Vandaag even op de borrel geweest naar pa (75) met het blokje dat ik donderdag in elkaar heb gezet. Met een andere uitlaat erop loopt hij al veel beter maar nog niet tevreden over topsnelheid (+/-28 km/u)
Voor een rolaandrijver kan je inderdaad een blauwe krijgen. Of het voor deze ook mogelijk is weet ik niet, dan moet ik informeren bij de RDW wat de eisen zijn. De Eysink Renata heeft ook een blauwe plaat en die is mogelijk bij het schouwen in 2005 toegewezen ondanks dat er toch een wat krachtigere motor onder hangt.
pas nog een tomos snor laten keuren ( is ook een snor) maar als je daar even een brommerblok onder hang blert die het ook uit. en dat is nu net het ongerief waarover in een ander topic ook wordt geschreven als je blauw hebt doe het dan ook rustig aan. Bij ons rijd in het dorp een "blauwe" scooter rond maar daar komt het geluid van een 200 cc uit en die gaat als de brandweer. tijd dat die eens bij de domeinen eindigt
Ja dat zie je nog al eens, dat hij niet goed op de standaard kan staan. Iets doorgezakt enz.... Wat ik doe is, van die zelfplakkende viltdopjes, daar waar hij tegenaan komt, onder de trapas, als hij op de standaard sta.
Dat kan je doen voor je eigen, dan let je er ook meer op. Als er een lomperd of lomperdin lekker op de Solex gaat zitten als deze nog op de standaard staat dan is het kwaad al geschied
Ja daar zijn ze absoluut niet voor bedoelt. Ik mag aannemen dat jij het altijd tegen je gasten zegt voordat je vertrekt denk ik zo. En natuurlijk nog meer dingen.
En het stuur altijd naar rechts zetten bij het parkeren. Staat een stuk stabieler. Bij twijfel heb ik ze het liefst tegen een boom, paal of muurtje geparkeerd.
Ja dat zie je nog al eens, dat hij niet goed op de standaard kan staan. Iets doorgezakt enz.... Wat ik doe is, van die zelfplakkende viltdopjes, daar waar hij tegenaan komt, onder de trapas, als hij op de standaard sta.
ik buig de "flappen" die tegen het frame komen iets terug met een waterpomptang, de standaard blijft dan iets steiler staan en tilt daarmee de solex iets op, met dat bijbuigen is de stand goed te regelen, bij revisie de flappen weer eenvoudig terug te zetten ( vlakken)
klopt, bij uitgelubberde gaten in de standaard wil de truk met de inbus boutkoppen als scharnierpunt goed helpen, zaak is dan wel de gaten eerst netjes rond te maken en dan nog wel de goede kant op anders komt de standaard hoger aan het frame in plaats van lager en dan wakkelt de solex nog. afhankelijk van de grootte van de uitgelubberde gaten kun je kiezen voor M6 inbus ( meestal ) M8 inbus ( als het al erg was) of M10 ( maar dan kun je beter een ander oplossing nemen door er carosserie ringen voor M8 tegenaan te (hard)solderen dan heb je weer verse gaten
Ja, je mag al heel lang rechts rijden in zweden. en ik zou zo een stang met een vlaggetje achterop monteren voor de zichtbaarheid want je gaat zo traag als een slak op voor iedereen openbare wegen. Als je via de brug gaat : zijwind !! en dat kan heel lang heel onprettig zijn.
Op de motor een rondje scandinavie gedaan en daar zat een stuk bij van 800 km regen ( op een totaal van 7000 km valt dat misschien mee, maar er zaten ook veel korte stukken regen bij en die tel je niet mee)
Ik ben vandaag op de Solex naar Otterlo geweest en heb de opnames bijgewoond van het TV programma Zomer in Gelderland. Vandaag mocht Otterlo zich presenteren. Solexen en Otterlo hebben een speciale band en zijn een onderdeel van het dorpsgebeuren. Een voor een komt men via een poort op. Klaar maken, wachten en dan door de poort het plein op 'scheuren'.
ja, de enige crisis die we hebben is onze huidige regering. was gisteren nog op het Journaal Als ze geld tekort komen kunnen ze alleen maar verzinnen om bij ons in de portemonnee te graaien, die je dus steeds net niet op orde krijgt. Eens ergens een eiland verkopen of zoiets ( zoals geadviseerd is aan Griekenland) komt niet bij ze op. ( Curacao bijvoorbeeld, verdien je er nog ens aan) Of een hoop Olie en gas Licenties in de Noordzee, of kolen gaan delven in Gelderland. Geen fantasie die gasten ze hoeven alleen nog maar te erkennen dat ze eigenlijk al dood zijn.
