Even een vraagje: past de krukas van een Frans 3800 blokje uit 1967 op een Van der Heem blokje uit 1967? Het enige verschil dat ik zie is dat de schroefdraad voor de koppelingsmoer bij de Franse krukas verder is doorgetapt, zodat de koppeling op de draad komt te liggen en mogelijk niet goed centreert. Maar daar is wel wat aan te doen.
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Even een vraagje: past de krukas van een Frans 3800 blokje uit 1967 op een Van der Heem blokje uit 1967? Het enige verschil dat ik zie is dat de schroefdraad voor de koppelingsmoer bij de Franse krukas verder is doorgetapt, zodat de koppeling op de draad komt te liggen en mogelijk niet goed centreert. Maar daar is wel wat aan te doen.
kijk ook eens naar de dikkere (17mm) stukken op de krukas waar de lagers komen te liggen, om montage makkelijker te maken is de krukas lokaal dunner gemaakt dan die 17 mm zodat de lagers makkelijker eroverheen gaan ECHTE vd Heem blokken hebben altijd kogellagers gehad en die zitten op een andere plek dan de glijlagers van een 3800. vd Heem solexen met een 3800 blok vind je ook . Dat de franse krukassen meer draad hebben is logisch want er hoort ook een moer ACHTER de koppeling, je hebt dus plek nodig voor twee moeren eenkoppeling en nog zo ergens een ring of twee en een plaatje die wulps is gevormd met een keerring erin om de olie van het carter weg te houden bij de koppeling. Dat de koppeling zich niet centreert zal ze worst wezen de koppeling zelf slingert toch al en de gaten zijn ook groter dan 17
Tussen de kogellagers in het carter en in de koppelingstrommel is inderdaad de krukas een beetje afgedraaid, bij de Franse over een iets groter oppervlak dan bij de VdH-krukas. Maar op deze plek (in de rol dus) komen alleen de korte en lange afstandsbus dus volgens mij maakt dat niet uit.
Maar de schroefdraad voor de koppelingsmoer blijkt niet alleen langer te zijn maar ook lager te beginnen. Dus ik ben bang dat ik die moer er niet op krijg.
En ik zie nog een ander verschil: de VdH-krukas heeft een opstaande rand op de krukaswang die precies in het gat van het afdekplaatje valt. De Franse heeft dat niet (die heeft immers ook geen afdekplaatje).
Ik heb toch wat twijfels kortom. Zie foto's, de krukas waar nog een lager op zit is de VdH.
Last edited by Marc31; 11/10/1903:15 PM.
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Op dit stukje as zit een gedeelte van 17mm wat op de rechter as niet zit,daar ishet dunner en ook minder glad gedraaid. Op dat gedeelte steunt het tweede lager van de rol. Het eerste lager van de rol steunt op het stukje as direkt na de schroefdraad.
ken je deze: [img]https://solex.nl/solexalbum/nggalle...ry/7b6fd41bcb67723fc067faa6d8ff5b64/1491[/img] staat op de startpagina van de solex WEBSITE niet het forum dus, daar is nog veel meer. ik heb daar ooit foto's geplaatst van 3 verschillende krukassen ( er zijn er meer\\\\\\0 en dan hangt het er heel erg vanaf wat voor rol je hebt en wat voor koppeling waar die stukken "17 mm" zitten en je hebt ECHT die dikke stukken nodig om de rest van de constructie te steunen dus uitwisselen kan soms van de ene naar de andere , maar stom genoeg niet andersom want "te veel" stukjes 17 mm aanbieden is geen probleem, wel iets lastiger met montage maar dat is maar 1 keer. "te weinig" stukjes aanbieden dan zoeken de onderdelen tijdens het ronddraaien als hij loopt zijn eigen weg en trekt de zaak kapot. EN een 3800 krukas is zo opgebouwd dat hij naar de krukwang toe steeds dikker wordt ook al om de onderdelen er tijdemns productie zo op te kunnen gooien dus 17 is dan al geen 17 meer maar 17"min" 17 en 17'plus" waarbij met name het krukas lager loeivast moet zitten om te voorkomen dat de krukas gaat zwerven want vanwege de glijlager constructie van de rol dient de krukas 'zwevend" te zijn en is er maar één mogelijkheid om te voorkomen dat hij gaat zwerven namelijk vastklemmen met het lager . Had er gisteren nog een die wel was gaan zwerven hele zijdeksel opgevroten door de bigend moer
Daar was ik al bang voor, dat het allemaal stiekem net iets anders is en dus in de praktijk kapotdraait. Punt is dat de VdH krukas krom is, ik denk dat het blokje ooit op de grond gevallen is want het vliegwiel heeft ook valschade. Ik heb het jaren geleden zo gekregen, het is verder een mooi gaaf blokje.
Zijn er ervaringen met het richten van de krukas?
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Ja, dat wel maardat was met een krukas van een BERINI M13 blokje. Heb ik ooit eens gekocht en op laten sturen. Bij ontvangst van het pakje was de doos al aardig beschadigd, had kennelijk via Post NL heel Nederland rollend en stuiterend rond mogen reizen. Resultaat : een kromme krukas, het laatste stuk vanaf de vliegwielconus totaan het eerste lager. De as gedemonteerd en gericht met een knikarmpers.
Op het laatst de conus nog wat na kunnen rondslijpen om het geheel weer goed werkend te krijgen.
De krukas wordt rondgedraaid m.b.v. een motortje en een riempje om de rol. Rechts een slijpsteen die onder de juiste hoek heen-en-weer langs de conus beweegt.
Ja dikke krukassen, hij heeft daar mee op beurzen gestaan ter demo en laten zien dat er door "dikke" meer compressie in het carter ontstaat voor betere trekkracht, een soort compromis voor net geen "volle" krukas, voor betere trekkracht. Meen dat deze wel genoemd word in het 24 uurs reglement van Heeswijk.
Om even te laten weten hoe dit is afgelopen: ik heb de krukas laten meten bij een bedrijf dat ook assen richt, daar bleek dat de kromming inderdaad alleen in het conische deel zat, dus boven het koppelingsmontagepunt. Het deel bij de rol en lagers was recht. Maar het bleek erg kostbaar te worden om de as volgens hun criteria te laten richten.
Dus toch maar geprobeerd om dit zelf op te lossen, er was toch niets meer aan verloren. Door de twee OTO-afstandsbussen in de bankschroef te klemmen kon ik de krukas ronddraaien en de slingering duidelijk zien (fotootje). Vervolgens heb ik de krukas (zonder de afstandbussen) tot aan het koppelingsmontagepunt muurvast tussen de houtjes in de bankschroef geklemd en een rake tik op de top gegeven (wel even een moertje opdraaien om de schroefdraad te beschermen). Door telkens de krukas in de bussen te laten draaien en weer een tik te geven heb ik 'm, geloof het of niet, precies recht gekregen. Het motortje zit inmiddels weer grotendeels in elkaar en het vliegwiel draait volkomen strak, net als de rol.
Dat is het aardige met solexen: het gaat snel kapot maar eigenlijk kom je er altijd wel weer uit (en lukt het niet dan doe je 't gewoon nog een keer)!
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Ze gaan bijna nooit krom maar als het wel zo is zet ik ze in de draaibank en laat er een micrometer aan langs lopen, en dan met een kunststof hamer hier en daar een tik, komt meestal wel weer goed dan.
Om even te laten weten hoe dit is afgelopen: ik heb de krukas laten meten bij een bedrijf dat ook assen richt, daar bleek dat de kromming inderdaad alleen in het conische deel zat, dus boven het koppelingsmontagepunt. Het deel bij de rol en lagers was recht. Maar het bleek erg kostbaar te worden om de as volgens hun criteria te laten richten.
Dus toch maar geprobeerd om dit zelf op te lossen, er was toch niets meer aan verloren. Door de twee OTO-afstandsbussen in de bankschroef te klemmen kon ik de krukas ronddraaien en de slingering duidelijk zien (fotootje). Vervolgens heb ik de krukas (zonder de afstandbussen) tot aan het koppelingsmontagepunt muurvast tussen de houtjes in de bankschroef geklemd en een rake tik op de top gegeven (wel even een moertje opdraaien om de schroefdraad te beschermen). Door telkens de krukas in de bussen te laten draaien en weer een tik te geven heb ik 'm, geloof het of niet, precies recht gekregen. Het motortje zit inmiddels weer grotendeels in elkaar en het vliegwiel draait volkomen strak, net als de rol.
Dat is het aardige met solexen: het gaat snel kapot maar eigenlijk kom je er altijd wel weer uit (en lukt het niet dan doe je 't gewoon nog een keer)!
Ze gaan bijna nooit krom maar als het wel zo is zet ik ze in de draaibank en laat er een micrometer aan langs lopen, en dan met een kunststof hamer hier en daar een tik, komt meestal wel weer goed dan.
Is ook de enige juiste manier, de1 op het oog methode kan nog steeds wel een paar honderdste 9f tienden aan slinger hebben. Met gewoon zo ronddraaien niks mis mee maar met 2000rpm krijg je beste vibraties in je hele blok. Ik zou iemand zoeken met een draaibank en goeie meetklokken.