet zonde om die ene van de spinnen te redden? Vocht en andere oude zuren tast toch alles aan. Of kan het geen kwaad. Of heb je idd al een plan ermee.
John, jij kunt dan helemaal kiezen om er eentje netjes te maken toch of laat je het zo.
Hij staat nu droog, is een voorbeeld van hoe ernstig een "schuurvondst" kan zijn. Is nogal mode tegenwoordig bij verzamelaars om zo iets in hun overzicht te hebben. Hij heeft wel nieuwe banden gekregen en wat olie in de tank
Oke, vandaag een gewone rol en koppeling gemonteerd. (Wel effe wennen weer). Wat denk je nog steeds die herrie, zei het een stuk minder. Dus vrijloop en Tomos koppeling zijn goed. Een stukje gereden en weer af en toe niet en dan weer wel. Dan de koppeling weer eraf om te kijken wat het kan zijn. Natuurlijk niets te zien. Weer erop en toch weer rijden want er gebeurd niets. Blijft keurig lopen. Het geluid kwam weer en ineens met een tik weg en niet meer terug. Oke ik naar huis, een half uurtje pauze en weer rijden. Helemaal niets te horen en rijd prima. Voor de zekerheid cilinder en zijdeksel eraf, maar helemaal niets te zien. Alleen olie in carter. Dan maar weer de Tomos koppeling met vrijloop. (Toch lekker hoor) en helemaal niets te horen. Weg geluid. Weer een pauze genomen rijden en gewoon perfect.
Allemaal heel gek maar het is weg. Wat het nu geweest is, geen flauw benul.
Ik zal moeten afwachten of het weer terug komt. Voorlopig rijd hij perfect.
Met spanning wacht ik op morgen.
Ach zo'n Solex houd je wel bezig he.
Hopelijk kan ik morgen hetzelfde goede bericht geven.
Goed nieuws. De Amuse heeft het prima gedaan. Ik hoop dat hij de komende 20 jaar ook zo loopt als nu, want hij rijd prima. Maar ja met een Solex weet je het maar nooit. Op naar het volgende wat op zijn pad komt.
Goed nieuws. De Amuse heeft het prima gedaan. Ik hoop dat hij de komende 20 jaar ook zo loopt als nu, want hij rijd prima. Maar ja met een Solex weet je het maar nooit. Op naar het volgende wat op zijn pad komt.
Dan kan je hem nu met een gerust hart in een hoekje parkeren en verder met de Zundapp, nu voor de vrouw er ook nog een.
Goed nieuws. De Amuse heeft het prima gedaan. Ik hoop dat hij de komende 20 jaar ook zo loopt als nu, want hij rijd prima. Maar ja met een Solex weet je het maar nooit. Op naar het volgende wat op zijn pad komt.
Dan kan je hem nu met een gerust hart in een hoekje parkeren en verder met de Zundapp, nu voor de vrouw er ook nog een.
Goed nieuws. De Amuse heeft het prima gedaan. Ik hoop dat hij de komende 20 jaar ook zo loopt als nu, want hij rijd prima. Maar ja met een Solex weet je het maar nooit. Op naar het volgende wat op zijn pad komt.
Dan kan je hem nu met een gerust hart in een hoekje parkeren en verder met de Zundapp, nu voor de vrouw er ook nog een.
Een Zundapp of Solex Joan?
Zundapp toch, dacht dat ze al een solex had . goed excuus om er nog een "dappie" bij te nemen. combinette of bergsteiger
Daar krijg ik ze niet op Joan. Ze geeft niets om brommers. Jammer he. Ze vind de Zundapp prachtig maar zelf rijden vind ze niet leuk. Net nog een rondje op de Zundapp gereden. Wat gaat dat goed he. Zo sterk als een beer dat ding.
Nee dit is een ring voor de drijfstang. De moer is bij deze krukassen vervangen door een ring voor het big-end. Dan kun je een schijf in het carterdeksel maken voor minder schadelijke carterruimte. Er zit dan waarschijnlijk ook een volle krukas in die Solex met naar alle waarschijnlijkheid ook een langere slag.
mijn drijfstangen zitten a-symetrisch in het blok, dat maakt op zich niets uit, maar als er iets krom is wil hij zich 1 kant op werken, hangt ervan af welke kant hij krom op is. in principe ( als je het goed doet) heb je alleen maar een opsluitring voor je lager nodig, die loopt maar met de 1/2e snelheid van het drijfstang oog, dat geeft veel minder wrijving .
Krom zal het niet zijn want ik heb er goed naar gekeken. Maar je hebt zeker gelijk. Het is maar af en toe dat hij die kant op gaat en dat is normaal. Als je gas geeft buigt hoe dan ook de krukas door, en dan kan zo'n drijfdtang 1 kant op gaan zoeken. Oplossing volgt.
Een ander gehard drijfstang borgdekseltje zit erop en de Amuse loopt weer prima. Tijdens het rijden hoor ik de drijfstang tegen dit dekseltje af en toe er tegen aan lopen. Eert wat km maken maar of het goed komt dat moet blijken. Ik denk het niet. De gewone krukas en drijfstang liggen al netjes klaar. Zou jammer zijn want met deze krukas loopt hij heel goed. Wordt vervolgt.
Nee niet echt FF. Als ik nu al hetzelfde merk, dan gaat het volgens mij geen 1000 km mee. Het geluid is maar zachtjes, maar is er wel. Ook maar af en toe. Dan gaat het toch uiteindelijk mis denk ik zo. Eerst wat km maken. Je weet nooit en wonderen gebeuren soms he.
Zelf vind ik dat de constructie anders moet. Misschien dat ik later met Toon wel ga overleggen.
Ach, anders een dagje sleutelen en de standaard krukas zit er in he. Geen probleem. Zou echt jammer zijn hoor.
Misschien toch wat vettere mengsmering. Kan me niet voorstellen dat je mechanies geluid hoort van een drijfstang die langs een glad en gehard plaatje loopt, zeker niet als het er net nieuw inzit.
Ik heb het onlangs(deze week) ontdekt dat er bij een Herrie motor na vervangen van het krukaslager de herrie er niet uit was. Daarna het drijfstanglager en busje nagekeken en vervangen, weg herrie .
Ik meng nu 1 op 40. En het ziet er allemaal vet uit als ik het openhaal. Ik kan altijd proberen 1 op 30.
Drijfstanglager en de as waar het op draait ziet er allemaal perfect uit hoor. Het is zo'n zilverkooi lager en dat zijn toch de betere zo niet de beste.
Ik moet gewoon effe afwachten wat het gaat worden na wat km te hebben gereden.
Het kwam ineens dan denk ik het kan ook ineens weg gaan. Laten we dat hopen.
Binnenkort gaat de standaard krukas erin. Hij blijft ertegen aan lopen en je hoort het. Minder dan voorheen maar of dat goed blijft gaan...? Denk het niet. Er moet een andere constructie bedacht worden. Zelf heb ik er al 1 in gedachten. Jammer, maar het is voorlopig want ik wil die volle krukas erin hebben. Rijd net wat beter. Wie niets probeert leert ook nies he. Wordt vervolgt.
Ik mag aannemen dat er meerderen met dit type as rondrijden en zonder problemen. Dit kan je navragen bij de leverancier of de assenmaker. In jou geval zou ik de as nameten en kijken ofdat de hartlijn van de as evenwijdig loopt met de hartlijn van het bigend. Vervolgens meten of de hartlijnen van de drijfstanggaten evenwijdig lopen. En inderdaad controleren of dat de bovenkant van het carterdeksel in lijn is met de rest van het carter. Moet op een techniese school toch geen probleem zijn om dat na te meten.