Ja Joan, die 6 miljard die we straks moeten inleveren is nog niet genoeg. Er zullen nog eens 4 miljard moeten bezuinigd heb ik een econoom horen vertellen. Die olie en gas licenties niet weg doen. Dan zijn we later zeker de klos. Van die aardgas hebben we onze AOW aan te danken dus niet weg doen. Nu niet iig.
De olieprijs zal nu stijgen vanwege Egypte, dus weer betalen.
Laten we hopen dat we ons werk houden, dat is denk ik nu het belangrijkste.
Het gaat ons best nog wel goed en laten we hopen dat het zo blijft.
Ja Joan, die 6 miljard die we straks moeten inleveren is nog niet genoeg. Er zullen nog eens 4 miljard moeten bezuinigd heb ik een econoom horen vertellen. Die olie en gas licenties niet weg doen. Dan zijn we later zeker de klos. Van die aardgas hebben we onze AOW aan te danken dus niet weg doen. Nu niet iig.
De olieprijs zal nu stijgen vanwege Egypte, dus weer betalen.
Laten we hopen dat we ons werk houden, dat is denk ik nu het belangrijkste.
Het gaat ons best nog wel goed en laten we hopen dat het zo blijft. Nou....
Vandaag bij ons in de krant ; Nederland in het " lelijke eendje " van de Europese Unie door hardnekkige recessie. Nederland is het lelijke eendje van Europa. Terwijl grote economieën als Duitsland, Frankrijk, Verenigd koninkrijk en kleinere landen als Oostenrijk en Finland uit de misère klimmen, blijft Nederland eenzaam achter in de economische put. Dusssss, we kunnen nog wat verwachten
Ja was lekker he die rit. HAhAaa na de 1ste km moesten we al zoeken naar dat wegwijzerpijtje. Stukje terug en dan weer op de goede weg. Halverwege zagen we (Ghost en ik) ineens andere van een andere kant komen, blijkbaar onderweg weer even van de route af. Vind dat wel lache, maar het kwam allemaal goed. Altijd weer leuke mensen ontmoeten en dat maakt die ritten zo leuk. Hopelijk volgend jaar weer.
Nou niet echt een rit, maar wel effe vanavond wat rond gereden op de Solex van Mirjam. Heerlijk gewoon. De komende dagen lekker met de Amuse naar werk en terug natuurlijk. Natuurlijk met een ommetje. Mooi vooruitzicht.
Heb je vandaag nog een ritje gemaakt? Jazeker, maar niet met de Solex maar op de fiets. Ik heb de afgelopen dagen rondom Denekamp gefietst. Als ik iets tegenkom dat met het fenomeen Solex te maken heeft, ga ik kijken en schiet als het mogelijk is een plaatje. De eerste twee foto's spreken voor zich. De derde is genomen in Ootmarsum en is nu in mijn bezit.
Vandaag vanaf Ranst "volg je neus ritje" gemaakt, met de bedoeling weggetjes te zoeken die me onbekend zijn. Dat wordt steeds maar moeilijker, uiteindelijk kwam ik uit bij het Albertkanaal in Oelegem.
Foto boven: Oelegem windmolen Anno 1845 Foto: onder: Oude brug naast nieuwe brug in Oelegem
Verder het jaagpad gevolgd tot in Schoten. Daar ben ik stilgevallen, het was alleen de Solex die dorstig was.
