Op facebook heb ik al gepost dat we een testbank gaan bouwen. Voorwaarde nummer 1 is dat hij op de juiste hoogte is, geen rugpijn, geen kromme nek meer.
De motor moet los van het frame getest kunnen worden. Ook willen we ontsteking, carburateur en andere afstellingen live kunnen doen. Uitgangspunten: - Testbank moet het vermogen op de krukas (dus onbelast) kunnen meten. Dit wordt heel lastig maar met de juiste setup wordt de weerstand heel laag gehouden zodat de meting zo zuiver mogelijk is. - Testbank moet het nuttige vermogen kunnen meten. Er moet dus een systeem op komen dat de natuurlijke rijweerstand nabootst. Wrijving van rol op band, wrijving band op de weg, rijwind etc. - Testbank moet het toerental meten i.c.m. het vermogen om een koppelkromme te berekenen. - Testbank moet de snelheid meten i.c.m. het toerental.
Het testbank frame is er al en via een Tacx fietstrainer weerstand kan ik punt 1 simpel mechanisch en betrouwbaar ijken en nabootsen. Punt 2, 3 en 4 wil ik met een laptop uit een 2e Tacx module halen die vermogen etc kan meten.
Natuurlijk hebben sommigen van jullie als eens een bank gekocht of gemaakt, ik hoor graag tips!
Leuk project! Ik heb vroeger ook een Tacx gehad en omgebouwd tot Solex testbank, maar het enige dat ik meette was de snelheid bij verschillende belastingen.
Jan heeft een hele mooie testbank, heb ik werkend gezien. Ronald FFanders heeft er ook een zelf gebouwd. Ik heb er enkele onderdelen voor geleverd destijds
toerental is ook simpel te meten, hebben de chineeschen een handige flitser voor, hoef je enkel een streepje ergens neer te zetten en de lamp erop . heb ook zo een ding gekocht ooit eens toen ik met mijn vibratiemeter aan de gang ging...https://geek.wish.com/search/tachom...urce=search&position=8&share=web
Wat John schrijft klopt wel. Ik heb een simpelere uitvoering van de Jan De Laat testbank gemaakt waar alleen een Km-teller opzit. Hij is bedoeld om motoren, belast, te testen op snelheid.
Originally Posted by Verbal
- Testbank moet het vermogen op de krukas (dus onbelast) kunnen meten. Dit wordt heel lastig maar met de juiste setup wordt de weerstand heel laag gehouden zodat de meting zo zuiver mogelijk is.
Wat hier het nut van is zie ik FF niet, kan je een vermogen onbelast meten ?? Misschien kan je me dat uitleggen ? Verder, de testbank geeft een indicatie van de werkelijkheid, o.a. rijwind, bandenspanning en gewicht van de berijder zijn ook heel bepalend op de uiteindelijke prestatie van de motor op het frame.
Juist. Rijwind, bandenspanning en gewicht neem ik mee bij Parameter weerstand 1. Die is mechanisch in te stellen en zal ik gaan ijken met een goede standaard test Solex. Als die bij 20 graden, rechte weg, 70kg berijder 33km/u rijdt, dan zet ik alleen dat blok op de testbank en stel de weerstand in totdat hij ook 33km/u gaat. Die weerstand kan ik wijzigen, dus ik kan wind mee, windstil, bergop, bergaf, dikke bips en magere hein testen.
Er zit een verschil tussen belast en onbelast meten. Per onderdeel kan er een restrictie zitten in het ontwerp. De standaard cilinder kan een ingebouwde restrictie hebben dat hij maar 38km/u gaat. Ik wil dat belast testen, maar ook kijken of hij onbelast wel beter gaat.
Als je ontsteking maar 5000rpm aan kan, dan zal er weinig versnelling meer zijn, ook als je de belasting weghaalt. Per onderdeel kun je dan de maximale setting maken.
Het wordt weer eens iets ingewikkelder dan bedoeld... De software voor de vermogensmeter werkt prima, maar alleen op Windows XP. Dus VMWare maar weer eens gedownload om de hardware te testen. Na 26 windowsupdates, 84 driverupdates, 12 foutmeldingen en een halve Runtime omgeving downloaden werkt het nu half. Snelheid kan al gemeten worden, de Tacx Fortius heeft een simpel magneetje op het wiel.
Pas als het werkt pak ik een oud minilaptopje die op de testbank moet komen.
Er moet natuurlijk wel een mooi rapportje geprint kunnen worden na een testrun.
probleem waarom mijn testbank nog nooit heeft gelopen is de afzuiging waar ik simpelweg geen plek voor heb. en het stinkt bij tijd en wijle al genoeg in de schuur als er weer eens vuil werk is gelast ( en daar heb ik wel afzuiging voor alleen ontsnapt er wel het een en ander. Daarom is mijn testbank nog steeds een rondje polder, zit ook alles in en qua gewicht houdt ik mezelf ook zo rond de 70 kilo . Rijders van mijn team ( Carlijn, en zeker Renze , zijn zelfs lichter dus dan gaat het nog beter ) Ik heb 1 nadeel ik verzin alternatieve constructies sneller dan dat ik ze kan inbouwen en testen dus blijven er nogal wat 1/2 af op de plank liggen
Mijn idee is om een buis van anderhalve meter 18mm verwarmingsbuis op de testbank te maken waar het spruitstuk in valt. (Ga een busje met conische binnenkant draaien van aluminium zodat elk spruitstuk past. Daarna ga ik verder met aluminium kachel slang uit de Caravan. Dat moet mooi door een klein gat van 5cm naar buiten kunnen, maar blijft mobiel.
Barry, waarom niet met een uitlaat die je later ook wil gaan monteren op de Solex? Heb je straks 5 pk op de bank en een slechte uitlaat en dan hou je 2 pk op de straat over..
Ik geloof meteen dat Jan Vennix de Cruijf van de Solex is. Maar ik geloof niet dat een standaard Solex van 33 km/u naar 48 km/u gaat door alleen een uitlaat. Misschien maakt het meer verschil dan ik nu snap en ik hoor graag wat werkt en wat niet.
ik heb nog even gezocht bij de inzendingen van Jan vennix over uitlaten, want hij heeft daar ooit heel uitgebreid een leuk stuk over geschreven. ik kom daar zoveel tegen dat ik hem zo snel niet kan vinden en als ik alles weer lekker even ga doorlezen heb ik de rest van de kerstvakantie nodig om "bij" te lezen dat doe je niet "even" en inderdaad om van 33 naar 48 te komen heb je wel wat meer nodig ( de top solexen die bij de 24 uur rijden halen met de verplichte 6.5 mm carburateur soms een piek van rond de 60, afhankelijk van de plek op de baan )
ja, was dat lang zoeken ?? toch wel weer leuk leesvoer....... he zo met deze wat donkere dagen voor de kerst
Niet zo lang, ik ben gaan zoeken in de posts van Jan. Echter is het voor mij wel moeilijk geconcentreerd te blijven bij het lezen van een stuk tekst. Ik hou van korte en duidelijke zinnen. Ik weet dat Jan bij Philips heeft gewerkt en daar lopen zelfs de wandelpaden niet recht en zoals alles met een omweg haha
De laptop herkent de vermogensmodule! Allemaal software uit het XP tijperk dus drivers was een drama. Maar op forums toch wat gevonden en het draait stabiel nu.
Daarna een 22mm buis op maat gebogen zodat er ern blokje op kan met uitlaat naar buiten toe. Ook 3 busjes gedraaid die in die 22mm buis kunnen. Maten 15mm 16,5mm en 18mm busjes. Zo kan ik tijdens het afstellen meten welke doorstroom beter werkt. Ik ga hier nog een schuifje (diafragma) voor maken zodat het live afgesteld kan worden.
Het hele zwikkie is aangesloten En! Het werkt! Rpm, snelheid en vermogen zijn live te meten en in een grafiek te zien.
Komt nog genoeg werk aan maar het basisidee werkt!
als je 3 busjes hebt gedraaid laat dan de draaibank nog maar even aan staan heb je voorlopig nog wel even werk om je hele voorraad zuigers in te korten naar een lengte van 46 mm
Dan ben ik snel klaar! Zijn nu 47,5 valt dus nog mee, zijn een van de kortste standaard zuigers. En er is al een kleine hap bij de spoelpoort weg vanuit de fabriek, maar dat gaan we als eerste testen!
net even gekeken, ziet er heel anders uit dan de mijne waar "gewoon" een complete solex op geplaatst kan worden , de mijne was ook een heel best beetje goedkoper ( dankszij "gunfactor") aan de foto's te zien is deze bedoeld om losse blokjes te testen. wel een heel stuk ijzer om 1 blokje overeind te houden . gezien de prijs en het aantal kubieke meters dat dit ding in neemt hoop ik dat een ander er plezier aan gaat beleven