Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Hallo, mijn naam is remco en nieuw op dit forum.
Sinds enkele jaren sleutel ik een beetje aan motoren, ik ben begonnen met een kever 1303 ,fiat 500f 1967, een vespa pk50 1980, en nu dus de trotse bezitter van een OTO 1964.
Nou het volgende ik ben begonnen met hem te restaureren en demonteren, dus eerst het blokje, lijkt niet heel lastig.
Eerst de zuigerveren vervangen en zag dat het een 3800 blok is met een OTO zuiger 2 veren ipv de 3 die de documentatie erover aangeeft, nieuwe bezinetank+leidingen, pakkingen uiteraard overal vervangen door een nieuwe set, nieuwe bougie op 0,4 afgesteld, contactpunten+condensator vervangen, goede vonk,dit doorgemeten, brandstof loopt door bougie is vochtig, decompressiehendel & veer vervangen, echter het volgende wil het geval, het blok geeft geen kik met de boor op het vliegwiel??
Wat zie ik over het hoofd?
Alvast bedankt voor de reacties.

Remco

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de compressie ook in orde is dan kan het dat de motor misschien teveel brandstof krijgt, verzuipt dus.
Mengselhendeltje naar rechts geeft een armer mengsel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
bougie is vochtig...

Dan lijkt het erop dat hij idd verzopen is. Zie opm. Ronald.

Helpt dit niet en blijft de bougie nat, dan kan het zijn dat de bougie niet vonkt in de cilinder.
Het helpt (eventjes) om de afstand tussen de bougie-electroden iets te verkleinen, 0,25 - 0,3 mm.

Als dat helpt dan is je spoel het aan het begeven frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Bougie is niet drijfnat, heb ook al met de afstand gespeeld en dit heeft geen effect gehad, bougie heeft een hele sterke blauwe vonk getest dmv een bougie waar de metalen onderkant is afgebroken en de vonk is meer dan 1cm. Ga proberen te spelen met choke hevel echter al eens eerder geprobeerd en gebeurde ook niks.
Word vervolgd dank alvast voor de reacties.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is misschien te simpel maar staat de onsteking op tijd /merktekens tegenover elkaar als de punten openen ??
Als je een stroboscooplamp hebt is de controle eenvoudig en je weet ofdat er ook een vonk is met de bougie in de cilinder.
Slaat de vonk niet ergens over naar de luchtfilterkap (kap eraf en starten) of achter het vliegwiel ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En draai de decompressie eens helemaal dicht, misschien lekt ie, dan start ie ook niet.
Wanneer je hem helemaal dichtschroeft en hij start nog niet dan verder zoeken.

Proberen te starten zonder luchtfilterkap, met je duim bovenop de opening van de carb en dan je duim steeds iets verschuiven wil ook wel helpen.

Han

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Heb precies gedaan hoe het afstellen beschreven staat, dus op de merktekens (heb geen lamp dus dan maar een rizla ertussen) luchtkap eraf, mengsel armer,duim op carb, niks heb nu zo'n beetje alles wel vervangen.
Maar weer verder proberen.

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Hij start, echter maar eventjes, wat ik gedaan heb is het luchtfilter plaatsten en de boor erop, en hij loopt even, echter zonder de decompressie in te drukken, dus ik ben er bijna...
Wat zie ik nu nog over het hoofd of is het puur de decompressieklep goed afstellen?

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik denk dat ie geen brandstof krijgt

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: meercatremco
Hij start, echter maar eventjes, wat ik gedaan heb is het luchtfilter plaatsten en de boor erop, en hij loopt even, echter zonder de decompressie in te drukken, dus ik ben er bijna...
Wat zie ik nu nog over het hoofd of is het puur de decompressieklep goed afstellen?



Heb je de decompressie ook helemaal dichtgeschroefd gehad ? Zodat ie dus buiten werking was?

Han

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Idd wat Huib zegt: Geen brandstof, althans geen goede toevoer.Bv: Membraampje oud/kunststof achterplaatje pompje verkeerd om of pompje werkt niet naar behoren?

Last edited by 49cc; 05/03/16 06:28 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Hij LOOPT!!!! Alles nogmaals nagelopen, en luchtfilterhuis erop, en toen gaan!! Echter hij wil slecht opstarten, maar als het blokje na een aantal keer starten en aanslaan een beetje warm is, dan start hij ineens, hoe los ik dit laatste euvel op?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Werkt de chokehandle wel naar behoren ?

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Ik moet er wel mee spelen, als ik hem wil starten, als hij warm is dan kan ik hem starten met choke op starten,maar ook als deze warm word kan hij niet verder dan half naar rechts.
Verder heb ik alles ook bij de carb schoongemaakt en gereinigd.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: meercatremco
Ik moet er wel mee spelen, als ik hem wil starten, als hij warm is dan kan ik hem starten met choke op starten,maar ook als deze warm word kan hij niet verder dan half naar rechts.
Verder heb ik alles ook bij de carb schoongemaakt en gereinigd.


"Choke" halverwege: dat is normaal.
Hoeveel compressie heb je?
Vliegwielspie gecheckt?
Sproeier gecheckt?
Valse lucht gecheckt? (Cilindervoet, carterdekselboutjes, spruitstuk, rol)?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Compressie kan ik niet testen, geen compressietester maar voelt normaal aan,vliegwiel zit goed op de spie,sproeier is goed en schoon,valse lucht, alles zit vast, op voet,carter,spruitstuk,rol.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: meercatremco
Compressie kan ik niet testen, geen compressietester maar voelt normaal aan,vliegwiel zit goed op de spie,sproeier is goed en schoon,valse lucht, alles zit vast, op voet,carter,spruitstuk,rol.


Dan zou ik eens wat kilometertjes maken, mogelijk moet het allemaal eens een beetje losgereden worden.

Hou het op "zorgen voor morgen" wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Hij staat nog zielig alleen in de bankschroef, fiets moet nog gespoten worden, dus laat hem wel wat minuten dampen in de schuur met de deur los.
Dank voor de tip.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: meercatremco
Hij LOOPT!!!! Alles nogmaals nagelopen, en luchtfilterhuis erop, en toen gaan!! Echter hij wil slecht opstarten, maar als het blokje na een aantal keer starten en aanslaan een beetje warm is, dan start hij ineens, hoe los ik dit laatste euvel op?

lijkt toch op een slechte ontsteking plaats is een andere bougie en zet de electroden heel klein
bij warme motor zal je een droge bougie hebben die vonken makkelijker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Hallo Jean dank voor de reactie, net gedaan wat je schreef, maar geen verschil, als ik speel met hand bovenop carb dan doet hij soms iets meer met een koude motor,maar bij iets gepruttel blijft het pas na een lege accu-boor en een warme cylinder blijft hij constant lopen, wel apart ook met afstelling puntjes gespeeld, niks help.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Welke sproeiermaat zit er in ??
Standaard hoort er bij een originele carburateur een 28 in.
Als dat zo is dan moet je toch even onder het spatbordje kijken of er geen oliespatten onder zitten.
Als dat zo is dan heb je een carterlekkage bij de rol.
Hier kom je vaak wat later achter als de motor een tijdje gelopen heeft.

Last edited by FFAnders; 07/03/16 09:23 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
sproeier is idd de 28, onder het spatbord geen spatten gezien ook niet toen hij afgelopen weekend 10min gelopen had.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: meercatremco
sproeier is idd de 28, onder het spatbord geen spatten gezien ook niet toen hij afgelopen weekend 10min gelopen had.


Heb je wel compressie?...als je het vliegwiel met een beetje kracht richting de merktekens draait moet het aanvoelen als je tegen een tennisbal duwt.

