Ik heb bij mijn custom Solex een nieuwe zuiger/cilinder combinatie geplaatst van Jan V. Ik ben deze nu aan het inrijden en word er een beetje moedeloos van.
Ik heb 1 tank leeggereden (1:30) zonder hem voluit te laten lopen. Nadien ben ik dit zo blijven doen, maar liet ik hem kleine stukjes wel eens voluit gaan. Op een gegeven moment zakt hij dan langzaam terug. Wanneer ik een tijdje langzaam aan ga of hem uitzet, gaat het daarna weer goed. Het lijkt er in mijn ogen op dat de zuiger gaat aanlopen in de cilinder wanneer deze te warm wordt. Heb hetzelfde ooit bij mijn 2cv gehad. Maar het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn natuurlijk?
Wat kan ik nu het beste doen? Toch blijven inrijden in de hoop dat het overgaat of de zaak demonteren en vermoedelijk voor een andere zuiger/cilinder combinatie gaan?
Als dat laatste het geval is, zijn er mensen die ervaring hebben met de chinese set met de nederlandse zuigerveren zoals ze nu door een van de sponsors van deze site worden aangeboden? Of beter een geheel aluminium setje van JRT. Vervangen is natuurlijk niet de eerste voorkeur.
Last edited by Punky; 26/03/1212:44 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik denk gewoon km maken, als het een nieuwe cil. zuiger combinatie is met een strakke passing kan het wel 1000km duren voor die lekker los word, als de cilinder erg heet word kan het ook zijn dat de ontsteking niet goed staat.
Ik ben nog steeds aan het inrijden en rijdt niet constant plankgas, dit zijn echt maar kleine stukjes geweest. De straat uit zeg maar.
1000km dat is wel erg veel zeg. Heb op mijn Oto ook een andere set zitten (meen van M.v.d.V.) en deze is op dezelfde wijze als hierboven ingereden en zonder problemen.
Ontsteking staat naar mijn weten goed, is pas nog nagekeken door de sponsor uit hetzelfde dorp als Jan.
Ik zal eens met Jan overleggen anders.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Die van MvdV worden geboord op 0,1mm speling.....die is bijna weer versleten, die van JV op 0,05 en dat duurt een beetje langer voor die ingelopen is. Je kan gewoon volgas rijden om in te rijden, de solex heeft maar 0,8pk is dus geen racemonster.
Kan ook wat anders zijn natuurlijk, ik heb ook 2 jaar gereden met een blokje waar een scheur in zat voor ik dat door had
zelf heb ik het zelfde meegemaakt met het plaatsen van een zuiger paste perfect maar liep na een km of 10 steeds warm laten afkoelen en weer 5 km weer warmlopers dit tot een x of 10 daarna was ik het zo zat dat ik er een schuurtol door gedraaid heb een x of 10 er door en wat dank je loopt perfect nooit geen warmloper meer gehadloopt al 2 jaar goed 3500 km mee gedraaid
ik weet dat er andere of betere manieren zijn zoals inrijden maar dan heb je al veel tankjes verstookt en sigaretjes gerookt tijdens het afkoelen , en in het ergste geval gaat er wat stuk
Ik heb ongeveer 65 km gereden met een gekietelde gietijzeren cilinder die is gehoond op 0.05 mm met een nieuw "Gol" zuigertje.Gesmeerd 1:35 met goede olie. Vanaf km 5 volgas gereden waar het kon.Geen problemen,terugval of zo,ondervonden.
Gewoon weer contact opnemen met Jan. Het is niet normaal dat je zuiger vastloopt en dat zijn we zeker niet van zijn cilinders gewend. Wellicht is er iets anders aan de hand.
Bedankt voor de adviezen. Zal eens contact opnemen met Jan V. Kijken wat hij ervan zegt. Kan best zijn dat het euvel heel ergens anders zit natuurlijk.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Net bezig geweest met de Skalex (waar dit artikel overgaat en de Oto).
Bij De Skalex bleek dus dat het achter de cilinder erg vet was. Dus besloten om de cilinder te demonteren. Lek kwam namelijk niet van het spruitstuk af. Kon ook meteen de zuiger en cilinder gecheckt worden. Wat bleek de voetpakking kwam er in 3 losse delen af, waarvan het deel van de pakking onder de cilinder vast zat gekoekt. Krabben dus. Tijdens de montage had ik al twijfels bij deze pakking, maar had verder niks voorhanden. Kwam uit een pakkingset waarvan de papieren carterpakking leek op de juiste, maar totaal niet overeen kwam. Tijdens de montage van de voetpakking, zat deze ook al strak om de 4 tapeinden. Vervangen dus. Ook meteen de carterpakking meegenomen en daarna reed alles weer. Ik hoop dat dit het euvel is geweest.
