Ik heb recentelijk beide naven los gehad en volgens de specificaties weer gemonteerd (Beckson met EP90 olie). Dus voor mij speelt dit nu niet. Door mijn andere oldtimer hobby ben ik bekend met het fenomeen doorsmeren. In het voorschrift van mijn auto uit 1955 staat letterlijk "doorsmeren elke 1000 km, tenzij de auto zwaar belast wordt zoals bij het gebruik door een huisdokter, dan elke 500 km doosmeren". Maar bij fietsen ben ik nog nooit smeernippels tegengekomen. Dan haalde ik regelmatig de naaf uit elkaar, maakte ik de kogelslagers schoon en zette ze weer in elkaar met kogellager vet. Alhoewel bedenk ik mij nu; de moderne rollerbrakes hebben ook een mogelijkheid tot smeren. Daar druk ik met een plastic injectiespuit wat vet naar binnen. De eerste keer volstrekt tegen mijn gevoel in, vet in een rem spuiten is toch een soort van vloeken in de kerk.

Ik denk dat ik mij maar bij mijn oude gewoontes houd. Indien noodzakelijk de naaf loshalen, schoonmaken en afmonteren met vers vet (Beckson olie) en de smeernippels er voor de sier op laten zitten. Maar mijn Koffertje is net klaar dus zal voorlopig nog geen onderhoud nodig hebben.


Groet, Koos