Gisteren de Solex in onderdelen opgehaald. Als eerste natuurlijk het framenummer opgezocht en thuis in Het grote Solex boek geprobeerd iets over de Solex terug te vinden maar helaas. Op het voetenplankje staat 2200, dus neem aan dat het een 2200 is. Verder staat er onder het zadel, aan de voorkant: B7089 met daarboven (NL) Ja John, je had alweer gelijk ;-). Aan de zijkant staat 857271.
Is het mogelijk deze topic te verplaatsen naar "techniek en sleutelen"?
Aangezien deze solex niet op zijn eigen benen kan staan, ben ik aan het denken om een standaard te maken waarop het frame gemonteerd kan worden. Heeft iemand al zoiets gemaakt? Ik zit zelf te denken aan een motorblok steun en deze aan te passen aan het frame.
er zijn er heel veel die ooit al eens iets gedaan hebben van fietstakel tot workmates, motorfietsheftafels, schraagjes. je kunt ook denken aan een omgebouwde trekhaakfietsen drager ( kringloop winkel voor weinig )
hangt ervan af hoe je wil sleutelen en waar je wil beginnen
Ik wil iets maken dat ik vrij kan werken aan het frame zonder dat er een stuur of zadel gemonteerd zit. Gezien het frame een ronde stang heeft wil il deze gaan vastzetten met ijzeren u beugels. Ik heb helaas mijn motorblok steun een aantal jaren geleden weggegeven.
Vandaag de spullen voor de Solex steun mogen ontvangen en meteen in elkaar gezet. De Solex hangt niet helemaal recht maar dat vind ik nog niet zo'n probleem. Ik ben tevreden.
Edit: ik zie dat het forum de foto automatisch draait, sorry daar kan ik niets aan doen.
Vandaag een complete solex, denk ook een 2200, ook weer met velgremmen voor en achter gekocht. Deze is echter compleet met kenteken. De motor heeft 2 jaar niet gelopen maar is wel lopend weg gezet. Dat wordt dus begonnen met schoonmaken.
Gisteren de Solex, die ik ga gebruiken voor het project, opgehaald. Het is een Solex uit 1956 maar weet niet welk type het precies is. John denkt aan een 1400 met een motor van een 2200. De Solex heeft grote wielen, 24 inch?? en velgremmen voor en achter. De remmen zien er anders uit wanneer je ze gaat vergelijken met die van bij een 3800. De (nieuwe) benzinepomp is gescheurd bij de wartel van de benzine leiding. Ik zoek nog een 'pleister' om dit tijdelijk te repareren. Verder is de Solex voorzien van een kenteken en zoals ik wilde een ronde koplamp. De achtervelg lijkt ook redelijk nieuw maar ook voorzien van de nodige speling. Heb ik bij mijn 3800 handgas, deze carburateur wordt bedient door de kabel die ook naar de voorrem bedient. Hoe dit precies werkt ga ik eens opzoeken op mijn gemak. Tevens zitten er 2 hengels op waarvan ik van 1 de werking niet kan thuis brengen. De andere dient om de decompressie klep te bedienen. Binnenkort maar eens beginnen met goed bekijken wat er moet gebeuren en bv de wielen al speling vrij maken waarna het demonteren kan beginnen.
De foto's die ik heb gemaakt net nadat ik thuis gekomen ben. Vandaag nog een uurtje bezig geweest en het is een motor van een 2200, alleen het frame?? Het nummer zit helemaal onder op de zadelbalk, net boven de standaard. Zadel is van een Sparta.
Ik weet eindelijk het framenummer 1179330 . Toevallig staat er op marktplaats een Solex te koop die op die van mij lijkt. De verkoper zegt dat het een 1010 is. Het voetenrust plankje heeft net zoals die van mij een visgraat vorm. Gisteren de Solex gedemonteerd in een kleine 2 uur. Wat ik niet los kreeg waren de 2 bouten die de ronde huis van het frame aan de Zadelbalk koppelen. Ik kreeg ze op geen manier los. Vandaag op verschillende plekken doorgezaagd en het lijkt dat ze gelast waren, of vanaf 1956 nooit los zijn geweest.
nou zo te zien hoort het een en ander niet bij elkaar in 56 was net de overgang van kamzuiger naar DO zuiger/cilinder maar nog zeker geen koppeling endie twee klepeltjes dienen niet de deco te bedienen maar met zijn tweeën het gas en dan wel via het gas met een tuimelstangetje soms ook de deco ( waarom twee ? eentje die lang is zonder frictie om het gas te nemen en een korte MET frictie om als aanslag te dienen voor de lange zodat je het gas als "cruise control" kon instellen.
