Originally Posted by Verbal
Ik heb dit forum redelijk afgezocht maar ik kan 1 antwoord nog niet vinden.
Op foto's zie ik de elektrische ontsteking met een vervroegingsnok.

Is dat gewoon een magneet om even een extra piek naar de spoel te sturen zodat de cdi deze herkent als ontstekingstijdstip?
Of is het echt een soort sensor?
er zijn inderdaad ontstekingen met een vervroegingsnok maar deze hebben een heel klein extern spoeltje dat boven deze nok hangt en dat spoeltje geeft een pulsje wanneer de CDI mag vonken. andere CDI's werken op verzadiging, bij een bepaald opgebouwde inwendige spanning mag de vonk over slaan die hebben geen nok nodig "gewoon" een zooitje vliegwielmagneten die langs gieren en de vereiste spanning opbouwen, datzelfde gebeur ook bij dat externe spoeltje en het opbouwen van de vereiste spanning EN de hoeveelheid vervroeging hangt af van de lengte van de nok en de luchtspleet tussen nok en spoeltje. om dit beter te laten werken zal je zien dat het spoeltje ook altijd om een MAGNEET heen is gewikkeld want de nok is gewoon een stukje van het vliegwiel staal dat iets uitsteekt en NIET magnetisch is ( ABS systemen hebben ook van die spoeltjes en daarbij draait een tandrad die aan de wielen is gemonteerd langs heen)

Last edited by Joan; 13/01/21 09:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)