ik gok zo via Hoogland ( = Utrecht) naar huizen ( is noord holland) om daar met de brug over de randmeren richting Zeewolde ( is flevoland) te gaan en dan terug over de brug bij Nijkerk ( is gelderland) om dan weer thuis te raken ( of andersom) is redelijk rondje, goed te doen.
heb ook een rondje polder gedaan, valt al weer tegen vanwege al die kleine gevleugelde beestjes die een aanslag op je proberen te doen , natuur is leuk maar niet in je ogen en in je neus
Ik zat me gister ook te ergeren, had ik nou maar m'n stof bril opgedaan. Kreeg er meerdere malen een achter m'n bril. Had zeewolde trouwens niet aangedaan, bij huizen overgestoken, daarna parallel aan de N704(zat een wielrenner te bumperkleven, en werden allebei regelmatig ingehaald door andere wielrenners?) naar Nijkerk, daar weer overgestoken, en zo door naar Bunschoten Spakenburg op bezoek bij mijn groot ouders. Zo'n 61km in totaal.
Na een paar weken aan mijn 'nieuwe' Solex gesleuteld te hebben vandaag de maidentrip gereden. Een tochtje van 15 km. Nog wel illegaal want de keuring bij de RDW moet nog plaatsvinden. Bij eerdere testritjes hield de motor steeds in. Maar vandaag alle brandstofdelen gereinigd. Het filtertje in de benzinetank zat vrijwel helemaal dicht. Gelukkig had dit schoonmaken resultaat want het motortje tuft nu mooi zonder in te houden. De snelheid liep zelfs even op tot 35 km/h. Ik ben erg tevreden en nu op naar de RDW.
De gehele week ben ik met de Solex naar het werk gereden en dat zonder 1 probleem. Retour is een kleine 60 km, dus in totaal 300 km's gereden deze week. Vandaag op de terug weg 5 liter groenmix gehaald, eens kijken of de Solex daar op wil rijden. Groenmix is vergelijkbaar met Aspen maar is goedkoper omdat het oa niet per kan van 5 liter verkocht wordt, maar per liter,
De gehele week ben ik met de Solex naar het werk gereden en dat zonder 1 probleem. Retour is een kleine 60 km, dus in totaal 300 km's gereden deze week. Vandaag op de terug weg 5 liter groenmix gehaald, eens kijken of de Solex daar op wil rijden. Groenmix is vergelijkbaar met Aspen maar is goedkoper omdat het oa niet per kan van 5 liter verkocht wordt, maar per liter,
Mijn Solex ritten seizoen is weer voorbij. Mooi jaar met slechts 1 keer pech onderweg (afgebroken benzineleiding) Ik heb op twee na alle Pegalexritten kunnen rijden, de 11 stedentocht en het Solexweekend van Tuf-tuf (Bergen op Zoom). Het eerste deel van het jaar heb ik met mijn speciale blok gereden. CNC carter, volle krukas, vrijloopkoppeling, JRT cilinder en een JDL cilinderkop met een goede sqeeze ruimte. Deze cilinder trekt matig bij lage snelheid maar de vrijloopkoppeling pakt pas bij 17 km/uur dus dit probleem wordt hierdoor getackeld. Verder trekt dit blok erg goed vanaf 25 km/uur naar 40+. Het tweede deel van het jaar heb ik gereden met een standaard OTO onderblok met een driepoortcilinder en zogenoemd race kopje. Deze cilinder trekt goed bij weinig toeren en loopt flink door. Ook naar 40+. De krukas is statisch gebalanceerd. Met dit blok kan ik 10% hellingen zonder probleem oprijden. Bij beide blokken gebruik ik een standaard spruitstuk met een interne diameter van 13,6 mm en een uitlaat met een interne diameter van 16 mm. Met het speciale spruitstuk van 16 mm intern lopen de blokken minder.
. Bij beide blokken gebruik ik een standaard spruitstuk met een interne diameter van 13,6 mm en een uitlaat met een interne diameter van 16 mm. Met het speciale spruitstuk van 16 mm intern lopen de blokken minder.
Groet, Huub Haaker
heb je het dan over het uitlaatgedeelte van het spruitstuk ?
Hierbij twee foto's van het 16 mm (intern) uitlaatsysteem. Het idee was om de diameter van het spruitstuk en de uitlaatpijp hetzelfde te hebben om geen belemmeringen voor het uitlaatgas te creëren. Blijkbaar heeft een Solexcilinder wat tegendruk nodig want met de standaard diameter van 13,6 mm gevolgd door 16 mm lopen mijn twee blokken beter.
