Even voorstellen,

Mijn naam is DIederik en ik heb 2 solexen (3800) waarvan ik er een, als hobby project, heb omgebouwd naar een "hybride" uitvoering. Het voorwiel etc is origineel, de achterzijde is voorzien van een elektrische naaf. Heerlijk om ritjes mee te maken, in het zuidelijke deel van het land met "bergen" (waar ik overigens niet woon) geeft de dubbele aandrijving een voordeel om de bult op te komen smile.

De omgebouwde solex is zo veel mogelijk origineel, de gebruikte accu is zwart, en zit op de bagagedrager onder de solex- fietstassen.

Recentelijk heb ik een "reserve" motor via marktplaats gekocht om mee te hobby-en en van te leren. Eerste project was het afstellen van de contact punten. Daar is een en ander over bekend. Ik heb veel van de internet filmpjes geleerd, waarbij het vliegwiel, de condensator en bedrading wordt verwijderd, maar afstellen moet met vliegwiel erop....
Vanuit mijn hobby electronica heb ik nu een schakeling gemaakt(en in een mooi kastje gestopt), waarbij afstellen ook mogelijk is zonder vliegwiel en condensator te verwijderen.
De eigen solexjes staan nu ook weer helemaal op tijd.

Vervolg project is om te leren hoe het benzinepompje werkt en is bevestigd. Bij mijn eigen (hybride) solex is namelijk een van de boutjes kapot (en zit dus maar op 3 punten vast). Eerst even de hobbymotor bekijken, dan zien of ik mijn eigen kan repareren...

Wordt vervolgd.

Diederik

Last edited by DiederikVellinga; 05/05/21 08:40 PM.