Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141809 20/02/22 02:40 PM
Joined: Feb 2022
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2022
Posts: 6
Hallo beste mensen,

Ik had 2 4800's opgekocht zodat mijn zoontje en ik wat te sleutelen hadden. Aan beide was zoveel verknoeid dat we van de 2 eentje hebben moeten maken.
Maar tot nu toe krijgen we de motor niet goed lopend. Het motortje loopt nu, maar hij hakkelt erg en geen enkele power. Van de band af komt hij wat meer op toeren, maar niet zoals het hoort denk ik.
En gas geven heeft bijna geen invloed, alleen als ik met de choke ompiel loopt hij soms iets beter.
Uiteraard veel videos gekeken, maar we zitten wat op een dood spoor.
Wat hebben we gedaan:
Vonk hadden we...toch preventief de elektronische ontsteking samen met de spoel vervangen. Streepje op vliegwiel exact op de ander markering. Gecheckt met de stroboscoop. Bougie vervangen, op 0,7mm gezet.

Toen de brandstof. Alle leidingen preventief doorgeblazen. Membraan pompje vervangen. Terugslag met het kogeltje werkt prima. Doorzichtig retour slangetje geplaatst en we zien brandstof(aspen 2) retour lopen.
Carburateur helemaal schoongemaakt, sproeier is vrij van rommel. Het kanaaltje van de sproeier naar venturi buis is ook schoon. Blijft slecht lopen..nog een 2e carburateur schoongemaakt maar ook dat was geen oplossing.

Dan de compressie. Ik zag lekkerij op bijna alle kanten. De zuigerveren er af gehaald en in de cilinder geplaatst. De een 0.6mm speling en de andere 0.8mm, dat is teveel had ik begrepen dus ook die vervangen voor nieuwe.
Alle pakkingen vervangen, en alles lijkt nu dicht.

Met of zonder uitlaat ook geen verschil.

Iemand nog tips waar we nog naar kunnen kijken?

Groeten Bert

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
hoogst waarschijnlijk geen cartercompressie , dan ligt het lagerwerk eruit en/of de keerring en/of een gat gerot en/of carterscheur ........... 4800's en black en roll kopen is een risico vaak ook omdat deze als historie hebben dat ze door een verhuurbedrijf compleet uitgewoond zijn

Last edited by Joan; 20/02/22 06:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: bertnijholt
Joined: Feb 2022
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2022
Posts: 6
Heel erg bedankt voor je reactie Joan
Ik had je reactie gelezen en ben meteen aan het demonteren gegaan.
De keerring viel er al spontaan vanaf en het eind van de krukas bij de draad kon ongeveer 6mm heen en weer haha!
Tja achteraf had ik nooit die dingen moeten kopen, we hadden ook geen enkel verstand van Solexen.
Maar goed, we gaan toch proberen om het lager te vervangen en we hebben in 2 weken tijd al heeeeel wat geleerd haha.
Leuk oefenproject om na deze aan een echte Solex te beginnen :-)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Of het krukaslager eruit ligt kun je testen door aan je vliegwiel te trekken en te duwen. Krijg je er beweging in dan moet je motortje uit elkaar om dit te fixen (geen simpel klusje!)

Wat ik vaker meemaak is een kapotte spruitstuk pakking, dat is nog redelijk snel vervangen. Check it.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

1 member likes this: bertnijholt
Joined: Feb 2022
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2022
Posts: 6
Hi John, waarschijnlijk tegelijkertijd aan het typen.

Alle pakkingen had ik al vervangen, Ik heb middels het hele blok al uit elkaar gehaald en het lager en keerring is compleet verrot.
Nu nog even zoeken hoe ik het lager er uit krijg

Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
Dit is al de 2de 4800 waarvan het lager kapot gelopen is binnen 1 week.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Is het lager op de krukas blijven zitten of heb je de krukas eruit gedrukt en is het lager blijven zitten?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2022
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2022
Posts: 6
Dat moet nog John, ik ben druk aan het googlen om te zien hoe ik de krukas er uit ga krijgen met de middelen die ik heb.
En hoe hou je draad op het einde heel bij het uittikken?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
Uittikken? Geen hamer gebruiken om te demonteren.


solexliefhebbers.nl
Joined: Feb 2022
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2022
Posts: 6
Hoe dan wel Antoine?

Last edited by bertnijholt; 21/02/22 01:50 AM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
De krukas moet je eruit duwen, de lager kan je verwijderen door het carter te verwarmen. Hierdoor zet de materiaal uit en zal het gat waarin de lager zit groter worden. Je kan ook lager en krukas tegelijk verwijderen en daarna het lager van de krukas halen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
zal niet lukken lager is geklonken, daar komt meer bij kijken om te beginnen heb je al een speciale methode nodig om je carter te ondersteunen je moet duwen en trekken inderdaad nooit slaan want dan verdeuk je alles of er schieten spontaan scheuren in dit spul is niet gemaakt om te reviseren en alleen met list en bedrog en handigheid en mazzel is er nog wat van te bakken

Lager blijft sowieso op de krukas zitten want dat hoort een zware perspassing te zijn ( om te voorkomen dat je krukas gaat zwerven, vroeger werd die netjes vastgetrokken met bussen en een montagemoer) om te verwijderen heb je een heel lange lager trekker nodig. komt het lager wel heel makkelijk van de krukas dan is de zooi al verrot en hoef je er niet aan te beginnen kun je beter een revisie onderbouw bij de dealer halen . Sowieso is de beschrijving al dat de keerring compleet los lag, is de vraag wat de staat van het carter is om dit soort cruciale onderdelen alsnog fatsoenlijk te monteren

