vorige week een solex-oto goudbies gekocht. Wat nu blijkt "een kat in de zak " Frame ziet er redelijk uit. Van het motorje zijn de beschermkapjes mooi en tankje is deukloos. Het chroomwerk is ook nog redelijk. Oke thuis de beschermkappen eraf gehaald en dan val je van de ene verbazing in de andere. Ok wilde het vliegwiel eraf halen en wat bleek, de draad van de krukas is dol geweest en ze hebben toen maar een stuk,een centimeter, van de kruas gezaagd.Het vliegwiel zit nog maar met 3 gangen vast op de krukas , levens gevaarlijk. Om een lang verhaal kort te maken, motortje moest toen uit elkaar.Ik wil dit nu zelf doen al weet ik nu al dat ik een beroep op andere mensen moet gaan doen. Wat kwam ik o.a. nog meer tegen, Borgveertje bij de pistonpen ontbreekt dussss, inderdaad zuiger beschadigd. Benzinepomp,is aan gesoldeerd. Boutgat m4 van bevestiging pompje in het carter is dol. Draad M6 voor bevestiging tank aan het carterdeksel,dol.Aansluiting leiding tank naar benz.pomp lekt. Ik zal het maar niet hebben over de nieuwe trappers/pedalen die in de cranken gezet zijn.. Ik heb overal foto`s van gemaakt en een beetje begonnen met poetsen,De eerste fout is al gemaakt,Het carterje een nachtje in verdunde "dasty"" laten weken.nooit doen.Het materiaal wordt zwart,hoe krijg je dat weer mooi. Affijn volgende week ga ik verder.Vanavond en dit weekend ben ik veel met muziek bezig ff ontspannen,want eerlijk is eerlijk, ben er wel even "ziek" van geweest. Dat was zo niet de bedoeling
vorige week een solex-oto goudbies gekocht. Wat nu blijkt "een kat in de zak " Frame ziet er redelijk uit. Van het motorje zijn de beschermkapjes mooi en tankje is deukloos. Het chroomwerk is ook nog redelijk. Oke thuis de beschermkappen eraf gehaald en dan val je van de ene verbazing in de andere. Ok wilde het vliegwiel eraf halen en wat bleek, de draad van de krukas is dol geweest en ze hebben toen maar een stuk,een centimeter, van de kruas gezaagd.Het vliegwiel zit nog maar met 3 gangen vast op de krukas , levens gevaarlijk. Om een lang verhaal kort te maken, motortje moest toen uit elkaar.Ik wil dit nu zelf doen al weet ik nu al dat ik een beroep op andere mensen moet gaan doen. Wat kwam ik o.a. nog meer tegen, Borgveertje bij de pistonpen ontbreekt dussss, inderdaad zuiger beschadigd. Benzinepomp,is aan gesoldeerd. Boutgat m4 van bevestiging pompje in het carter is dol. Draad M6 voor bevestiging tank aan het carterdeksel,dol.Aansluiting leiding tank naar benz.pomp lekt. Ik zal het maar niet hebben over de nieuwe trappers/pedalen die in de cranken gezet zijn.. Ik heb overal foto`s van gemaakt en een beetje begonnen met poetsen,De eerste fout is al gemaakt,Het carterje een nachtje in verdunde "dasty"" laten weken.nooit doen.Het materiaal wordt zwart,hoe krijg je dat weer mooi. Affijn volgende week ga ik verder.Vanavond en dit weekend ben ik veel met muziek bezig ff ontspannen,want eerlijk is eerlijk, ben er wel even "ziek" van geweest. Dat was zo niet de bedoeling
Carter een nachtje in zoutzuur leggen dan is gegarandeerd het zwarte weg. grapje, met een beetje creativiteit kan je er wel weer wat van maken, je hebt de hele winter nog.
Och ja Ad, iedereen koopt wel eens een kat in de zak. helaas wat meer werk en nieuwe onderdelen, maar dat krijg jij wel goed. als je iets zoekt roep je hier maar eens, helpende handen genoeg.
Och ja Ad, iedereen koopt wel eens een kat in de zak.
Zo had ik dit een paar weken geleden op de beurs in Drunen, ik kocht een blok en heb draaide goed rond en heeft een mooie vonk maar de cilinder is geheel roestig van binnen en de drijfstang was omwikkeld met een doek, en een zuiger zat er niet in. Hier was ik ook niet direct vrolijk van.
Maar Ad , moed houden en volgende zomer ben je hopelijk weer vergeten.
Ja dat snap ik maar al tegoed Hans. Wel mag je verwachten dat het compleet is, maar dit lijkt er wel op dat dit afzet praktijken zijn en ik vindt dit niet goed tepraten. Persoonlijk denk ik dat jij je ook niet zo prettig zou voelen met zo'n soort aankoop.
Eerlijkheid duurt het langst maar dit geld helaas niet voor iedereen.
ik kan me inderdaad voorstellen dat zoiets per ongeluk gebeurt. al vind ik dat je als handelaar wel even moet kijken wat je verkoopt. en klopt er iets toch niet achteraf dan moet je er ook mee terug kunnen gaan en iets kunnen regelen. zo houd je je goede naam tenminste in ere.
Dus Carl ,handel is handel op je pleintje Vind ik wel erg kort door de bocht.
Dat kan jij dan wel vinden Hans??????????? Maar je hebt daar een binnenplein dat is duidelijk grooter dan het buitenplein of zie jij dat verschil niet.
