Net terug uit Vriezenveen, de eindejaars beurs. Het WAS daar gezellig tot ze begonnen om te roepen dat er steeds meer mensen aan de balie kwamen die hun portemonnee kwijt waren. heb ik in Hardenberg ook al eens duur leergeld mee betaald ( aan wie weet ik nog steeds niet ) .
Verder Ad van Heerbeek gesproken, die laat speciaal electronische ontstekingen wikkelen ter vervanging van die chineesche dingen. EN hij liet me zien dat hij wel goede ( geen EFFE) condensators heeft . Mijn advies donder die puntjes en condensator eruit en ga elektronisch, waarschijnlijk niet altijd plaats voor de extra spoel, maar die hang je dan maar lekker buiten . Verder Bobby gesproken, die liet zien dat hij ergens een partijtje 83 mm remschoenen op de kop had getikt
Net terug uit Vriezenveen, de eindejaars beurs. Het WAS daar gezellig tot ze begonnen om te roepen dat er steeds meer mensen aan de balie kwamen die hun portemonnee kwijt waren. heb ik in Hardenberg ook al eens duur leergeld mee betaald ( aan wie weet ik nog steeds niet ) .
Verder Ad van Heerbeek gesproken, die laat speciaal electronische ontstekingen wikkelen ter vervanging van die chineesche dingen. EN hij liet me zien dat hij wel goede ( geen EFFE) condensators heeft . Mijn advies donder die puntjes en condensator eruit en ga elektronisch, waarschijnlijk niet altijd plaats voor de extra spoel, maar die hang je dan maar lekker buiten . Verder Bobby gesproken, die liet zien dat hij ergens een partijtje 83 mm remschoenen op de kop had getikt
Bobby is vorige week op bezoek geweest, toevallig hadden we het over de 83 mm remschoentjes, ik kan ze nergens meer krijgen en heb al van 3(!) verschillende leveranciers de gewone 80 mm schoentjes gekregen. Bobby heeft inderdaad de goede. Ik gebruik een busje om het asje iets op te dikken zodat die 80 mm. toch passen. Gaat gelukkig goed, heb er hier nog een stuk of 20 liggen, fout geleverd.
Ook net terug, dit jaar iets meer Solex spullen, een tas vol gebruikte oto rolunits en nog wat carters.
ik liep niet echt op solex te jagen, wel een paar ontstekingsgrondplaten, spruitstukjes en een krukas, Hele serie bosch vliegwielen met klein gat genomen ( dus kleiner dan puch maxi) bij pasdraaien op solex krukas vallen deze niet zo diep als omgebouwde maxi vliegwielen. EN een niet te vinden eind dekseltje ( nu dus wel gevonden) voor een zundapp 2 bak , er is namelijk 1 soort die heeft een deksel over de open droge koppeling aan de linkerkant waar nog een extra eind dekseltje op hoort, later is dat één geheel geworden, die vind je nog wel ,
en in reactie op alfons: nee geen condensators, ik ga condensator vrij. heb een paar 70 volt spoelen en hang daar een CDI Mokix bobine aan , heb het daar ook met Ad V Heerbeek over gehad.
Ook net terug uit Vriezenveen. Was voor mij de eerste Bromfiets beurs. En ik heb er een originele gasspaak + veertje voor mijn Koffertje kunnen scoren. Samen met originele SEV contactpunten voor mijn Velo en een zwarte knop voor op mijn motorlichter. Ik moest voor dit alles twee euro neerleggen. Dat is nog eens genieten. Verder kennis gemaakt met Bobby Solex en Ad van Heerbeek. Leuk de personen achter de namen eens te zien.
Wat mij wel opviel is dat bij (bijna) geen enkele brommer die te koop was een vraagprijs vermeld stond. Dit bevreemd mij wel. Ik kom veel op oude auto beursen maar daar staan vrijwel altijd de prijzen vermeld bij de auto's die te koop worden aangeboden. Zo wordt het lastig om een beeld te krijgen van de marktwaarde van de brommers.
Al met al 280 km gereden en een leuk dagje gehad. Van zakkenrollers gelukkig niets gemerkt.
één van de grondplaten die ik op Vriezenveen heb gescoord omgebouwd voor een CDI ontsteking, dit is voor een type met elektronische voorontsteking, eens kijken hoe je daar mee weg komt. wacht nog op een instelbare unit uit china zodat je niet afhankelijk bent van de vooraf ingestelde vaste voorontsteking die vanaf een bepaald toerental inkomt
Ben benieuwd, of je wat bereikt. Tot nu toe heb ik eigenlijk niets van verbetering gezien op dit gebied. Ik weet ook niet waarover je denkt. Of wat je wil bereiken.
Ben benieuwd, of je wat bereikt. Tot nu toe heb ik eigenlijk niets van verbetering gezien op dit gebied.alle huidige motoren hebben een ECU of iets wat daar op lijkt die controleren continu wat het beste ontsteking tijdstip is dus is er degelijk "wat" te halen Ik weet ook niet waarover je denkt. Of wat je wil bereiken.
Oa Jan de laat is ook ooit aan het experimenteren geweest met vervroeging en die heeft een heel mooi mechanisch systeemgemaakt, dat is vanwege zijn eigenschappen continu variabel binnen de grenzen van zijn vlieg gewichten en veerspanning.
Ben benieuwd, of je wat bereikt. Tot nu toe heb ik eigenlijk niets van verbetering gezien op dit gebied.alle huidige motoren hebben een ECU of iets wat daar op lijkt die controleren continu wat het beste ontsteking tijdstip is dus is er degelijk "wat" te halen Ik weet ook niet waarover je denkt. Of wat je wil bereiken.
Oa Jan de laat is ook ooit aan het experimenteren geweest met vervroeging en die heeft een heel mooi mechanisch systeemgemaakt, dat is vanwege zijn eigenschappen continu variabel binnen de grenzen van zijn vlieg gewichten en veerspanning.
Ja, dat klopt. Heb het ook gezien. Prachtig gemaakt. Of het resultaat heeft gehad weet ik niet. Misschien dat Jan iets daarover wil vertellen.
Als je alles eruit wil persen dmv de ontsteking dan moet je elektronisch gaan, maar dat wordt n probleem met de solex want dan moet je ook met een MAP sensor en een gaskleppositie sensor gaan werken. De positie sensor is er nog wel op te knutselen maar die MAP sensor wordt echt n probleem bij n zuigergestuurde 2takt. Voor het hele mooie zou je zelfs een klop sensor moeten monteren want dan zou je echt op t randje kunnen gaan gaan werken.
Als je alles eruit wil persen dmv de ontsteking dan moet je elektronisch gaan, maar dat wordt n probleem met de solex want dan moet je ook met een MAP sensor en een gaskleppositie sensor gaan werken. De positie sensor is er nog wel op te knutselen maar die MAP sensor wordt echt n probleem bij n zuigergestuurde 2takt. Voor het hele mooie zou je zelfs een klop sensor moeten monteren want dan zou je echt op t randje kunnen gaan gaan werken.
ik denk dat je die gasklep positie sensor alleen nodig hebt bij electronische injectie . en een klop sensor zonder lambda sonde ?
Gaskleppositie sensor en de MAP sensor heb je nodig voor de belastingstoestand en een lambda sensor meet alleen maar zuurstof in de uitlaatgassen, dus die heb je niet nodig voor ontsteking.
Klop sensor is in feite maar een soort microfoon die bepaalde trillingen opvangt. Mocht ie de trillingen behorend bij detonatie( pingelen/kloppen) opvangen dan kan de ecu de ontsteking verlaten. En ja, ik weet dat het geen microfoon is maar zo is het voor gewone stervelingen die weinig verstand van moderne autotechniek hebben wel te begrijpen.