Hierbij twee foto's van het 16 mm (intern) uitlaatsysteem. Het idee was om de diameter van het spruitstuk en de uitlaatpijp hetzelfde te hebben om geen belemmeringen voor het uitlaatgas te creëren. Blijkbaar heeft een Solexcilinder wat tegendruk nodig want met de standaard diameter van 13,6 mm gevolgd door 16 mm lopen mijn twee blokken beter.
Groet, Huub Haaker
persoonlijk zou ik die slang de schuld geven en niet de diameter, geribbelde slang laat de laminaire stroming makkelijker over gaan in een turbulente stroming en dat verstopt de diameter, turbulentie kost een hoop energie. Dit in tegenstelling tot "haaienhuid" achtige oppervlakken ( en golfballen ) , die genereren micro turbulentie hetgeen een "smerend" effect heeft op de laminaire stroming en deze ook langer in stand houd , dat kost dan weer minder energie ( sommige schaatspakken hadden micro turbulentie generatie en zo ook sommige vliegtuig vleugels)
Mijn ‘standaard’ spruitstuk is ook voorzien van dezelfde constructie als het 16 mm spruitstuk. Ook met een zelfde stuk flexibele slang. Het verschil tussen beide in trekkracht zal waarschijnlijk niet de flexibele slang zijn maar meer de diameter. Nu gaat de uitlaat van 13,6 mm naar 20 mm, de slang, en dan naar 16 mm. Het is het een interessant idee de effecten van het type stroming op het functioneren van het Solexmotortje te testen. De ultieme test is het monteren van een standaardspruitstuk en een 16 mm uitlaat.
Mijn ‘standaard’ spruitstuk is ook voorzien van dezelfde constructie als het 16 mm spruitstuk. Ook met een zelfde stuk flexibele slang. Het verschil tussen beide in trekkracht zal waarschijnlijk niet de flexibele slang zijn maar meer de diameter. Nu gaat de uitlaat van 13,6 mm naar 20 mm, de slang, en dan naar 16 mm. Het is het een interessant idee de effecten van het type stroming op het functioneren van het Solexmotortje te testen. De ultieme test is het monteren van een standaardspruitstuk en een 16 mm uitlaat.
Groet, Huub Haaker
ik had bij de 24 uurs race van Heeswijk een damesteam met een 18 mm uitlaat en een herenteam met een 16 mm uitlaat beiden uiteraard met de standaard spruitstuk bocht, beiden liepen even snel.
Na een heel lange afwezigheid en stilstand van de Oto deze de laatste dagen weer een paar keer tevoorschijn gehaald. Paar meter fietsen en het motortje sloeg zonder problemen aan. Vervolgens de route verkend naar mijn nieuwe werkplek 12km verderop. Nog een paar ritjes gedaan om de betrouwbaarheid te testen, zit wel goed lijkt het.
Leuk om de lachende gezichten van de tegemoet komende mensen te zien.
Hoelang heeft hij stil gestaan. Zelf zou ik dan altijd de tank aftappen en een beetje spoelen en het menbraampje van de benzinpomp vernieuwen. Dan is het weer betrouwbaar. Veel rijplezier. En zeker l azchen de mens edn altijd als je op de Solex aan het scrossen bent.
Denk een goed jaar niets mee gedaan, wel met 98 van de BP erin. Van al het andere gaat de benzine dop opzwellen. Membraam vervangen is een goed plan, zal me de kop niet kosten. Tank aftappen trouwens ook niet...
Het wordt mooi weer, komende week weer wat stukjes rijden. Thx.
Nee, ik heb gisteren een lekker ritje gemaakt. Ik zat op een lange weg waar je niet hoefde af te remmen en dan hoor je allerlei bijgeluidjes van de motor. Maaaar als ik de motorlichter iets naar mij toe trek dan wordt het heel stil en zoeft de solex ( oto ) over de weg, net een naaimachientje. Nou is mijn vraag : hebben jullie dat ook ennn kan dat niet zonder de lichter vast te houden ?
Eigenlijk niet. Is wel normaal hoor, als hij echt teveel drukt op de band. Misschien dat je het banenensysteem beter moet afstellen/maken/regelen. De motor moet toch vanzelf netjes terug komen als de motor een keer Voorover gaat. Effe het juiste proberen te vi den. Door veerkracht te veranderen, beetje smeren enz... Ohja, de imi motorveren zijn toch wat sterk, en de imi bananengleiders met dat veertje is ook te sterk. Oke, lekker een beetje uitvogelen. Als je rijd moet de motor een beetje op en neer wippen als je een putje rijd.
