In het ontstekingsspel speelt de bougie zo'n belangrijke rol dat we ook deze eens uitvoerig gaan bekijken. In de bijlage zien we een doorsnede van een bougie. Het voornaamste element is de centrale elektrode 2 waaraan de bougiekabel is aangesloten en waardoor de stroomstoot wordt gevoerd, nodig om aan het einde van de centrale elektrode een vonk te doen overspringen naar de zij-of massa-electrode 9 om daarmee het gecomprimeerde gasmengsel boven de zuiger te doen verbranden. De centrale elektrode van een nikkel-staalalliage wordt door de porseleinen isolator 3 geïsoleerd van de stalen mantel 8. Om een goede gasdichte afsluiting op de cilinderkop te verkrijgen dient de verende stalen pakkingring 6. De afstand tussen de elektroden is erg belangrijk; door het herhaaldelijk trekken van een vonkenbrug van de centrale- naar de massa-elektrode, zullen de elektroden op de duur inbranden. Regelmatige controle op de afstand van 0,4 à 0,5 mm tussen de beide elektroden is dan ook noodzakelijk: Deze afstand kan heel eenvoudig gecorrigeerd worden door het verbuigen van de massa-elektrode naar of van de centrale-elektrode. De voor de Solex-oto voorgeschreven bougie is (mits in goede conditie!) van een zodanige warmtegraad dat de isolatorneus 7 'schoon' blijft. De kleur is dan licht tot donkerbruin. In dit verband is het wenselijk de begrippen warme en koude bougie te verduidelijken. Bij een koude bougie is de isolator 3 kort hetgeen een snelle warmteafvoer mogelijk maakt; bij een warme bougie is de isolator langer en het te verwarmen oppervlak dus groter, waardoor deze meer warmte kan opnemen en vasthoudt. Bepalend voor de snelheid van de warmteafvoer is de afstand tussen de zitting van de binnenpakkingring 5 en de top van de isolatorneus 7. Voor het rijden van slechts korte afstanden, waarbij de motor nauwelijks goed warm wordt, verdient CHAMPION L 14 een warme bougie (met lange isolator- neus) de voorkeur, terwijl voor lange-afstand rijders CHAMPION L 90 (met kortere isolatomeus) beter zal voldoen. ............................................................ Goede vervangende bougie's zijn NGK B5HS of Champion L86
persoonlijk neem ik voor alle toepassingen alleen Bosch of NGK bougies. met Champion heb ik 'iets' te vaak problemen gehad (vooral; nieuw uit de doos niet willen vonken)
Altijd bougies die zo uit de doos komen bijstellen. De electrode afstand is afgesteld voor auto's en dat kan wel 1 mm zijn. De solex wil niet meer dan 0.4 mm als electrode afstand
Mijn voorkeur gaat tevens uit naar NGK bougies, nog nooit gehad dat ze niet werkten (een keer dacht ik dat ie het niet goed deed op m'n solex maar na bijstellen van de electrode afstand op aanraden van Roelof werkte deze prima) Tevens voor auto's, Quads, grasmaaiers en de hele reutemeteut prima bougies.
p.s Hier nog een 3D doorsnede in kleur van een NGK bougie.
Lees maar eens op deze NGK site, daar staan verschillende soorten bougies en ook duurdere die van zeer hoogwaardig materiaal gemaakt zijn, o.a. platinum en iridium.
bij een te grote electrode afstand: meestal krijg je hem niet aan omdat de vonk bij lage toeren beduidend minder sterk is dan bij hogere toeren dus al rijdend haperen verwacht ik toch iets anders zoals een verrotte pomp op kapotte condensator
Er zit wel een flink verschil tussen contactpunten en elektronische ontsteking. ),4 werkt wel op (standaard CDI) elektronische ontsteking maar die heeft liever 5 tot 7 mm.
Er zit wel een flink verschil tussen contactpunten en elektronische ontsteking. ),4 werkt wel op (standaard CDI) elektronische ontsteking maar die heeft liever 5 tot 7 mm.
Afgelopen week een solex 5000 binnen gekregen die heel slecht wilde starten. Ondertussen heeft de eigenaar de spoel, punten en condensator vervangen. dit hielp niet daarna pomp en membraam vervangen. met dit verhaal kwam de solex binnen. eerst even de bougie bekeken. dit was een nieuwe zo te zien. de afstand tussen de electroden was 1,2 mm. deze afgesteld naar 0,4 en starten maar. probleem uit de wereld. Dus onderschat de bougie niet meten en afstellen scheelt een hoop ellende.
bij zo een grote afstand heb je zelfs de kans dat je een spoel opblaast omdat hij de opgebouwde spanning ergens kwijt wil. dan is OF de isolatie heel erg goed en blijft de spanning staan OF de isolatie is ergens minder en dan slaat hij op die plek door met als gevolg dat dat voortaan de favoriete plek van doorslaan wordt en daarmee is de spoel gesneuveld
Nu eindelijk de Solex hoger gezet op de prioriteitenlijst.
Probleem van de compressie was simpel, het veertje en platte ijzertje ontbraken dus de klep werd niet gelicht. Helaas bleek er ook geen/nauwelijks een vonk te ontstaan.
De bougie stond behoorlijk ruim, mogelijk heeft dit de levensduur niet bevordert en dat in combinatie met stilstand….
Is een nieuwe ontstekingscontact zelf te plaatsen? Geen vliegwieltrekker nodig? Ik zal het forum maar eens gaan doorspitten.
deze week had ik nog een solex ook met een probleem, paar jaar terug lopend weg gezet en ook niet meer willen, contactpunten achter het vliegwiel schoongemaakt want er was geen vonk, nog geen vonk op de bougie, wel hoorbaar "ergens" petsen van een vonk. Doorgeslagen bougiekabel was nog de originele met koolstofdraad erin ( kan kennelijk niet tegen vocht O.I.D.) vervangen door draad met koper, nu wel vonk. Daarna geen benzine, membraan vervangen van pomp nog geen benzine. blijkt er water in de tank te staan is het stalen leidinkje van tank naar pomp dichtgerot ,et binnenkabel doorgestoken. Loopt nu beter dan hij ooit gedaan heeft ( volgens eigenaar) Ja ontsteking was niet op tijd want een zelfbouwspie in het vliegwiel niet goed geplaatst dus zonder spie gemonteerd en punten open laten gaan op 2 mm voor bovenste dode punt
Er komt een miniem vonkje uit als ik de kabel direct tegen de koelribben houdt. Op de bougie zelf doet het niets. Ik had al wel een fijn schuurpapiertje tussen de punten doorgetrokken.Niet best voor de puntjes natuurlijk.
Een aantal jaar terug is er wel een nieuwe rode spoel geplaatst samen met condensator en puntjes. Ik zou de condensator eens kunnen meten.
Een fijn schuurpapiertje is prima te doen. Zorg wel dat er geen restjes op de puntjes blijven (compressor-schoonblazen).
De condensator doet niks met de sterkte van je vonk als je test (met de hand ronddraaien). Je vonk moet dan voldoende sterk zijn, zelfs zonder condensator.