Solex Koffertje 1961 (met koppeling). Koude start probleemloos. Maar eenmaal warm zeer moeilijk aan de praat te krijgen. ik moet dan al trappend flink vaart maken en na 500 meter ineens een paar klappen en loopt hij meteen mooi. Loopt hij eenmaal dan is er niets aan de hand. Haalt probleemloos 30 km/h en trekt goed.

Het valt mij op dat er veel luchtbellen in de retourleiding zit. Ook de hoeveelheid benzine die terug loopt is erg weinig. Ik zoek het dan ook in het brandstop systeem. De ontsteking (condensator) is goed.

Ik heb de benzinepomp en membraam vervangen. En natuurlijk het plastic pompplaatje goed gemonteerd met de holle zijde naar het membraan zodat die lekker kan flapperen.

Als hij loopt is er niets aan de hand. Vorige week nog 70 kilometer gereden met de Airborn Solextocht. Als hij loopt loopt hij goed (met wel veel luchtbellen in de retourleiding). Als hij 10 minuten stil heeft gestaan is hij vrijwel niet meer aan te praat te krijgen. Je moet dan proberen om door hard te fietsen het motortje veel toeren te laten maken zodat je voldoende benzine toevoer hebt.

- filters en tanks zijn schoon
- Benzine leidingen zijn schoon en open.

Het valt mij op dat de benzineleiding die bij de carburateur naar binnen gaat geen kunstof pakkingtje heeft (of die moet in de carburateur achter gebleven zijn. En de leiding gaat wel heel ver de carburateur in. Wat is normaal?

Dit moeilijke starten is ineens vanuit het niets opgetreden. Voorheen sloeg hij altijd binnen enkele meters aan.

Kortom wie heeft een tip waar ik het probleem moet zoeken.


Groet, Koos