Beste allemaal,
Betreft de Solex 4600, eigenlijk een 3800 met een 3-spoelenplaat van de 4600.
Ik heb hem eindelijk aan de praat!
Weet nog dat ik vermelde dat er zo weinig vermogen bleek te zijn om mooie vonkjes te zien op de bougie? Heb het gevonden! Het is een combinatie van 2 factoren.
1. een verlies van ontstekingsvermogen tussen de bougie kabel en het cilinder huis. De bougie kabel was half ingesmolten aan de onderste rib van het cilinderhuis en er moeten kleine vonkjes ontstaan zijn op die plaats. Dus Bougie kabel vervangen.
2. Toen ik nog niet helemaal tevreden was heb ik nogmaals een nieuwe condensator geplaatst.
Vanaf dan heb ik echt mooie vonken.
Het ding draaid!

Wat ik niet begreep was dat er langs alle kanten rook opdook toen hij draaide. Net of de motor stikte.
Ik vermoede dat er met de uitlaat iets gaande was waant de rook moest ergens vandaag komen.
Na demontage van de uitlaat liet ik de motor draaien zonder uitlaat en er was geen rook of verstikking meer te bespeuren.

!!!!!! Wat me opviel aan de uitlaat is dat er aan de onderkant van het uitlaatbolletje 2 gaatjes (+- 5mm diameter) zijn.
Vraag: Is dat normaal?? Hebben alle uitlaten dat of is hier geknoeid?? Mij beide solexen hebben die gaatjes maar niet op dezelfde plaats.

Ik heb ook geprobeerd om te rijden zonder uitlaat en het resultaat was wel bedroevend. Onvoldoende kracht van de motor. Het duurt een hele tijd voordat hij op toeren is. Ik verzqcht met een beetje tegen wind sta je straks stil.

Hebben we hier te maken met een "zuiger- en cilinder" sleet probleem? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Jullie hebben me al een heel eind verder geholpen, daarom, alvast mijn dank.

Ik hoor het graag.
Dirk