Wat betreft het inrijden. Ik begrijp dat ik nu dus "plank gas" kan gaan inrijden zonder me echte zorgen te hoeven maken om mijn zuiger/cilinder?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Net een heel stuk gereden en steeds waar kon volgas. Teller blijft dan rond de 29 (27/32) hangen. Tot na 30 minuten hij weer terugzakt naar 22. Motor uitgezet en 100m gefietst. Vervolgens weer gestart en hij stuift er met 32 vandoor. Op de tussenstop aangekomen heeft hij 30 min stil gestaan. Bij het spruitstuk bleek het nu iets vettig en er was op een klein plekje bubbels te zien in de gelekte olie. Deze zat voorheen toch dicht. Misschien losgekomen door de demontage van de cilinder. Een keertje natrekken dus. Toen ik verder ging, kreeg hij na 1 km geen benzine meer. Retourslang bleef leeg en hij had net genoeg om 22 te rijden. Dus motor afgezet en opnieuw gestart. Toen reed ie 27. Bij Razende Rinus wat onderdelen gaan halen, waaronder een nieuw (hongaars) pompje. In het begin al veel zitten stuntelen met de huidige pomp, dus misschien ligt daar ook een oorzaak? Bij Rinus weggereden zakte mijn broek helemaal af. Het ding ging ineens 35 rijden. Tot thuis heeft ie toen geen slag verkeerd gedaan. Dit is maar 3 km trouwens.
Ik kan er met mijn boerenverstand niet meer bij.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Met dat cilindertje van JV moet je zeker 40+ kunnen.
Als ik het bovenste gedeelte van de cilinder bekijk dan is dat al behoorlijk glad en spiegelend. die in- en uitlaatpoort zijn ook mooi. De zuigerveren zijn nog wat ruw dus hij moet nogwat inslijten en dan zal het zeker harder gaan dan 35.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja, ik gok erop dat het pompje wat kuren heeft.
De voetpakking en het pompje zijn vervangen en zeker het laatste heeft een veel beter resultaat opgeleverd.
Origineel bericht van: Roelof
Kering.
Misschien is het probleem al opgelost en is de afdichting in orde.
De keerring is onlangs nog nagekeken en vervangen door Ad van H. Het gaat trouwens om een van de laatste Oto blokjes. Dus die heeft van die afdichtingsplaatjes ipv een echte keerring.
Voetpakking en carterpakking zijn vervangen. Pompje is alleen nog aangeschaft en ligt nog op de werkbank.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
lijkt inderdaad een brandstof probleem. Cylinder poorten vorm en timing ziet er bekend uit, zo ongeveer verlaten ze bij mij ook de schuur.
inloopsporen in cylinder wat happerig alsof hij met een dansende beitel is uitgedraaid. inloopsporen op zuigerveren niet aanwezig, daar heb je nog wel een paar km's te gaan
Bij mijn Oto zit ie ook op deze manier vast en dat geeft geen problemen, maar ik neem het in mijn achterhoofd mee.
Maar ik vermoed eerder dat het iets anders is, aangezien het probleem zich maar soms voordoet. Wanneer de krukasafdichting lek is zou hij moeten blijven lekken toch. Eerst kijken of ik andere zaken kan aanpakken om te kijken of dat het probleem oplost, zoals het vervangen van de benzinepomp door een nieuw exemplaar. Zal dan meteen wel even naar de rol kijken.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
@JOAN..... happerig uitgedraaid ? Er komt geen draaibeitel en/of draaibank aan te pas.
Soms wel, om snel aan de maat te komen en onrondheid weg te werken, honen is een NAbewerking. Cylinders alleen met honen naar een grotere maat brengen is eigenlijk uit den boze.
Denk dat het met lichtval te maken heeft en dat de groefjes nog geen half honderdste diep zijn. Op een van de foto's zie je bovenin een spiegelend gedeelte waar je mooi het decompressie klepje in spiegelbeeld ziet . Wat dat betreft is de cilinder behoorlijk glad , kan ook door de olie komen. Kortom , mooie foto , nix mis met de cilinder.
J,V. Dat niet goed lopen komt alleen door een pomp die niet voldoende benzine kan rondpompen om de pomp te koelen zodat deze onder een temperatuur blijft van minder dan 60 tot 66 graden en zal daardoor soms helemaal of zeer weinig benzine leveren ,zodat ook de carburateur veel te warm is geworden . In de carburateurruimte is dan veel luchtbellen en daar wil een solexmoter niet zo goed op trekken Dat hij wel op de goede snelheid kan lopen heeft hij dus toch bewezen omdat volgens u zeggen 37 k.m. kan lopen zonder dat de zuigerveren maar enigzins ingelopen zijn(liggen nog op een paar plaatsen aan). Inlopen duurt heel lang op een gladde want. Als je wil weten of een pomp goed en voldoende brandstof levert doe je de tank vol en ga je rijden en vang de terugloop benzine op in een fles ,de solex zal nu bij een goede pomp na ongeveer 20 min tot 30 min tot stilstand komen en zal de opgespaarde brandstof in de fles een wekome aanvulling zijn om weer thuis te komen. Al dat onnodig losmaken is zeer slecht voor de inloop eigenschappen. De groeven die je ziet zijn zijn maar een paar duizende diep, dat komt omdat de cilinder eerst voor geslepen is met een grovere steen en daarna met een fijnere slijpsteen nageslepen. Deze groeven zijn na het inlopen niet meer te zien. Ik had een tijd terug goed uitgelegt hoe een benzinepomp werkt en waarom het meestal niet goed gaat ,dus kijk hier eens goed naar .
Ben nu inderdaad aan het kijken naar de pomp. Heb vandaag een nieuw exemplaar gemonteerd uit Hongarije en deze werkte goed. Deze zweet alleen lichtjes bij de verbinding met het carter. Van de week demonteer ik hem nog een keer en maak ik er 3 sleuven in zoals je eerder hebt uitgelegd en monteer ik hem met een nieuw membraam. Ik hoop dan dat het zweten ook is opgelost. De oude pomp die erop zat had die sleuven inmiddels trouwens al wel.
Wat betreft het demonteren van de cilinder, dit zat niet in de planning, maar moest ivm een slechte voetpakking. Deze is nu vervangen en ik hoop hem de komende tijd niet meer eraf te hoeven halen. Al dat demonteren is niet goed en kan alleen maar de kans verhogen op extra schade.
En als laatste, ik maak me geen zorgen over de groeven. Hij loopt verder tot nu toe goed en deze zullen er zoals gezegd uitslijten na het inlopen. Het zag er niet schokkend uit in iedergeval en op de foto is het natuurlijk wel fors ingezoomd.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik heb ju een aftermarket benzinepomp gemonteerd. Vermoedelijk Hongaars. Maar deze zweet langs de membraam af. Pomp gedemomteerd en bij wanneer ik hem tegen een vlakke ruit houdt, blijkt de vlakke zijde alles behalve vlak te zijn. Het zijn maar kleine beetjes, maar vermoedelijk voldoende om te gaan zweten.
Is hier iets aan te doen?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik gebruik een glasplaat,leg daar een stuk waterproof schuurpapier op en vlak(schuur) het pompje "kruislings". Oftewel ,schuren in een richting, pompje ¼ slag draaien en weer schuren. Dit doe ik ook zo met cilinderkoppen.
Ik gebruik een glasplaat,leg daar een stuk waterproof schuurpapier op en vlak(schuur) het pompje "kruislings". Oftewel ,schuren in een richting, pompje ¼ slag draaien en weer schuren. Dit doe ik ook zo met cilinderkoppen.
Bij mij lukt dat nooit , maar ik gebruikte van dat gewapend glas , ik dacht is lekker stevig
Tja Punky, denk ook maar eens aan die carb\uitlaat pakkingkjes, die kloppen vaak ook niet. Allemaal immitatie tegenwoordig, maarja er is niet anders. We moeten het zelf goed in de gaten houden.