Gewoon een gedachte, je kan een carterdeksel ook iets dieper maken aan de binnekant. Niet de mooiste oplossing maar als het geluid weg is dan is het........weg
Er is totaal niets mis met het carter. De krukas had een speling t.o.v. het carter van 0,8mm en dat is nog steeds zo. Ik had alleen nog maar de krukas in het carter zitten en dan voelde het lager perfect aan. Het is gewoon dat af en toe de drijfstang tegen zijn opsluitdekseltje komt en dat maakt het rare geluid. Soms loopt het keurig vrij en is dan super stil maar soms komt het er tegen en dan....
Een andere constructie is nodig. In de toekomst later hier meer over.
Gewoon een gedachte, je kan een carterdeksel ook iets dieper maken aan de binnekant. Niet de mooiste oplossing maar als het geluid weg is dan is het........weg
Er is totaal niets mis met het carter. De krukas had een speling t.o.v. het carter van 0,8mm en dat is nog steeds zo. Ik had alleen nog maar de krukas in het carter zitten en dan voelde het lager perfect aan. Het is gewoon dat af en toe de drijfstang tegen zijn opsluitdekseltje komt en dat maakt het rare geluid. Soms loopt het keurig vrij en is dan super stil maar soms komt het er tegen en dan....
Een andere constructie is nodig. In de toekomst later hier meer over.
Bij een standaard krukas gaat de drijfstang ook van links naar rechts en daar heb je ook geen schade of geluid als de drijfstang tegen de (harde) ring of richting krukwang gaat. Als het vorige dekseltje beschadigd is , dan moet er ook wat aan de drijfstang te zien zijn. Als deze nu nog glad is aan de zijkant dat kan dat nooit schade veroorzaken aan het dekseltje en zeker niet als er olie tussenzit.
De drijfstang ziet er perfect uit. Het dekseltje was van te zacht materiaal. Bij de gewone solex drijfstang zit het lager vast en hier niet. Ook is de ring bij de gewone klein van diameter. Dit geeft veel minder omtreksnelheid en de smering is makkelijker bereikbaar. Dus de nieuwe constructie moet ook zoiets worden. En dan nog beter. Strakjes is beginnen met sleutelen.
Het lager in zo een nieuw carter is niet betrouwbaar geborgd bij het warm worden van het blok ( alleen perspassing dat kan niet bij aluminium ) het zal los komen bij het heet worden. Ik ben er ook bij geweest bij het ontwerp en heb toen mijn twijfels over de lager bevestiging geuit . Ik heb toen voor het proefmodel een speciaal gereedschap gemaakt ( ontwikkeld ) om het lager er goed vast in te felsen zodat het niet naar buiten kan komen en zo de krukas te beletten om zover naar buiten te komen dat deze tegen de zijdeksel kan komen. Eigenlijk moet dat lager er meteen vast in gefelst zijn als het carter verkocht wordt . Dat is ook bij de 3800 carters. Als het lager op de goede spanning is ingeperst gaat het lager door de carter temperatuur gewoon los zitten ( geen perspassing meer na het warm worden. Dat leerde wij vroeger op de ambachtsschool of is dat nu ook al weer anders geworden. Als dat het probleem is kan ik u helpen met het vastzetten van het lager. Meer weten meer vragen.
Bedankt voor je meedenken. Het lager zat nog keurig op zijn plaats en moest het carter best goed warm maken om het eruit te halen. Het lager is absoluut niet losgekomen. Voor de zekerheid (waarom niet) zal ik rondom 4 tikken geven om te borgen. Belangrijk is ook dat de spoelenlager goed strak zit zodat hij de krukas ook goed naar links blijft houden. Ik blijf uw aanbod onthouden mocht het een keer loskomen. Je weet maar nooit.