Nee, ik heb gisteren een lekker ritje gemaakt. Ik zat op een lange weg waar je niet hoefde af te remmen en dan hoor je allerlei bijgeluidjes van de motor. Maaaar als ik de motorlichter iets naar mij toe trek dan wordt het heel stil en zoeft de solex ( oto ) over de weg, net een naaimachientje. Nou is mijn vraag : hebben jullie dat ook ennn kan dat niet zonder de lichter vast te houden ?
of de koppelings/rol lagers. zeker bij een 3800 met die glijlagers die op een niet geharde ijzeren staaf draaien ( anderen noemen dat de "kruktap"). Bij Heel veel solexen die langskomen voor een korte inspectie boor ik nieuwe gaten in de schetsplaten om de veren op een plek in te kunnen haken zodat de spanning er behoorlijk af gaat. Lopen ze vaak ook ca 5 km hardere zeker als men gewone pompbenzine gebruikt daar zit vanwege die ethanol totaal geen kracht meer in .
nadeel is wel dat meestal de spatbordstangen even met een blikschaar ingekort moeten worden omdat er een totaal nutteloos extra stukje aan zit dat de veer afschermt ( misschien ooit bedacht om de veer tegen verlies te beschermen als hij uit het spatbordje scheurt, maar als dat zover is heb je wel andere problemen )
Nou praten jullie over lager problemen, maar dan moet je die toch ook horen als je de lichter iets aantrekt, maar dan loopt hij erg mooi zonder bijgeluiden ( rammeltjes ).
Nou praten jullie over lager problemen, maar dan moet je die toch ook horen als je de lichter iets aantrekt, maar dan loopt hij erg mooi zonder bijgeluiden ( rammeltjes ).
Dat is erg bedrieglijk, vaak hoor je het gewoon niet, al is mijn gehoor ook ooit beter geweest. Bij een 3800 en 2200 kun je vaak het vliegwiel naar binnen en weer naar buiten drukken, dan heb je bingo.
Een trucje om te controleren of het krukaslager los in het carter zit is....onder het rijden de motor stevig op de band te drukken door de motorhendel stevig naar voren te drukken, als het geluid nu duidelijk anders is (ratelen) als wanneer je de motor minder hard op de band drukt is het vrijwel zeker dat het lager los in de lager passing zit, een heeeeel veel voorkomend probleem bij de originele carters.
Heb je nog een ritje gemaakt....ja en 10 km gefietst met de Lex, kopbout uit de cilinder getrokken en dus geen compressie meer.
mooi filmpje, laatste keer dat ik aan de beurt was is er een koperen leiding geknapt van de tank naar de pomp, zo een imitatie leiding, heeel ver weg in de polder voor mij geen imi koperen leidingen meer .
Heb je nog een ritje gemaakt....ja en 10 km gefietst met de Lex, kopbout uit de cilinder getrokken en dus geen compressie meer.
mooi filmpje, laatste keer dat ik aan de beurt was is er een koperen leiding geknapt van de tank naar de pomp, zo een imitatie leiding, heeel ver weg in de polder voor mij geen imi koperen leidingen meer .
kopbout uit cilinder ? Alu cilinder ??
Ik vervang tegenwoordig de kopbouten altijd, ze begeven het precies op de plaats waar ze in de cilinder zitten. Met aandraaien krijg je vaak al zon kauwgomgevoel. Niet doordraaien maar stoppen en nieuwe bout erin
Heb je nog een ritje gemaakt....ja en 10 km gefietst met de Lex, kopbout uit de cilinder getrokken en dus geen compressie meer.
mooi filmpje, laatste keer dat ik aan de beurt was is er een koperen leiding geknapt van de tank naar de pomp, zo een imitatie leiding, heeel ver weg in de polder voor mij geen imi koperen leidingen meer .
kopbout uit cilinder ? Alu cilinder ??
JRT ik heb overal helicoils in gezet ook voor het spruitstuk, dat voelt een stuk beter.
Heb je nog een ritje gemaakt....ja en 10 km gefietst met de Lex, kopbout uit de cilinder getrokken en dus geen compressie meer.
mooi filmpje, laatste keer dat ik aan de beurt was is er een koperen leiding geknapt van de tank naar de pomp, zo een imitatie leiding, heeel ver weg in de polder voor mij geen imi koperen leidingen meer .
kopbout uit cilinder ? Alu cilinder ??
JRT ik heb overal helicoils in gezet ook voor het spruitstuk, dat voelt een stuk beter.
Nondeju Roelof, hij is nog stiller dan een electrische. Maar het zal wel weer in orde zijn. Veel rijplezier weer.
