aardige naam dat "Ratlook" ik heb nog een project op stapel staan om een oude 3800 die jaren buiten heeft gestaan en die ik op de kop heb getikt ( met kenteken) even schoon te vegen dan met blanke lak erover en bij het zadel ( er is geen zadeldekje) de dubbele hoeveelheid spiraalveren te monteren zodat je direct op de veren kan zitten, verder een blok met niet geverfde metalen tank niet geverfde ijzeren luchtfilter en zelf een metalen ontstekingsdeksel te maken ( ook niet geverfd ) zodat er een "ratbike" ontstaat
aardige naam dat "Ratlook" ik heb nog een project op stapel staan om een oude 3800 die jaren buiten heeft gestaan en die ik op de kop heb getikt ( met kenteken) even schoon te vegen dan met blanke lak erover en bij het zadel ( er is geen zadeldekje) de dubbele hoeveelheid spiraalveren te monteren zodat je direct op de veren kan zitten, verder een blok met niet geverfde metalen tank niet geverfde ijzeren luchtfilter en zelf een metalen ontstekingsdeksel te maken ( ook niet geverfd ) zodat er een "ratbike" ontstaat
Daar zijn voorbeelden van te vinden op internet hoor van solexen in ratlook - style.
Ik heb jaren geleden een Ratlook Audi-coupé gemaakt......[ die bestaat trouwens nu niet meer ]
---
IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING
je hebt het bij het rechte eind over die wettelijke eisen: voor Nederland, in die tijd had je net de kolen en gasunie of zoiets en nog lang geen EU bovendien zijn velgremmen in de bergen beter vanwege de opgebouwde hitte. dus daar zijn ze in frankrijk heel lang mee doorgegaan ( is goedkoper ook ) kijk eens naar de velgen daar heeft de fabrikant "wybertjes in getikt met de code voor bouwjaar, mijn neefje kwam van de week net met zijn "nieuwe" solex ( blijkt motorisch een barrel) omdat hij niet startte en daar staat in de achtervelg 1 wybertje met een 1 en eentje er net naast met 63 en het voorwiel met een 2 en ernaast ook 63 bij vintage handelaren beginnen ze dan te schreeuwen "matching numbers" en verhogen ze de prijs.
kamzuiger blokken zijn te herkennen zonder ze open te maken aan een aluminium dekseltje aan de voorkant daar stroomt het gas achterlangs van onder naar boven om bij die zuigerkam te komen
ja een frans ding want die hebben andere motor nummers. aangezien het nummer groter is dan 1400 maar kleiner dan bijvoorbeeld 2200 , alleen de eerste cijfers bepalen voor de franse editie het type nummer je dient de laatste 3 cijfers weg te laten , zij hadden geen "koos"naampje heb jij bij deze een type 1400 Gegevens hierover vind je in het boek "le velosolex de mon pere" in het frans ik denk nog te verkrijgen via de boekenshop van het blad "bromfiets " volgens deze gegevens is vanaf de 1400 alleen het frame anders dan de voorganger de 1010 ze gebruikten dus nog steeds het 1010 blok hetgeen het eerste blok is zonder de kamzuiger maar nog wel met de kamzuiger onderbouw hetgeen betekent een zwakke constructie met glijlagers die "AF fabriek" eigenlijk alleen Solexine mocht gebruiken, ze gaven in die tijd geen smeervoorschrift maar als je naar nederlandse handleidingen kijkt kom je op 1: 20. anderzins leverden ze wel een tankdop met maatbeker om zelf te mengen 1 dop vol met olie op 1 volle tank ( moest die dop olie er nog wel bijkunnen )
Meet voor de aardigheid het volume van je tankdop maatbeker maar eens en reken terug wat dan de mengverhouding is
kan heel prima zijn , het snelheidsbereik is goed. er hoort een standaard gaten ring bij die je op de spaken moet klemmen en dan afhankelijk van de wielmaat een fiber tandwieltje dat met zijn tanden in de gatenring draait. die fiber wieltjes zijn goed zelf te maken zodat je de goede reductie aan kunt maken . test even met een lucifertje in de achterkant of het naaldje soepel loopt ( wel de goede kant op draaien) gebruik geen boormachine en een pennetje
die van het plaatje ( de montagehandleiding dus) wel, maar er zit iets kompleet anders in de doos, bij het plaatje staat wieltje C daar heb ik onlangs over geschreven. Dit type in de doos hoort een code op te staan voor welke wieldiameter hij is ( waarschiijnlijk 28" ) en je hebt een probleem met monteren want hij is voor een vlakke fietsvork en niet voor de U vormige solex vork. ik heb het wel gezien maar je moet kijken of de contramoer voor de conen niet te groot is want die moet IN het bakje vallen en je moet aan de buitenkant de boel zo opvullen met ringen dat het huisje door de vork niet krom gedrukt wordt . je hebt daar op het systeem van de montage handleiding geen last van want de drager voor het kleine wieltje monteer je aan de buitenkant van de vork en verbuigt dan drager iets om hem zo te maken dat het tandwiel in het rad valt
ik heb net even op de link geklikt, daar staat "leuk voor op de plank" ja dus lekker op de plank laten liggen want 20 euro voor een lege doos met briefje is aardig wat
lijkt leuk maar is het niet, vooral bij een boutje met kop 7 mm je komt er niet bij met dat waterhoofd . soms leuk voor onderweg als je wielmoeren moet verwijderen maar dan heb je kans dat als de moer extreem vast zit de draadjes torderen in hun houder en dan ben je nog verder van huis . Er zijn meer sleutels bedacht van "one size fits all" die leuk gedemonstreerd worden via you tube filmpjes maar blijken dan ook alleen maar voor die getoonde toepassing bruikbaar
Ik zit in de staalmontage. Daarbij gebruik ik Gedore 1B ring/steek sleutels en krachtdoppen op een boutentol of ratel. Zo'n universele dop lijkt me niet geschikt. Misschien wel om je jatten aan open te halen.