Last edited by AlienSolexfiend; 02/09/1312:18 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
meegeweest met de "vathorst"rally, een rit voor oldtimers van alle gezindten. met een ploeg oldtimer motorfietsen mee op een DKW RT159 een 50 cc er met Sachs 5 V blok, achter ede naar kootwijk ben ik in mijn eentje omgekeerd, geen benzine pomp open daar ( zwaar gereformeerd of zo iets). terug een stuk A30 moeten pakken want alles is daar verbouwd, geeft dat ding het bij 80 op, dacht geen benzine maar 40 in zijn 3 op ca 7000 toeren wilde hij nog wel, al sputterend en steppend binnendoor naar huis weten te komen, brandstof probleem ??? wel veel roest op kraan filter, sproeiers niet verstopt, kraan wel slecht, nog geen oplossing. Bleek de bougie inwendig gebroken en de hele kern met isolatorneus danste los heen en weer tegen de min electrode, hij vonkte dus kennelijk van boven OF van onder afhankelijk van de stuiter. je voelt je wel lullig zeker op een snelweg. hj loopt weer als vanouds ( ca 90 )
Nou ja foutje, zo'n dingen gebeuren. Laatst had ik ook een stotteraar. Door alles na te lopen kwam ik erachter dat de condensator niet goed vast zat (boutje erg los). Zo werd af en toe tijdens het rijden geen massa gemaakt. Vastgedraaid en 100% rijden weer
Vandaag samen met SolexRuurd de Pegalex Airborne tocht van komende zondag proefgereden. Lekker weer, goed gezelschap, twee goed lopende Solexen en een landschappelijk en historisch mooie tocht. Naast herdenkingsmonumenten van de slag om Arnhem zijn we ook een aandenken van 65 jaar Solex tegengekomen.
Nou ja foutje, zo'n dingen gebeuren. Laatst had ik ook een stotteraar. Door alles na te lopen kwam ik erachter dat de condensator niet goed vast zat (boutje erg los). Zo werd af en toe tijdens het rijden geen massa gemaakt. Vastgedraaid en 100% rijden weer
Zo een had ik er vandaag ook, boutje los. Het eerste stukje schroefdraad in de spoelenplaat was/is ook niet best, dit opgelost door een langere schroef te gebruiken. Tevens de condensator vervangen , deze heeft en waarde van 0,5 MicroFarad, dubbele waarde dus.
ben daar niet zo benieuwd naar. Zo nu en dan een ontsteking op een wat later moment gepaard met een klein vonkje tussen de punten is geen ramp. Tijdstip is nu weer stabiel zonder nastellen, schuren , enzv. Dat wolfram kan wel wat hebben, wordt ook in magneetschakelaars gebruikt en daar is het een en al vonk als deze,b.v. een motor, afschakelt.
Ach misschien toch wel leuk om over 3000 km is te kijken hoe het eruit ziet. Kunnen we kijken of de theorie klopt. Zoals je zult weten is de inwendige lekkage van een condensator veel belangrijker dan de capacitiet zelf. Als hij maar goede massa maakt, ook heel belangrijk.
Met 3 duizend kilometer ben je misschien 2 of 3 jaar verder. Deze solex rijdt 50 tot max. 100km per week, dussss. Ik had in een vorig bericht een soort van schrijfvergissing. Er zat een condensator in van 0,5 MF. Deze is vervangen door een van 0,25 MF.
Ochnee help mijn verwarde zieltjuh, JOAN die een ritje verkeerd heeft ingeschat??????? Het zal toch niet zo zijn dat onze JOAN ook wel eens een foutjuh kan maken???
