Hallo, Zaterdag jl. een 70tal km aan een stuk gereden tegen een behoorlijke snelheid (naar solexnorm) even gestopt om een boterham te eten , en daarna kreeg ik hem niet meer gestart ,geen vonk meer, thuisgekomen bleek de condensator stuk (0,25uF) , deze is nieuw geplaatst een maand of 8 geleden en sinds dan pakweg 2500 à …km gereden , is dat normaal of moet ik ergens iets chequen alvast bedankt en gegroet Ludos
Hee Ludos, condensators zijn een verhaal apart. Er zijn slechte exemplaren in de markt. Ik heb hier goede exemplaren die je in de oude behuizing moet solderen en daarna ingieten. Ik ben weer aan het experimenteren met kant- en klare condensators, tot nu toe met hoopgevend resultaat.
momenteel bezig een 2de hands testkast op te starten , dat maakt het foutzoeken iets eenvoudiger ( niet steeds vervangen en en uitsluiten ) is een prufex maar weet niet juist welk type , zal eens een foto proberen plaatsen , miss. dat iemand van jullie mij aan wat gegevens of tips kan helpen gegroet , Ludos
Die heb ik ook al geprobeerd een aantal jaren geleden, niet naar tevredenheid. Zoals gezegd een verhaal apart.Ik heb een keer uit China een partij laten komen die onbetrouwbaar was maar exact hetzelfde uitzagen als de goede die ik bij Conrad kocht. Inmiddels is de hele partij opgeklikood en heb ik verse van Conrad nogmaals gekocht en die ben ik aan het testen, tot nu toe met goed resultaat.
Die zullen goed zijn. Die van Rut misschien ook hoor, ik heb ze echter gehad en die waren zo klaar. Een kennis van mij die ook veel sleutelt in de verhuur had hetzelfde probleem.
Ik spreek over ettelijke jaren geleden. Kan best een maandagmorgen partij geweest zijn, dat heb ik met bougies ook gehad.
Als jullie nu goede ervaringen hebben dan zal het mogelijk goed zijn.
Voor ons was het een vreselijk drama, in de verhuur moet je op zeker kunnen gaan anders gaat je goede naam er aan
En of de duivel er mee speelt heb ik hier net een kapotte gele uitgebouwd. Kan wel al 4-5 jaar oud zijn, er zit een nieuwe gele in waar ik de datum op heb geschreven.
En of de duivel er mee speelt heb ik hier net een kapotte gele uitgebouwd. Kan wel al 4-5 jaar oud zijn, er zit een nieuwe gele in waar ik de datum op heb geschreven.
NOOIT meer uitbouwen, draadje naar buiten brengen en daar de condensator aan hangen, zit hij koeler en kun je hem in 2 minuten VERbouwen in plaats van dat UITbouwen ( als het dan al nodig is). Waarom wil men dat ding toch altijd binnen het vliegwiel hebben ? Veel japanners hebben dat ook al heel lang begrepen en hangen de condensator buiten aan de bobine ,maar ja die hebben dan ook een buitenbobine( kan bij solex ook !)
Dan heb ik straks de problemen niet. De ontsteking heeft geen condensator en en bobine moet ergens buiten de motor komen. Hopelijk gaat het straks allemaal naar wens werken...
En of de duivel er mee speelt heb ik hier net een kapotte gele uitgebouwd. Kan wel al 4-5 jaar oud zijn, er zit een nieuwe gele in waar ik de datum op heb geschreven.
NOOIT meer uitbouwen, draadje naar buiten brengen en daar de condensator aan hangen, zit hij koeler en kun je hem in 2 minuten VERbouwen in plaats van dat UITbouwen ( als het dan al nodig is). Waarom wil men dat ding toch altijd binnen het vliegwiel hebben ? Veel japanners hebben dat ook al heel lang begrepen en hangen de condensator buiten aan de bobine ,maar ja die hebben dan ook een buitenbobine( kan bij solex ook !)
Dat heb ik bij ééntje al gedaan, die rijdt al een paar jaar op één condensator. Bij de volgende keer ga ik dat weer doen. Kost ff wat moeite maar dan heb je ook wat
Ik ga testen met Bosch condensators, ik rij al 10 jaar met Bosch ontsteking en vliegwiel op mijn eigen Solex en is nooit wat mee. De Bosch condensators zit geen bevestigingslip aan dus daar zal je iets op moeten vinden. Dit is mijn oplossing.
Ik ga testen met Bosch condensators, ik rij al 10 jaar met Bosch ontsteking en vliegwiel op mijn eigen Solex en is nooit wat mee. De Bosch condensators zit geen bevestigingslip aan dus daar zal je iets op moeten vinden. Dit is mijn oplossing.
Heel netjes. Zorg wel altijd dat de condensator goed klemt, "contact" moet echt goed zijn. Mooie oplossing!!!!