Last edited by Joan; 21/02/22 11:16 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2022
Posts: 6
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2022
Posts: 6
Tot nu gaat het nog goed!
Ik het het carter tot 175 graden verwarmd en op een hardhouten ondergrond geplaatst mooi rondom de rand van het carterdeksel om zoveel mogelijk de druk te verdelen.
Toevallig vond ik nog een aluminium buisje die precies om de krukas heen paste en de buitenkant viel net binnen het carter.
Met een beheerste tik op de buis kwam hij mooi los, de lagerwand is nog mooi glad uit zonder slijtage sporen.
Ik heb maar even een lagerschaaltrekker besteld om het lager van de krukas af te krijgen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
bij herplaatsen van het lager zeker stellen dat er genoeg carter rand aanwezig is om ca 1/3 van de omtrek nog te kunnen klinken. voor dit soort revisies gebruik ik C3 of C4 lagers dat zijn lagers met extra speling dit om de persdruk van de kruktap op de binnering te compenseren NIET het advies voor de OTO daar heeft oa "solexnederland" de perfecte NTN lagers voor met brede afdichtrand die samenwerken met de speciale afdicht sleepringen Lagers dus met standaardspeling. De carters die afdichten met een keerring en krukassen waar de borging op een perspassing is gebaseerd dien je andere lagers te gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Bij oude 4800 zat het krukas lager gewoon los erin, drama...

Later werd er wel wat van het cartermateriaal tegen of op het lager gestuikt en gebruikte men een thermische 2 componentenlijm.
Maar die 2mm materiaal maakte nog geen wereld van verschil.

Nu slijpen we de lagerschaal in en stuiken we die vol en dan met Loctite lijmen.

Kortom: de oude lagers kun je met de hand eruit duwen, de nieuwe moeten echt fatsoenlijk eruit geperst worden met echte hitte tegen de loctite en om uitzetting van het cater te krijgen.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ja ik heb ook een speciale lager houder om een lager "spaanvrij" op te kunnen spannen in de draaibank EN ik heb speciale beitelpuntjes om dat loeiharde materiaal van de buitenring af te kunnen draaien, materiaal zat dus dat lager mist het niet, de maakt dan het lager lokaal iets smaller en hebt dan cartermateriaal dat normaliter tegen het lager aanligt vrijgemaakt om als klinkmateriaal te kunnen gebruiken. Lijmen ben ik geen voorstander van want de laag is te dun om de uitzetting van het carter te kunnen opvangen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
Joan, gebruik je dan ook nog band? Goede optie om mijn 3800 blokje mee te repareren.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ja indien nodig gebruik ik voelerlint, ik heb 0.03 en 0.05 de 0.10 staat in back order maar is besteld de meesten die er nog "goed" uitzien blijken toch die 0.03 nodig te hebben. echte beroerde met een voelbare stootrand al snel 0.05. Omdat het slecht te meten is gaat dit proefondervindelijk eerst warm maken en monteren met 0.03 als dan na afkoelen blijkt dat het lager nog los zit gaat het proces overnieuw ( nog een reden om niet te lijmen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Antoine
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Nu heb ik begrepen dat Loctite 648 glucose bevat.
Die glucose zet bij verwarming (geen hitte) uit waardoor de lijm de "kier" opvult.

De Loctite 638 is voor heel kleine kieren, de Loctite 648 voor grote speling op te vangen.
Nogmaals: Dit heb ik van iemand die cursussen volgde van Loctite (op zijn bedrijf), dus of het 100% correct is weet ik niet. Maar ik vertrouw erop dat lijmen (met harde lijm) inderdaad niet helpt maar het zou kunnen dat Loctite 648 wel het werk doet.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,388
Likes: 51
Volgens mij is 648 voor kleinere spellingen en 638 voor grotere, dus net andersom . De viscositeit van 638 is hoger


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
als je naar de productspecificaties kijkt zie je alleen maar claims op gelijksoortige materialen dus staal tegen staal of aluminium tegen aluminium ze blijven heel wijselijk weg van claims over toepassingen bij ongelijksoortige materialen. Ook de claims over sterkte bij temperatuur is er, maar niet voor ongelijke ( en dus verschillend uitzettend) materialen. Zelf kom ik heel regelmatig motoren tegen die gereviseerd moeten worden waar een ander al bezig is geweest met loctite ( overal vind je hele klodders overtollig spul) en waar toch het hoofdlager los zit . het lager bij de ontsteking is wel zinvol te lijmen die zie ik niet loskomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Het belang van het goed vastzitten van dat lager bij de ontsteking wordt vaak onderschat. Als dit echter loszit dan is het krukaslager gedoemd om los te komen.

De eerste krukaslagers die ik heb gemonteerd kwamen vaak weer los. Met opvul lint, met Loctite, goed vastgeklonken, maakte allemaal niet uit.

Zodra de krukas maar een béétje bewegingsvrijheid krijgt vanwege speling bij het spoelenplaatlager, dan zal het krukaslager vroeg of laat onherroepelijk losgewrikt worden.

Dus: spoelenplaatlager goed vastzetten, spoelenplaat op de juiste wijze monteren (trekker met buisje) en spoelenplaat goed vastzetten.

Sinds ik mij dit besef blijven de lagers goed zitten, al jarenlang.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Klopt Antione, andersom idd.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 15 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 64 (0.016s) Memory: 1.1417 MB (Peak: 1.4283 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-19 06:06:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS