Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#100078 19/02/14 05:53 AM
Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Hallo allemaal,
Ik heb het volgende probleem met mijn solex.
Als ik hem start loop hij 5 minuten maar daarna niks meer.
Met doorstarten krijg ik een vettige bougie.
De bougie blijft gewoon vonken geven, heb ook getest zonder bougie en de kabel 1 cm voor de cilinder te houden en de vonk springt mooi over. De membraam heb ik vervangen van pomphuis.
Het betreft een solex oto van 1962. Is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen?
Alvast bedankt.
Grt
Cris

Attached Images
P1080455.JPG (156.87 KB, 264 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hele grote kans dat de Spoel naar de vaantjes is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waarschijnlijk toch je ontstekingsspoel. Leg hem eens te drogen in een oven, een uurtjes of 8 bij 60 graden. Anders een andere spoel proberen.

Ik mag aannemen dat de Solex er nu iets beter uitziet, toch? laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Als de spoel kapot is mag ik toch geen vonk meer hebben??
als het motortje goed loopt gaat ie helemaal uitelkaar en wordt opnieuw gespoten.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Wat kan het anders nog mogelijk zijn?
Een natte bougie wijst op een onstekingsprobleem.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: crisjes
Als de spoel kapot is mag ik toch geen vonk meer hebben??
als het motortje goed loopt gaat ie helemaal uitelkaar en wordt opnieuw gespoten.


Het is beter om de motor eerst uit elkaar te halen dan zomaar proberen. Vaak gaat er dan iets mis met dat proberen.
Hij kan vonken buiten de cilinder omdat je dan geen druk hebt.
Als de spoel warm wordt kan hij gek gaan doen door vocht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb je verder nog niets aan je Solex gedaan? Vaak zijn van de langslapers de contactpunten gecorrodeerd/vervuild. Dat wil zeggen: vonken als je geluk hebt.
1cm vonk is wel behoorlijk, test je dat meteen na afslaan? Slaat hij trouwens later wel weer aan? Heb je nog oude benzine misschien?

Sla de tip niet in de wind om eerst het motortje te controleren en schoon te maken van binnen, kan veel ellende besparen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Hoi John
Ik doe het testen met de bougie eruit en dan een boormachine op de spoel zetten dan kan ik het testen met de vonk. Zou het toevallig niet kunnen liggen aan de benzinepomphuis?

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heel onwaarschijnlijk, aangezien de bougie nat wordt bij een vergeefse startpoging.

Je zal het vliegwiel bedoelen, de spoel zit daarachter.

Last edited by AlienSolexfiend; 19/02/14 07:17 AM. Reason: Laatste zin

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: crisjes
Hoi John
Ik doe het testen met de bougie eruit en dan een boormachine op de spoel zetten dan kan ik het testen met de vonk. Zou het toevallig niet kunnen liggen aan de benzinepomphuis?

dat kan zeker als het pompje niet optimaal werkt dat kunt ge het beste zien aan de terugvoer leiding die moet konstand goed blijven terug lopen zo niet dan is je pompje slecht dat heb ik al meerdere malen meegemaakt en dan word je bougie ook nat maar dan draaid het motoetje niet goed en valt stil
gr pierre

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
zal ik eens kijken waar ik zo een pompje kan regelen. Er gaat geen benzine namelijk via de terugvoer leiding.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
maak eerst maar eens alles goed schoon, en test je pompje als het uitgebouwd is:

rechtop houden, dan moet je door de onderste aansluiting wel kunnen blazen maar niet zuigen. bij de bovenste andersom (redeneer: één richting).

verstopte leidingen kan ik me bij de jouwe goed voorstellen, als ik de foto zie... wink

Heb je wel verse benzine gebruikt? de oude milieuvriendelijk afvoeren en nieuwe mengsmeringbenzine erin, na de schoonmaakbeurt.

Last edited by john meisters; 19/02/14 02:55 PM. Reason: verse benzine opm.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: crisjes
zal ik eens kijken waar ik zo een pompje kan regelen. Er gaat geen benzine namelijk via de terugvoer leiding.

heel goed schoonmaken en de zuig/blaasproef uitoefenen.
controleren of je geen kogeltje kwijt bent.
Originele pompjes waar niet aan gerabbezakt is zijn in de meeste gevallen toch wel weer tot leven te wekken.

overigens als het motortje versleten is en de compressie is (bijna) weg heb je ook een probleem, maar je stelt dat hij wel 5 minuten gelopen heeft en daarna stopt, veelal toch een teken dat er nog steeds ergens vuil in je aanzuigleiding zit die het slurpen aan de brandstof tegen houd ( zie je ook niets van terug)
dan heb je nog kans dat er corrosie van de punten vanaf de zijkant toch tussen je punten is gedrukt en daarmee de contactwaarde bij sluiten niet optimaal maakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Na het eten duik ik mijn schuurtje in en ga aan de slag met jullie tips!!Later op de avond kom ik erop terug.Alvast bedankt allemaal