Nee, lager komt niet los. Of je moet het diverse keren koud eruit en erin gaan slaan, dan heb je kans dat het gat groter word. Carter word daar zeker niet zo warm, met de constante spoeling. Of als je kruk"wang" te weinig speling heeft. De olie film laag gaat je dan parte spelen, en carter word dan wel bloedheet. Daar moet minimaal een speling van 0,8 mm hebben.
veel carters verkocht, nooit meegemaakt.
Alfons heeft problemen met zijn drijfstang, die tegen het schoteltje loopt, vreemd want al deze krukassen werken zo, ook die van Jouke welke al heeel veel verkocht zijn.
Alles moet goed "voelen". Bij een nieuwe onbekende (krukas/carter) montage doe ik altijd alles even droog in elkaar zetten, zonder zuigerveren, en je kan dan als de cilinder gemonteerd is voelen of er iets "wringt" de zuiger moet je met je vingertoppen kunnen draaien op de speling van zijn lagers, zowel onder als boven. In sommige gevallen heb ik simmetjes moeten gebruiken.
Gewoon op de plaats van het krukaslager. Alleen 0,1 mm groter en kleiner zodat je het er zo uitpakt. Ook voor de spoelenplaat. Kun je het blokje effe in elkaar zetten en alles nameten of het goed ziet qua spelingen.
Het lager in zo een nieuw carter is niet betrouwbaar geborgd bij het warm worden van het blok ( alleen perspassing dat kan niet bij aluminium ) het zal los komen bij het heet worden. Ik ben er ook bij geweest bij het ontwerp en heb toen mijn twijfels over de lager bevestiging geuit . Ik heb toen voor het proefmodel een speciaal gereedschap gemaakt ( ontwikkeld ) om het lager er goed vast in te felsen zodat het niet naar buiten kan komen en zo de krukas te beletten om zover naar buiten te komen dat deze tegen de zijdeksel kan komen. Eigenlijk moet dat lager er meteen vast in gefelst zijn als het carter verkocht wordt . Dat is ook bij de 3800 carters. Als het lager op de goede spanning is ingeperst gaat het lager door de carter temperatuur gewoon los zitten ( geen perspassing meer na het warm worden. Dat leerde wij vroeger op de ambachtsschool of is dat nu ook al weer anders geworden. Als dat het probleem is kan ik u helpen met het vastzetten van het lager. Meer weten meer vragen.
ik maak voor deze CNC carters een extra plaatje zodat ik de lagers kan borgen op de manier van de oude solexen materiaal zat om er draad voor boutjes in te tappen, felsen of centerpunten vind ik 100 keer niks. Ik gebruik toch geen volle krukassen ( mag niet voor 24 uur) en dan is er plek zat voor een plaatje. de passing met het lager is wel erg strak maar dat los ik anders op
Het lager in zo een nieuw carter is niet betrouwbaar geborgd bij het warm worden van het blok ( alleen perspassing dat kan niet bij aluminium ) het zal los komen bij het heet worden. Ik ben er ook bij geweest bij het ontwerp en heb toen mijn twijfels over de lager bevestiging geuit . Ik heb toen voor het proefmodel een speciaal gereedschap gemaakt ( ontwikkeld ) om het lager er goed vast in te felsen zodat het niet naar buiten kan komen en zo de krukas te beletten om zover naar buiten te komen dat deze tegen de zijdeksel kan komen. Eigenlijk moet dat lager er meteen vast in gefelst zijn als het carter verkocht wordt . Dat is ook bij de 3800 carters. Als het lager op de goede spanning is ingeperst gaat het lager door de carter temperatuur gewoon los zitten ( geen perspassing meer na het warm worden. Dat leerde wij vroeger op de ambachtsschool of is dat nu ook al weer anders geworden. Als dat het probleem is kan ik u helpen met het vastzetten van het lager. Meer weten meer vragen.
ik maak voor deze CNC carters een extra plaatje zodat ik de lagers kan borgen op de manier van de oude solexen materiaal zat om er draad voor boutjes in te tappen, felsen of centerpunten vind ik 100 keer niks. Ik gebruik toch geen volle krukassen ( mag niet voor 24 uur) en dan is er plek zat voor een plaatje. de passing met het lager is wel erg strak maar dat los ik anders op
Ik heb nu 2 puntjes gegeven. De volgende keer dan maak ik ook een plaatje met borglipjes Joan. Nu zit het al in elkaar. Ik ben niet bang dat het los komt want het zit strak in elkaar.
De Amuse loopt weer. Geen centje pijn. In 1 keer alles prima. Loopt keurig stationair. 2 tochtjes gemaakt vandaag en geen gekke geluiden.
Toch weer een ander geluid dan de volle krukas, helaas minder trekkracht. Maar zeker ruim voldoende want hij rijd prima. Ik hoor weer het big-end lagertje tikken, dus das goed. Ik laat een big-end busje maken zodat er minder speling op gaat zitten.
De Amuse loopt weer. Geen centje pijn. In 1 keer alles prima. Loopt keurig stationair. 2 tochtjes gemaakt vandaag en geen gekke geluiden. ................
Nu weer wachten op het volgende probleem.
Dit meen je toch zeker niet Alfons ?? Ik zoek altijd naar een "Volgende oplossing"
Klopt maar daar is ook veel onderzoek, tijd en aandacht aan besteed en testen natuurlijk. Deze motor is niet zomaar FF in elkaar gezet met CNC onderdelen.
Ik ben niet in het bezit van CNC materiaal, ik houd al het oude materiaal gaande en tot op heden lukt dat aardig. Dat vind ik het mooiste om een oude , versleten, motor met eenvoudige middelen weer tot een goede motor te maken die betrouwbaar is en als die motor goed loopt, niets meer aan doen. Hooguit zorgen dat ze niet te hard gaan, dat is voor mij belangrijk (krijg je ongelukken van).
Is ook wel zo, als iets niet goed loopt blijf ik net zo lang bezig totdat het opgelost is en soms zitten er lastige bij. + je zit ook wel eens op een verkeerd spoor en dan blijf je zoeken. Heb dat in m'n vorige werkzaamheden vaak meegemaakt dat monteurs heel snel nieuwe(dure) onderdelen (in wat voor apparatuur dan ook) vervingen en dat achteraf de storing niet opgelost was . Storing zoeken is een Vak waar je levenslang in bij kan leren.
Ga lekker voor de oude onderdelen, gewoon wat andere weggooien en dat dan toch kunnen maken. Streef ernaar om de Solex orgineel te houden maar dat is voor iedereen een eigen insteek en dat moet je respecteren.
Volgens de laatste berichten niet meer helemaal probleemloos. Zowel de berijder als het machientje. Een nachtje slapen zal de berijder wel weer doen opknappen, de Solex heeft geen baat bij een rustpauze. Hopelijk is de CNC Solex een taaie.
Volgens de laatste berichten niet meer helemaal probleemloos. Zowel de berijder als het machientje. Een nachtje slapen zal de berijder wel weer doen opknappen, de Solex heeft geen baat bij een rustpauze. Hopelijk is de CNC Solex een taaie.
Groet,
Huub Haaker
Dat wel Huub, maar nog lang niet alles is van echt aluminium, spoelenplaat is de volgende wens
Heb de laatste dagen heel wat km gemaakt en alles is dik voor elkaar. Totaal geen probleem. Rijdt weer als vanouds, gewoon prima dus. Doet alles wat ik er van verwacht. Vandaag ook heerlijk gereden en dat zal de komende tijd zeker weer zo zijn.
De afgelopen 2 dagen heel wat km gemaakt (3 liter) en de Amuse gedraagt zich heel goed. Trekt en loopt goed, en is heel stil. Het voelt weer vertrouwd aan en dat is belangrijk.
Komend weekend. lekker weer, hebben we de pinkertocht hier in Zeeland, dus dat wordt genieten.