Als ik het goed lees heb je een heel goeie dag gehad en is zelfs die brommer die veelste lang achter in het hoekje gestaan heeft weer eens flink doorgetrokken! Als 2takt verslaafde denk ik ook dat ik een grotere werkplaats nodig heb^^
ja, mijn gereformeerde medemens is kennelijk ondanks de crisis niet bereid om op zondag brandstof te verkopen, dus degene die die route had uitgezet heeft dat kennelijk even over het hoofd gezien om deze route op de zondag te rijden, en inderdaad de wilde machine even lekker uitgelaten, lekker om met ca 12000 toeren door zijn versnellingen te jagen . je hebt daar geen grotere werkplaats voor nodig, wel een goede stalling, eigenlijk is het helemaal verkeerd om een werkplaats ook als stalling te gebruiken. helaas moet je vaak wel , maar daar zijn al heel wat ongelukken mee gebeurd oa old-timers afgebrand omdat ernaast ook allerlei las en warmte klussen * (doorslijpers etc) plaats vinden
Tuurlijk heb ik vandaag een ritje gemaakt. Even naar de Hema , een tellertje halen. Ze zijn 50 cent duurder geprijsd maar je krijgt 20% korting . Halverwege die lange rit (4km !!) begint de motor te sputteren , ik "rijdendeweg" de retourslang losgehaald : niets retour. Of een verstopte leiding of een verstopt filter, kortom fietsen dus en af en toe de motor proberen die zo nu en dan even wilde lopen en ik kon stoppen met fietsen. Bij de winkel het tellertje gehaald en teruggereden , ja, 200meter fietsen en dan weer 100 meter rijden met motor. Thuis aangekomen het filter uit de carburateur getrokken en jawel, nagenoeg dicht. Alles weer schoon in elkaar gezet en nog maar een rondje om de Kerk gereden.
Heel apart,dat bij 3 OTO's alleen de carburateurfilters verstoppen en de tankfilters schoon blijven
Vandaag met de Avaros Ideaal naar het werk gereden. Lekker toeren op de vroege ochtend 05.45 uur op de brommert, heerlijk.
Ja daar wordt je helemaal wakker van he die koele bries. Toen ik nog lang haar had (37 jaar terug, ging ik ook wel eens speciaal op mijn Dappje lekker vroeg weg om een grote ronde te maken. Lekker was dat. Zou het zo weer doen. Morgen ook met het Puchje op pad, vroeg. Toertje maken met BOLUZ.
vandaag niets speciaals gedaan maar zondag komt er iemand van antwerpen om zijn solex te repareren de man is er al maanden mee bezig om hem aan de praat te krijgen maar het lukt hem blijkbaar niet vandaar dat hij kontakt heeft opgenomen met mij hij had mijn telefoon nummer gekregen van iemand van het forum blijkbaar maar ik weet niet goed van wie hij zal het mij zondag wel vertellen groetjes pierre
Hebben een club-toertocht gehad en hebben toch dik 110 km gereden. Het weer zat ons goed mee en we hadden een team van 17 rijders bij elkaar. We hadden probleem met een sproeier die steeds dicht ging, maar het poetsen werd snel routine. Alle soorten weg gehad en zelfs een stukje "trial" zat er bij. We weten nu waarom een "moddersleper" nu zo wordt genoemd. De modder zat tot achter de oren maar we hebben veel gelachen. Ook waren we getuige van een crash door het plotseling afbuigen van onze tourgids. Viel gelukkig mee met alleen schaafwonden. Onderweg lekker erwten-soep en een broodje knak met zuurkool. Wat kan er nog gebeuren.
Is soms niet te voorkomen als er landbouwvoertuigen door de polder hebben gereden , valt er wel eens wat modder van de banden af, ik denk dat dat in Zeeland niet anders is.
Och, het kan gebeuren. Zo lang je ermee kunt lachen... De crash is minder, maar ook dat gebeurt weleens. Ik heb me al aangeleerd een "rustig-aan" gebaar te maken bij scherpe bochten.
Vanmiddag nog een boodschappenrit met de Solex(en) gedaan omdat er met de auto geen doorkomen was door :
1) de provinciale weg afgesloten was (werkzaamheden) en
2) de omleidingsroute afgesloten was i.v.m. een jaarlijks terugkerend festival/braderie(hoe verzin je het ).
Kortom , ene lange file waar je met de auto niet in wilt staan. Gelukkig hebben we de Solex !! waarmee je via div. rijwielpaden toch kan komen waar je wezen wilt.
De Orbea die onlangs gerepareerd is moest nog een langere testrit ondergaan en dat is vandaag met succes gedaan. Ikzelf heb op mijn "WarmloopSolex" gereden en jawel hoor, ook deze rit is hij (maar) één keer warm gelopen. De motor (van de band) sloeg dit keer niet af en na 20 seconden waren de enge geluiden weer verdwenen en konden we weer verder richting winkels. Al met al, testrit geslaagd wat de Orbea betreft, volgende keer mag de Peperbus mee, die moet ook nog even "losgereden" worden.
Wat voor geluid hoor je dan? Zelf nog nooit een warmloper gehad, dus weet niet wat ik moet horen.
Het motorvermogen neemt merkbaar af met een bij behorend metaalachtig geluid vanuit de cilinder. Heb dit ook met de Orbea gehad na boren en honen van de cilinder. Loopt nu weer als een Naaimachientje.
Origineel bericht van: eversman
Ik vind dat raar, waarom laat je je solex steeds warmlopen? Gewoon uitzoeken waar het probleem zit, vast ergens in de ontsteking of heel soms in de smering.
Goeie vraag, waarom laat ik hem warmlopen.
Ook bij deze een geboorde en gehoonde cilinder.
ik heb een proefopstelling gemaakt waarbij ik de zuiger in de cilinder kan later bewegen op verschillende toerentallen en tevens de cilinder/zuiger vanbuitenaf kan verwarmen totdat je hoort dat het zwaarder gaat lopen . Dan de zuiger bekijken waar deze gaat klemmen en de hoge punten weghalen. Hierna de zuiger weer inbouwen en laten draaien met verwarming totdat het weer zwaar gaat lopen , zuiger eruit, hogepunten weghalen .............enzv.
Bij het warmlopen blijkt dat de zuiger op verschillende plaatsen te weinig speling heeft en dat is bovenin ,bij de veren maar ook halverwege en zelfs onderaan. Nu kan je natuurlijk in ene keer een paar honderdste van de zuiger afhalen maar op deze manier heb je meer controle op wat je weghaalt zonder de zuiger in een keer te klein te maken. Een soort van leermomentje misschien ??
Mogelijk is het zuigermateriaal van mindere kwaliteit wat het onregelmatig uitzetten verklaart.
Smering, 1:35 lijkt me voldoende als ik na uitbouwen de vette zuiger bekijk.
De ontsteking staat op tijd : merktekens op 1,8mm vóór BDP.
De motor start direkt, warm of koud, heeft goede trekkracht en haalt de 30/33km per uur. Wat dat betreft lijkt het een goede OTO motor .
Soms is het wat moeilijker om te achterhalen wat de oorzaak van een probleem is.
Ik heb nog wat OTO motortjes die perfect lopen met een korte zuiger met 3 veren en afgesteld zijn op 1,8mm voor bdp.
Gewoon origineel is soms niet meer voor handen en dan moet je een keuze maken tussen b.v. een overmaat of een nieuwe alu.cilinder met zuiger. Ik heb voor het eerste gekozen en het gaat ook vaak wel goed gelukkig.
Er zit nog al wat verschil in gewicht tussen de oude originele zuigers en de nieuwe, maar liefst 17.3 gram en dat zal zeker verschil in ballans maken, mijn ervaring is ook dat de solex rustiger loopt met de originele zware zuiger.
Er zit nog al wat verschil in gewicht tussen de oude originele zuigers en de nieuwe, maar liefst 17.3 gram en dat zal zeker verschil in ballans maken, mijn ervaring is ook dat de solex rustiger loopt met de originele zware zuiger.
Trouwens het word tijd dat de 3 J,s eens op de proppen komen met een goed ballanseer verhaal...zoals beloofd.
Ik geloof niet dat die zuiger weet in wat voor een cilinder hij beweegt een "zware" of een "lichte" .
Mijn ervaring is FFanders, wil je een orgineel zuigertje van me lenen?
Zonder dollen, tussen orgineel en samengesteld zit altijd een verschil, de uitzetting van drijfstang en zuiger kunnen rustig een paar tiende mm uitmaken met de juiste explosieven! Of stellen jullie BDP vast op een heet blok? Dacht het niet he
Ontstekingstijdstip wijzigt door uitzetting van drijfstang en zuiger? Gaat volgens mij een beetje ver, de cilinder zet mee uit want die wordt ook warm
Denk dat dit een eindeloze discussie wordt die mogelijk in een verkeerd topic staat.
