Beste mensen, ben nieuw hier, ziet er goed uit. Ik heb 15 jaar geleden of zo een solex 3800 meegenomen uit Zwitserland. Liep toen prima. Heb toen voor de lol nieuwe luchtfilter plus huis erop gezet. Denk niet dat dat er wat mee te maken heeft, maar sindsdien kreeg ik 'm niet meer aan de praat. Toen maar heel even geprobeerd, en weer in de schuur gezet. Paar jaar geleden bij kentekengedoe nog s uit de schuur gehaald, en laten schouwen etc. Ook toen niet starten. Week of wat geleden weer eens opgepakt, heb nu de ruimte en tools om het wat serieuzer te doen. Met boormachine op krukas lukt het de motor goed te laten ronddraaien. Wordt op den duur ook kletsnat van de benzine. Blijkt dat ik geen vonk had op de bougie (uit blok gehaald, kabel erop, bougie tegen de cylinder voor massa). Als ik de bougiekabel zelf lichtjes tegen het blok wrijf als de motor flink ronddraait, zie ik wel zwak gevonk. Zelfs allerkleinste elektrode afstand van bougie helpt niet om ook maar beetje vonk te krijgen. Bij Solex Service vervolgens alles nieuw besteld: condensator, spoel, bougiekabel, bougie. Alleen de contactpunten niet, zien er echt als nieuw uit, wel nog beetje schoongemaakt met schuurpapiertje. Alles gemonteerd en afgesteld etc: bijna geen effect. Krijg nu met elektrodes van bougie bijna op elkaar gedrukt, wel iets vonkachtigs. Maar daar wil ie niet op lopen...
Hebben jullie nog een idee? Kan het bijv. zijn dat 15 jaar geleden de spoel kapot is gegaan en ik daardoor ineens niet meer kon starten, maar dat nu de magneten in het vliegwiel hun kracht verloren hebben waardoor een te zwak magnetisch veld om de spoel opgewekt wordt? En/of moet ik de contactpunten dan ook maar doen, ondanks dat die er echt goed uitzien, en waarom zouden die dan maar een te kleine vonk veroorzaken ipv helemaal geen? Ik ben echt even uitgeprobeerd... En heb ik omgeving Utrecht nog geen Solex reparatieshop gevonden anders ging ie er accuut heen.
Dank!

Last edited by QukeleQ; 23/10/12 06:13 AM.