Er is al heel veel geschreven over de verlichting van solex met name over de capaciteit, hoeveel watt voor en hoeveel wat achter en waarom ze toch steeds doorbranden ( omdat 1 lamp uitvalt en de ander dan de volle mep krijgt) .
Voor Solex projecten ben ik de laatste tijd een paar peugeotjes 103 aan het slopen vanwege de franse onderdelen. nu zit daar een simpel systeem op dat hier nog niet besproken is : een heel simpel transformatortje . zet je de koplamp aan dan zit er in de voeding naar de koplamp een transformator, waarbij de koplamp op de wikkeling met dik draad wordt aangesloten. het achter licht heeft de draad aangesloten op de kant met een wikkeling met dun draad en 1 van de aansluitingen zit aan aarde. gaat de koplamp aan dan gaat er in het transformatortje stroom lopen in de wikkeling met dik draad ( van de spoel naar de koplamp) pas dan genereert deze stroom in de andere wikkeling ( met het dunne draad en daarmee beperkt vermogen ) ook een spanning en brand tevens het achterlicht. te simpel voor woorden eigenlijk

Attached Images
transformator.jpg (75.3 KB, 225 downloads)
Last edited by Joan; 11/03/21 10:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)