De voorontsteking is een X-aantal graden en om het makkelijk te maken heeft Solex 2 merktekens gemaakt. Die X-aantal graden heeft niets met drijfstanglengte te maken en zal bij een koude of warme motor gelijk blijven.
Zo gaat dat, voor je het in de gaten hebt zit je in het topic Weetjes Wiki : " Een gewalste aluminium staaf van één meter zal bij 1 graad temperatuurstijging 23 micrometer = 0,023 mm langer worden."
Er zit nog al wat verschil in gewicht tussen de oude originele zuigers en de nieuwe, maar liefst 17.3 gram en dat zal zeker verschil in ballans maken, mijn ervaring is ook dat de solex rustiger loopt met de originele zware zuiger.
Trouwens het word tijd dat de 3 J,s eens op de proppen komen met een goed ballanseer verhaal...zoals beloofd.
Ik kom niet verder dan de krukas statisch te balanceren op 2 meslinialen die perfect horizontaal en parallel aan elkaar zijn horizontaal is simpel te controleren een grote diameter gladde staaf mag er niet af rollen door de zwaarte kracht. dan kies ik ervoor om de gemonteerde drijfstang met een ophangmechanisme horizontaal te houden. de krukwang dient dan in elke stand te blijven staan zo niet komt er wat gewicht bij recht tegenover het punt dat verkiest onder te gaan hangen. ben al meer dan 20 jaar zeer tevreden over het resultaat en mijn cartertjes ook , wel krijg je hiermee de dwarse trilling niet weg maar dat heb ik al vele malen beschreven, die klomp bigend die naast de krukas hangt de boosdoener.
Daarom vind ik da laatste krukas van Jan Vennix een goede, die heeft het meeste van zijn bigend IN de krukwang zitten dankzij zijn a-symetrische drijfstang, dan heb je geen of nauwelijks last van die klomp Mijn alternatief om de koppeling eruit te laten en daar een dummy wang met bigend te monteren werkt ook, heb je weliswaar geen koppeling, maar bij de meeste van mijn speciale blokken is dat ding het eerste dat in de kist beland. balanceren zal altijd een compromis blijven, heel veel hebben zich er al mee bezig gehouden, er is geen uniek recept, anders hadden ze de balansassen niet hoeven uitvinden ( of de wankel motor) , laat welke J dan ook maar lekker zijn eigen methode gebruiken, verandering van spijs doet eten zeggen ze wel eens.
loss daarvan dien je dan eerst te vragen waar de krukas voor bedoeld is, toeren ? ( in dit geval veel omwentelingen) >> lekker licht of toeren ? ( in dt geval veel rondhjes rond de kerk) >> veel zwaarder voor een soepele loop en trekkracht door vliegwiel werking
dus met 1 woord "toeren" kun je al verwarring stichten, hebben wij op ons werk oa met "vessel", oppassen due met denken dat je elkaar wel verstaat, eerst FF checken
Rondje Boxtel, voor de kenners daar, dat was met een solex niet te doen, verder St Michielsgestel onveilig gemaakt, rondje om de kermis ( ipv de kerk) we hadden een familie weekend daar met de familie vd vrouw, helaas kwam het bericht dat er een tante in het ziekenhuis was overleden waarschijnlijk aan bloedpropjes die waren gaan zwerven, dat was heel snel gegaan , paar dagen tijd en best onverwacht. ( wel meen ik 88 geworden, kan een jaartje missen)
Wat zeg je, bij 500 graden temperatuurstijging 1mm uitzetting?? En de chineesjes gebruiken gewalst aluminium en dan gefreesde staven voor de drijfstangetjes??????
Komkom, zal me verbazen als het al aluminium is en geen goejekopeh legering.