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
in die pompjes zit bovenin een sproeier en daar onder een kogeltje. nu is mijn vraag hoe vast moet die sproeier gedraaid worden?
als ik hem helemaal vast draai heeft het kogeltje geen werking?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het is geen sproeier maar een afdichtingsschroef.
Zorg dat je de originele hebt, en dat er een koperen ringetje onder zit.
Anders draai je het binnenwerk aan gort.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Zal zo een paar foto`s erop zetten.
In ieder geval komt er wel nu benzine uit de retourleiding.
Hij pruttelt een beetje en gooit zijn benzine via de uitlaat eruit.Dus volgens mij is er iets niet goed met het pompje?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Benzine loopt door retourleiding, pompje is dus ok.
Heb je alles al schoongemaakt? Dan stop nu met testen, dat komt wel goed.
Je weet niet hoeveel derrie al in de uitlaat zat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Nou hier even een paar foto`s van het pomphuis.In het pomphuis zit een stelschroef/sproeier zit een gaatje in. Als ik die schroef aandraai helemaal draai ik het kogeltje klem. Er zitten 2 kogeltjes erin.Hij start even en slaat weer uit dan is de bougie vettig.In het kleine gaatje van het pomphuis zie ik een kunststof bus zitten. Als ik de stelschroef aandraai zie ik de kunststof bus omlaag komen. Hoe los ik dit probleem op???

Attached Images
IMG_4771.JPG (163.69 KB, 222 downloads)
IMG_4772.JPG (119.89 KB, 199 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat is idd niet de afdichtingsschroef die ik bedoelde, die komt hier nog op. Zorg dat je kogeltjes nog loszitten anders kan het pompje niet werken.
Misschien verzuip je hem, hoe staat je mengluchthendel? als je die volledig naar links laat staan zal hij ook afslaan, zet hem ergens in het midden.

Kom je er niet uit: Roermond is maar een half uurtje rijden, kom gerust langs wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: crisjes
Nou hier even een paar foto`s van het pomphuis.In het pomphuis zit een stelschroef/sproeier zit een gaatje in. Als ik die schroef aandraai helemaal draai ik het kogeltje klem. Er zitten 2 kogeltjes erin.Hij start even en slaat weer uit dan is de bougie vettig.In het kleine gaatje van het pomphuis zie ik een kunststof bus zitten. Als ik de stelschroef aandraai zie ik de kunststof bus omlaag komen. Hoe los ik dit probleem op???



Die pompjes met dat holle messing schroefje kom je niet vaak meer tegen.
Dat schroefje zit er in om te voorkomen dat de kogel eruit kan vallen bij onderhoud,
latere pompjes hebben dit holle schroefje niet meer.
Het kunststof busje wat je ziet is de zitting waar het kogeltje op ligt.
Er zitten 2 van die busjes in en ook 2 kogeltjes, een pers en een zuigklepje.
Het gebeurt wel eens dat de busjes in de loop der jaren los gaat zitten in het pompje (door verandering van brandstofsamenstelling ??) .
Ikzelf heb al bij een aantal pompjes het bovenste, losse, busje door een nieuwe vervangen.

Hoe op te lossen ?
messing stelschroefje eruit halen,
pas op dat het kogeltje er niet uit valt.
De originele schroef (zeskant staafje met aan beide zijden M6) , met koperen ringetje in het pompje draaien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Ik denk dat ik eens binnenkort jou kant op kom John. Ga morgen nog eens proberen . Mocht dat niet lukken schroef ik hem ff eraf de motor en kom ik naar het gezellige limburg!

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Morgen gaat het messing schroefje eruit en kijken wat ie dan doet.
Hopelijk iets meer dan vandaag hahaha. Maar ik geef me niet gauw gewonnen.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: crisjes
Morgen gaat het messing schroefje eruit en kijken wat ie dan doet.
Hopelijk iets meer dan vandaag hahaha. Maar ik geef me niet gauw gewonnen.


dat mag je zeker niet doen cris de aanhouder wint en je zult zien dat het goed komt
groetjes pierre

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Nou hier een update,
Messing schroef uit pomphuis gehaald.
Uit de retourleiding stroomt een dun straaltje benzine.
Motor slaat aan voor 5 seconden en dan weer uit.
Bougie is dan vettig na lang doorstarten.
Zal het probleem dan toch in het pomphuis zitten omdat het bovenste buisje los zit kan hem omhoog en omlaag schuiven.
Bougie heeft continu vonk.
Ben bijna ten einde raad.
groetjes
Cris

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hoe vol zit de tank? Oude pompjes kunnen wel eens moeite hebben als het peil in de brandstoftank laag staat. Misschien scheelt er wel degelijk wat met je pomp ...
Heb je ook al nagegaan of de tank voldoende ontlucht (onluchtingsgaatje in tankdop of ontluchting via carb)? Verzuip je hem wel niet bij de vele startpogingen?

Ik probeer mee te denken. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als dat Koffertje van je het wel goed doet, zet dan even het pompje over.
Is het probleem over dan weet je zeker dat het aan het pompje ligt.