Ohja, ik ga op Aspen rijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Heb je daar geen ervaring mee Roelof? John M. wel en die is zeer tevreden. Ik ben benieuwd of de druiper dan verdwenen is.
Nog nooit Aspen geprobeerd, de verbranding is zo goed dat de laatste 3 jaar niet meer ontkoold heb. Ik ga het denk wel proberen gewoon om te kijken wat het opleverd...of niet.
Hoe zijn inmiddels de bevindingen met Aspen , voorheen werd er toch gesuggereerd dat hier weekmakers in zaten die de met name oudere rubbers , keerringen deden "oplossen". Ik rijd zelf al jaren op Motomix en hiermee geen problemen in ieder geval.
Hoe zijn inmiddels de bevindingen met Aspen , voorheen werd er toch gesuggereerd dat hier weekmakers in zaten die de met name oudere rubbers , keerringen deden "oplossen". Ik rijd zelf al jaren op Motomix en hiermee geen problemen in ieder geval.
Net andersom Frank, de moderne benzine geeft problemen door de bioethanol die er in zit.
Hoe zijn inmiddels de bevindingen met Aspen , voorheen werd er toch gesuggereerd dat hier weekmakers in zaten die de met name oudere rubbers , keerringen deden "oplossen". Ik rijd zelf al jaren op Motomix en hiermee geen problemen in ieder geval.
Net andersom Frank, de moderne benzine geeft problemen door de bioethanol die er in zit.
Klopt. Dit is o.a te merken aan benzinedoppen die bij normale benzine moervast gaan zitten, en na gebruik van Aspen weer makkelijk los gaan.
Zo kan het zeker gebeuren dat oldtimers bij de overgang naar Aspen lekkages gaan vertonen bij O-ringen die door de normale benzine zijn opgezwollen.
Ook aangekoekte oude leidingen spoelen met Aspen weer schoon, het vuil laat los en... Je raadt het al: sproeiers verstoppen.
Overgang naar Aspen of Motomix vraagt dus enige voorbereiding, daarna wil je niet anders meer
De hele zomer gereden zonder enig enkel probleem. Gewoon de Amuse pakken, 2 meter duwen en heerlijk rijden. Van de winter hoeft er niets aan de Amuse te gebeuren. Wel volgend jaar op Aspen gaan rijden. Alles een beetje doorspoelen en dan gaan met die banaan. (Amuse)
Ook de Solex van Mirjam, niets aan te doen van de winter.
Mmmmhhh, ik heb nog een Zundapp en daar zit een blok onder. Ohjee een olie druppeltje (koppelingdeksel). Aahh toch wat te doen.
Dit voorjaar met 1 Solex overgegaan op Aspen. Tankje was bijna leeg en deze gevuld met Aspen 2Takt, zonder extra olie. Aan het begin van de zomer is er een Nicacyl cilinder opgegaan en alles blijft naar tevredenheid draaien, Geen verstopte sproeier of andere verrasingen.
Ja FF. Aspen is gewoon prima. Zelf dacht ik de zaak af te tappen, te spoelen met wasbenzine en dan aspen erin. Komt helemaal goed. Later zal ik kijken of er wat extra olie erbij moet.
Ja, ik weet het, Castrol rules. Maar ik ga toch over op Assen. Gewoon om eens te kijken hoe dat is. Als je niets probeert weet je niets. En terug kan altijd. Maar na veel leeswerk en overleg met mijn collega die aan Cart racen doet, denk ik dat het zo zal blijven. Kettingzagen worden heel zwaar belast en dat blijft ook heel. We zullen het mee maken.
Gisteren toevalig met iemand die bedrijfsmatig Aspen gebruikt gesproken. Hij vertelde mij dat Aspen af fabriek gelijk is aan mengsmering 1:30 dus dat is vet genoeg dunkt me.