Ik ga testen met Bosch condensators, ik rij al 10 jaar met Bosch ontsteking en vliegwiel op mijn eigen Solex en is nooit wat mee. De Bosch condensators zit geen bevestigingslip aan dus daar zal je iets op moeten vinden. Dit is mijn oplossing.
Heel netjes. Zorg wel altijd dat de condensator goed klemt, "contact" moet echt goed zijn. Mooie oplossing!!!!
De condensator past net niet in het busje en daarom heb ik een zaagsnee gemaakt en druk je hem er nu mooi klem in.
Hallo allen gisteren avond was het weer zo ver , gelukkig maar 6km van huis, nieuwe condensator begaf het , in totaal zo'n 25 km met gereden, even naar huis stappen (pff), word tijd dat ik dat probleem goed aanpak
Vandaag een condensator van vw gaan kopen , is inderdaad met gedraaid lipje, morgen bekijken om hem buitenom te bevestigen , waarde is wel wat hoger , hopelijk kan hij ook een iets hogere spanning aan grts Ludos
ja ik had gisteren ook een solex (5000) met SEV ontsteking, van de ene op de andere kilometer in een keer horten en stoten. terug naar huis, andere bougie, punten geschuurd nog steeds horten en stoten en nauwelijks starten. Andere condensator en gaan weer
En alsof de goden meelezen Een vriend van me heeft plots geen ontsteking meer Nu geven jullie aan die condensator van bosch voor VW Iemand een tip waar ik die online kan bestellen ?
Kan je die testen om te zien dat hij stuk is ? of is daar een speciaal gereedschap voor nodig
Originele condensatoren zijn er ook niet meer voor de Solex dus je hebt altijd een vervanger. Ik stop er ook van alles in (indien nodig) als de waarde maar overeen komt.
heeft er iemand beeldmateriaal van zulk een ombouw naar buiten ?
dat is electrisch als er maar een draadje aan zit dat naar dezelfde plek gaat ( daar waar de draad uit de spoel en de punten bij elkaar komen) en het huis aan de massa komt te liggen, zal het die electronen een worst zijn waar ze heen moeten, dat gaat toch met de snelheid van het licht en dan is een metertje meer of minder niet belangrijk dus niet het electrische schema anders interpreteren, maar waar de componenten zitten " zal ze worst wezen"
Niet zo zeer het elektrische maar om waar jullie de condensator zetten en waar jullie door de spoelenplaat gaan enz. Zo een beeld zegt toch meer dan duizend woorden.
Klopt! Hier een foto hoe het ook kan. Deze Solex rijdt zo al enkele seizoenen probleemloos rond. Ja ja ik weet het, het kan mooier Daarom ben ik ook benieuwd naar andere oplossingen
klopt, hier een foto van hoe het ook kan helemaal bij het trapstel zie je niks van ( fotograferen was dan ook het toestel in het zand drukken) . en qua draadje: gat onderaan in de uitstekende rand van de spoelenplaat, gat zo groot dat er een rubberen doorvoer tule in kan om draad tegen doorschuren te beschermen, waarom onderin: dan heb je geen probleem dat de draad in contact komt met vliegwiel en kom je meteen uit bij het aansluitpunt waar vroeger de condensator zat. Tweede gat in de flens die haaks bovenaan aan het midden carter vast zit ( naar keuze de draad linksom of rechtsom buitenlangs het spoelenplaatcarter leiden. Je komt dan uit net naast de bougiekabel en onder het "afdakje" van het vliegwiel deksel Dat "afdakje" is dus NIET de hoger opstaande uitblaas opening maar de plek rechts daarnaast, iets meer naar achteren dus ) .
En voor hen die een electronische ontsteking hebben, de bobine die onder het vliegwiel zit kun je ook beter naar buiten brengen en met een klem(plaat) vast zetten in plaats van vast zetten met 1 lullig boutje in een plastic oortje . Hier houd je dan het gat voor de bougiedraad over en kun je deze gebruiken voor doorvoer van de bobine draad .
nog eentje over de condensator. Plotseling mee opgehouden. Daarna slecht starten, geen gang en veelvuldig ploffen. Eentje eruit en zoals al eerdere gezegd vervangen door eentje die "eraan" hangt. Naar buiten het hete gebeuren gebracht dus. Goed werken weer. Mogelijk nog sproeier 28 vervangen door 27 want met hendel helemaal naar rechts toch nog iets viertakten OF wachten op kouder weer.