Heb je nog een ritje gemaakt....ja en 10 km gefietst met de Lex, kopbout uit de cilinder getrokken en dus geen compressie meer.
mooi filmpje, laatste keer dat ik aan de beurt was is er een koperen leiding geknapt van de tank naar de pomp, zo een imitatie leiding, heeel ver weg in de polder voor mij geen imi koperen leidingen meer .
kopbout uit cilinder ? Alu cilinder ??
Ik vervang tegenwoordig de kopbouten altijd, ze begeven het precies op de plaats waar ze in de cilinder zitten. Met aandraaien krijg je vaak al zon kauwgomgevoel. Niet doordraaien maar stoppen en nieuwe bout erin
Ik heb gelezen dat je de kopbouten vervangt door inbusbouten. Waar kun je die kopen? Ik heb hier gezocht in de plaatselijke bouwmarkt , hier hier zijn ze niet te koop helaas.
Heb je nog een ritje gemaakt....ja en 10 km gefietst met de Lex, kopbout uit de cilinder getrokken en dus geen compressie meer.
mooi filmpje, laatste keer dat ik aan de beurt was is er een koperen leiding geknapt van de tank naar de pomp, zo een imitatie leiding, heeel ver weg in de polder voor mij geen imi koperen leidingen meer .
kopbout uit cilinder ? Alu cilinder ??
Ik vervang tegenwoordig de kopbouten altijd, ze begeven het precies op de plaats waar ze in de cilinder zitten. Met aandraaien krijg je vaak al zon kauwgomgevoel. Niet doordraaien maar stoppen en nieuwe bout erin
Kopbouten die het begeven heb ik gelukkig nog nooit gehad niet met de originele tenminste.......kan nog komen natuurlijk.
ik haal de bouten bij een ijzerwaren(speciaal) zaak, zijn specialistischer dan bouwmarkten die veelal gespecialiseerd zijn in hebbedingetjes voor het inrichten van je huis
Misschien is het al aan de orde geweest maarrrr toch even deze vraag: is het beter met een Oto de motor uit te zetten bij een stoplicht? ik heb zo'n idee dat zo'n Solex nogal wat te verduren heeft met de motor op de band bij stilstand. Je weet natuurlijk nooit hoe lang je moet wachten voor een stoplicht. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen in de praktijk.
Beste Berth,de vraag stellen is de vraag eigenlijk al beantwoorden.Niet doen dus,of in elk geval zo kort mogelijk..Het is ook geen echte koppeling maar een weg -rij-hulp.Groet Cor (Kok18)
Beste Berth,de vraag stellen is de vraag eigenlijk al beantwoorden.Niet doen dus,of in elk geval zo kort mogelijk..Het is ook geen echte koppeling maar een weg -rij-hulp.Groet Cor (Kok18)
ja zie ook al die andere inzendingen over de koppeling
Nou halverwege op de terugweg, niet op de heen nee, op de terugweg hield die in een keer vol in. Ik d'r af, schudden en ja daar ging die weer. Daarnet de tank eraf getrokken en met water uitgespoeld en daar kwamen me toch een roestvlokken uit. Een beetje Kelloggs vlokken zijn er niks bij....... Dus die staat nu met citroenzuur te weken en als die schoon is gaat er tank care in.
Maar verder loopt die heerlijk. En ik vind de zit beter dan op een solex maar dat heeft denk ik ook wel met me lengte te maken. Bijna 1.90.....
Er zit een best wel lang tankfilter in, volgens mij is dat voldoende, en ik denk ook mijn redding die avond, door het schudden zijn de vlokken eraf gespoeld. Des al niet te min gaat die nu grondig gereinigd worden en daarna met tankcure behandeld worden.
Er zit een best wel lang tankfilter in, volgens mij is dat voldoende, en ik denk ook mijn redding die avond, door het schudden zijn de vlokken eraf gespoeld. Des al niet te min gaat die nu grondig gereinigd worden en daarna met tankcure behandeld worden.