Storingzoeken is kijken wat er gebeurt, komt er b.v. voldoende benzine retour als de storing zich voordoet.
Als dat zo is dan werkt de pomp goed en kan je dat van je lijstje afstrepen.
Heb je het tankfilter al gecontroleerd ??
Achter de tank-aftapplug zit een messing filtertje , deze kan nagenoeg dichtzitten.
Maak ook de aftapplug goed schoon, hierin kan ook veel vuil zitten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Het koffertje staat niet bij mij thuis meer heb hem nu bij mijn ouders neergezet. Mijn vader wou ermee rondtuffen en die woont een kleine 125 km bij mij vandaan hahaha.
Ga gewoon verder uitdokteren waar het probleem kan zitten.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: crisjes
Het koffertje staat niet bij mij thuis meer heb hem nu bij mijn ouders neergezet. Mijn vader wou ermee rondtuffen en die woont een kleine 125 km bij mij vandaan hahaha.
Ga gewoon verder uitdokteren waar het probleem kan zitten.


Komt die toch gewoon effe langs tuffen met de Solex. laugh

Reserve onderdeeltjes als een pompje, bougie en kabel, ontstekingsspoel, condensator is zeker makkelijk om een storing makkelijk op te lossen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik zou toch ook eens een nieuwe condensator steken en eerst testen of die wel goed is wand als die stuk is slaat de moter ook aan maar blijft hij niet draaien dus uittesten die condensator
groetjes pierre

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Nou ik ga zometeen de spoel laten doormeten en condensator en nieuw contactpuntjes erin. Hopelijk kan Van Gestel mij helpen hier in Eindhoven.
Wordt vervolgd

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als van Gestel de mogelijkheid heeft dan de spoel Warm laten doormeten.
Veel slechte spoelen kappen ermee als ze warm zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: crisjes
Nou ik ga zometeen de spoel laten doormeten en condensator en nieuw contactpuntjes erin. Hopelijk kan Van Gestel mij helpen hier in Eindhoven.
Wordt vervolgd


Mocht het daar niet lukken, ben je welkom in Boxtel smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Nou hij start in ieder geval.
Alleen volgende probleem hij trek voor geen meter.
Het houdt niet op hahahaha.
Iemand tips?

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
probeer een te rijden zonder uitlaat om te zien of hij dan trekt doet hij het dan wel dan weet je dat uw uitlaatje verstopt is
gr pierre

Last edited by Pierre; 22/02/14 06:04 AM.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
o ja en deze uitlaatjes zijn gemakkelijk schoon te maken wand je kan ze namelijk open maken
gr pierre

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Nou hij loopt al een stukje beter, heb de contactpuntjes opnieuw afgesteld. Morgen nog ff beter afstellen en dan kan ik met het volgende hoofdstuk beginnen. Solex opnieuw spuiten.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Volgens mij zijn er meer dingen niet goed. Als je de brandstof leiding niet vastzit, dan zal er brandstof moeten lekken bij voldoende opbrengst. Maar je bougie is nat (verzopen) na de lange start-poging. Ik denk dat de bougie-vonk te slap is onder compressie-druk. En als de losse leiding niet lekt, dan komt er te weinig brandstof boven. Dan heb je volgens mij ook te weinig compressie.
Maar dit beoordeel ik van afstand zonder te zien. dus...

Joined: Jan 2014
Posts: 48
C
crisjes Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2014
Posts: 48
Nou Johnnie
Hij doet het inmiddels. Het lag aan de condensator. En morgen de contactpuntjes afstellen en dan is hij motorisch zover klaar.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat messing schroefje ( sproeier volgens u ) moet er wel degelijk in zitten bij deze pompjes .
De maatvoering is bij deze pompjes anders.
Eerst gaat er een kunststof busje waarin een kogel kan afsluiten .
Dan komt er weer een kunststof busje waarin weer een kogel om af te sluiten.
Hierop komt dat z.g. messing schroefje met een gaatje.
Dat schroefje mag niet te ver naar binnen gedraaid worden,
Niet verder dan einde draad van de pomp.
Het te vast aandraaien zal de kogel te ver in het kunststof deel drukken en deze kogel kan dan niet meer bewegen.
Is dat al eens gebeurd dan aan de onderkant een 0,5 m.m. afvijlen en dan er weer indraaien (niet te vast ).
Door dat kleine gaatje kan je bij deze pompjes controleren of ze goed werken Er moet hier brandstof uit komen bij het draaien van de motor .
Bij deze soort pompjes hoort een zeskant stuk op met aan twee zijden een draad van 6 m.m. en mag niet vast op het messing stukje komen.
Deze constructie kon je de pomp controleren zonder het kogeltje kwijt te raken. Was vroeger dikwijls nodig omdat mengen vroeger gebeurde in een potje wat de hele week in het stof had gestaan en dan zonder schoonmaken er weer nieuwe brandstof werd gemengd .
Meer weten meer vragen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 71 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.077s Queries: 97 (0.027s) Memory: 1.3057 MB (Peak: 1.7472 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 04:43:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS