Originally Posted by Koosolex
. De volgende avond gaat de voorrem uit elkaar en in de benzine voor een grondige schoonmaakbeurt. Het 'nieuwe' afdekkapje ga ik kaal maken en opnieuw spuiten. En zo kom ik de winter wel door.

Leuk dit forum! En de bereidwilligheid om de domme vragen van een leek op Solex-gebied toch steeds weer te willen beantwoorden.
let bij de voorrem heel goed op hoe het in elkaar zit, hopende dat het nog origineel in elkaar zit ik heb daar al heel wat "foute" interpretaties gezien van hoe het zou moeten met als gevolg allemaal valse vouwen in het niet overdreven qua sterkte ontworpen materiaal en gillende voorrem om dat ook de afsteuning op de voorvork niet goed gemonteerd is de rem dient namelijk alleen maar om de blokjes te bewegen, de remkrachten van het wiel op de blokjes moeten door een " U" tje dat op de voorvork afsteunt opgevangen worden. Ook de diverse busjes en speciale moeren heb je nogal variatie in is in de loop der jaren ook gewijzigd . je kapje heeft een doorgedrukt lipje, dat MOET ergens in een winding van de achterste veer gestoken worden, niet zo maar een winding maar precie die die ervoor zorgt dat het linkse en rechtse blokje evenveel van het wiel staat . Een "centreer" constructie die ook door velen niet begrepen wordt . Sommige kapjes hebben ovale boutgaten dat is voor de fijn instelling van het centreermechanisme door het kapje iets naar links of rechts te schuiven beweeg je ook je blokjes . er zijn moertjes in de handel die te hoog zijn, als je die hebt haalt het kapje de veer niet dan dien je de moertjes lager te maken. Er zijn moertjes in de handel die te hoog zijn dan haalt het "U" tje de voorvork niet en steunt hij daar niet af dan dien je de moertjes lager te maken

Attached Images
voorrem.jpg (323.55 KB, 142 downloads)
Last edited by Joan; 12/12/19 12:47 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)