de lengte van de filters hangt meestal af van de vorm van de tank, je hebt namelijk twee standen, normaal en reserve. Reserve schakel je altijd een opening in die gelijk zit met de binnenrand van het kraanlichaam * daar waar de pakking in de bevestigingsmoer zit. Nu bepaalt de vorm van de tank en de keuze hoeveel "reserve" benzine als wenselijk wordt geacht ( ca o.8 liter) hoe hoog een pijpje moet zijn dat in de boden van de kraan omhoog steekt om dat gewenste benzine niveau te kunnen krijgen. dat pijpje is voor de stand "normaal". Het filter dient het hele stuk van de lengte van dat pijpje plus een beetje ( ook de benzine voor de stand "normaal" moet gefilterd worden) te overbruggen. Ik heb van lange dunne staande tanks echt waanzinnig lange filters gehad , niet omdat er zo veel filter capaciteit nodig was maar gewoon om de lengte voor dat pijpje te overbruggen. ik heb ze ook daar werd het echt te gek, zitten twee aparte filtertjes op, eentje onderaan voor reserve en eentje als de kop van een paddenstoel op het zeer lange pijpje ( voor de stand "normaal")
Overigens heb ik al problemen gemerkt met sommige behandelde tanks, komt de coating alsnog los aan de E10
gisteren met de Zundapp nog "even" naar mijn oude huis in Nederhorst den berg geweest ( Hoogland >> Nederhorst ca 3/4 uur heen via Hilversum, terug via Bussum)
Op de 50cc motorfiets uitvoering ca 90 KM/hr over de provinciale wegen en rustig ca 50 a 60 KM hr door de binnenlanden . Wat is Hilversum een rot stad om door te komen met al zijn stoplichten die zijn zo afgesteld dat ze je niet "zien" moet je eeuwen wachten tot er een keer een auto achter je komt staan voor je groen krijgt OF nadat je ca 3 keer het andere verkeer groen ziet krijgen toch maar besluiten door rood te rijden .
gisteren met de Zundapp nog "even" naar mijn oude huis in Nederhorst den berg geweest ( Hoogland >> Nederhorst ca 3/4 uur heen via Hilversum, terug via Bussum)
Op de 50cc motorfiets uitvoering ca 90 KM/hr over de provinciale wegen en rustig ca 50 a 60 KM hr door de binnenlanden . Wat is Hilversum een rot stad om door te komen met al zijn stoplichten die zijn zo afgesteld dat ze je niet "zien" moet je eeuwen wachten tot er een keer een auto achter je komt staan voor je groen krijgt OF nadat je ca 3 keer het andere verkeer groen ziet krijgen toch maar besluiten door rood te rijden .
gisteren met de Zundapp nog "even" naar mijn oude huis in Nederhorst den berg geweest ( Hoogland >> Nederhorst ca 3/4 uur heen via Hilversum, terug via Bussum)
Op de 50cc motorfiets uitvoering ca 90 KM/hr over de provinciale wegen en rustig ca 50 a 60 KM hr door de binnenlanden . Wat is Hilversum een rot stad om door te komen met al zijn stoplichten die zijn zo afgesteld dat ze je niet "zien" moet je eeuwen wachten tot er een keer een auto achter je komt staan voor je groen krijgt OF nadat je ca 3 keer het andere verkeer groen ziet krijgen toch maar besluiten door rood te rijden .
gisteren met de Zundapp nog "even" naar mijn oude huis in Nederhorst den berg geweest ( Hoogland >> Nederhorst ca 3/4 uur heen via Hilversum, terug via Bussum)
Op de 50cc motorfiets uitvoering ca 90 KM/hr over de provinciale wegen en rustig ca 50 a 60 KM hr door de binnenlanden . Wat is Hilversum een rot stad om door te komen met al zijn stoplichten die zijn zo afgesteld dat ze je niet "zien" moet je eeuwen wachten tot er een keer een auto achter je komt staan voor je groen krijgt OF nadat je ca 3 keer het andere verkeer groen ziet krijgen toch maar besluiten door rood te rijden .
ja ca 30 jaar geleden gerestaureerd ( is een 72ér 517) en toen de tandwielverhouding bepaald zodat hij wind mee ( 5e="overdrive") en wind tegen (4e) goed loopt, ga dat niet onthouden.
Niet vandaag, maar afgelopen maandag. Door corona heeft het 2 jaar niet door kunnen gaan, maar maandag mochten we eindelijk weer de traditionele Elfstedentocht rijden. Traditie getrouw 's ochtends om 6 uur gestart vanuit Leeuwarden bij het WTC. Helaas hielp het weer niet echt mee, vanaf 13 uur (na zo'n 120km) aan ��n stuk regen gehad. Maar uiteraard doorgezet tot het bittere eind en kwamen uiteindelijk na 227km op de teller, helemaal doorweekt weer terug in Leeuwarden.
Weer eens een berichtje van mij. Vandaag weer eens op pad geweest met de Amuse. Al jaren doet hij het uitstekend. Nooit wat aan. Alleen 4 weken geleden de remblokjes voor vernieuwd. Heerlijk rondje gedaan.