Goed gereedschap is het halve werk. Ooit eens een dure doppenset gekocht maar nooit geen spijt van gehad. Altijd vervelend als je iets nodig hebt, dit niet hebt en dus eerst boodschappen moet doen. Wanneer de Solex origineel is heb je op de speciale tools niet veel gereedschap nodig. Met een sleutel 9, 14 en 17 kom je al ver.
Goed gereedschap is het halve werk. Ooit eens een dure doppenset gekocht maar nooit geen spijt van gehad. Altijd vervelend als je iets nodig hebt, dit niet hebt en dus eerst boodschappen moet doen. Wanneer de Solex origineel is heb je op de speciale tools niet veel gereedschap nodig. Met een sleutel 9, 14 en 17 kom je al ver.
Dat is wel zo, maar ik heb die moer van het vliegwiel net binnen en een sleutel 14
past net niet en een 15 zit een beetje ruimer er op...
---
IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING
Steek of ringsleutel? Heb je de moer bij 1 van de Solex speciaal zaken gekocht of bij een ' bouwmarkt' ? Ik zelf zal nooit een steeksleutel gebruiken voor die moer.
Steek of ringsleutel? Heb je de moer bij 1 van de Solex speciaal zaken gekocht of bij een ' bouwmarkt' ? Ik zelf zal nooit een steeksleutel gebruiken voor die moer.
Ik heb hem gekocht van iemand op marktplaats die meer solex-onderdelen verkocht.
Ik heb even "gepast " met een steeksleutel ...
IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING
goed kans dat een ringsleutel 14 het dan wel goed doet, die "zitten" iets ruimer dan veel steeksleutels want ringsleutels buigen niet open bij belasting en hebben daarom vaak een wat ruimere tolerantie en veel steeksleutels buigen ( veren) wel wat open onder belasting
Ik vrees van niet. Mij is het toch niet gelukt of ik had de bol moeten beschadigen. Misschien heeft iemand de zaak verder onderzocht. Ik ben even benieuwd als jij op de reacties.
niet op een makkelijke manier, er zit een heel dun stalen pennetje aan 1 zijkant in gedrukt die moet eruit en dat is te doen maar met heel veel beleid en ervaring . gewoon laten zitten, bij stralen en verven afplakken met zeer rekbaar isolatie tape
Dan maakt het toch ook niet uit of je de bal er heel of kapot vanaf haalt? Grote tang erop en dan proberen kapot te knijpen. Ik ben voor de step ook bezig met een ander handvat, echter gebruik ik daarvoor een OTO lifter, die kan je helemaal demonteren.
er zijn er, die schuiven er iets overheen. dan komt die knop juist goed van pas om de boel goed vast te houden . wat kan ik hier niet zeggen want dan is de verrassing en originaliteit eraf ( suggestie: diverse "hebbedingetjes" die supermarkten als klantenlok >meestal voor kinderen< aanbieden)
Zo bedankt! Wij weten weer wat meer. Ik vermoedde dat de hendel een geplooid vorkje bovenaan had waarrond de kunststoffen bal warm werd rond geperst. Ik heb al wel enkele foto's gezien van Solexen waar de knop was vervangen door iets meer opvallends. Nou maak er iets leuks van en toon ons dan asjeblief een fotootje. Ik (wij) zijn benieuwd naar het eindresultaat. Succes. Vriendelijke groet.