Heb nu weer wat km gemaakt en gisteren was na 30 a 45 minuten het euvel weer terug. Terugzakken naar 25km/uur en na afkoelen weer 30 rijden. Dus vandaag een proefrit gemaakt van 1 1/2 uur zonder het afdekkapje van de 5000. Benzinepomp zat dus vol in de rijwind. Het leek alsof hij wat beter en vlotter reed en de top lag soms ook tegen de 35km/uur aan. Na en uur zakte dit weer in en na 5 minuten onder de 30 te rijden ging hij weer iets boven de 30. Na 15 minuten pauze net onder de 30km/uur. Je merkte dat hij niet lekker liep en met de gasschuif meer dicht liep hij ietjes beter.
Er is nog een kleine lekkage bij de benzinepomp, al vraag ik me af waar? Want de voorzijde is dichtgekit met lijm en de grondplaat is gevlakt op een spiegel. Kan hij lekken uit de bovenste opening waar die afdichtschroef met koperen ring zit? Thuis ook de pomp ietsjes vaste gezet.
Ook valt me op dat mijn rechterbeen warmer wordt bij deze Solex dan bij mijn andere solexen.
Voor vertrek trouwens nog op advies de ontsteking getest met een kastje van Solex Limburg. Deze week iets af, maar zat net binnen de 2 mm marge. Als je voor het vliegwiel gaat staan dan zit hij 2mm links van het markeerpunt.
Wie kan mijn zeggen wat ik nog kan proberen, of is het een kwestie van inrijden? Want echt tevreden ben ik er nog niet over.
Ik wil sowieso wel een 5000 kapje gaan maken met enkele koelgaten voor de pomp. Bij een 3800 kapje zit dit standaard, want de lamp kiert nogal. ;-)
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
misschien toch nog eens heel goed het zeefje in je tank nakijken en de aanzuigbuis kuisen, als er iets weerstand is en de pomp zuigt goed krijg je al snel vapor lock. als hij het probleem heeft hoe warm voelt de tank dan aan ? ( Voorgekookte benzine ?)
Ik krijg het idee dat er ergens valse lucht aangezogen word, krukas lager los..kering? ik had vandaag zo even kunnen kijken, kom net uit Deurne en Boxtel
Tank ligt eraf. Filtertje was nog brandschoon. Leidingen lijken nog goed, maar zal ze beide vervangen door nieuwe exemplaren. Bij mijn Oto heeft dit ook ooit vreemde storingen verholpen.
Joan, ik neem aan de je de leiding bedoeld wanneer je spreekt over de aanzuigbuis.
Onder bij de krukas/rol oogt alles droog.
Hij rijdt ook een half uur zeker zonder problemen.
Roelof je was welkom geweest. ;-)
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Voor vertrek trouwens nog op advies de ontsteking getest met een kastje van Solex Limburg. Deze week iets af, maar zat net binnen de 2 mm marge. Als je voor het vliegwiel gaat staan dan zit hij 2mm links van het markeerpunt.
Moet ik hier nog iets aan veranderen, of valt dit binnen de marges. Mijn andere Oto-blokje is ook ooit zo afgesteld geweest en die had al deze problemen niet.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Het is een laatste type Oto vd Heem blokje inderdaad. Het origineel wat ik gebruikt heb was een 1967 overgangsmodel. Dus frans 3800 frame met Nederlands blokje.
Morgen na het werk even bij Ad langs om wat nieuwe leidingen en nog wat klein spul te halen.
Last edited by Punky; 06/07/1206:39 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Blokje vorige week aangepakt: Leidingwerk vervangen. Benzinepomp lekvrij gemaakt en filters schoongemaakt. Al waren ze op het oog schoon. Ook een 5000 kapje geplaatst met wat extra koelgaten ter hoogte van de pomp.
Gisteren de rit van de Bromvliegers gereden + de afstand naar de lokatie. Goed voor 125km.
Rit verliep goed. Tot de tank een heel eind leeg was. Weer inhouden tot 25km/uur. (De rest van de snelheid deze rit lag tussen de 29 en 32km/uur. Ook hiervan waren de verwachtingen iets hoger, eerlijk gezegd). Gestopt en benzine aangevuld. De brandstof in de tank was warm. Daarna reed hij weer goed. Dus vermoedelijk klopt het idee dat de brandstof te warm wordt en er bellen ontstaan in de carb.
Nu is alleen de vraag: Wat moet ik hiermee???
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
We hebben wel even met praatpaaltje staan buurten, maar die moest gaan werken. Was sowieso niet veel Solexgeweld deze tocht. Je kon ze op 2 handen tellen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.