Aspen geeft aan dat het ook gebruikt kan worden voor motoren die meer smering voorschrijven. Tenslotte is de kwaliteit van de olie enorm verbeterd. Mijn Solexen lopen nu allemaal op Aspen, 1:50, en nul problemen. Blokjes die ik openmaak zijn allemaal lekker gesmeerd en nee, geen druipers meer .
Mijn Solexen lopen maximaal 35-37. Snellere jongens zijn mogelijk veeleisender
Ik lees even het hele verhaal door en wil nog wel even wat op een rijtje zetten:
Oude rubberen onderdelen zijn door de moderne benzine gaan uitzetten. Hierdoor kan het gebeuren dat de benzinedop van je tank moervast is gaan zitten. Na korte tijd met Aspen is dat probleem weer opgelost.
Gelukkig heeft Solex verder weinig rubber in de afdichtingen zitten, andere merken kunnen last krijgen van lekkages bij de carburateur omdat dichtingen door de benzine zijn gezwollen, en nu weer terugkrimpen naar hun oorspronkelijke afmeting.
Aangekoekte troep in je leidingen zal in Aspen oplossen en dan in je systeem terechtkomen. Vandaar mijn tip om de leidingen voor de overgang met een binnenkabel lekker schoon te raggen en daarna goed leeg te spoelen en blazen. Heet je Alphons en heb je een Amuse, dan zal het leidingsysteem waarschijnlijk schoon genoeg zijn, geen zorgen dus. Ik heb het over de langslapers en franse asielzoekers waarvan de inhoud van de tank in dertig jaar tijd volledig is vervlogen op de mengolie na, te herkennen aan de muf ruikende "oude benzinegeur". Maar ook de Lexjes die alweer flink wat jaartjes op de weg rondtoeren met gewone benzine hebben mogelijk wel weer wat aanslag op de aderen... Klein beetje werk maar daarna vele zorgeloze kilometers
Vooradat ik op Aspen ga rijden, spoel ik alles door en maak alles schoon. Gewoon voorkomen dat je onderweg problemen krijgt. Een beetje aandacht kan geen kwaad. Gaat helemaal goed komen.
Ik dacht dat Synthetische mengolie van zichzelf een reinigende werking heeft. Wat dat betreft kan je zo zonder problemen overgaan op een Alkyd brandstof .
Volgens mij ook wel FF, maar beter van te voren toch effe alles doorspoelen. Alles is schoon dus ik zie ook geen problemen. Ben wel benieuwd wat het gaat doen. Ik denk alleen maar beter, omdat de benzine van nu wel erg slecht is.
Volgens mij ook wel FF, maar beter van te voren toch effe alles doorspoelen. Alles is schoon dus ik zie ook geen problemen. Ben wel benieuwd wat het gaat doen. Ik denk alleen maar beter, omdat de benzine van nu wel erg slecht is.
Je moet er niet direct wonderen van verwachten maar met deze brandstof vervuilt de motor minder en wat er uit de uitlaat komt is minder slecht dan bij benzine verbranding. Ik gebruik het binnen op het testbankje met een slangetje op de uitlaat > naar buiten . Maar dan evengoed nog ventileren want het blijven uitlaatgassen !!
Volgens mij ook wel FF, maar beter van te voren toch effe alles doorspoelen. Alles is schoon dus ik zie ook geen problemen. Ben wel benieuwd wat het gaat doen. Ik denk alleen maar beter, omdat de benzine van nu wel erg slecht is.
Je moet er niet direct wonderen van verwachten maar met deze brandstof vervuilt de motor minder en wat er uit de uitlaat komt is minder slecht dan bij benzine verbranding. Ik gebruik het binnen op het testbankje met een slangetje op de uitlaat > naar buiten . Maar dan evengoed nog ventileren want het blijven uitlaatgassen !!
Ik verwacht er ook geen wonderen van maar als het iets schoner verbrand en minder vervuiling, dat klinkt altijd goed in de oren toch.
