Deel II

Zo het tankje is weer één geheel.
Het dichtsolderen is te vergelijken voor een ieder die weleens met koperen pijp en fittingen gewerkt heeft.
De naad die je dus weer vast, en lekvrij, moet solderen heb ik eerst goed schoongemaakt. Let wel op dat je niet al het tin wat er nog opzit er weer afschuurt.Dit restje bevorderd het dichtvloeien.
Voordat je de delen weer in elkaar drukt, even het vloeimiddel op de naad strijken.Dan de merktekens tegenover elkaar, en goed de achterzijde van de tank aandrukken.
Het geheel weer in de plank geklemd en deze onder een wat schuine hoek op de werkbank gelegd.
Als je nu, op het hoogste punt beginnende de naad met de vlam goed op temperatuur verwarmd en je houd het soldeer erop zie je dat vanzelf de naad mooi naar beneden dicht vloeit.En zo ga je het hele tankje rond. smile
Niet te lang met de vlam er op blijven anders zakt het tin door de naad het tankje in.
Na het solderen uit de plank halen, goed schoonmaken en kijken of de gehele naad is dicht gelopen.
Vervolgens eerst de aansluitingen afgedicht ,op één na, en met een slang waar ik met de mond luchtdruk opzette, de tank ondergedompeld in een emmer water.Er waren geen belletjes te zien. laugh
Daarna weer het tankje in de plank rechtop gezet en tot de nok toe gevuld met wasbenzine om er zeker van te zijn dat er toch niet nog een héééééééél klein gaatje ergens zit (de viscositeit van wasbenzine is groter als van water,en kruipt dus verder door ). Misschien wel overbodig maar ik weet op die manier dat hij zeker dicht is.En dit staat nu al bijna 6 uur zo.
Tot op heden niets te zien van een druppel nattigheid, dus het zit wel goed grin

Ja, en hierna volgt dan het strak maken met polyester plamuur en het spuiten van de tank.
Moet ik nog even op zoek naar een spuitbus met de juiste kleur grijs, of wat er het dichtste bij komt. wink

Attached Images
1496-10.Detweetankdelenweergesoldeerd..JPG (55.19 KB, 1443 downloads)
1500-11.soldeernaad.JPG (57.16 KB, 1451 downloads)

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008