en epoxy is een thermoharder die kunnen goed tegen temperatuur, worden ze alleen maar beter van. als je zelf met glasmat bezig gaat, heel korte vezeltjes van knippen zodat ze allemaal door elkaar liggen maar wel recht zijn, niet hele matten erin stampen want die veren tijdens uitharden maar weer terug en een grote ballon met lauw water erin erop leggen wil ook nog wel eens helpen ter verdichting en uitharding ( geen heet water want de reactie op zich geeft ook nogal hitte)
Vandaag 3800 blokje in elkaar gezet dat nog zo her en der in onderdelen lag.
Bij de test kreeg ik hem niet aan het lopen, alles nagekeken, andere contactpunten, bougiekagel, condensator ( bougie was nat) maar lopen ho maar. Decompressieklep vastgezet, andere bougie, nog niet lopen.
Sproeier doorgeblazen, andere erin ( bougie was minder nat) Ander filter en pomp erop ( membraam was al vernieuwd), nog niet lopen.
Toen maar compleet andere carburateur erop, de boormachine nog niet aangezet of hij liep al ! Wat kan dat geweest zijn !? Ik heb de andere carb compleet met schone benzine gereinigd en vervolgens met de compressor doorgeblazen.
Intern kanaaltje van de sproeier naar de inspuitventurie verstopt, ultrasoon reinigen is het mooist of anders proberen met een dun draadje door te steken.
Zit daar een filter van onder bij de benzineleiding of van bovenaf ingestoken ?? Ik heb zelf wel eens gemerkt dat bij het filter bovenin nogal verschil is hoe het erin zit. Bij draaiende motor het filter langzaam verdraaien en de motor reageert hierop, dusdanig dat je ook de mengselhendel moet verstellen. "Moet niet maggen" maar het gebeurde wel.
De laatste dagen weer een twintig stukken gietijzer met die grote ribbels voorzien van een stuk goed passende aluminium prop met er omheen een stel van die tere ringentjes
Vandaag een nieuw achtervelgje gemonteerd en gericht.
Het Amuse blok erop geplaatst en dat zit goed. Laten lopen en het loopt lekker. Genoeg pit erin en komt goed op toeren. Een stuk stiller draait zo'n CNC carter. Compleet afgebouwd dus klaar voor de testritten.
De achterremschoentjes vernieuwd want dat zag er niet goed uit en wilde ook niet goed remmen. Nu remt het meteen, dus moet ook goed zijn.
De originele achtervelg hou ik en laat ik verchromen want die is mooi rond. De voorvelg zit een lelijke deuk in, misschien door profs op te lossen maar ik niet.
Maar vanwaar het plakband om het stuur ? Of is dat sportstriping
Nee geen sportstriping,
De vorige eigenaars zetten de Solex altijd tegen de muur en daarom zitten er beschadigingen op. Ik moet is een mooi stuur hebben. Die imi stuurtjes lijken er echt niet op.
Niks aan de Solex(en) gedaan maar wel lekker bezig geweest aan de racefiets. Derailleur ophang oog stond scheef door een val. Is een vast oog in het Campagnolo pad dus niet te vervangen. Je kunt voor het richten speciaal gereedschap kopen (duur!) maar ik kwam op internet een fantastische tip tegen. Derailleur losmaken en in het oog een ander racefiets wiel draaien. De as heeft dezelfde schroefdraad. Koud kunstje om nu het oog te richten want je hebt 2 wielen naast elkaar en moet alleen de afstand tussen de wielen overal gelijk maken door met het hulpwiel de zaak te verbuigen. Heeft niks met Solexen te maken maar daar is de stamtafel voor toch?
Dit heeft ook niets met Solex te maken maar wil dit mee delen. De Puch MV50 is vandaag verkocht. Ben nu op zoek naar een Zundapp 517, 4 voetversnelling. Wie heeft er wat staan of weet iets. Joan?