Die je eruit hebt gesloopt daar heb ik slechte ervaringen mee. Hielden het geen seizoen vol. Heb nu Vespa condensators (beugeltje iets aanpassen) die lijken beter, maar ik juich niet meer te vroeg
Ik had er afgelopen zondag ook een "Plofkip" bij, halverwege de route. Die moet ik nog nakijken. Daar gaat een condensator van Jan de Laat in, is al eerder toegepast en daar heb ik geen problemen mee gehad
Ik had er afgelopen zondag ook een "Plofkip" bij, halverwege de route. Die moet ik nog nakijken. Daar gaat een condensator van Jan de Laat in, is al eerder toegepast en daar heb ik geen problemen mee gehad
Ja, die grijze condensators van Jan zijn erg goed, enig nadeel is dat je ze goed moet solderen en ingieten. De rode doen het ook best lang maar er komt een dag dat ze sneuvelen.
hallo allen, ik heb denk ik ook een probleem met de condensator (ene moment meet ik oneindig weerstand en later weer bijna niets). iemand een link naar een goeie condenstator voor af en toe gebruik. is dit wat of is dit rotzooi(https://www.solexmarkt.nl/Solex-Condensator) geloof namelijk dat ik deze heb en heeft het met 50 km al opgegeven.
hallo allen, ik heb denk ik ook een probleem met de condensator (ene moment meet ik oneindig weerstand en later weer bijna nietshangt er heel erg vanaf hoe je meet, een goede condensator doet dit inderdaad want je meet waarschijnlijk verkeerd door de weerstand te willen meten, dat gaat niet met een condensator OF je moet weten hoe de meting werkt . Een weerstand meten ddoe je namelijk door een stroom door de weerstand te sturen die inwendig in de meter vergeleken wordt met een bekende inwendige weerstand, de stroom die je meet wordt dan op de schaal weergegeven als een weerstand maar dat is in feite een vertaalslag ). iemand een link naar een goeie condenstator voor af en toe gebruik. is dit wat of is dit rotzooi(https://www.solexmarkt.nl/Solex-Condensator) geloof namelijk dat ik deze heb en heeft het met 50 km al opgegeven.
Groeten, Albertoo
door de weerstand te meten laad je de condensator op met de spanning die geleverd wordt door de universeelmeter. je dient dan ook meteen na het meten de meter op volt te zetten en te kijken hoeveel volt er in de condensator zit. Omdat je ook hier weer feitelijk de STROOM meet ( weer over een bekende weerstand) ben je dus tijdens het meten van de spanning de condensator aan het ontladen, je ziet dan ook de spanning afnemen, zeker als je meet of er een lage spanning in zit want dan is de "bekende" weerstand van de meter ook klein want de meter wil graag wel wat STROOM zien om te kunnen meten dus schakel je voor het meten van een lage spanning ook een lage weerstand in dus condensator snel leeg
goede condensators moeten ca 400 volt ( gelijkspanning) kunnen hebben, dat is pas iets om mee te testen
Op internet vind ik vele mkp condensatoren. Meestal van die gele. Hierop staan allerlei waardes op . Ook op internet kun je wel vinden wat die waardes betekenen. Capaciteit wordt uitgedrukt in Farad etc. Maar ik zou eigenlijk wel willen weten wat nou de juiste waardes zijn die geschikt zijn voor de solex? Sommigen gaan na 100 mtr rijden al stuk. Mogelijk dat de capaciteit te laag was van deze condensatoren en dat ze daarom snel stuk gaan?
Ik heb thuis op de computer een mooi bestand staan hoe je een nieuwe condensator kan opbouwen, daar staan ook de waardes bij. Ik zal deze vandaag of morgen wel delen.
verschil in capaciteitswaardes maakt niet uit of ze wel of niet kapot gaan, wel of ze hun werk kunnen doen namelijk de aangeboden vonken (electrische stroom) voldoende opvangen er horen twee waardes op te staan, de capaciteit en de max werkspanning ( vaak 600 volt) . De capaciteit bepaalt hoeveel electriciteit je in een condensator kunt opvangen zie het als een gevangenis ( hoe veel vonken er in de gevangenis kunnen) en de spanning geeft aan de kwaliteit van de isolatie die tussen de twee geleiders is geplaatst hoeveel spanning ( volt) erop mag staan voordat de vonken dwars door die isolatie heen gaan ( de muur doorbreken) Je kunt snappen dat hoe hoger de getallen hoe groter de condensator gaat worden want dan heb je EN meer kamers nodig om al die vonken op te slaan EN dikkere muren nodig om ze uit elkaar te houden
Aan de capaciteit ligt het niet altijd. Ik kom nu nog Solexen tegen met gele condensator, terwijl ik die al jaren geleden in de ban heb gedaan. Ze doen het na al die jaren nog prima.
Volgens mij ligt het aan kwaliteitsverschil tussen de producties onderling. De eerste partij die ik ooit kocht was perfect (die doen het nog steeds). De tweede partij heb ik nooit opgemaakt wegens aanhoudende ellende.