Misschien is dat wel een goede maat van jou die handelaar, ( gezien jou reactie )
Nou namen weet ik niet maar het was een man die veel solex spullen had en hij stond op het klein pleintje tegen de straat aan.
groeten Carl
Mijn maatje heeft het telefoon nummer van deze man, ik kan informeren als je wil. Hij komt binnenkort weer naar een beursje, ergens hier in de buurt. Wij hebben er ook wat dingetjes gekocht, alles stond/zat gesloopt in kratjes. hij had wel veeeeeeel.
Je hoeft van mij niet te informeren hoor Jan, volgende keer als hij er staat koop ik daar gewoon niets meer of ik moet er zeker van zijn dat het echt goed is. Hij verpest het voor zich zelf.
Ik ben in iedergeval al heel blij dat het carter plus de ontsteking in orde is deze geeft een mooie vonk. De rest zal vast en zeker wel goed komen, daar ga ik van uit.
Mooi Carl, ik zou sowieso toch het cilindertje laten boren/honen met een nieuw zuigertje. Dan loopt het weer lekker fris. En inderdaad, het carter is het belangrijkste. Succes!!
Ps: ik zie net dat hij op 19 december op een beurs staat, in het plaatsje Zijtaard. Vlak bij Veghel.
Die man op dat pleintje bij de weg heeft daar helemaal geen belang bij om een zuigertje te vervangen voor een ouwe lap. Hij heeft kratten vol met zuigers , met cilinders ,spatborden enzv... , en gaat niet sleutelen voor een paar cent.
Ik heb daar een nieuw Peperbus-zuigertje tussenuit gehaald .(37,96 mm voor de Orbea) Kosten : €10,00
En nog een : ik het een Pp-bus achterspatbord gekregen , Gratis en voor niets !
Alleen zelf op(laten) halen int noorden vant land.
Carl , als je die man ergens tegenkomt op een beurs en je vertelt het , dan krijg jij je zuigertje.
Die man op dat pleintje bij de weg heeft daar helemaal geen belang bij om een zuigertje te vervangen voor een ouwe lap. Hij heeft kratten vol met zuigers , met cilinders ,spatborden enzv... , en gaat niet sleutelen voor een paar cent.
Ik heb daar een nieuw Peperbus-zuigertje tussenuit gehaald .(37,96 mm voor de Orbea) Kosten : €10,00
En nog een : ik het een Pp-bus achterspatbord gekregen , Gratis en voor niets !
Alleen zelf op(laten) halen int noorden vant land.
Carl , als je die man ergens tegenkomt op een beurs en je vertelt het , dan krijg jij je zuigertje.
Zo hebben we hem ook ervaren, doet niet moeilijk [/quote]
Ik zeg ook niet dat Hij moeilijk doet, maar ik was wel heel verbaasd. Als ik hem tegenkom dan ga ik er helemaal geen worden meer aan vuil maken. Voor mij is het hoofdstuk afgesloten en ik kom vast en zeker wel een keer een goede cilinder met zuiger tegen.
vorige week een solex-oto goudbies gekocht. Wat nu blijkt "een kat in de zak " Frame ziet er redelijk uit. Van het motorje zijn de beschermkapjes mooi en tankje is deukloos. Het chroomwerk is ook nog redelijk. Oke thuis de beschermkappen eraf gehaald en dan val je van de ene verbazing in de andere. Ok wilde het vliegwiel eraf halen en wat bleek, de draad van de krukas is dol geweest en ze hebben toen maar een stuk,een centimeter, van de kruas gezaagd.Het vliegwiel zit nog maar met 3 gangen vast op de krukas , levens gevaarlijk. Om een lang verhaal kort te maken, motortje moest toen uit elkaar.Ik wil dit nu zelf doen al weet ik nu al dat ik een beroep op andere mensen moet gaan doen. Wat kwam ik o.a. nog meer tegen, Borgveertje bij de pistonpen ontbreekt dussss, inderdaad zuiger beschadigd. Benzinepomp,is aan gesoldeerd. Boutgat m4 van bevestiging pompje in het carter is dol. Draad M6 voor bevestiging tank aan het carterdeksel,dol.Aansluiting leiding tank naar benz.pomp lekt. Ik zal het maar niet hebben over de nieuwe trappers/pedalen die in de cranken gezet zijn.. Ik heb overal foto`s van gemaakt en een beetje begonnen met poetsen,De eerste fout is al gemaakt,Het carterje een nachtje in verdunde "dasty"" laten weken.nooit doen.Het materiaal wordt zwart,hoe krijg je dat weer mooi. Affijn volgende week ga ik verder.Vanavond en dit weekend ben ik veel met muziek bezig ff ontspannen,want eerlijk is eerlijk, ben er wel even "ziek" van geweest. Dat was zo niet de bedoeling
Zo, met behulp van Jan de Laat en kornuiten heb ik weer een van alle gemakken voorzien fantastisch draaiend motortje . Nu komt het frame aan de beurt , ben benieuwd. Heb er weer zin in.
Ik heb het gisteren kunnen bewonderen. Heel mooi motortje geworden Ad. Complimenten,Jan en kornuiten. Krukasprobleem is mooi opgelost. Het was een leerrijk middagje, jullie maken de Solex beter dan ooit uit de fabriek. mooie oplossingen voor koppeling, gasgeven, motor uitzetten etc. En de Aspen, ja . . . de neus wil ook wat . Het zet mij aan het denken.