Ik ben nieuw hier op het forum, ondertussen al veel gelezen maar met deze heb ik toch jullie hulp nodig.
Ik heb een solex van der heem van 1962 (volgens motornummer). Deze heeft sinds de jaren 70 niet meer gedraaid en altijd aan de kant gestaan.
Voordat ik hem ook maar probeerde te starten heb ik alle dichtingen vervangen (motor, carbu, lucht inlaat, uitlaat), condensator, luchtfilter, bougie, bezinepompmembraam. Eigenlijk een revisie van de motor.
Vandaag dan eindelijke alles kunnen afwerken, timing (denk ik) ook correct gezet, handleiding van internet gevolgd
Nu wil deze niet starten gewoon op benzine. Als ik wat remmenreiniger er in spuit start deze wel maar zodra ik stop met spuiten valt hij terug stil.
Via de terugloop zie ik wel de benzine terug naar de tank gaan. de sproeiers in de carbu ook doorgeblazen en lijken ook in orde.
Lijkt erop dat het buisje van sproeier naar venturi verstopt zit. Ultrasoon reinigen zou dat kunnen verhelpen. Met een dun ijzerdraadje ( draadje van binnenkabel) kun je ook proberen het door te steken. Is wel niet makkelijk bereikbaar.
Een paperclip recht buigen en daarna ongeveer 6mm haaks om buigen dan kan je van boven af in de carburateur het messing inspuitkanaaltje doorprikken, af en toe een beetje aan het vliegwiel draaien tot er weer benzine uit komt.
Carburator paperclip en remmenreiniger doorgespoten.
Alle kanaaltjes zijn volgen mij open, getest met remmenreiniger er door te laten lopen.
Zonet een proefopstelling gemaakt zodat het voorwiel van de grond is en dat ik het manueel kan aanzwengelen zonder dat ik op de Solex zit.
Rechtstreeks in de carburator heb ik wat bezine gedaan, dan aanzwengelen en gaan... (tot heel eventjes :-(). Nu blijkt dat de retour stopt met lopen zodra de motor draait. Lijkt me dus een benzine(pomp) probleem.
Alle leidingen nagekeken, deze zijn niet verstopt. Pomp heeft een nieuw membraan en nieuwe pompbodem (alles van solex serice). Ook de blaas-zuig test gedaan zoals hier op de website beschreven en deze lijkt me redelijk goed. Ik heb maar een heel klein beetje doorlaat als het kogeltje spert.
Hoe zit het met het pomp-plaatje? Ligt deze wel vlak tegen het carter, niet verkeerdom. Het opstaande randje van de carter-uitgang moet door het membraan gaan. Ik laat het oude plaatje meestal zitten.
Misschien heb je het leidinkje dat van de pomp naar de carburateur loopt te ver in de carburateur gestoken?
Gevaar bestaat dan dat de benzine rechtstreeks de retour in loopt, en dat er niets of te weinig bij de sproeier komt.
Ook dit staat ergens op deze site beschreven
Dit zou me verwonderen want heb hier geen nieuwe leiding voor gebruikt maar gewoon diegene der in zat.
Originally Posted By solexnl
Valse lucht bij de brandstofpomp? Ofwel, is daar alles goed vastgezet ??
Han
Lekt daar niet, alles lijkt mij toch goed vast te zitten.
Originally Posted By Johnnie
Hoe zit het met het pomp-plaatje? Ligt deze wel vlak tegen het carter, niet verkeerdom. Het opstaande randje van de carter-uitgang moet door het membraan gaan. Ik laat het oude plaatje meestal zitten.
Dat beige plaatje, pompbodem, is met de bolle kant richting carter gemonteerd. Ook nog eens het oude plaatje gestoken, maar zelfde resultaat.
Originally Posted By Roelof
Originally Posted By Imhotep
net nog eventje zitten proberen.
door de trillingen zag ik het eerst niet, maar er is toch een klein constant straaltje dat door de retour loopt.
Dan toch een carburator probleem?
Kan zijn dat de sproeier te diep in de carb. zit, maak eens een duidelijke detail foto van de carburateur op de plek waar de sproeier zit.
Carburator paperclip en remmenreiniger doorgespoten.
Alle kanaaltjes zijn volgen mij open, getest met remmenreiniger er door te laten lopen.
Zonet een proefopstelling gemaakt zodat het voorwiel van de grond is en dat ik het manueel kan aanzwengelen zonder dat ik op de Solex zit.
Rechtstreeks in de carburator heb ik wat bezine gedaan, dan aanzwengelen en gaan... (tot heel eventjes :-(). Nu blijkt dat de retour stopt met lopen zodra de motor draait. Lijkt me dus een benzine(pomp) probleem.