Ik ben nu aan het experimenteren met de electronische NOVO module. Ging perfect maar de eerste LIJKT gesneuveld….. niet te vroeg gaan huilen, we gaan onderzoeken of deze daadwerkelijk kapot is of dat er iets anders aan de hand was.
De overige Solexen (8 stuks) met NOVO module draaien nog steeds perfekt.
Dus het maakt niet uit of je een condesator gebruikt waarop staat 0,022UF, of 0,43 UF, of 1UF? Hoe hoger deze waarde is, bepaald dus niet of een condensator sneller kapot gaat? Dus een condensator met 1 UF kan sneller kapot gaan dan een condensator met 0.022 UF? Als hij maar 650 volt of hoger is?
Dus het maakt niet uit of je een condesator gebruikt waarop staat 0,022UF, of 0,43 UF, of 1UF? Hoe hoger deze waarde is, bepaald dus niet of een condensator sneller kapot gaat? Dus een condensator met 1 UF kan sneller kapot gaan dan een condensator met 0.022 UF? Als hij maar 650 volt of hoger is?
ja, om maar eens wat te noemen. ik hang condensators graag buiten het vliegwiel en gebruik dan van die platte uit de electronica die passen mooi onder de kap wel extra draadje trekken door het carter heen naar de contactpunten toe en de andere verdwijnt bij mij meestal met een ooglipje van 6 mm onder het boutje van de bougiedraadborging
Dus 2 stuks condensators van 0,1 UF en 650 volt moet volstaan om te gebruiken voor de solex. En als hij dan toch kapot gaat, dan heeft dat te maken met gewoon een slechte condensator en niet te maken met te lage capaciteit etc.
De condensator die je ziet in het pdf bestand zijn erg goed gebleken, maar ze hebben niet het eeuwige leven. Via Jan de Laat heb ik nog betere gevonden, maar ook die gaan niet eeuwig mee.
Vergelijk het maar met een oplaadbare accu of batterij. Sommige gaan jaaaaren mee, anderen hebben na amper een jaartje geen fut meer. En soms heb je pech, een maandagmorgen partij…. Ik heb ze allemaal gehad. Jammer dan, uitbouwen en doorrrrrr 😉
Gisteren heb ik een ritje gemaakt met mijn 3800 van bijna 80 km. Na zo'n 60 km gaf de motor 1 plof, maar liep gewoon door. Een eind verderop plofte hij 2x kort achterelkaar, hield even in en liep weer gewoon verder. Verderop even gestopt voor een vette hap. Daarna opgestapt starten, lopen alsof er niets aan de hand is.
Ik snap er geen biet van waarom hij plofte. Is de condensator misschien bezig om kapot te gaan?
of de bougie een vuiltje ( en nog wat: "alles best als het maar niet electrisch is" moet je jezelf ook maar uitschakelen. ik ben blij met electriciteit. als ik boven denk gaat mijn wijsvinger naar de B en de E en de W en weer de E en weer de E en uiteindelijk de G kortom ik BEWEEG dankszij electriciteit )
( en nog wat: "alles best als het maar niet electrisch is" moet je jezelf ook maar uitschakelen. ik ben blij met electriciteit. als ik boven denk gaat mijn wijsvinger naar de B en de E en de W en weer de E en weer de E en uiteindelijk de G kortom ik BEWEEG dankszij electriciteit )
Ik snap hem. Dan ga ik maar iets anders verzinnen.
bobine extern: hangt van de voedings spoel af die je gaat gebruiken, als je een solex licht spoel als voeding gebruikt ( totaal dus twee dezelfde spoelen plaatsen ) neem je een 6 volt externe bobine oa te verkrijgen bij JMPB of K-parts
ja mobylette heeft precies dat gedaan wat jij ook wilt, extra (licht)spoel erin, bobine eruit er zijn twee schemas. bobine in serie en bobine parallel voor bobine in serie dien je OF een bobine te hebben met twee draden, de aanvoer draad en de massa draad OF van de licht spoel de massa draad los nemen en vervangen door een draad die echt geen massa mag zien, makkelijker is de bobine parallel dan heb je maar 1 draad nodig aan de bobine en 1 draad aan de spoel ( zo komen ze) alle draden sluit je aan op de condensator zo ook de draad van de punten ( komen dus 3 drde bij elkaar ) je mag ook 3 draaden aan de punten maken ( 1 van ed bobine, 1 van de lichtspoel en dan eentje van de condensator) maar daar is meestal geen plaats voor
iets als dit. de optie van bobine die extra draad heeft staat hier niet expliciet bij maar dan dien je van het onderste plaatje de spoel en de bobine in het schema om te wisselen kan dat wel even photoshoppen en dan dien je twee lange draden te gebruiken eentje om helemaal van de spoel naar de bobine te gaan en eentje helemaal terug naar de punten ( die is er in alle schema's want de bobine moet op enige manier wel de punten "zien")