En zit de uitlaat misschien pot dicht.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
ja heb wel goede compressie, dat zeker, heb met autoblok wel eens meegemaakt dat het slecht is, heb een koffertje vorig jaar gerestaureerd voor mijn vader en die is qua compressie ongeveer gelijk, de uitlaat is helemaal schoon en nieuw dus dat kan het niet zijn, heb het idee dat ik iets simpels over het hoofd zie...

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ontsteking lijkt me, nieuwe contactpunten is ook geen goed idee, de imitatie zijn problemen mee, beter de oude er op zetten die gaan bijna niet af, zorg dat je iemand vind met een stroboscooplamp om de ontsteking af te stellen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Heb met de oude( zat in de electrode met het schroefplaatje)een rond gaatje in?? ook hetzelfde probleem. Beide de niewe en oude exact hetzelfde.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Al een andere spoel geprobeerd ?

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alles nog weer eens teruggelezen:

* Er is een sterke vonk (1cm)

* Er stroomt benzine retour (geen "luchtbellen" ?? )

* Geen lekkage bij de rol en pakkingen (evt. slechte afdichting spruitstukpakking ?? , lekkage tussen in en uitlaat !! )

* De motor start met de mengselhendel helemaal links en kan daarna naar het midden.

* Decompressie klepveer vervangen, controleer of de klep goed afdicht.
als je het klepje eruit haalt moet er een mooi aaneengesloten (glimmend) randje aanzitten.

Kijk deze punten nogmaals na, misschien dat er nu iets veranderd is en ontdek je een oorzaak.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Alles nogmaals langsgelopen, en nu start hij in 1 keer, dit weekend eens testen buiten op de workmate met een koude en warme motor en wat hij doet na een kwartiertje, ik laat het weten op het forum!!!!!!!!!!

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Starte na een half uur en afgekoeld te zijn nog steeds in 1x!!
Schertsplaten heb ik losgehaald om te spuiten met de geleiderails, deze is eruit ik heb de oude platen met een knobbel erop waar een soort veertje in zet, alleen de rails krijg ik er niet in, moet ik deze doordrukken met ''geweld'' of is hier een ander foefje voor?
Alvast bedankt.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In die knobbel zit een veer met een metalen schijfje.
Die banaanvormige strippen er met geweld indrukken gaat niet lukken.
Soms gebruik ik daar een heel klein schroevendraaiertje voor door deze aan de andere kant van de gleuf erin te steken en het metalen schijfje tegen de veer in te drukken.
Als je dan ook het uiteinde van de banaanstrip met een vijl scherp hebt gemaakt, dan kan je hem weer terugplaatsen.
Wegvijlen aan een kant waar de knobbel zit, de buitenkant .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Klopt, beetje schuin afvijlen zodat hij er makkelijker onderdoor kan wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja de "dubbeltjes" die in die knobbels zitten horen van zichzelf al een schuine aanloopkant te hebben en dan kon je met een haaks metalen banana er wel tussen, zijn die dubbeltjes echter versleten is die aanloopkant weg. zijn er eenvoudig uit te wippen, die aan de openingskant zit kun je iets naar binnen drukken en dan via het kanaal naar voren of achteren drukken, dan komt de achterste en de veer vrij te liggen, zijn qua diameter iets kleiner en vallen zo uit het gat van het iets grotere dubbeltje ( nou ja kwartje dan)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Ga van het weekend meteen mee aan de gang, vwb het motortje, hij doet het loopt als een zonnetje en geen problemen meer met koude startt!!!!!!!!!!! super dank voor alle tips en tools!!!!!!!!!!

Joined: Mar 2016
Posts: 16
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Mar 2016
Posts: 16
Alvast iedereen bedankt voor de tips, hij loopt, metalen strips zitten ook weer, frame staat in de grond, hoop volgende week de boel gespoten te hebben en zal uiteraard het resultaat laten zien!!!!!!!!!!!!!!!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 113 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.068s Queries: 85 (0.022s) Memory: 1.2501 MB (Peak: 1.6358 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 03:07:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS