In een opwelling heb ik via via in belgie een zuiger en cilinder gekocht welke erg snel zou moeten zijn. Volgens de verkoper heeft hij lang geleden 2 setjes voor zichzelf gekocht van iemand uit zeeland welke destijds met solexraces meereed. Oudere verkoper heeft een zelfde setje op zijn 3800 welke 40 km/h zou lopen en wind mee richting 45 km/h icm uitgeboorde carburateur en sproeier 32
Nu heb ik vol verwachting cilinder en carb gemonteerd maar resultaat valt met 30 km/h vies tegen. Mogelijk na inlopen wordt het iets beter maar 40+ haal ik zo niet. wat gespeelt met sproeiers en carberateurs maar ook geen succes. Voordat ik boel in hoek gooi en met mijn jrt weer aan de slag ga vraag ik toch jullie mening of er toh meer potentie in zit
Het is een bewerkte 3V cilinder welke gegraveerd is met de letters JBT. Cilinder is opgeboord naar 40 mm en voorzien van een andere zuiger met 4 mm ophoogplaatje om positie van zuigerpen te compenseren. Zuiger is voorzien van extra kanaaltjes
Ik heb een mapje gemaakt van de poorten en enkele foto's van cilinder/poorten. Maten in poortmap zijn werkelijke maten in cilinder en dus nog niet gecorrigeerd met deckhoogte Deckhoogte is nu ruim 1 mm onder bovenzijde cilinder door de combinatie van 4mm ophoogplaatje en dikke pakkingen (2x 1.2mm) Ik moet nog opnieuw testen met dunnere pakkingen of dunner plaatje
Zohe, daar is lekker in gefreesd. Ik zou verwachten dat dit 70 zou lopen of zoiets. Heb dit ook bij Solexen gezien die idd zou hard gingen maar dan met 12mm carburateur. Dan valt 30 vies tegen ja. Er klopt gewoon iets niet aan het verhaal. Je zou naar mensen toe moeten gaan die van die race Solexen maken en daar wat vragen gaan stellen. Zo'n cilinder vraagt meer dan alleen zomaar monteren. Wat er nu fout gaat is me natuurlijk vanuit hier niet te zeggen. Zoiets moet ik in het echt horen lopen en dan kan ik er iets mee.
Zelf hen ik maar een licht gemodificeerde JRT en hiemee rij ik 38 a 40. Alleen de cilinder en zuiger voor de rest niets gedaan. Ik heb ook wel een JdL kopje maar heb er een pakking tussen voor minder compressie. Dit loopt wat rustiger.
Henk, ik denk dat hij best wel zal lopen, maar niet op "alleen" een 6,5 mm Carburateur. Met deze cilinders werden goede snelheden gehaald maar dan met opgeboorde Carburateur, en extra membraam in Carburateur en zijdeksel. En natuurlijk volle krukas.
Ik heb die cilinder (of een sterk gelijkende) op marktplaats zien staan. Mijn ervaring is ook dat je met zulke poorten een grote carburateur en een geschikte uitlaat nodig hebt, en dan zal die als de brandweer gaan. Voor mij is het dus niks.
Carterdeksels met membraaninlaat heb ik eens gezien op www.stoolex.com
Mijn ervaring is ook dat je met zulke poorten een grote carburateur en een geschikte uitlaat nodig hebt
Dat kan dus niet aangezien ik moet voldoen aan 24 uurs reglement. Zou cilinder toch bruikbaar zijn om 40+ te halen of kan ik beter met mijn jrt verder gaan welke nu 35 loopt maar niet meer sneller krijg
Mijn ervaring is ook dat je met zulke poorten een grote carburateur en een geschikte uitlaat nodig hebt
Dat kan dus niet aangezien ik moet voldoen aan 24 uurs reglement. Zou cilinder toch bruikbaar zijn om 40+ te halen of kan ik beter met mijn jrt verder gaan welke nu 35 loopt maar niet meer sneller krijg
Henk
Wij moeten ook aan het reglement voldoen, daarom heb ik hem laten liggen.
Ik denk dat je met de JRT meer succes kunt halen. Heb je er al aan gewerkt of is de JRT cilinder nog origineel?
met een uitlaat poort op 26,5 ( en dan nog zo een rare toog erin !) en spoelpoorten op 30 heb je een cylinder waar de verhouding uitlaat spoelpoort extreem is toeren haal je vooral uit de hoogte van je uitlaat en die verwacht je dan meer op 22 of 23 dan op 26 met porten op 30 is er geen ruimte in de cylinder om ze netjes haaks uit te laten stromen, waarschijnlijk zijn ze nu extreem naar boven gericht geeft wel toeren maar geen trekkracht
je hebt zeker een uitlaat nodig die het ga snel af voert anders heb je kans dat er nog teveel oud gas in de cylinder zit als de spoelpoorten al komen, kan terug ontploffing geven in het carter.
rijden als racer: veel aan de motorhevel tillen om hem al slippend op de band op toeren te houden je moet zijn hoge toerental ten alle tijden vast houden.
ik verwacht niet dat dit een cylinder is voor een cartermembraan dan heb je ook een cylinder membraan nodig om aanzuig en terugblaas goed te regelen, heb wel zonder geren maar dan blaast hij zo hard door de carburateur terug dat je binnen nu en even zelf 1 grote benzine walm bent, niet leuk rijden.
Toch zou deze 40+ moeten lopen op een standaard 3800 met enkel een opgeboorde 8 mm carberateur met sproeier 32. Dezelfde set heeft verkoper op zijn 3800 solex zitten en die loopt volgens verkoper 40-45
Werkelijke poorthoogtes zijn momenteel nog minder aangezien zuiger ruim 1 mm onder bovenkant ciinder blijft door combinatie van dikte pakkingen en vulplaatje. Ik zal zaak nog eens monteren met dunnere pakkingen/vulplaat. Wil toch nog eens proberen wat dit doet.
Toch zou deze 40+ moeten lopen op een standaard 3800 met enkel een opgeboorde 8 mm carberateur met sproeier 32. Dezelfde set heeft verkoper op zijn 3800 solex zitten en die loopt volgens verkoper 40-45
Werkelijke poorthoogtes zijn momenteel nog minder aangezien zuiger ruim 1 mm onder bovenkant ciinder blijft door combinatie van dikte pakkingen en vulplaatje. Ik zal zaak nog eens monteren met dunnere pakkingen/vulplaat. Wil toch nog eens proberen wat dit doet.
Enig idee wie JBT is of waar het voor staat?
als ik een carburateur opboor moet ik eerder aan een kleinere sproeier dan aan een grotere met 28 kom je een heel eind alleen als de compressie te laag is heb je een grotere sproeier nodig want dan loopt hij alleen op de lichte fracties uit de benzine en de rest gaat als drab je uitlaat in , wat is de zuiger overlap op de inlaat en hoe hoog is de inlaat ?
voor dit soort gevallen heb ik koppen die 3 mm in de cylinder vallen
Een echt goed afgestelde standaard Solex die voor de rest in perfecte conditie is loopt met een standaard cilinder, zuiger, uitlaat en carburateur zomaar 35 ŕ 40 km/h. (de mijne in ieder geval wel )
Het is wat anders als je aan de Solexrace wilt meedoen, maar zo niet zorg dan eerst dat de basis in orde is voordat je aan CNC carters, JBT?/JRC cilinders, dikke uitlaten, opgeboorde carbs en weet ik veel welke wondertrucs nog meer gaat beginnen.
Alleen maar mijn mening he. Wie "exotisch" wil gaan experimenteren moet dat vooral doen
Verkoper was een oudere man (ca 70 jaar uit) belgie (dessel) welke alleen wist te vertellen dat deze sets ooit gemaakt zijn door een zeeuw welke zelf racete met solexen.
Cilinderset had verkoper al jaren op de plank liggen.
Heel herkenbaar Heb planken vol met hebbedingetjes die ik echt niet kon laten liggen
ach heb ik ook, vooral op beurzen, lijkt wel of ik lijm aan mijn handen alles wat erin komt blijft eraan hangen. Alleen geld heeft kennelijk een ontsnappingsclausule gevonden want dat gaat als de wind
Ah , dit is een oude racecilinder van Jan “ Janpie “ van der Bij uit Zwagerbosch ( Zwaagwesteinde), JBT staat voor Jan Bij Tuning , hij is ook wereldkampioen in Joure geweest in oa standaard A klasse en ook met de Special klasse . Hij was van het team “ Bij-rijders”. Deze standaard A machines liepen tussen de 70 en 75 km/u met oa een volkrukas , cartermembraam , 8 mm carburateur en electronische ontsteking . De special machines waren geheel eigen fabricage en hadden een top snelheid van 100 a 110 km/u 🐝
Last edited by Racer95; 20/01/2011:26 PM.
🏍💨Wie later remt , is langer snel 🔧🔩⚙️
Zo te zien met een Yamaha FS1 zuiger . Onder de cilinder werd een opvulplaatje van 4 mm gebruikt . Ook de cilinderkop werd aangepast , de bougie werd in de midden geplaatst . Het cartermembraam was meestal van fiber , dit sloot beter af en kom de hogere toerentallen beter aan .ook werd een motoplat elektronische ontsteking gebruikt. Toerental lag boven 8500 rpm
Last edited by Racer95; 04/04/2109:06 AM.
🏍💨Wie later remt , is langer snel 🔧🔩⚙️