zoals in een andere bericht, ik heb een avondje staan vijlen. zo ook het aanpassen van een "JAG"uitlaat
heb nogal wat solexen, laten we zeggen dat daar de uitlaat niet doet wat ze zouden motene doen, dus al een tijdje "JAG" uitlaten aan het inslaan ( Ad van Heerbeek) deze zijn eenvoudig iets aan te passen, rondom de rand wegvijlen, precies totdat je de spleet gaat zien waar de achterdeksel om het potje is gevouwen, door slim te vijlen ( stukje laten zitten ter plaatse van de ophangbeugel) komt het deksel los ( foto 6 andere posting) , dat kun je dan openvouwen, het laatste stukje door wat heen en weer te wiegen breekt vanzelf netjes los (foto 7 andere posting)
alsje dan bij het binnenwerk bent teken je op de pijp een lang small dakje af, dat haal je dan weg met een dremel met slijpschijfje, bramen kun je leten zitten, de onder kant van het gat vouw je met een water pomp tang open ( tot plat) zodat je een mooi gapende opening hebt.
dan pak je de achter kant verdraai dat enigszins zodat het pijpje iete meer naar onder wijst en met hardsoldeer weer dicht maken OF als je een TIG hebt ( of naar de smit om de hoek met wel een TIG las je netjes het randje dicht, las stroom maximal 30 ampere, eenmaal dicht dan een pen van bijna 8 in het pijpje en heel langszaam iets bijbuigen, naar buiten en naar onder elke keer iets buigen, pen er iet uittrekken en dan verder buigen, pen in het begin niet verdure insteken dan waar het achterdeksel zit anders buigt er niets ) scheelt me bij sommigen solexen tot 5 km per uur en zeker "uit de wind" lopen ze een stuk sneller
En voordat je de delen weer aan elkaar soldeert of last kan je ook nog het tailpijpje (foto 7) aan de binnenkant van het deksel inkorten. Dat maakt de uitlaat net iets sneller is mijn ervaring, nu kan je er nog bij.
En voordat je de delen weer aan elkaar soldeert of last kan je ook nog het tailpijpje (foto 7) aan de binnenkant van het deksel inkorten. Dat maakt de uitlaat net iets sneller is mijn ervaring, nu kan je er nog bij.
hangt een beetje van de tuning af, ik heb erbij die lopen beter als je dat pijpje zelfs afknijpt door er een ander pijpje in te steken, sommigen lopen beter met een binnendiameter van 6 mm een enkele kun je zelfs naar 5 mm terug brengen
als je degene bedoeld waar John aan refereert: voor volgend jaar plan ik er een serie te maken nu bestaan er 3 waarvan twee meerijden , ga eind van het jaar bij de baas weg vanwege reorganisaties en dan zegt iedereen om me heen dat ik dan tijd zat heb. moet ik eerst weer zien een serie "18" mm uitlaten te scoren om aan te passen
Als je aangepaste "Jag" bedoeld moet je er met eentje even langskomen
Heb nu ook een uitlaat probleem. Had een JAG besteld en een dikke pijp gekregen. Met deze dikke pijp komt de motor niet op toeren en zonder gatie als de brandweer... Maar je kan er ook gaten in de pijp boren en heb al verschillende kreten op de zoekfunctie losgelaten maar kan het niet vinden wat ik zoek. Kan me iemand aankaarten voordat ik het potje uit elkaar ga slopen, wordt er waarschijnlijk niet mooier op...
Ik ben benieuwd of je de geheimen van de smit hier te horen krijgt. Ik denk dat een dunnere buis beter bij jouw motor past. Ik ben benieuwd wat de uitlaat specialisten hier op te zeggen hebben. Op facebook zwerft iemand rond die de juiste uitlaat voor je kan berekenen, juist ja berekenen, want heeft tig gevens van de motor nodig. Niet elke motor is hetzelfde.
ik heb ook dikke pijpen gehad, bleken van een serie waarvan de pijpen op lengte waren gebracht met een slijperafkortmachine in plaats van een kartelzaagafkortmachine of lintzaag ( zo een serie doe je niet met de hand. bij slijpen als je dat te snel doet ontstaat er een slijpbraam en ik had dan weer de pech dat die als een vlies het uiteinde van de pijp dichthield . omdat ik deze pijpen toch verbouw ( zie eerdere berichten in dit topic van jaren terug ) maakte dat voor mij niet uit. weet dat er een berg pijpen naar de schroot is gegaan vanwege een ander gebrek ( is nooit verteld wat) had daar graag een serie van gehad om mee te experimenteren
Je bedoelt met 1 x boren de demper te voorzien van 3 gaten? Anders met een gatenzaag een gat zagen in de achterkant. Dan kan je gaatjes boren in het dubbele buisje, als dat klaar is kan je een deksel van het vliegwiel gebruiken om de uitlaat weer te sluiten
inderdaad met 1 keer boren 3 gaten, tegenwoordig maak ik zelfs 5 gaten. 1 keer boren in de achterwand op de plek waar de binnenpijp zit ( net waar hij de pot in komt) dan met de boor de binnenpijp in ( is gat 2) dan weer met diezelfde boor de binnepijp weer uit ( is gat 3) dan via gat 1 sw boorpunt scheef naar achteren WEER de pijp in ( is gat 4) en dan in 1 keer door om de pijp weer uit te gaan ( is gat 5)
Ik heb pas het eerste gat geboord wat Joan hierboven uitlegd. Op deze plek (zie foto) en dan 3x doorboren. Dus door het potje, door de uitlaat pijp en nog een keer door de uitlaatpijp.
De uitlaat van een snelle Solex die ik van binnen heb gezien daarvan was het pijpje afgezaagd ongeveer 1 cm nadat hij het potje binnen kwam, verder zat er niets in.
Inwendig afzagen, ben ik niet zo voor, heb je een blokfluit met maar 1 toonhoogte ( had je toch al maar dan met een andere toonhoogte) ik heb wel wat met gaatjes
Vandaag mijn uitlaat aangepast en dichtgemaakt met een stofhoesje van het vliegwiel, het ziet er netjes uit en bijna "fabrieksnieuw". Ik moet alleen nog wat staalwol halen bij 1 van de supermarkten.