Nee hoor, geen probleem. Die as draai je tot aan de conusmoer vast in dat gat. Je hoeft ook niet zoveel kracht te zetten want zo'n derailleur pad buigt vrij gemakkelijk (en dan heb ik nog wel Campagnolo padden). Tip las ik op het forum van wereldfietsers. Die jongens (weinig dames) toeren dan een paar maanden door Zuid Amerika op de fiets en worden dan natuurlijk een soort Willy Wortel als er problemen zijn.
Vandaag de eerste 15km met de Amuse op pad geweest, en dat ging goed. Is een stuk rustiger en stiller om mee te rijden. Rond de 30 km/h lekker tuffen nu. 2 keer open getrokken en denk zo 38 a 40 km/h. Hard zat zo. Tegen de wind blijft hij ook mooi hangen. Trek iets beter dan eerst. Eerst eens inrijden want nieuwe zuiger en veren.
Roelof, Joan, ja een leuk ding. Ik vind de 517 ook de leukste. Toen ik lang haar had (16) had ik een goudhaantje, maar van mij mag hij een andere kleur hebben want dat goud is gelijk 500€ duurder. Dus laat maar. Deze is gelijk als toen. Misschien een beetje afvoeren want 6.3 en 19 bing. Loopt rond de 80 dus toch een beetje te hard. Of ik laat he tot motorfiets omtoveren.
Klopt Roelof. Vroeger moest alles heel hard. Nu niet meer. Alleen als je op de rollerbank moet, en je weet maar nooit, dan is het te veel en tegenwoordig heb je best last daarmee. Kenteken inleveren enzo. 60 laten ze gaan en als je pech hebt krijg je een boete. Maar dat is niet erg.
Vandaag weer met de Amuse op pad geweest. 15km ofzo. Hij begint nu al in te lopen, en draait heel netjes. Echt lekker tuffen zo. Trekt prima. De Amuse heeft nog nooit zo lekker gelopen. Na de rit zag ik een druppeltje hangen aan het pompje. Iets vaster gezet, eens kijken of hij nu echt dicht is.
Dan eindelijk eens de motor van mijn BnR gedemonteerd. Het was er een aangenaam weertje voor vandaag, en nu kon het net nog zonder dat de stoepmieren je broek binnendrongen. Op het gemakje aan, ruim de tijd nemend was het demonteren in anderhalf uurje geklaard. Eerst heb ik het tankje geledigd met behulp van een kachelpompje. Tijdens het leegpompen zag ik door het pompbuisje ganse vlokken troep van licht naar donker zwart stromen. De brandstof zat ondertussen ook al een kleine vier maanden in de tank, er is de hele winter niet meer met gereden. Ik moet nog verder bekijken hoe het zit met de borgplaatjes, want dat was uiteindelijk de bedoeling. Misschien is het een goed idee om bij de gelegenheid van het gedemonteerde motortje, een verder onderhoud te maken aan motor en frame. Ik zou de roestvorming aan de voorvork nu gemakkelijker kunnen behandelen.
Hebben jullie tips voor me hoe ik terwijl best de motor bewaar in mijn warme flat? Hij heeft altijd in een vochtige maar wel goed verluchte plek gestaan.
Last edited by AlienSolexfiend; 06/03/1403:28 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Op je balkon Alian, voor de minste benzinegeuroverlast. Mooi woord voor scrabble. Kijk uit voor benzinegeuroverlastmelders
Voorlopig lijkt hij te zijn uitgelekt. Zelf heb ik geen hinder van de geur, integendeel ... ik vind het lekker ruiken. Ik zit nog in mijn naar Solex ruikende werkbroek, o wat heb ik dat geurtje een ganse winter gemist. Benzinegeuroverlastmelders die heb ik hier wel, en niet alleen benzinegeuroverlastmelders.
