Originally Posted by Albertoo
hallo allen,
ik heb denk ik ook een probleem met de condensator (ene moment meet ik oneindig weerstand en later weer bijna nietshangt er heel erg vanaf hoe je meet, een goede condensator doet dit inderdaad want je meet waarschijnlijk verkeerd door de weerstand te willen meten, dat gaat niet met een condensator OF je moet weten hoe de meting werkt . Een weerstand meten ddoe je namelijk door een stroom door de weerstand te sturen die inwendig in de meter vergeleken wordt met een bekende inwendige weerstand, de stroom die je meet wordt dan op de schaal weergegeven als een weerstand maar dat is in feite een vertaalslag ). iemand een link naar een goeie condenstator voor af en toe gebruik. is dit wat of is dit rotzooi(https://www.solexmarkt.nl/Solex-Condensator) geloof namelijk dat ik deze heb en heeft het met 50 km al opgegeven.

Groeten,
Albertoo
door de weerstand te meten laad je de condensator op met de spanning die geleverd wordt door de universeelmeter. je dient dan ook meteen na het meten de meter op volt te zetten en te kijken hoeveel volt er in de condensator zit. Omdat je ook hier weer feitelijk de STROOM meet ( weer over een bekende weerstand) ben je dus tijdens het meten van de spanning de condensator aan het ontladen, je ziet dan ook de spanning afnemen, zeker als je meet of er een lage spanning in zit want dan is de "bekende" weerstand van de meter ook klein want de meter wil graag wel wat STROOM zien om te kunnen meten dus schakel je voor het meten van een lage spanning ook een lage weerstand in dus condensator snel leeg


goede condensators moeten ca 400 volt ( gelijkspanning) kunnen hebben, dat is pas iets om mee te testen

Last edited by Joan; 17/11/19 09:48 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)