Ja de motor hoort zeker niet bij het frame. Misschien een motor van een 2200? De carburateur is anders dan die van mijn 3800. Op de plek van benzine filter zit een koper busje. Is deze te verwijderen??
De 2 hengels vond ik ook al raar. Gas werd geregeld met de remhendel. Dus altijd vol gas en wanneer je remt 'knijp' je het gas dicht.
Langzaam aan ben ik begonnen met opbouwen en verzamelen van onderdelen. Ik heb van een mtb diverse onderdelen gehaald die ik wil gaan gebruiken, waaronder het stuur en zadel. Om die passen te krijgen op het solex frame heb ik een andere zadelen gekocht en een stuurpen. Voor beide pennen moet ik wat aanpassen. De stuurpen is een mm te groot, dus daar wil ik wat af gaan halen. De zadelpen incl klembus heeft een diameter van in totaal 3 cm. Ik ga de gaten van de originele zadelpen bevestiging iets groter boren en dan zal het moeten passen.
Tevens heb ik een bagagedrager met gereedschapkoker gevonden op mp. Dit past net de 24 inch wielen en spatbord. Om het achterspatbord vast te zetten had ik een beugel voor 24 inch wielen besteld, helaas was deze een cm of 4 te klein om te monteren. Ik ga nu of een beugel bestellen voor grotere wielen of opzoek naar een rvs rond profiel van 3 a 4 mm en dan zelf een beugel maken.
Wat betreft de trapas en crankstel ben ik nog niet uit wat ik ga doen. Ik wil niet gaan lassen aan de Zadelbalk (zoals te lezen is in mijn andere topic). Maar ook dit probleem zal verholpen worden.
Wat betreft de spatbord beugel, ik heb deze gemaakt van een gegavaniseerde staaf waarmee systeemplafonds opgehangen worden. Deze kan je nog in de blanke lak zetten om ( evt.) roestvorming te voorkomen, ik heb ze niet gelakt en ze roesten ( nog ) niet.
stuurpen niet aan beginnen om die dunner te maken, is nu al niet veel en je wilt niet ineens het stuur in handen hebben, voor spatbordbeugels kun je ook eens een fietsenzaak inlopen, voor fietsen is ook heel veel verschillend materiaal in omloop, zelf maak ik ze van 6 mm stangen, met aangelaste/hardgesoldeerde boutjes, zoals op de allereerste solexen zaten, dat was in mijn ogen de beste manier en dan vooral niet op de originele plaats bevestigen maar een andere leuk plekje zoeken, oa de eerste peperbussen hadden een gaatje in de vorkpoot ( in het midden, dat is de "neutrale lijn" dan verzwak je niets) en daar paste dan het boutje van de stang in , van buiten naar binnen
Joan, ik heb een nieuwe stuurpen gekocht welke bijna 2 mm dik is, de laag die eraf moet is het chroom. Dus dat is bijna niets. Normaal solex stuurpen is 22 mm, deze is 22.5 mm
heb een bericht op Facebook gezet, over een BMX stuurpen die zijn 21 mm . Kom je uit met je lagers van je balhoofd ? er lijkt een 3800 voorvork ( voor een stuurpen 21 mm ) in een OTO/2200 frame te gaan
Ik had deze gekozen omdat hij het dichts bij de originele maat kwam, gelukkig zijn ze niet zo duur. Ik zoek de onderdelen meestal op https://www.internet-bikes.com/ De voorvork is smaller dan die van een 3800 volgens mij. Ik heb een foto album gemaakt waarin in de verschillen laat zien tussen 23 en 24 inch wielen en dus ook frame. Qua lagers weet ik niet, maar dit was de vork die bij de Solex zat.
er zijn twee types balhoofden, de smalle en de brede, bij smalle horen vorkpoten waar de ophanglippen OP de voorkant van de vorkpoten zitten, bij de brede horen vorkpoten waar de ophanglippen aan de binnenkant NAAST de vorkpoten zitten, zo heb je bij een bredere vork toch de ophanglippen op dezelfde afstand zitten als bij de smalle , want voor beide vorken geldt dat het blok qua schetsplaten even breed is dus dienen de ophangpunten ook even ver uit elkaar te zitten
Ik heb nu de smalle balhoofd, dus met de ophangingen voor de motor op de poten. Deze balhoofd heeft ook een groter diameter stuurpen.