Wij persen profielen met een uitgangstemperatuur van 520 - 560 graden op een lengte van 52 meter. Tijdens het afkoelen zie je ze letterlijk krimpen . zo'n 30 - 50 cm.
er zijn voor zuigers ooit speciale legeringen bedacht, niet vanwege het uitzetten maar vanwege het "vreten" op de cylinderwand en om de sterkte te bevorderen. deze legering helaas slecht te gieten maar wel met mal-injectie te maken soms ook wel "gesmede" zuigers genoemd. die chiesche handel is gegoten en dan lever je hierop in, niet op de uitzetting, dat het vaker fout gaat komt omdat de chineshen vaak een slechte kwaliteits controle hebben en/of veel te vaak door produceren zonder hun gereedschap te verwisselen, de eerste 1000 of zo zijn dan goed en de volgende mankeert van alles aan, vooral bij bouten en moeren merk je dat omdat daar de productie snelheid veel hoger van is, gevolge : scheve koppen, gerubbeld draad, draad-diameter te klein/groot, overal bramen
Het blijft gissen waar de zuiger gemaakt is . Het is in ieder geval een van 40mm.
Het bedrijf die de cilinder bewerkt heeft gaat naar mijn idee nauwkeurig te werk en dat is te zien aan de zuiger als ik de set terugkrijg. Op de zuiger staan een aantal (2of3) gemeten maten opgeschreven en aan de hand daarvan de cilinder bewerkt.
Ik weet dat ze normaal met goed materiaal werken en in dit(mijn) geval een zuigerspeling van b.v. 0,04mm aanhouden. Misschien had dat bij mijn zuigertje een honderdste (of 2 ??) meer had mogen zijn.
Een zuiger vreet niet in op een cilinder. Deze twee metalen delen raken mekaar niet eens . En waarom zouden ze dan op elkaar kunnen invreten. Wanneer twee metalen van welke samenstelling dan ook en hoe zacht of hoe hard ook door iets goed gescheiden worden gehouden kunnen deze nooit op elkaar invreten . Dat kan wel als het middel wat deze twee gescheiden moet houden (zal houden ) doorbroken wordt door iets wat groter is (dikker is) dan zal dat middel wanneer die t.o.v. van de van elkaar bewegende delen er niet meer tussen kan deze oppervlakten beschadigen en dat noemen sommige vreten. IK noem het gewoon beschadigen . Een betere naam heb ik er niet voor. Je kan deze nog versnellen met wat delen van de aardkorst en zeker als je de fijnste delen er uit zeeft en alleen de grootste delen tussen de te zuiger en de cilinder te krijgen. Het vreten heeft dus niets met de materialen te maken als er geen rotzooi tussen zou kunnen komen. Neen b.v. luchtlagers waar alleen luchtdruk zorgt voor het niet kunnen raken van de metalen. (schone lucht ,dus geen olie ). Het materiaal maakt hier helemaal niets uit maar moet wel tegen een heel kleine waterhoeveelheden kunnen die nog in gedroogde lucht kunnen zitten. ( roesten ). Ook hydrostatische lagers hebben deze bescherming tegen vreten door de constante verse schone olie toevoer en zullen daarom ook nooooooooit vreten welk materiaal er ook gebruikt zal worden, zolang ze elkaar maar niet raken en de draagkracht niet in staat is de olielaag weg te drukken. Dit geld ook voor alle zwaarbelaste glijlagers die overal toegepast worden en bij goede smering niet gaar vreten. Dus neem van mij aan dat diegene die een andere mening de gedacht heb dat deze te veel in de vakantie tijd naar school gegaan zijn en minder tussen de vakanties.. Dus het vreten van de zuigers heeft dus altijd te maken met een oliefilm die door iets is onderbroken zodat de metalen elkaar kunnen raken. Ook is het mogelijk dat door te hoge uitzetting de ruimte voor een tussen middel te klein is geworden (olie verbranding waardoor slechte smeerring is ontstaan ). Ik heb al twintig jaar cilinders uitgeslepen (zeer veel )en die zijn met een goede montage nog nooit een vastgelopen. ( niet liegen een maal ). Waarbij ik de (monteur op het hard drukte alles goed schoon en eerst minstens twee of drie keer de tank leeg te rijden met een lagere snelheid en meer olie ) dat was nodig om eerst een hitteschild te krijgen die de zuiger wat minder heet zal laten worden. Nog meer weten ik zeg hier niets meer over als het niet echt nodig is .