Nee, op het balkon wordt hij nat John, en hij zou wel eens op een van mijn benzinegeuroverlastmelders kunnen terecht komen. Het motortje ligt met zijn snuitje naar boven, is dat oke? De tank voelt gaaf aan langs de binnenzijde, alleen onder de dophals is wat corrosie te voelen. I.v.m. resterende olie in het blok, moet hij daarom ook beter koel bewaard worden? Anderzijds vindt de spoel mijn warme flatje wel lekker denk ik.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag nog 2 mooie Beige OTO lichtkapjes overgenomen op de beurs in Lommel. Het was vandaag niet al te druk maar toch wel gezellig en de moeite waard om daar weer eens rond te wandelen.
Vandaag nog 2 mooie Beige OTO lichtkapjes overgenomen op de beurs in Lommel. Het was vandaag niet al te druk maar toch wel gezellig en de moeite waard om daar weer eens rond te wandelen.
Jammer dat ik jullie gemist heb vandaag. Lommel is een van de betere beurzen voor de Solex.
Niet alleen "vandaag" maar het hele weekend. heen en weer gelopen tussen draaibank, fraisbank en kolomboormachine, heel wat materiaal tot spanen verwerkt voor een volgend solex project, eerst het gereedschap maken en dat vraagt nogal wat tijd en moeite, staat niets van op tekening, zie wel wat ik doe terwijl ik bezig ben. ben nog niet halverwege dus daar gaan nog wel wat dagen inzitten.
Niet alleen "vandaag" maar het hele weekend. heen en weer gelopen tussen draaibank, fraisbank en kolomboormachine, heel wat materiaal tot spanen verwerkt voor een volgend solex project, eerst het gereedschap maken en dat vraagt nogal wat tijd en moeite, staat niets van op tekening, zie wel wat ik doe terwijl ik bezig ben. ben nog niet halverwege dus daar gaan nog wel wat dagen inzitten.
Niks voor jou Joan! Nadenken, uitwerken, tekenen, plannen en daarna pas aan de slag toch?
Niet alleen "vandaag" maar het hele weekend. heen en weer gelopen tussen draaibank, fraisbank en kolomboormachine, heel wat materiaal tot spanen verwerkt voor een volgend solex project, eerst het gereedschap maken en dat vraagt nogal wat tijd en moeite, staat niets van op tekening, zie wel wat ik doe terwijl ik bezig ben. ben nog niet halverwege dus daar gaan nog wel wat dagen inzitten.
Wat voor stukje gereedschap ga je dan maken? En wat ga je met die spanen voor de Solex doen? Nog last van carnaval?
Niet alleen "vandaag" maar het hele weekend. heen en weer gelopen tussen draaibank, fraisbank en kolomboormachine, heel wat materiaal tot spanen verwerkt voor een volgend solex project, eerst het gereedschap maken en dat vraagt nogal wat tijd en moeite, staat niets van op tekening, zie wel wat ik doe terwijl ik bezig ben. ben nog niet halverwege dus daar gaan nog wel wat dagen inzitten.
Niks voor jou Joan! Nadenken, uitwerken, tekenen, plannen en daarna pas aan de slag toch?
Nou eehhh... sommige zaken moet je uitproberen. Lukt het allemaal goed dan kun je het altijd nog optekenen. Hoewel... een fotootje met je Gsm is vaak net zo doeltreffend
o ja ook nog rond gekeken voor willen zijn luchtfilter en carb maar spijtig genoeg niet van te vinden gr pierre
Jammer, maar bedankt voor het zoeken.
ik ben daar een persoon tegengekomen willem die wel wat luchtfilters en carburators had liggen die hij vekoopt of ruiltvan een peperbus ik zal u zijn adres geven en telefoon nummer via pm groetjes pierre
Tank zat met ijzerdraad vast, verbindingsstuk van uitlaat was doorgerot ( dus veel lawaai), 1 bout van de glijizers was weg. De voetpakking was lek, boutjes van het carterdeksl kon ik bijna met de vingers losdraaien en was aan alle kanten vet en smerig. Kortom, genoeg eer aan te behalen.
Overgangsmodel loopt weer als een zonnetje, verlichting doet weer, tankoogje aangelast en andere uitlaat erop. Dat scheelt weer 30db.
Mooi Han, leuk model, ik heb er zelf 2 van deze. Fietstas heb ik laatst voor 5 euro bij de kringloop gekocht. Lijkt een koopje maar dezelfde kreeg je 2 jaar geleden voor 3,45 euro bij de Action. Helaas niet meer leverbaar
Dit is geen Solex van mij, is van een vriend van een kennis van een vriend. Maar zoals jullie ook wel eens zullen hebben dan weten ze je wel te vinden wanneer er Solexproblemen zijn.
Dit is geen Solex van mij, is van een vriend van een kennis van een vriend. Masar zoals jullie ook wel eens zullen hebben dan weten ze je wel te vinden wanneer er Solexproblemen zijn.
ja, dat je succes hebt kunnen we wel zien aan de lens van je camera, helemaal aangeslagen.
Afgelopen weekend mijn 2e magazijntje beginnen leeg te maken. Wat ik daar allemaal tegenkom...
Projektje gemaakt van een Eysink tandem die daar ook al een paar jaar stond. Solex motor en zadels erop gezet, draaigas gemaakt, nieuwe wielen.
Smaken verschillen: De originaliteitsfreaks zullen wel rap een teiltje moeten zoeken, maar ik vind het zelf een geinig ding. Zojuist een proefritje gemaakt en hij loopt super, is wat minder log dan mijn eerste Eysink tandem.
Toen ik de tandem net had gekocht kreeg ik een mailtje van iemand: Origineel zou dit een tandem zijn uit 1952, en hij is gebouwd met de mogelijkheid om een hulpmotortje met rolaandrijving op het achterwiel te monteren. Welk merk ben ik even kwijt (Mosquito? Cyclemaster??? ik weet het echt niet meer).
Als je meer weet van deze tandem, ik hoor het graag. Ik bewaar de oude wielen uiteraard, misschien wil ooit iemand hem echt restaureren. Ik wil er gewoon veilig lekker mee kunnen rijden.
Als ik de foto's vergelijk zie ik dat er onderling verschillen zijn in het frame. De dikke buis vanaf het balhoofd gaat bij de ene door naar de trapas en bij de ander buigt deze horizontaal.
FF zoekend blijkt er ook nog een type te zijn met een dubbel Zwanehalsframe, ik denk de voorganger van de latere Dikkebuis frame zoals die andere tandem die je hebt John.
En dan heb je ook het model waarbij de tank in het frame zit
Van Eysink tandems en de geruikte (ILO) motoren is erg weinig of geen documentatie . Vaak moet je met oude foto's gaan vergelijken om er achter te komen hoe het was. Als je kijkt naar de transfer, dat is het, voor mij, niet helemaal. Had ik de oude er op gelaten.
Weer naar de RDW voor kenteken keuring,en weer een lachertje. Wel ff € 162,40 afrekenen.
SCHANDE. Peter
Maar wel weer een Solex die op de weg terugkomt, dat dan weer wel ! (Ging het hier om het overgangsmodel die je in Kleve bij je had ? Die Solex in nieuwstaat ?)
Ik ben benieuwd wat het binnenkort bij ons in België gaat kosten. Ik heb er nog niets over vernomen.
Wanneer dat in het buitenland niks kost, dan loont het zich haast om daar een kenteken voor een Solex aan te vragen en die dan in NL om te laten zetten :
Kosten
De kosten voor de aanvraag, het onderzoek en het kentekenbewijs zijn:
voor zover ik weet zijn het de autootjes zonder rijbewijs die een aantal aanpassingen moeten doen vanaf april bijvoorbeelt een auto nummerplaat en de bijbehorende plaatverlichting en pinker aan de zijkant en ze moetten ook verzien worden van een derde stoplicht en ook de scooters moeten een kenteken krijgen vanaf april maar verder over de bromfietssen heb ik nog niets gehoort gr pierre