Een neefje van mijn vrouw wilde graag met zijn vriendjes "solexen" en heeft zo een ding gekocht. Ome Joan heeft er toch verstand van . Maar goed ook, want de prijs was redelijk, maar alle waar naar zijn geld.
De foto van de tank heb ik al elders geplaatst ( niet 1 van de ophangogen zat er nog aan. Het motorblok een Franse 2200, krukaslager volkomen uit het carter geslagen dus het blok uit elkaar. Valt de krukas ook ontzetten tegen. Je ziet al vaak dat het draad voor de vliegwiel moer ontzettend dun is gesneden, vaak maar 9,5 mm terwijl het 10 moet zijn ( de draad is M10 x 1,25) . Hier de draad dus volkomen verrot getrokken en het moet echt goed zijn om het vliegwiel aan te kunnen trekken anders komt de zinken spie eruit en verniel je het vliegwiel. Nu heb ik voor de draaibank een draadsnij hulpstuk om op de losse kop te kunnen zetten met MC2 voor in de kop en een pen 22 mm om dat hulpstuk op te zetten. heb ik een verloop bus met inwendig 17 mm ( diameter krukas ) en uitwendig 22 mm ( inwendige diameter hulpstuk daarin nu een snijplaat M9 x 1,25 ( zelfde spoed dus als origineel solex) en nu kan ik de draad mooi centrisch terug snijden naar iets waar je WEL een moer op kan zetten. uit messing zeskant 14 mm een bij behorende moer gesneden met draad M9 x 1.25. nu is de krukas weer bruikbaar

Attached Images
krukasdraad.jpg (90.82 KB, 188 downloads)
draad snijden.jpg (90.82 KB, 187 downloads)
draad a.jpg (66.75 KB, 192 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)