Wat is duur je kan zelf een ultrasoonreiniger maken van een gesloten plastickist en een schuurmachine als je wilt. Je hebt al nieuwe reinigers vanaf 40 euro.
Mooi en opgeruimd staat netjes . proficiat ik ben nog zo ver niet , mijn frame nog steeds niet terug , kan dus niet verder afwerken , motertje ligt nog steeds te wachten op de bank !! groetjes Alain
uiteraard , groot gelijk maar ik ben met pensioen en verveel me nu , tevens ben ik ook benieuwd hoe mijn frame er zal uitzien , het ral kleurtje ( groen 6005 ) werd gekozen op zo'n kleurenwaaier , niet 100% te vergelijken denk ik , zal wel een beetje afwijken groetjes alain
Heeft er iemand ervaring met het reinigen van oa de carburateur in een ultrasoon reiniger?
Ik reinig, eens in de zoveel tijd, mijn airbrush en andere spuiten er mee. Sta er elke keer weer versteld van wat er dan nog uitkomt, ondanks dat ik alles normaal met thinner, borstels en natuurlijk lucht reinig.
Wat is duur je kan zelf een ultrasoonreiniger maken van een gesloten plastickist en een schuurmachine als je wilt. Je hebt al nieuwe reinigers vanaf 40 euro.
Om grof vuil te verwijderen werkt dit zeker goed. Maar echt hardnekkige aanslag niet en daar gaat het juist om in kanalen van carburateurs enzo. De ultrasoonvloeistof is best duur, maar werkt het allerbeste. Andere zelfgemaakte vloeistoffen werken maar half. Voor carburateurs moet je gewoon de goede spullen gebruiken en dan is hij echt schoon.
Ik ga volgende week een reiniger bestellen en ben dan wel eens benieuwd, zeker na het zien van diverse filmpjes. Ook bouten en moeren moeten daar schoon in worden, al worden mijn bouten en moeren voor de 2de solex gegalvaniseerd en blauw gepassiveerd.
Om grof vuil te verwijderen werkt dit zeker goed. Maar echt hardnekkige aanslag niet en daar gaat het juist om in kanalen van carburateurs enzo. De ultrasoonvloeistof is best duur, maar werkt het allerbeste. Andere zelfgemaakte vloeistoffen werken maar half. Voor carburateurs moet je gewoon de goede spullen gebruiken en dan is hij echt schoon.
Ordinaire ruitensproeier vloeistof van de action werkt beter dan je verwacht, ik reinig de airbrush en andere spuiten die ik gebruik er mee. Voor echt vuil werk, roest e.d. heb je niet veel aan een ultrasone, dan werkt bakingsoda met azijn water en een elektrisch lasapparaat veel beter. Elektrolyse.
Ja Tickopur kost een slordige 20€ per liter maar schijnt heel goed te werken. Ik zou de tip eens testen met ruitesproeier spul. Baat het niet dan kiep je het in je ruitensproeierreservoir
Dasty is een hele goede ontvetter en je kunt er zelfs oude verflagen mee losweken. Trekt trouwens wel het vocht uit je huid, althans ik voel het wel na een tijdje dat de huid geïrriteerd raakt.
Ja Tickopur kost een slordige 20€ per liter maar schijnt heel goed te werken. Ik zou de tip eens testen met ruitesproeier spul. Baat het niet dan kiep je het in je ruitensproeierreservoir
Die tickopur is wel een consentraat. Dat moet je verdunnen en dan kan je er wel heel veel liters mee aanmaken
Elektrolyse werkt goed bij vlieg en ergere roest, ik zou echter geen chroom met vliegroets met elektrolyse proberen weg te krijgen, dat tast dan ook de chroomlaag aan.
Elektrolyse werkt goed bij vlieg en ergere roest, ik zou echter geen chroom met vliegroets met elektrolyse proberen weg te krijgen, dat tast dan ook de chroomlaag aan.
Vliegroest zit op blank en op verchroomd of vernikkeld metaal en is weg te poetsen met een flinke prop Aluminiumfolie, probeer maar. Elektrisch ontroesten moet je nooit doen op een chroomlaag, die laag is erg dun en voor je het weet is het chroom beschadigd of verdwenen.
Dat klopt aluminium folie en cola, werkt goed op sturen, velgen ed.
De truuck met alufolie ken ik ook, schoot me alleen niet 1 2 3 te binnen bij het schrijven.
De echte cola? of de zero, of die van de aldi? of gaat het om een ander bestanddeel wat er in zit? Ik heb hier nog twee velgen die misschien nog te redden zijn van de vliegroest.....
Dat klopt aluminium folie en cola, werkt goed op sturen, velgen ed.
De truuck met alufolie ken ik ook, schoot me alleen niet 1 2 3 te binnen bij het schrijven.
De echte cola? of de zero, of die van de aldi? of gaat het om een ander bestanddeel wat er in zit?[denk het koolzuur zou dus ook met schoonmaakazijn moeten kunnen Ik heb hier nog twee velgen die misschien nog te redden zijn van de vliegroest.....
ja het heet wel "ultra" soon maar je hoort het nog net wel . soms helpt het om hem op een flexibel matje te zetten geeft je tafel(etc) geen kans als klankkast te werken
Goede tip Joan, ik ben nu gewoon weggelopen en na 15 minuten terug gekomen. Resultaten van test nr 1, 450 ml water en 100 ml Dasty.. Ik ben niet on te vreden, maar met meer of beter schoonmaak middel zal het nog schoner worden?!
Ik zou toch voor het echte spul gaan. Ik vind dat dat het beste werkt. Maatje van me, juwelier, vertelde dat het absoluut het beste werkt. Daar ga ik dan vanuit. Oude diesel auto's konden op frietvet rijden, maar het beste was toch op diesel te rijden. Zelf gezien. Maar ehhhh, wel opgeknapt he. Leuk toch. En makkelijk. Belangrijk vind ik dat binnenin alles mooi schoon wordt.
Ik gebruik het, aangezien het geen drol kost en ook niet hoog agressief is puur, net als de dasty overigens.
En het geluid word eerde veroorzaakt door het spul wat in het mandje ligt wat tegen elkaar begint te rossen. Rubbermatje eronder scheelt de helft vaak, of idd een doos eroverheen.
Zit er een verwarmingselement in de reiniger?
Edit: Ik zie het al, zonder, met verwarming werkt het nog mooier.
Ik ben opzoek naar een halve liter of misschien zelfs wel minder. Een hele liter daar kan je 200 liter reinigingsvloeistof van maken en aangezien mijn reiniger 0.5 - 0.7 liter inhoud heeft doe ik daar tot mijn dood mee :-)
Edit: Ik zie het al, zonder, met verwarming werkt het nog mooier.
Het water wordt verwarmd, ik denk zo'n 60 graden. dat gaat door de inwendige wrijvings energie, je hebt dus niet echt een verwarmd bad nodig word zo ook wel heet, oppassen met benzines ED als schoonmaak je zult niet de eerste willen zijn die spontaan in brand gaat
De Tickopur werkt beter dan Dasty, want het water werd nog vies nadat ik de carburateur nogmaals in de reiniger had geplaatst.
Vandaag wat ontstekingsdelen/vliegwielen/grondplaten van een Peugeot/Solex ontvangen. Jammer dat de binnen diameter van een Peugeot net iets kleiner is dan die van een Puch maxi. Nu heb ik wel een idee op welke manier de ontsteking opgebouwd moet worden.
De Tickopur werkt beter dan Dasty, want het water werd nog vies nadat ik de carburateur nogmaals in de reiniger had geplaatst.
Vandaag wat ontstekingsdelen/vliegwielen/grondplaten van een Peugeot/Solex ontvangen. Jammer dat de binnen diameter van een Peugeot net iets kleiner is dan die van een Puch maxi bij mij is het net andersom, spoelen van bosch staan op een kleinere diameter dan peugeot, werkt overigens wel als je echt wilt alleen oppassen dat de punten ten opzichte van de nok en magneetpositie kan verschillen. Nu heb ik wel een idee op welke manier de ontsteking opgebouwd moet worden.
De winter periode is weer aangebroken.. tijd om materiaal en ideeën te gaan verzamelen. Ideeën zijn er genoeg, nu wat plannen uitwerken en wat hulp zoeken.
De deksel van mijn oude blok is niet helemaal rond, is dat stukje er om een bepaalde reden uitgehaald? Nu zie ik op de foto die ik net maak een scheurtje zitten, dus deze ga ik zo wie zo vervangen. Zijn de carterdeksels ook in aluminium verkrijgbaar?
bij Marcel Van De ven , carterdeksel gezien , weet niet welk type bij solex griengtsveen carterdeksels onder de rubriek "oude franse onderdelen" groetjes Alain
De deksel van mijn oude blok is niet helemaal rond, is dat stukje er om een bepaalde reden uitgehaald? Nu zie ik op de foto die ik net maak een scheurtje zitten, dus deze ga ik zo wie zo vervangen. Zijn de carterdeksels ook in aluminium verkrijgbaar?
platte kant om plaats te maken voor het oude type spruitstuk dat veel strakker van de cilinder wegloopt ( vaak naar een potje met demper boven) dan de latere spruitstukken, nadeel van de latere spruitstukken; de "kogelknop" zit niet meer redelijk ten opzichte van het motorscharnierpunt wat zorgt dat bij bewegen motor de boel een beetje moet buigen
als je echt wilt zijn ze zelf te maken uit staalplaat, aluminium of RVS. van 18 mm betonplex netjes de contouren maken, twee stuks dan de twee stuks met een iets overmaat aan metaal plaat die ertussen zit op elkaar klemmen met veel lijmklemmen, dan de metaal rand die uitsteekt met een hamer omkloppen naar beneden toe de ronding is iets lastiger want daar houdt je metaal "over" ( de grotere radius van het materiaal dat uitsteekt) dat wil graag gaan plooien. Als je de plooien netjes verdeeld en niet te groot laat worden, per plooi heel warm maken met puntbrander ( zorg dat je hout nat is ) en ter plaatse iets tikken met hamer, het materiaal stuikt dan en wat "over' is zie je verdwijnen. als het afkoelt trekt het materiaal zelfs nog weer iets strakker.
Aan de andere kant: je werkt ook graag met hout, kun je van houtfolie ook altijd nog kastje lijmen, heb je weer wat unieks.
@Joan , je hebt precies getypt zoals ik het bedacht had. Het enigste waar ik tegen op zie is het krimpen van het ijzer. Op YouTube ziet het er gemakkelijk uit, maar dat is meestal wanneer je een vak man iets laat maken. Gisteren een filmpje van een uur bekeken van een man die gitaren maakte.. wat zijn er toch veel vakmannen/vrouwen.
@Joan , je hebt precies getypt zoals ik het bedacht had. Het enigste waar ik tegen op zie is het krimpen met geduld en warmte kom je een heel eind, er bestaan zelfs speciale "krimptangen" maar voor deze investering heb ik te weinig werk, dus dan maar met vuur spelen van het ijzer. Op YouTube ziet het er gemakkelijk uit, maar dat is meestal wanneer je een vak man iets laat maken. Gisteren een filmpje van een uur bekeken van een man die gitaren maakte.. wat zijn er toch veel vakmannen/vrouwen.
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb alleen een verzettang nodig voor het maken van een rand.
Edit: welke plaatdikte moet ik nemen, ik zit zelf te denken aan 1 of 1.5 mm??
Bij de bezorging van de materialen/gereedschap heb ik 2 stuks steekpassers ontvangen waarvan ik er 1 heb besteld. Kan ik iemand blij maken met een passer?
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb alleen een verzettang nodig voor het maken van een rand.
Edit: welke plaatdikte moet ik nemen, ik zit zelf te denken aan 1 of 1.5 mm??dat hangt ervan af wat die verzet tang aankan, veelal zijn deze toegerust om autoplaatwerk een verzetje te geven zodat een nieuwe plaat kan hechten aan de oude carrosserie en dan heb je het over plaat tussen 0.4 (dak) en ca 1 mm (body)
Bij de bezorging van de materialen/gereedschap heb ik 2 stuks steekpassers ontvangen waarvan ik er 1 heb besteld. Kan ik iemand blij maken met een passer?
Ik heb diverse filmpjes bekeken van Ron Covell en zoals hij werkt pfff alles zo gemakkelijk. Door zijn ervaring lijkt alles gemakkelijk. Ron is een bekende hot rod bouwer, 1 van de beste.
Om alleen een ketting kast te maken ga ik niet te veel gereedschap aanschaffen. Een setje uitdeukhamers ga ik nog wel bestellen, dat is altijd wel gemakkelijk.
Het frame krijgt nog wel een kleur maar zo kan ik kijken of er beschadigingen aanwezig zijn zodat ik die kan weg werken. Beter nu dan straks als de delen gecoat worden en blijken te beschadigd te zijn. Fijn is ook dat ik voor 3 frames onderdelen heb zodat ik de beste delen kan pakken.
De mallen zijn nog niet helemaal goed, er moet nog een 'bultje' op komen. Aangezien hout bewerking voor mij gemakkelijker is dan metaal ga ik eerst alles van hout maken om daarna van metaal een mooie copy te kunnen maken.
Vandaag bezig geweest met mijn gereedschapkistje. Het onderste gedeelte was gedeukt maar verder netjes. Ik ben begonnen met de 2 dwarsliggers eruit te halen en daarna het ik de schade hersteld. Wat hoort er standaard in het kistje? Ik dacht sleutel 9 en/of 10, bougie en bougie sleutel en sleutel 14?
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van de bult in deze behuizing? Is dat enkel het afdekken van de bougie zodat je deze niet kan aanraken? Is deze bult verder nutteloos en te verwijderen?
Oorspronkelijk is dit voor de ontstoring. Vroegere modellen hadden de bougie schuin naar voren steken. Begin jaren 60 moest de bougie verplicht ontstoord zijn. In plaats van een ontstoorde bougiekap te gebruiken koos Solex voor deze oplossing.
Nadeel is dat je risico van kortsluiting hebt. Een origineel dopmoertje op je bougie geeft veel kans dat de vonk naar de kap overslaat in plaats van naar de electrode van je bougie. Vandaar onze voorkeur voor een M4 moertje.
Dus het aanpassen van dit onderdeel incl de kap is geen probleem John? Ik wil nl een bougie dop gaan gebruiken ipv het moertje, maar dan moet ik wel wat ruimte maken.
voor race solexen haal ik aan de voorkant deze bolkop weg zodat de aangezogen lucht kouder is: HEEL groot NADEEL de solex gaat heel erg "bulken" als een bronstig hert dus rustig rijden is er niet meer bij . Kijk ook eens naar de kap daar staat RTF op voldoet aan de eisen van Radio/televisie/frankrijk met betrekking tot ontstoring
Aluminium laat statisch magnetisme door, maar dynamisch magnetisch veld wekt wervelstromen in het aluminium op die weer magnetische velden opwekt die tegengesteld zijn. Op die manier dempt het uitstralend magnetisme die het storen veroorzaakt. Niet alles maar de metalenkap die bovenop zit dempt de rest. Toch goed over nagedacht toen. Hete die wervelstromen geen "eddy" krachten.
Dus het aanpassen van dit onderdeel incl de kap is geen probleem John? Ik wil nl een bougie dop gaan gebruiken ipv het moertje, maar dan moet ik wel wat ruimte maken.
Deze foto heb je net gehad, ook voor anderen interessant: kort type bougie, dan heb je plaats voor een bougiedop
Bedankt voor de info Joan, Alfonse en John. De kleinere bougie is zeker een goede oplossing. Mocht dat niet lukken dan ga ik mijn idee verder uitwerken.
Dat niet alles goed gaat bewijst de volgende foto. Via internet een rolunit gekocht omdat die van mij afgebroken was. Na schoonmaken zag de plaat er minder goed uit. De rol heb ik zelf verwijderd, niet op de goede manier maar wel zonder iets anders te slopen..
Ja oke, maar ik zou het dan toch zeggen en kijken wat mogelijk is. Ik zal ten alle tijden het geld terug geven, want mensen benadelen is niet de bedoeling zeker niet voor een hobby. Succes met verder zoeken.
Ik heb al gegoogled maar kan de E type niet vinden.
Waarom ZZ? Beter bestand tegen benzine en olie??
Dan mag je mij uitleggen waarom die 2 stalen plaatjes het lager beter bestendig make voor olie en benzine. Het lager wordt juist gesmeerd door de olie die aan de benzine toegevoegd is en die 2 plaatjes houden dat niet tegen. #nooitteoudomteleren
Ik heb al gegoogled maar kan de E type niet vinden.
Waarom ZZ? Beter bestand tegen benzine en olie??
Dan mag je mij uitleggen waarom die 2 stalen plaatjes het lager beter bestendig make voor olie en benzine. Het lager wordt juist gesmeerd door de olie die aan de benzine toegevoegd is en die 2 plaatjes houden dat niet tegen. #nooitteoudomteleren
Z is van "Zu" een zz of z2 betekent aan twee kanten "Zu' en dat is Duits voor dicht, dat is niet meer dan "stof" dicht, dus geschikt voor OPEN lopende assen in een mild klimaat. RS is Rubber Seal dat is een VERBETERDE stofafdichting en kan daardoor in iets zwaarder klimaat OPEN lopende assen gebruikt worden. Voor gesloten toepassingen ( versnellingsbakken of carters OID) is het gebruik van dit soort afdichtingen gewoonweg niet bedoeld.
en dan heb je nog variaties op een thema zoals kleine rubber lipjes aan de Z afdicht platen bijvoorbeeld geen idee wie daar dan een code bij verzint maar in principe zijn overal Norm afspraken voor zoals voor nederland oa in NEN is beschreven ( NEderlandse Norm )
een spoelenplaat zou je in principe een als OPEN lopende as kunnen beschouwen aan de kant van de spoelen wel ietsie dicht en inderdaad zie je dat solex daar van origine vaak een enkele "Z" lager monteert met de plaat naar de koppeling toe, aangezien een RS2 lager niet veel meer kost kun je deze OPEN lopende toepassing verbeteren door daar een RS2 uitvoering te plaatsen
Dit is een iets afwijkende schroefdraad die heel veel hierop lijkt. Ik weet niet waar je ze nog krijgt, ik heb de laatste keer gewoon M4 gekregen bij de bestelling.
Je kunt die ook gewoon erin wurgen, zoveel verschil is het niet.
Wil je dat niet (begrijp ik helemaal) dan moet je er specifiek om vragen bij de dealer.
Dit is een iets afwijkende schroefdraad (M4x0.75) die heel veel hierop lijkt. Ik weet niet waar je ze nog krijgt, ik heb de laatste keer gewoon M4 gekregen bij de bestelling.
Je kunt die ook gewoon erin wurgen, zoveel verschil is het niet.
Wil je dat niet (begrijp ik helemaal) dan moet je er specifiek om vragen bij de dealer.
Ik neem aan dat er in een CNC carter gewoon M4 gebruikt is? Ik vond een M4 bout al moeilijk door het gat van pompje gaan. Lengte 20mm is goed ? Wordt er ook een veerring gebruikt, die kom ik bij een solex nergens tegen dus antwoord zal negatief zijn?!