Alle leidingen nagekeken, deze zijn niet verstopt. Pomp heeft een nieuw membraan en nieuwe pompbodem (alles van solex serice). Ook de blaas-zuig test gedaan zoals hier op de website beschreven en deze lijkt me redelijk goed. Ik heb maar een heel klein beetje doorlaat als het kogeltje spert.
Iemand nog ideeën?
Pompplaatje voor de oto zijn niet nieuw te koop, je zal een plaatje hebben van een 3800 en die zal niet zo goed werken, ik zou de oude terug ztten.
Zit er een tankje met een aftapplug op ?? Schroef deze er uit en maak de plug inwendig en het zeefje rond de aanzuigleiding goed schoon.
Is het een tank zonder aftapplug dan is het mogelijk dat er in de carburateur ook nog een zeefje zit die nog wel eens verstopt kan zitten. Als je de leiding op de carb. losdraait en een paar slagen aan het vliegwiel geeft, komt er dan wel benzine langs de leiding ??
Best mogelijk dat wat Roelof al opperde dat de sproeier tegen de achterkant van de carb. aangedraaid zit. ik los dat zo op, met een vijltje een kruisje op de kopse kant van de sproeier vijlen. Niet te diep zodat je het sproeiergaatje intact blijft. Op deze manier werkt de sproeier ondanks dat deze tegen de achterkant zit. Je kan de sproeier ook inkorten maar dan kan je hem weer tegen de achterkant (dicht)aandraaien.
fase 2 is elektrisch fase 3 wordt dan cosmetisch (2 white wall banden en nieuwe zadelhoes) verder wil ik hem zo origineel mogelijk laten. Hier een daar heeft de chroom wel zijn beste tijd gehad, maar het ding is ook 53 jaar oud.
Zo, zaterdag heb ik hem elektrisch in orde gebracht.
Vandaag proberen verzekering te regelen, maar zit daar nog met een probleem.
Ik vind het chassisnummer niet. Ik heb al gezocht op het balhoofd, ter hoogte van de zadelpen maar niets. Wel heb ik het nl symbool en die b nummer gevonden.
Zo, zaterdag heb ik hem elektrisch in orde gebracht.
Vandaag proberen verzekering te regelen, maar zit daar nog met een probleem.
Ik vind het chassisnummer niet. Ik heb al gezocht op het balhoofd, ter hoogte van de zadelpen maar niets. Wel heb ik het nl symbool en die b nummer gevonden.
Vandaag eindelijk eens tijd gehad om een toertje te rijden met de Solex.
starten was geen probleem, geleidelijk de choke wat minderen tot hij goed draait.
Blijkt dat mijn topsnelheid maar 21-22km/h (GPS) zonder bijtrappen. Hier ik telkens dat een solex ongeveer 30km/h moet halen dus er moet iets verkeerd zijn.
eens ik een km of 2 gereden had begon hij te haperen, uitvallen en 1 seconde later terug starten en het ging van kwaad naar erger.
Als ik da het motertje van het wiel licht hoor je hem duidelijk paar arbeidsslagen doen en een paar overslagen. Na even stil te leggen en daar terug te starten en direct van het wiel te licht blijft deze mooi draaien (volgas).
ik merk ook duidelijk dat dit toerental een stuk hoger is dan het toerental op "topsnelheid" 21-22 km/h
Na wat zoeken hier op het forum kwam ik uit bij mogeijke problemen als een barst in het carter of een lekkende decompressieklep.
Beiden heb ik nagekeken en ik zie niet direct een probleem. Hebben jullie misschien een idee wat er nog verkeerd zou kunnen zijn?
Ik dacht dat het "filtertje" in de benzinetank misschien verstopt was. dus dat verwijderd en testritje gaan doen.
helaas werd het testritje vroeg afgebroken door iemand die de voorrangsbaan kruiste en mij niet zag, dus ik ben in de flank geknald na eerst nog uit volle kracht te remmen.
Toch wel wat schade, stuur scheef, benzinetankje geblutst, vliegwielafdekking kapot, ...
Voorlopig dus even wachten op de verzekering.
carterbouten ook allemaal nagekeken omdat ik dacht, barst in carter is idem als een spleet tussen "carterdeksel" en carter.
Ik kijk de ontsteking na als ik meer weet van de verzekering
vandaag is de expert langs geweest nu nog wachten op zijn oordeel.
Vanavond in de rapte spatbord, wiel en stuur terug gerecht. De solex al terug aan de praat gekregen en Pierre, effectief ontsteking staat een paar graden te laat als ik met stroboscoop kijk. Dit zal iets voor volgende week of tijdens de kerstvakantie worden.
meet nog even de afstand tussen midden voorwielas en midden achterwielas. Dit moet 100 cm. zijn (+ - 1,5 cm). Is dit kleiner dan hebben de vorkpoten toch een tik gekregen. (Ik heb er hier een gehad met 94 cm. waar gewoon mee was gereden...).