Vandaag de stuurpen passend gemaakt even als de zadelpen. Om het definitief te monteren moet ik nog wel wat onderdelen vervangen maar die kosten niet meer dan 5 euro. Het begint al op een fiets te lijken echter ben ik nog lang niet klaar.
Gisteren weer diverse onderdelen besteld om oa het spatbord te kunnen monteren. Vandaag een dagje niets doen, morgen ga ik weer een uurtje of 2 werken aan de Solex. Een aantal foto's zodat er wat zichtbaar wordt. Elke dag/week komt er wel iets bij of af.
Vandaag een leuke koop gedaan in een kringloop winkel, een Brooks B66s (dames zadel :-) ) gekocht. Geen vliegroest, geen schade of vreemde plekken dus gewoon nieuw. Ik zag dat dit zadel bij bol.com 102 euro kost, voor dat bedrag bij ik mijn auto vol tanken en 2 zadels kopen :-)
Brooks B66 (s), het beste zadel dat Brooks ooit gemaakt heeft! Tijdje inrijden, beetje Brooks vet aan de onderkant en daarna super comfortabel en onverslijtbaar. Goeie koop!
Ik had al eens naar zo'n zadel gezocht op marktplaats en wilde er wel 1 aanschaffen, alleen was de tijd nog niet rijp daarvoor. Maar als ik dan het zadel tegen kom, voor nog minder dan wat ze op MP aangeboden worden, kan ik het niet laten liggen natuurlijk. Ze hadden er 3 en ik heb daarvan de beste (helemaal nieuw) uitgekozen.
Zo apart gaat hij niet worden, maar ik heb wel een aantal ideeën in mijn hoofd. De kleuren staan voor mij al vast.. blauw met wit. Wat welke kleur moet krijgen ook. Het rood/zwarte zadel ga ik iig niet monteren :-)
Binnenkort maar weer eens verder met de Solex, maar eerst moet de schuur weer leeg (iets met zomer wielen) Ik zal graag de motor repareren/laten lopen. Daarvoor heb ik een nieuwe benzine pomp, leidingen en wat kleine spullen nodig. Onderdelen van deze motor wil ik straks gaan gebruiken bij de bouw van een nieuwe motor. Bestaan er geüpdate benzine pompen, of zijn de standaard pompen bruikbaar voor alle motoren? Ik heb een motor van een 2200.. volgens mij heeft die 9mm aansluitingen. Mijn pomp heeft echter een draaiend gemonteerd om de kap aan te monteren. Wanneer ik op internet kijk hebben pompen met 9mm aansluitingen een dop ipv een draaieind. Kap die dop gedemonteerd worden en vervangen worden door de draadeind?
Binnenkort maar weer eens verder met de Solex, maar eerst moet de schuur weer leeg (iets met zomer wielen) Ik zal graag de motor repareren/laten lopen. Daarvoor heb ik een nieuwe benzine pomp, leidingen en wat kleine spullen nodig. Onderdelen van deze motor wil ik straks gaan gebruiken bij de bouw van een nieuwe motor. Bestaan er geüpdate benzine pompen, of zijn de standaard pompen bruikbaar voor alle motoren? de standaard pomp kun je gewoon gebruiken. Ik heb een motor van een 2200.. volgens mij heeft die 9mm aansluitingen. Mijn pomp heeft echter een draaiend gemonteerd om de kap aan te monteren. Wanneer ik op internet kijk hebben pompen met 9mm aansluitingen een dop ipv een draaieind. Kap die dop gedemonteerd worden en vervangen worden door de draadeind? Ja dat kan. Dat "draadeind" is voor lichtkapjes met ronde koplamp. Check maar even goed of het wel 9 mm. is want het zou zomaar 8mm kunnen zijn...
Binnenkort maar weer eens verder met de Solex, maar eerst moet de schuur weer leeg (iets met zomer wielen) Ik zal graag de motor repareren/laten lopen. Daarvoor heb ik een nieuwe benzine pomp, leidingen en wat kleine spullen nodig. Onderdelen van deze motor wil ik straks gaan gebruiken bij de bouw van een nieuwe motor. Bestaan er geüpdate benzine pompen, of zijn de standaard pompen bruikbaar voor alle motoren? de standaard pomp kun je gewoon gebruiken. Ik heb een motor van een 2200.. volgens mij heeft die 9mm aansluitingen. Mijn pomp heeft echter een draaiend gemonteerd om de kap aan te monteren. Wanneer ik op internet kijk hebben pompen met 9mm aansluitingen een dop ipv een draaieind. Kap die dop gedemonteerd worden en vervangen worden door de draadeind? Ja dat kan. Dat "draadeind" is voor lichtkapjes met ronde koplamp. Check maar even goed of het wel 9 mm. is want het zou zomaar 8mm kunnen zijn...
een 2200 zou standaard als pomp aansluitingen die van 8 mm moeten hebben, later is dat 9 mm geworden, maar heel goed kans dat er nu al een "latere " pomp of afgemonteerd is die aangepast is naar het oude systeem toe door de korte losse pen boven op de pomp te veranderen in het oude type lange pen ( hoop dan wel dat de goede pakking ring gemonteerd is anders is het binnenwerk al in elkaar gedrukt want veel ruimte voor fouten is daar niet )
Aangezien de bestaande pomp kapot is gedraaid tijdens de montage van de benzineleidingen zal het zomaar een 8mm kunnen zijn geweest en de leidingen 9mm?! De carburateur is ook iets anders als die in de s3800 gebruikt wordt. Ik heb geen plastic filter aan de linkerkant zitten.
Verstandigste is dus om gewoon langs Ad of Marcel te gaan met de losse spullen en die te laten oordelen?! Dus benzinetank, carburateur en oude benzinepomp meenemen.
Enig nadeel van de nieuwe pompjes is dat er geen dubbel brandstoffilter inzit, de oude hebben dat wel en daardoor is de kans op een verstopte sproeier vele malen kleiner.
Zo te zien heb je M9 aansluitingen, je carburateur heeft de gasschuif al aan de niet-cilinder kant.
Waarschijnlijk zijn de wartels flink aangedraaid waardoor het zamac is gaan scheuren. M8 nippels vallen er zó in dus daar kan het niet van zijn, en iemand die M9 in een M8 gat gedraaid krijgt is een hele knappe (ome Henk misschien)
als je 9 mm er scheef in draait dan wurgen ze de pomp ook open, altijd proberen om de wartels er met de hand in te draaien want meestal wringen de leidingen wat en dan gaan ze scheef, sleutel alleen gebruiken om "na" te draaien en heel erg vast hoeft het ook al niet
Voor dinsdag een afspraak gemaakt met Ad. Dan kan ik de komende maanden wat aan de motor doen. Als het weer wat warmer is in de schuur ga ik verder met het frame.
Het fijne aan een Solex is dat het eenvoudige techniek is. Het moeilijkste is de opbouw en afstellen van de motor. Hopelijk heb ik over een jaartje een mooi aluminium blokje opgebouwd door mij met hulp van specialisten
Het fijne aan een Solex is dat het eenvoudige techniek is. Het moeilijkste is de opbouw en afstellen van de motor. Hopelijk heb ik over een jaartje een mooi aluminium blokje opgebouwd door mij met hulp van specialisten
eenvoudige techniek; misschien, maar niet "fool proof" zoals in mijn studententijd door mede studenten geclaimd werd dat alles waar ze mee moesten/mochten werken"'fool proof" zou moeten zijn en als het dan toch niet ging lag het altijd aan het apparaat en niet aan de bediener
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap, is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap abonnement nemen op de nieuwsbrief van HBM tevens CONRAD bezoeken en af en toe in de rekken van de action kijken kom je al een heel eind verder in het hoofdstuk "gereedschap" , is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.
Haha bij HBM heb ik al zover gereedschap besteld, ze staan ook in budel tijdens de beurs daar. Jammer dat ze per onderdeel verzendkosten rekenen, al kan dit misschien dmv een email wel verholpen worden.
Haha bij HBM heb ik al zover gereedschap besteld, ze staan ook in budel tijdens de beurs daar. Jammer dat ze per onderdeel verzendkosten rekenendaarom ga ik ook af en toe op "excursie" naar Gouda/Moordrecht, al kan dit misschien dmv een email wel verholpen worden.
Vandaag weer een uurtje of 2 zitten schroeven en poetsen. Spatbordje en 1 motorsteun verwijderd, helaas ging de verkeerde kant van de motoras los. Heeft iemand een tip om de moer van de as te verwijderen zonder dat ik iets kapot maak? Ik heb geen zin om de gehele motor te demonteren om alleen maar de motorsteun te kunnen verwijderen. Bij een nieuwe as ga ik de moer, aan de kant waar je gemakkelijk bij kan, vast lassen, zodat er maar 1 moer aan de as zit en je deze gemakkelijker kan verwijderen.
Vandaag weer een uurtje of 2 zitten schroeven en poetsen. Spatbordje en 1 motorsteun verwijderd, helaas ging de verkeerde kant van de motoras los. Heeft iemand een tip om de moer van de as te verwijderen zonder dat ik iets kapot maak? Ik heb geen zin om de gehele motor te demonteren om alleen maar de motorsteun te kunnen verwijderen. Bij een nieuwe as ga ik de moer, aan de kant waar je gemakkelijk bij kan, vast lassen, zodat er maar 1 moer aan de as zit en je deze gemakkelijker kan verwijderen.
vast lassen zou ik niet doen, dat werkt niet en het rubber vind dat niet leuk. losse moer terug aan vast draaien en als het GOED gemonteerd zit is er wrijving genoeg op het systeem om de ander los te kunne krijgen. Niet vast draaien door de andere moer vast te houden want dan komen ze alle twee even strak mag wel om eerst aanzet te maken maar het laatste beetje vast zetten dien je op de dan al opgebouwde wrijving te doen, soms is de overmaat 6 mm ring ACHTER de schetsplaat vergeten bij een vorige montage en dan ga je de bietenbrug op zal je echt van twee kanten moeten werken , als je een dremel hebt met slijpschijfje, je kunt op de kopse kant een schroevendraaier gleufje inslijpen dan heb je net iets meer in te brengen gleuf in draadeind EN moer zodat je beide 'verbind" met een brede dunne schroevendraaier
Laat ik het zo zeggen.. er klopt niet veel van de Solex. Ik mis oa 1 plaatje die de moeren moet vergrendelen. Verder zijn de ringen om de glijplaatjes versleten, of dit komt door eventuele verkeerde montage weet ik niet. Deze motor is leuk om mee te oefenen/ spelen. Weer een voordeel dat de onderdelen goedkoop zijn.
Ik heb een (heel goedkope) steeksleutel 14 zodanig verbogen en verslepen dat hij precies bij de moertjes komt en je nog nèt een slagje kunt maken.
Evengoed heb ik ook van die weerbarstige Lexen erbij die niet meewerken. Ik ga dan niet moeilijk doen, in de verknoeide tijd heb ik de ontsteking en rolunit al op de werkbank liggen en dan kan ik er zò bij
Daar komt de kennis van een boven gemiddelde Solex sleutelaar om de hoek kijken met de juiste gereedschappen. Ik denk dat ik, mocht normale losdraaien niet lukken, met behulp van een tang de moer los ga draaien en een nieuw asje ga bestellen. Dan kan ik meteen nieuwe ringen voor de glijjplaten en borgplaatje mee laten komen.
Draai op de kant waar je goed bij kunt een moertje dat voor de helft doorgezaagd is. Zet dan een griptang op het moertje, door de zaaggleuf kan het moertje veren en met de tang knijp je hem klem op het asje. Nu kan je de andere moer losdraaien met een steeksleutel.
Gisteren eens beginnen met het maken van een lijstje wat betreft het bouwen van een nieuwe motor. Met alles nieuw ga je snel richting 1000 euro. Bedoeling is om bruikbare delen te gaan refurbushen (is een nieuwe trent) en de andere delen worden nieuw aangeschaft. Dit om het een beetje betaalbaar te houden.
Gisteren eens beginnen met het maken van een lijstje wat betreft het bouwen van een nieuwe motor. Met alles nieuw ga je snel richting 1000 euro. Bedoeling is om bruikbare delen te gaan refurbushen (is een nieuwe trent alleen het gebruik van dat woord dan, restaureren word al heel lang gedaan door gebruik te maken van de origineel aanwezige onderdelen ook dat kan zeker qua kosten, te maken aan uren, nogal in de papieren gaan lopen) en de andere delen worden nieuw aangeschaft. Dit om het een beetje betaalbaar te houden.
Wat is de 'beste' motor om vanuit verder te werken? Een 3800 of 2200?
Beide hebben voor- en nadelen. 2200 heeft nog lagers in de aandrijfrol, de 3800 niet meer. Beide hebben een krukaslager dat moeilijk te borgen is. Ik zou toch een 3800 nemen, daar is alles nog nieuw van te krijgen. Van de buitenkant zie je er niks van
Oja vergeten te vermelden start met een cnc carter.
Misschien me eerst maar eens verdiepen in de verschillen tussen beide motoren. .
Persoonlijk zou ik een CNC-carter opbouwen met Oto onderdelen. Hierbij gebruik je een rolunit waar in de rol kogellagers gemonteerd zijn, een 3800 heeft een bronzen glijlagerbus die door olie uit het carter gemeerd moet worden, met kogellagers hoeft dat niet. Je moet dan wel een Oto krukas hebben, daar zitten de steunpunten voor de lagers al in/op.
Oja vergeten te vermelden start met een cnc carter.
Misschien me eerst maar eens verdiepen in de verschillen tussen beide motoren. .
Persoonlijk zou ik een CNC-carter opbouwen met Oto onderdelen. Hierbij gebruik je een rolunit waar in de rol kogellagers gemonteerd zijn, een 3800 heeft een bronzen glijlagerbus die door olie uit het carter gemeerd moet worden, met kogellagers hoeft dat niet. Je moet dan wel een Oto krukas hebben, daar zitten de steunpunten voor de lagers al in/op.
Ik denk dat de meesten hier een cnc "oto" carter hebben, ik ook. Het ligt er wel aan welke onderdelen je zelf hebt om te refurbishen, als je een 3800 motor hebt dan zou je een 3800 cnc carter ook kunnen overwegen
Ik heb een aantal foto's toegevoegd. Zoals te zien is, is er veel beschadigd en zal niet te gebruiken zijn?! Ik zal graag de benzinetank, krukas, Carterdeksel, benzine pomp, carburateur en cilinder blijven gebruiken van deze 2200 motor.
De rest zal vervangen moeten worden door nieuw of vervangend onderdeel gezocht worden. Cilinderkop denk ik zonder decompressieklep, aangezien ik met een schakelaar wil gaan werken.
Ja, en in welke staat het verkeert kun je pas zeggen als het zaakje uit elkaar ligt. Krukas en aandrijfrol kunnen alleen gebruikt worden in een oto carter. De rest is universeel.
je hebt een 'vol" zijdeksel, normaliter zitten deze op blokken met een bronzen bus drijfstang, ben benieuwd wat je binnen tegenkomt
je opmerking over "kop zonder decompressie' het gaat niet om het uitmaken maar om het starten, de deco maakt het mogelijk om de koppeling en de rol te ontzien bij het starten door de deco te gebruiken kun je eerst het vliegwiel "opwinden' om de energie die daarin zit tezamen met dat beetje dat via de koppeling komt te gebruiken voor het starten. als je een echt goede motor hebt met stevige compressie dan trekt de ( start) koppeling het niet
Als deze motor een bronzen bussen drijfstang heeft, is dat positief of negatief? Ik zou altijd voor een gelagerde drijfstang gaan, dus vervangen, waardoor ook je carterdeksel niet meer past helaas.
Decompressie klep dus laten zitten, maar dan wel terug naar het goede systeem neem ik aan. Met gebruik making van de andere beugel?!
Wat je zelf wil, origineel is het sowieso niet meer met een alu carter... ik zou deze fijn laten zitten anders moet je ook voor een andere carburateur gaan want op deze past het oude decompressiesysteem niet.
Ik denk trouwens dat je carburateur en cilinderkop gewoon origineel zijn. Maar feitelijk horen hier ook al gelagerde drijfstangen in te zitten. Ben ook benieuwd wat je tegen komt ...
Dat merk ik bijna elke dag op het werk Tim. Soms komen nieuwe medewerkers aan met ideeën waar iemand anders nog nooit aan gedacht hebben.
John, in sommige dingen ben ik een schijtert. Ik durf meestal niet aan dingen te beginnen waarvan ik niet weet hoe het moet. Zeker met de motor heb ik (heel) veel hulp nodig.
Gisteren geprobeerd om het vliegwiel te verwijderen maar helaas.. bij het verwijderen van het stofkapje draaide ik een dikke moer los. Deze moer diende dus ook om het vliegwiel te monteren.
Iemand een idee op welke manier ik dan het vliegwiel kan verwijderen? Opzoek naar een moer zoals gebruikt bij een s3800 bv?
de moer die gij bedoelt moet je gewoon los draaien en er dan een rond plaatje met drie schroeven op draaien dat duit zichzelf aan en als je dat plaatje aangedraaid hebt dan moet je de moer losdraaien en zo komt dan het vliegwiel los dat rond of ook wel eens een driehoekig plaatje diend als vliegwiel trekker gr pierre
Zoals je beschrijft was ook de bedoeling, ik heb het ronde plaatje. Ik heb echter andere moer als deze. Mijn moer om de stofkap te monteren wordt ook gebruikt om het vliegwiel vast te zetten.
Dat klopt wel, er zijn uitvoeringen waarbij een grotere moer ook een ijzeren en rubber afdekschijfje mee vastgezet worden. In dit geval is het het simpelst om de moer van de afbeelding aan te schaffen en die gebruik je dan om het vliegwiel te trekken.
Dat klopt wel, er zijn uitvoeringen waarbij een grotere moer ook een ijzeren en rubber afdekschijfje mee vastgezet worden. In dit geval is het het simpelst om de moer van de afbeeldingook dat is niet de goede moer, deze zijn lager om tevens plaats te maken voor het extra moertje dat de rubberplaat en metalen afdek kap vast zet. Je hoort echt een OTO moer te hebben die hebben een hogere zeskant die voldoende door de "trekplaat" heen komt om er nog een sleutel op te zetten. Alternatief i de 'trekplaat" niet met boutjes maar met draadeinden op het vliegwie te zetten, de moer hoog genoeg op de krukas zodat de "trekplaat' iets zweeft boven het vlieg wiel en dan met moeren op de draadeinden stukje bij beetje de "trekplaat" naar het vliegwiel toe te trekken al steunend op de moer ( waar je dan dus NIET aan komt ) aan te schaffen en die gebruik je dan om het vliegwiel te trekken.
Vliegwiel heb ik los gekregen, alleen op een andere manier (wel vergelijkbaar) Grote moer een aantal slagen los gedraaid Plaatje er tegen aan gelegd en met 3 bouten vast gedraaid. Daarna bout voor bout een kwart slagje vaster gedraaid. Vliegwiel sprong met een knal los.
Zo vaak ga ik heb niet los maken. Waarschijnlijk nog 1 maal om de verlichtingspoel te verwijderen en een extra draadje aan te sluiten. Wat betreft vastdraaien van de bouten/moeren... ik denk dat ik max 10 graden per keer vast heb gedraaid, dus geen slagen.
Zo vaak ga ik heb niet los maken. Waarschijnlijk nog 1 maal om de verlichtingspoel te verwijderen en een extra draadje aan te sluiten. Wat betreft vastdraaien van de bouten/moeren... ik denk dat ik max 10 graden per keer vast heb gedraaid, dus geen slagen.
In principe wel ja, alleen wil ik het gat van de schroef gebruiken als doorvoer voor de kabel. Omdat de kabel van de spoel dan al los hangt is nog nog maar 2 boutjes en dan is de spoel verwijderd en kan bij de reserve onderdelen.
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker
Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker
Ja dat heb ik gezien. Mijn grootste trekker haalt het net niet. Ooit loop ik daar nog wel eens tegen aan