het is heel erg raar dat het tijdstip, gemeten met een lamp, verloopt dat is namelijk helemaal NIET afhankelijk hoe het vliegwiel op de krukas zit want je meet feitelijk met de lamp het ontstekingstijdstip van het VLIEGWIEL ten opzichte van het carter en dat wordt bepaald door de stand van de magneten ( bij een elektronische ontsteking die ik bij een 4800 verwacht) ten opzichte van het streepje op het vliegwiel OF door de stand van de centrale nok van het vliegwiel ten opzichte van het streepje op het vliegwiel en dat veranderd ook niet, wel of geen spie. Wat wel veranderd is de stand van de zuiger ten opzichte van het streepje op het vliegwiel als er geen spie meer is en je positioneert het vliegwiel niet meer goed dan "ZIET" de zuiger dat streepje niet meer op de juiste plek en mag je dus niet zonder meer een lamp gebruiken voor de afstelling van de ontsteking. je gebruikt dan en lamp om te controleren waar hij vonkt ( en dat zal dus WEL de streepjes bij elkaar zijn ) EN dan ter controle een schuifmaat door het bougie gat, eerst bepalen hoeveel mm de schuifmaat aangeeft als de zuiger helemaal bovenin staat, dan de schuifmaat ca 2,4 mm extra openen en dan de zuiger ( draai wel het vliegwiel in de goede richting dus met de klok mee) omhoog draaien tot hij nu net tegen de ( langer gestelde) schuifmaat leunt, DAAR zou hij moeten vonken, als dat niet klopt vliegwiel bijstellen op krukas .

Dat je nu WEL meet met een lamp dat de streepjes niet kloppen kan komen doordat er verschillende vliegwielen zijn, Er zijn vliegwielen daar staat het streepje anders ten opzichte van de magneten ( verschil voor de elektronische) en/of de centrale nok voor het oplichten van de puntjes dan "valt" het streepje anders ten opzichte van het carter.

Nieuwe "vonk"' streepje zetten dus op het carter ten opzichte van het streepje op het vliegwiel als hij loopt en je schijnt met je lamp ( nieuw streepje op draaiend vliegwiel is wat lastiger maar mag ook als hij stilstaat en je hebt de locatie onthouden) en dan tijdstip nameten met schuifmaat zoals beschreven, as je experimenteel al een goede positie hebt gevonden zal het me niet verbazen als je nu al ca 2,4 mm meet)

dat spoelen met één vliegwiel wel aanloopt en met een ander niet is pas beschreven, door extreem aandraaien ( of voor heel oude vliegwielen het heel VAAK aandraaien) zie je dat het gat in de centrale nok uitrekt ( dat materiaal is boterzacht0 gezien de steilheid van de conus van de krukas lijdt een paar tiende oprek in diameter al tot een verplaatsing van mm's ( naar het carter toe dus) van het vliegwiel

Last edited by Joan; 10/12/19 12:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)