Originally Posted by FFAnders
Je kunt de koppeling reviseren of vernieuwen.
Het is wel zo dat de koppelingen van een 3800 en een Oto verschillende diameters kunnen hebben
oftewel, een nieuwe koppeling hoeft niet perse te passen.
Hieronder nog de werking van de koppeling :

JA !!! zo hebben ze het inderdaad bedacht, maar zo werkt het feitelijk niet. De balans tussen toerental, massa en veerspanning is ZEER kritisch om ook maar ergens vrijloop te kunnen krijgen. Dat gebeurd alleen als de gewichten precies zweven tussen hun "startschoen" ( dat is de schoen die aangedrukt wordt door de armpjes die tegen het gewicht aanleunen ) en de "wegrijschoen" , dat is de andere schoen waar ze bij een hoger toerental met hun gewicht tegen aan gaan leunen. 1 toer meer of minder en je hebt al grip EN DAN NOG moet het zelfs twee keer exact hetzelfde zijn want er zitten twee setjes tegen over elkaar, beide setjes komen dus vrij bij een bepaald toerental, helaas is de variaties tussen de setjes te groot dus als de ene los komt zit de ander nog, of alweer vast . Er sleept dus bij willekeurig welk toerental altijd wel wat. En slepen betekent wrijving en wrijving betekent hitte ( ik heb al heel wat blauw aangelopen koppelingstrommels gezien en ook de rollen knappen spontaan open van de hitte bij wegrijden na gestopt te zijn bij een stoplicht ) tevens extra slijtage daardoor word het alleen nog maar erger. gelukkig zijn onze gebeden verhoord en zijn er wel echte koppelingen.

Zoals mensen die Tomos koppelingen inbouwen of puch maxi of minarelli

Last edited by Joan; 03/07/20 11:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)