Originally Posted by FFAnders
Als je alleen met een balansgewicht werkt dan heb je het carterdeksel niet nodig en heb je ook meer ruimte voor het gewicht.klopt, maar dan verander ik de demping van het systeem door de zware gietijzeren cilinder weg te laten, je zult zien dat gietijzer of ALU cilinder al scheelt en ten tweede de opnemer voor de "diabolo" trillingen zit bovenop de cilinder om zo dicht mogelijk de trillende motorlifthevel energie ( versnellling) te meten

Het balanceren met een gewicht is en blijft een benadering, balanceren met drijfstang en zuiger (compleet met veren e.d.) is veel realistischer.

Ik heb destijds 2 motoren met weinig trillingen uit elkaar gehaald en daarvan het balansgewicht bepaald.

De ene heeft een drijfstang met naaldlagers en had een gewicht nodig van 105 gram (statische balans)
De andere, een drijfstang met bronzen bussen had een gewicht nodig van 90,9 gram ( " " )
Dus dat is nog ver weg van de 76 gram. zelf ben ik voor de door mij aangepaste krukassen ( dus al lichter gemaakt) tot een gewicht van 84 gram gekomen om statisch te balanceren

Ik zie dat de stalen ring en de moer niet op het bigend zitten, ook weer wat grammetjes erbij..Klopt, weg gelaten voor de foto, zitten er normaal wel op hoewel de moer maar net aan binnen het carter blijft....

Attached Images
krukas met moer.jpg (112.78 KB, 163 downloads)
cilinder met opnemer.jpg (96.44 KB, 160 downloads)
Last edited by Joan; 11/02/19 09:13 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)