Nu begrijp ik wat je met "W" bedoeld. Voor Solex geldt altijd ..... "meten is weten" ...... Als je onderdelen onderling gaat uitwisselen dien je altijd te meten of de maatvoering zodanig is dat de onderdelen elkaar wel verdragen. Als je het nu over "W" hebt neem ik aan dat de breedte van het platte stuk van het balhoofd groter is dan de binnenkant van de "U" van de poten. Bij montage trek je dan de "U" over het te dikke deel en zullen de poten van de "U" gaan wijken. Dit kan alleen als er iets vervormt en het zwakste stuk is dan het lichaam van de "U" want daar zitten twee gaten 8 mm in. zo krijg je dan je " W" want dat lichaam gaat hol staan................ Ik ben niet specifiek geweest welke poten waar vandaan kwamen want er zijn meerdere "aftermarket" onderdelen beschikbaar en wil je dikkere poten dien je wel even na te vragen wat de maatvoering is per leverancier ( ook hier weer "meten is weten ") , meten moet je altijd want zelfs bij de vroegere "af fabriek" gemonteerde onderdelen kwam ik vaak maatvoering tegen die niet tot het beste resultaat leidt. vooral "zwabberpoten" kwamen voor, veel te ruime "U" of te smalle platte stukken aan het balhoofd. Bij de vd HEEM modellen viel het nogal mee die hadden een simpeler plat stuk , stevig materiaal en goed "plat" in vorm te stampen. Maar met de komst van de 3800 werd dat stuk plat aan het balhoofdveel ingewikkelder met al die extra oren om het blok aan te hangen mee gevormd. dat leverde vaak combinaties op waar de poten te ruim om het platte stuk zaten , gesteld moesten worden bij montage omdat anders de enen poot aan de onder kant VOOR de andere kon komen te staan en dan gaat het wiel diagonaal door de voorvork heen. Stellen dus en de bouten aandraaien. MAAR dan worden alle krachten door de bouten opgevangen en niet geholpen doordat de platte vlakken strak tegen elkaar zitten . gevolge dat vaak na tijd de bouten zichzelf los werken, nog weer gezwabber. Voor dit soort "losse" combinaties heb ik een plet gereedschap twee stukken dik plat ijzer 1 met draad M8x1 en de andere met gaten 8.5 mm. Die met draad vallen IN het platte stuk van het balhoofd die met de gaten 8.5 buiten op het platte stuk. door met bouten de twee stukken plat aan de draaien plet je iets de bolling tussen de boutgaten van het balhoofd en wordt het platte stuk breder. Andersom dien je (in jouw "W" geval dus) het platte stuk van het balhoofd iets verder te "platten" zodat jouw (nieuwe) poten strak over het balhoofd passen. mogelijk dien je de gaten met een boor 8 iets na te boren want door "platten" in bijvoorbeeld een bankschroef kunnen de gaten iets ovaal worden.

Last edited by Joan; 02/01/22 11:08 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)