Als je het plezier van "het zelf mengen" zult missen dan kan je nog altijd op blauw overstappen, ook geeft blauw je de mogelijkheid om bij je favoriete mengolie te blijven.
Last edited by AlienSolexfiend; 13/11/1406:47 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja, dat had ik ook gelezen. maar ik hoef niet perse zelf te mengen hoor. Al zal ik wel een klein traantje wegpinken als ik Castrol rules moet missen. Nee hoor elke kwaliteit meng-olie tegenwoordig is ruim voldoende om ons Solexje te smeren.
Ja, en als je bezorgd bent om het milieu, dan is mengen met minerale olie maar een halfslachtige maatregel. Hoewel ik niet met zekerheid durf te zeggen dat Castrol volsynthetische 2taktolie ook makkelijk biologisch afbreekbaar is.
Is de analyse van die Aspen 2T olie ergens te raadplegen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Nee echt bezorgd ben ik niet voor het milieu. Anders moeten we meteen stoppen met rijden op een Solex.
Volgens mij krijg je nooit de echte analyse van een brandstof of smeerolie te zien. Het voldoet allemaal aan de norm die de wet opgelegd heeft en dat is ook maar wat wij als mens willen.
Rijden op Aspen is alleszins een stap in de goede richting om de CO-uitstoot in te perken, daar kunnen we het over eens zijn.
ik zie geen reden om het daar mee eens te zijn ik heb geen idee of aspen de CO2 uitstoot daarwerkelijk verminderd, wel als je op methanol gaat rijden maar zolang het iets met "mineraal" te maken heeft is het bijna lood om oud ijzer
De hoeveelheid vervuiling is hoofdzakelijk afhankelijk van de hoeveelheid van de hoeveelheid van de hoeveelheid. De hoeveelheid in liters is bij een vrachtwagen net ietsje pietsje groter als van een kleine solex ook al is de vervuiling een ietsje pietsje groter per liter. Nog een vooerbeeld. Als je kleine schuurtje een klein beetje aanbrand met van die mooie golfplaatjes dan komt eer meteen een klein clubje van die mannetjes in een heel mooi pak de zaak even schoon vegen. Stook je een heel grote schuur af waarbij door de grote hitte het bewuste spul kilometers ver de ruimte in gaat en men gaat nu ook weer meten zoals dat bij dat kleine schuurtje dan kom je uit op veel minder deeltjes per vierkante meter bij de grote schuur ( En meten is weten nietwaar? ) Of is dat tegenwoordig weer anders.
Ja. Leuk omschreven. Vaak wordt de vervuiling in procenten uitgedrukt. Maar ja 1% van 1,4 liter benzine (Solex tankje) of 12000 ton stookolie (bunker van een schip) voor een zeeschip, geeft toch meer kg vervuiling.
Tja, het is allemaal relatief! Maar wat zegt "relatief" nu eigenlijk nog? Een hoofd waarop nog maar 1 haar groeit bevat relatief weinig haar. Als ik echter in mijn soep 1 haar aantref, is dat relatief veel!
Last edited by RedFox; 20/11/1404:31 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik zie vaak toch dat we afgerekend worden op onze uitgebraakte hoeveel heid, dus absolute waarde en niet de relatieve. das meer een kwestie van "fixing" door veel nieuwsmakers om weer eens een minderheidsgroep in een kwaad daglicht te zetten. laten ze eens kijken hoeveel fijnstof er door stoplichten en verkeersdrempels uitgebraakt worden worden die meteen verboden. Bij onze verkeers drempels ligt veel meer fijnstof dan op een stuk daar precies tussen, bij dezelfde verkeers aanbod ( die voertuigen MOETEN wel van de een naar de ander want tussenin is er geen afslag) dus daar kan het niet aan liggen die braken toch per meter hetzelfde uit ?) dus de conclusie moet zijn dat een verkeersdrempel fijnstof uitbraakt.