Volgens het grote Solexboek zijn deze kleine Solexjes alleen in 1980 gebouwd.
Motornummers van de 5000 staan er niet bij ("onbekend").
Als er een 5,2 mm carburateur op zit en een aandrijfrol van 42 mm, dan heb je grote kans dat je een originele motor hebt.
Maar vaak is er al aan gesleuteld en zijn deze al vervangen door 3800 rollen en carburateurs, wat de snelheid ten goede komt
Wat betreft de 42mm rol; er stond ergens in het grote solex boek dat de roldiameter bij de solex oto in 1966 verkleind is van 45 naar 42mm, en naar mijn weten is de roldiameter van een vroege 3800 ook 42mm. carbu diameter kan wel kloppen, dat weet ik niet, maar als ik het verhaal hier zo volg lijkt het erop dat de 5000 een nog kleinere rol moet hebben gehad, aangezien die voor de "westerterp 5000", ofterwijl, de late 5000 uit begin 80er jaren met kleine wielen, verkleind is naar een diameter kleiner dan 42mm.
Een oto en 3800 hebben 23 inch wielen, en zoals je uit de laatste zin uit bovenstaande alinea kunt proeven heb ik sterk het vermoeden dat nederland twee soorten solexen 5000 heeft gekend, namelijk:
- de vroege 5000 (vanaf 1971) met 20 inch wielen
- de late 5000 (geen idee maar dacht vanaf '80 ofzo?) met 16 inch wielen. deze laatste versie is te herkennen aan teveel wielruimte in het spatbord achter en heeft de bijnaam westerterp.
correct me if i'm wrong! ik heb er zelf nooit een gehad, maar wel een btje de geschiedenis gelezen