Het is weer bijna 2018. Tijd voor nieuwe ontwikkelingen voor de 24 uurs solex race.
Een nieuwe ontstekings- spoel op de markt. Omdat inmiddels veel race solexen op puch maxi ontstekingen lopen, bij deze http://www.vecignitions.com/data/english/tv2e.html Een vonkspoel die zonder contactpuntjes en condensator werkt. O.a voor Puch maxi. En ze durven er zelfs 5 jaar garantie op te geven, zie website.
Kikkeding Jan Maar hoe komt dit ding op een juiste ontstekingstijdstip, heb ik nog nooit begrepen. En kun jij het ontstekingstijdstip zelf later of vroeger zetten. Die het weet mag een poging doen om het uit te leggen Alvast fijne jaarwisseling voor iedereen Groet ANdre
Klopt het Jan, dat je ook de grondplaat van Bosch hebt gebruikt. Wel weer leuk om te zien dit hoor. 17 kV is misschien niet zo hoog maar als hij dat ook doet op hoge toeren is et niets aan de hand. Overweeg je nu toch misschien een R bougie?
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer. Met een spoeltje wordt er een spanningkje opgebouwd, zoals Jan zegt, en deze stuurt de gate van de thyristor aan. Normaal heb je een trigger blokje en een spoel. Bij die van Jan zitten ze beide in de spoel. Ook de cdi zelf. Dus 3 dingen in 1. Trigger, cdi (electronica) en de ontstelingsspoel. Echt leuk bedacht dit. Of het betrouwbaar is, moet nog blijken. Heb geen idee. 1 ding weet ik zeker, zeer goed koelen.
Dus mensen, is het heel belangrijk hoe de magneten in het vliegwiel zitten. Is dit standaard altijd dezelfde positie??? Groet ANdre
Werkt hetzelfde als de elektronische ontsteling van de Black&Roll met het enige verschil dat bij die uitvoering de bobine (hoogspanning) apart/ ernaast is geplaatst, als los en vervangbaar onderdeel.
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?daar heb je nu ineens meer keuze want zonder puntjes hoef je er niet meer op te letten of hij linksom of rechtsom draait
nou daar gaat wel wat "verbouw" werk inzitten hoor, de basis van de solex dient afgedraaid te worden om een bosch plaat pas te maken en de conus van het vliegwiel moet aangepast worden ( kan me herinneren dat bij Jan zijn draaibank support vast stond op de goede hoek zoveel van die vliegwielen gingen er bij hem doorheen ). Peugeot vliegwielen hebben wel standaard de goede conus maar die hebben weer een andere diameter spoelen ( ontstekingen die ik graag gebruik.
moet nog eens kijken naar scooter ontstekingen want peugeot/puch en nog wat andere gebruiken allemaal een afgeleide van een peugeot 'FOX' blok eens zien wat daar van past hoewel veel ontstekingen komen met een vast stervormig blok waarop de diverse spoelen zitten en niet een grondplaat zoals we kennen met lijnvormige spoelen .
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?daar heb je nu ineens meer keuze want zonder puntjes hoef je er niet meer op te letten of hij linksom of rechtsom draait
nou daar gaat wel wat "verbouw" werk inzitten hoor, de basis van de solex dient afgedraaid te worden om een bosch plaat pas te maken en de conus van het vliegwiel moet aangepast worden ( kan me herinneren dat bij Jan zijn draaibank support vast stond op de goede hoek zoveel van die vliegwielen gingen er bij hem doorheen ). Peugeot vliegwielen hebben wel standaard de goede conus maar die hebben weer een andere diameter spoelen ( ontstekingen die ik graag gebruik.
moet nog eens kijken naar scooter ontstekingen want peugeot/puch en nog wat andere gebruiken allemaal een afgeleide van een peugeot 'FOX' blok eens zien wat daar van past hoewel veel ontstekingen komen met een vast stervormig blok waarop de diverse spoelen zitten en niet een grondplaat zoals we kennen met lijnvormige spoelen .
ja met een stroboscoop, ik heb het geprobeerd met vloeitjes zoals bij de puntjes ontstekingen maar met meer toeren per minuut dan 10 kon ik het aansteken van die vloeitjes niet meer bij houden .
En andersom, met de testbank kan je met een verstelbare grondplaat de ontsteking afstellen op de hoogste snelheid en daarna met de lamp kijken waar de ontsteking op staat .
En dat met die vloeitjes wordt een beetje een rommeltje
Ik heb ooit van Peter57 een blokje gekregen met Peugeot ontsteking. Vliegwiel past idd vanzelf en ontsteking omzetten is geen groot probleem. Voor Bosch ontstekingen ligt dat anders, geen plug&play
Heb jezelf geen draaibankje, dan ken je wellicht wel iemand. Hierbij wat foto's.
Let goed op die maat van 90 mm, dat is de maat van de meeste bosch grondplaten. Dus de steunen waar nu de solexspoelen opzitten, worden de steunen voor de bosch grondplaat, uitdraaien tot op de bodem.
Een stalen ring ring monteren, van binnenuit met verzonken schroeven op een plaats waar NIET de grondplaat vast gezet moet worden. Die ring is van een dikwandige buis, 5 a 6 mm dik.
In het begin hebben we de hoogspanningskabel direct aan de bosch spoel gemaakt, maar als je dan deze moet vervangen is dat wat lastig. Op deze manier gaat dat gemakkelijker, een pertinax plaatje en een epoxy printplaatje zorgen voor geen doorslag naar massa.
Dan moet je nog een vliegwiel hebben wat rechtsom draait, Puch maxi bijv. En passend maken op de conisch van solex, ook uitdraaien. Spiebaan erin en klaar.
Dan wat plaatjes hoe het bij mij begon eerst met peugeot, maar die had je dertig jaar geleden nog zat , daarvan heb ik over gehouden dat ik van solex EERST de 4 mm draadeinden doorboor met een boortje 2.8 mm tot ik aan de achter kant uitkom dan opboren met 3.2 mm en draad voledig doortappen, dan grondplaat kaal draaien maar de pootjes laten staan en zorgen dat tussen de pootjes OF een rand van 100 MM ( was de originele peugeot maat ) of 102 MM is de passing van solex. dan maak ik een bodemplaat van die 100 of 102 mm diameter en ik heb een boormal voor de diverse merken ontstekingen om gaten voor de boutjes van de punten, spoelen over te nemen. ik kan dan ook willekeurig welke ontsteking monteren condensator gaat nu naar buiten foto 1 is van een oud raceblok dat ik nu reviseer ( ca 1985 editie) foto 2 is de grondplaat voor een electronische ontsteking ( hoef je de hele grondplaat van solex NIET voor te verbouwen) en foto 3 is van een solex die zomaar ergens in de hoek staat
Leuk al die info en foto's hier hebben heel veel mensen iets aan. Je moet echter nog steeds weten wat je moet doen en het goede gereedschap hebben. Gezien een kennis van mij met veel aan en met minibike's werkt heb ik naar die ontstekingen gekeken. Zal zoiets ook passend te maken zijn?
Leuk al die info en foto's hier hebben heel veel mensen iets aan. Je moet echter nog steeds weten wat je moet doen en het goede gereedschap hebben. Gezien een kennis van mij met veel aan en met minibike's werkt heb ik naar die ontstekingen gekeken. Zal zoiets ook passend te maken zijn?
Ja zeker, ik heb ook ca 15 jaar met minibike; gewerkt waarvan ca 9 jaar indoor geracet, plaatje twee van mijn vorige bericht is voor een minibike ontsteking echter niet zo heel geschikt voor de 24 uurs want je mist te veel vliegwiel werking. ik haal om dat te compenseren de koppeling weg en plaats daar een stalen schijf voor in de plaats. je hebt oa twee typen minibike ontstekingen, Met binnen rotor ( plaatje 1 van dit bericht) en met vliegwiel/starter combinatie met uitwendig enkele bobine spoel, hebbende chinezen zo gejat van Stihl en andere 'power unit" ( kettingzagen bosmaaiers ED) fabrikanten nadeel is dat de bobine aan de buitendiameter staat van het vliegwiel (Plaatjes 2 en 3) en dat bouwt voor solex te ver uit, moet je zelf een vliegwiel maken met supermagneten ( foto 4) in de kopse kant op de juiste plaats en dan je bobine VOOR het vliegwiel hangen * ruimte zat IVM de best wel hoge vliegwielen van solex EN je kunt de krukas inkorten want een stift van 10 mm is zat voor een ( nagemaakt) Minibike vliegwiel Polini en zijn klonen hebben standaard een 10 mm pen waarop de vliegwielen staan , helaas ligt de minibike onderdelen handel aardig op zijn gat
Oei ik heb een oud snaartje geraakt :-) Dit heb je nu nog staan Joan? Mooie collectie. Maarten Henderieckx, te vinden op mijn facebook pagina, is bijna full time bezig met zijn minibike 'hobby'
Oei ik heb een oud snaartje geraakt :-) Dit heb je nu nog staan Joan? Mooie collectie. Maarten Henderieckx, te vinden op mijn facebook pagina, is bijna full time bezig met zijn minibike 'hobby'
nee hoor geen "Oei" gewoon een periode om trots op geweest te zijn, maar na jaren heb je het wel gezien en ga je weer wat anders doen ( tenminste ik wel) en aangezien ik een oude verzamelaar ben van alles waar benzine in gaat en herrie uitkomt en er veel ook eigenbouw bij zit blijft het lekker "museaal' staan . Zo heb ik de meeste van mijn crossers ook nog uit mijn "80 " (vorige eeuw) periode.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een onderwerp aantikte waarvan je vrolijk word ;-) maar goed , weer terug naar ontstekingen en andere zaken die het 24 uur moeten vol kunnen houden.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een onderwerp aantikte waarvan je vrolijk word ;-) maar goed , weer terug naar ontstekingen en andere zaken die het 24 uur moeten vol kunnen houden.
ja ik ben hard aan het nadenken over alternatieve rollen, die geven ook nog wel eens de geest , om zomaar eens een onderdeel te noemen dat ook aandacht nodig heeft .
De rol lijkt me nog het minste probleem. We hebben 2 jaar met een rol (45mm), bekleed door Jan de Laat, gereden en zonder problemen of slijtage en zou nog een 24 uur mee kunnen. Afgelopen race is er een rol van 42mm ingegaan om wat meer trekkracht te hebben. Ook deze rol is nog prima te gebruiken voor een weekeindje Heeswijk Dinter.
Een groter probleem is om het stof uit de motor/cilinder te houden. Ik heb de afgelopen jaren een aantal motoren zien afhaken met versleten zuigerveren en cilinders die na een aantal uren rijden een grotere boring kregen.
De rol lijkt me nog het minste probleem. We hebben 2 jaar met een rol (45mm), bekleed door Jan de Laat, gereden en zonder problemen of slijtage en zou nog een 24 uur mee kunnen. Afgelopen race is er een rol van 42mm ingegaan om wat meer trekkracht te hebben. Ook deze rol is nog prima te gebruiken voor een weekeindje Heeswijk Dinter.
Een groter probleem is om het stof uit de motor/cilinder te houden. Ik heb de afgelopen jaren een aantal motoren zien afhaken met versleten zuigerveren en cilinders die na een aantal uren rijden een grotere boring kregen.
Helemaal mee eens. Rol geeft geen problemen, stof wel.
Oké, waar Joan op doelt is misschien dat we in 2016 problemen hebben gehad met de rol. Reden was dat er zachte rubberen matten waren gelegd in het weiland en waar de solexen veel weerstand ondervonden. En omdat we koppelingen gebruiken die op een later/hoger toerental aangrijpen, gaf dat problemen. Maar als je als rijder hoort, merkt dat je motortje veel meer toeren maakt als in verhouding met je snelheid, moet je toch eens achter je oren krabben. Dat werkt uitstekend uit de bocht, maar niet een heel weiland door. Warmte van de trommel trekt door naar je rol en ........Klaar ben je. Daarvoor zou JBWeld lijm misschien een oplossing zijn, deze hars kan wel een 300 graden aan, en dat is nu nog niet de helft. Gelukkig geen rubberen matten meer. Verder noooooit problemen met onze rollen gehad.
klopt. Maar ik hou van experimenteren. Voor de race ( snelheidsraces dus) had ik rollen die oplopend waren met 1 mm en afhankelijk van het weer kon ik er snel 1 steken, (Geen koppeling ) datzelfde heb ik gebruikt voor de 24 uur nou dat hield het maar een paar uur uit. Na die ervaring voor de opvolgende jaren gewoon rollen gekocht, werkt goed zoals al gemeld, maar ja kopen is 1, maar maken vind ik spannender ..
zou best kunnen, in feite heeft solex al zo een systeem alleen dan bestaande uit twee losse componenten waarbij ik sterk adviseer de kleine component BUITEN het vliegwiel te monteren. voor wat betreft die nieuwe spoel moet je je serieus afvragen of je het solex vliegwiel wil blijven gebruiken want de diameters van aangeboden spoel en solex vliegwiel klopt niet. het is wel maar niet simpel 1 op 1 om te bouwen
Een beetje voorzichtigheid is wel geboden, als je sterkere magneten gaat gebruiken voor je ontsteking.
Het hangt namelijk wel allemaal aan elkaar. De sterkte van de magneten, de grote van het weekijzer, en de daarbij behorende primaire wikkelingen. Met veel sterkere magneten, zal het zaakje verbranden.
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat. Veeeeel kleine beetjes
ik ga over op een honda vliegwiel ( 4 takt) daar zit als snelheidsbegrenzer een verlaat systeem op, door het vliegwiel andersom te laten draaien ( Solex) word dat dan vanzelf een vervroeger
Theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen. De eerste 24-uurs met eigen motor was afgesteld op 1,5 mm voorontsteking. De motor had goede trekkracht en kwam ook goed op toeren. De tweede race stond de ontsteking op 1,8mm en presteerde ook goed. De derde race, de ontsteking afgesteld op de testbank op een zo hoog mogelijke eindsnelheid, de trekkracht was wel wat minder en de eindsnelheid werd nagenoeg niet gehaald door te korte stukken rechte weg. Dit alles met een en dezelfde cilinder maar die is nu aan vervanging toe, die heeft al 3 jaar hard moeten werken en mag nu met pensioen.
Ben benieuwd hoe het vliegwiel presteert met een duurtest. Wat gebeurt er als je tijdens de arbeidsslag, vallen de gewichtjes dan weer terug in ruststand ? en kan je me t b.v. een stroboscoop de positie van de kern , die vastzit op de as, en het vliegwiel de verplaatsing zien ?
Volgens mij is het een vliegwiel van een MKHZ ontsteking van Bosch bedoeld voor een kreidler of zundapp en dan draait ie de verkeerde kant op voor een Solex
Dat klopt Dre maar die beginnen pas bij 7000 rpm want dat is voor een racer niet intessant om vroeger te beginnen aan gezien de allersnelste Solexen er daar mee stoppen hebben die geen nut
Er zijn toch ook elektronische ontstekingen waarbij je per toerental de vervroeging/verlating kunt programmeren Groet ANdre
klopt kijk maar eens bij HPI, hebben we veel gebruikt bij minibike blokken, kost een paar centen maar hep je ook wat ( en voor de viertakten gebruikten we OORacing, kijk maar eens naar de specificatiesspecificaties
Een beetje voorzichtigheid is wel geboden, als je sterkere magneten gaat gebruiken voor je ontsteking.
.
de bedoeling is deze in te bedden in een aluminium schijf met een stalen schijf als "backing" en dan minibike/powertool/kettingzaag bobines te gaan gebruiken, die vonken ( net als die puch bobine) zodra ze een magneet zien. Dus niet standaard ontstekings componenten gebruiken
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat. Veeeeel kleine beetjes
Ik heb ook nog wat plaatjes, standaard bewerk ik de grondplaat tot bijna alles weg is, de pootjes iets laten staan en zoals al eerdere gemeld een "verdieping' erin , in mijn geval steeds gekozen als 3 mm zodat er tussen de opstandjes eeb ronde plaat van 100 mm kan ( oud type peugeot waar ik ooit mee begon) voor de nieuwer typen peugeot dien je zelf een rond 100 grondplaat te maken want ze hebben later de spoelen direct op het carter gezet , als je dan toch maakt kun je ook de gaten iets verzetten en zo een bosch spoel monteren.
door aangepaste platen te maken met steeds aan de achterkant een ril van rond 100 en 3 mm hoog kun je bijna elke ontsteking monteren die je wilt, soms wel de ziel van het vliegwiel nieuw aanmaken maar ja dit hele gedoe is toch al draaibankwerk
en uiteraard is er plaats voor bosch/Ducati ontstekingen >> grondplaat rond 90 mm die vallen in een verdieping die 2 mm diep is in de plaat ( voor de stijfheid grondplaat buiten diameter rond 120 mm, want dik is tie niet)
Ík zie in het vorige bericht op foto 3 en 4 verzonken gaten, is er nog iets instelbaar behalve dan de contactpunt ??
bij 3 niet, dat gaat door het spieloze vliegwiel te verstellen ( ook bij 2, dat is het systeem zoals dat bij peugeot werkt, twee streepjes eentje voor top en eentje voor de opening van de punten ) en 4 is een electronische ontsteking daar zit een vervroeging in de module ( als hij 1 keer op tijd staat ook met spieloos vliegwiel en ook met streepjes maar dan met 3, waarvan eentje de "T'' en twee voor de spreiding van "F" =fire=vonk)
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat. Veeeeel kleine beetjes
hier en daar wat vragen over deze mooie constructie en of hij wel of niet de goede kant op swingt. de linkse constructie vervroegt bij klokwijs draaien van het vliegwiel ( hij brengt de nok dus eerder bij hogere toerentallen, vergelijk hem maar met die constructie van Jan
hier en daar weer aan mijn testbank gewerkt, voorlopig is het testpaneel voorzien van wat ik denk dat nodig is, ruimte voor meer waarschijnlijk vloeistof kolom drukmeting als blijkt dat de gemonteerde meters niet nauwkeurig genoeg zijn . En er is al een speciaal spruitstuk . speciale bougie nog in de maak
Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel. Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad. Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.
Die link staat al maanden bij mijn favorieten Jan. Zodra je de bottom bracket shell gemonteerd heb, heb je heel veel keus qua brackets ed. Dit was ook mijn bedoeling alleen 'moet' dit wel in 1 keer goed gaan. Je monteert het in een deel waar het nummer in is geslagen. Dus mocht iemand zich hieraan gaan wagen.. hier is nog een persoon die dit graag in zijn frame gebouwd ziet worden.
Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel. Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad. Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.
en je hebt nog mooiere systemen dan die vierkante cranken.
ik heb internet bikes ook in mijn agenda staan oa schijfremmen ( mechanisch ) gekocht en veel remhandels ( van saccon,) ideaal op minibike racers en altijd reserve bij je hebben vanwege valschade
Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel. Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad. Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.
de eerste strubbelingen met de testbank zijn er, OTO blok met Ducati ontsteking en zwaar berini M21 vliegwiel ( bosch> rechtsom) . een JRT cylinder alles standaard, 3800 kop ( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt) . aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)
dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen
Aangezien meerdere mensen hier waarschijnlijk wel interesse in hebben.. is het iets om een groupsbuy te maken voor dit onderdeel bv? Er worden bv 10 stuks besteld, waarbij maar 1 x verzendkosten betaald moeten worden.?!
( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt)= bekend probleem, ik heb al wat cilinders ingekort om deze zuiger te blijven gebruiken . aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)
dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen
Carterdruk is inderdaad lastig te meten. Het gaat mogelijk wel met een gevoelige drukmeter die vloeistofgedempt is, ( dit om de trillingen van de meterwijzer te dempen). Heb het ook niet met de(elektronische) gasdrukmeter gemeten omdat de druksensor de snelle drukwisseling niet goed kan volgen.
Misschien op de ouderwetse manier met een waterkolommetje , zo werd vroeger de (gas)druk gemeten
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?
Voor de pompwerking. Je kan met verschillende zuigerlengten(hemd) bepalen hoe lang de inlaat openstaat. Alles is te berekenen maar als je ook kan (druk) meten heb je weer een manier om te bepalen wat de beste/betere inlaattijd is.
( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt)= bekend probleem, ik heb al wat cilinders ingekort om deze zuiger te blijven gebruiken . aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)
dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen
Carterdruk is inderdaad lastig te meten. Het gaat mogelijk wel met een gevoelige drukmeter die vloeistofgedempt is, ( dit om de trillingen van de meterwijzer te dempen). Heb het ook niet met de(elektronische) gasdrukmeter gemeten omdat de druksensor de snelle drukwisseling niet goed kan volgen.
Misschien op de ouderwetse manier met een waterkolommetje , zo werd vroeger de (gas)druk gemeten
en als je de waterkolom onder 45 graden zet is de nauwkeurigheid 2 x zo groot en het bereik 2 x zo klein, dus eenvan 2 meter maken en op 22,5 graad leggen nauwkeurigheid 4 x bereik 4 x minder groet Andre
Ja dat begrijp ik. Misschien is te meten wanneer er een keerpunt is. MAW, een beetje langer hemd of korter, het niet meer uitmaakt. Ik ben nog steeds aan het nadenken of we veel of weinig onderdruk moeten hebben in het carter. Hopelijk zal misschien Joan ons daarmee kunnen helpen adh van zijn metingen en ervaring. Ik ben benieuwd. Zelf heb ik nog geen goede uitleg hierover.
ik ben inderdaad overgegaan op vloeistofmeting, die optie zat er altijd al in ( kom tenslotte uit een testomgeving) maar wilde eerst meten of het met relatief nauwkeurige meters ook ging, druk is dus precies niks gebruik nu voorvork olie SAE5 heeft SG van ca 0.8 is ook al nauwkeuriger als water en wat meten betreft; het gat voor de blokkeerbout is een prima gat.
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?
Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...
Op het gaatje waar de "carterblokkeerbout" in zou moeten. Een bewerkt boutje, zonder kop, met een gat erin en daar kan je een slangetje op aansluiten .
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?
Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...
Op het gaatje waar de "carterblokkeerbout" in zou moeten. Een bewerkt boutje, zonder kop, met een gat erin en daar kan je een slangetje op aansluiten .
nee een banjobout met een haakse slangpilaar zoals ook bij de peperbussen de benzine toevoer en bij motorfietsen de slangaansluiting voor de remmen , ik doe het wel netjes .
vraag je maar eens af hoe ik de compressie meet, OOK straks bij het lopen om zo de verbrandingsdruk mee te nemen