Originally Posted by Hans1
Oke . Dan moet ik gewoon een ander asje compleet met moeren halen . Of moeren en ringen daarom heeft solex ALTIJD een ring ONDER de schetsplaat om te voorkomen dat de hele boel opschuift richting het rubber, probleem is dat een originele solex ring een gat van exact 6 m had omdat de sprong van 6 mm (draad) naar 8 mm (as) aan elke kant maar 1 mm is , de ringen die je tegenwoordig geleverd krijgt hebben gaten van tot wel 7 mm, ook hier weer de gamma , carosseriering 5 mm en daar het gat van perfect 6 mm maken . Vond het al zo raar zitten. Want als je de moeren aandraaide wou hij nauwelijks scharnieren. Je draaide hem gewoon vast. En met een kraag gaat je bij rvs platen ook niet helpen want die zijn dikker dan de kraag hoog is en dat was zelfs bij de solex platen al zo want als dat NIET zo is gaan de platen om de moeren scharnieren, die kraag is enkel en alleen om een iets dikkere moer te krijgen en dus ca 1,5 gangen meer draad want dat was bij het oude systeem ook al niet overdreven veel en ging de moer vaak dol krijgt hij wel speling .
Dank je . Is weer wat duidelijk. Alleen dat met die frictiemoer is me niet helmaal duidelijk . Dacht dat het zo goed zat. Alleen die ring met 8 mm gat achter die banaan wisselen voor een 6mm gat dacht ikhelemaal correct alleen de ronde kant van de hoge moer is dan niet lang genoeg om dat lekkere ( ook veel te zware) veertje nog te kunnen vatten, je drukt de veer volledig vast dat ronde stuk moet langer , maar ZO hoort het een ring met gat 6 mm strak klem tegen de schetsplaat aan drukken, staat ook het boutje vast aan de schetsplaat het is toch al zo een flodderend soepzooitje en met wat je nu hebt wordt dat helemaal een drama zwemt het boutje ook nog eens los in het gat van de schetsplaat . Dit is het gekochte setje.


controleer ook het gekochte setje door eerst even "los" te monteren ook met je koppelingscarter erop en scharnier ze dan maar eens naar je motorblok toe, ik heb erbij daar moet ik de ronde rand die naar het carter wijst in een andere ronding vijlen . Vaak zaag ik ook meteen die inham voor de dikke ring die op je spatbordboutje komt tegen je carter aan weg omdat deze niet goed om die ring valt . Het is een afstandring) die dik genoeg is om plaats te maken voor de schetsplaat onder de banaan die weer op die ring komt, zie vaak dat deze ring door een "monteur" vergeten is dan loopt op die plek de hele zooi klem en zakt je blok niet genoeg op je band

boor extra gaten om je motorveer in te haken, zit ook niet op een lekker plek en ik gebruik inbus boutjes M4x15 die ik met twee moeren vast zet in dat gat, kopje iets uit laten steken zodat je de veer aan kan haken aan een stukje schroefdraad dat net onder de kop van het boutje overblijft, originele platen hadden een omgezette rand met het gaatje voor de veer en dat haakt al niet lekker in, hier de veer de bocht om krijgen is slecht te doen en die veer hangt dan ook uit model, met zo een boutje kinderspel

Heel verhaal over aanpassingen maar ik gebruik deze platen graag, blijven goed met modder en vuil en een stuk stijver dan solex blik bij solex blik zie ik de motor onder het rijden nog wel eens kwispelen met RVS stabieler

Last edited by Joan; 23/01/20 11:01 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)