Resumerend:

Ik ben inmiddels 5 verschillende merken Krukas keerringen (3800 nieuwe type) tegengekomen.
Degene die er het meest degelijk uitziet (en al jaren geleverd wordt door een Solex Producent) is volgens John te dik. Hij heeft films gestuurd en inderdaad loopt de rol te stroef en is er geen speling op de rol. Kortom: Roermond heeft weer eens gelijk. De (op het oog) meest ingewikkelde keerring past bij hem weer prima. Wij hebben die ring nu als standaard ring in het assortiment, de rest mag onderin "de laai" (Brabants). Onze nieuwe Rolunit past met die ring dus mooi.

Los daarvan had Antoine gisteren die goede keerring bij (ook 3800 nieuwe type) en liep de gereviseerde originele 3800 Rolunit ook niet lekker. We hebben het weer gedemonteerd, en ik had een heel dun ringetje tussen de koppeling en de laatste koppelingsmoer gelegd. Die is tussen de 0,1mm en 0,2mm en voorkomt dat die moer invreet op de koppeling. Maar zonder die ring loopt het ineens prima.

Kortom: een verschil van 0,1mm in de montage van de 15 onderdelen tussen krukaslager en vliegwielplaat (afstand circa 15 cm) maakt het verschil tussen lekker lopen of helemaal niet lopen.

Blijft boeiend, zo'n 70 jaar oude fiets.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...