De epoxy alleen is niet sterk genoeg om een carter te redden.
Maar het is wel mogelijk om een carter te redden maar dan moet je wel een freesbank en een rondtafel hebben.
Voor die het willen proberen hier een beschrijving.
Span het carter op een verdeeltafel en even uitrichten op het gat waar de krukas bus in draait.
Dan moet je een houder hebben ( verlenghouder voor een 6m.m. frees ) om op de plaats waar materiaal zit net schoon frezen.
Tot op het ondervlak (eindvlak carter ).
Let nu goed op dat je niet door de plaats freest waar de brandstofpomp zijn adem moet halen de rest van de dametjes mag je wel raken.
Wat je nu overhoud is het carter met een mooie ronde diameter waar je de ring kan oppersen.
Wil je het nog beter doen dan kan je ook nog de kleinere diameter mooi rond maken waar de krukas bus in zit en de ring ook zo uitdraaien.
De buiten diameter moet zo groot zijn dat de drie boutgaten er in kunnen gemaakt worden.
De ring zal nu niet kunnen passen want de verdikking voor de pomp zit in de weg dus moet er in de ring een uitsparing gemaakt worden voor deze verdikking.
De hoogte van de gemaakte puist even opmeten voor de dikte van de ring.
De buitenkant voorzien van een soort groeven en zo ruw mogelijk maken voor het goed vastlijmen.
De ring mag van staal zijn of aluminium ( wij gebruiken meestal staal ).
Nu komt het moeilijkste het opmeten van de twee nu aangebrachte diameters.
Probeer nu de ring zo goed mogelijk aan te passen aan de gefreesde diameters.
Mag er gerust vast op gaan.
Straal de gehele binnenkant goed schoon ( en zorg ervoor dat de net gefreesste delen niet gestraald worden en goed afdekken ).
Smeer nu de ring aan de binnenkant in met een sterke metaallijm en ook de plaats waar de ring omheen komt.
Laat het carter zo koud mogelijk en ondersteun het carter alleen op de binnenkant en druk de ring op zijn plaats (let op de uitsparing ).
Laat de metaallijm uitharden.
Ga nu de ruimte rondom de ring zo goed mogelijk volproppen met snippers glasvezel en giet nu de hars er op en laat deze uitharden ( niet teveel in een keer want dan krijg je scheuren in de verbinding ).
In meerder keren ingieten Mag gerust weer aangevuld worden met glasvezel en weer met hars zodat er een flinke dijk hars er tegenaan zit.
Na het uitharden van binnenuit de drie 6 m.m. gaten overnemen en na tappen.
Al de blokken die wij gemaakt hebben op deze manier zijn nog nooit stuk gegaan.
Ook de door ons gemaakte blokken die toch wel ietsje harder gingen dan (------ k.m. ).
Ik probeer een lang verhaal zo kort mogelijk te laten lijken.