Vandaag een rit gemaakt vanuit Beverwijk naar Akersloot. Met de wind mee eenvoudig naar de 40km en sneller ook. Het is een Solex 3800 die recent is onderhouden. Tegen de wind in 36 of 35 km dus snel weer thuis ook. Hij rijdt ook snel met optrekken.
Het is een Solex 3800 die recent is onderhouden. Tegen de wind in 36 of 35 km dus snel weer thuis ook. Hij rijdt ook snel met optrekken.
Mogelijk is toch iets meer gedaan dan alleen "onderhoud"
klopt, is uitbundig beschreven, blok geheel uit elkaar geweest, alle fouten van een eerdere "restauratie" eruit gehaald. slotjes voor de zuigerveren, zuiger rondom ingekort en van de cylinder alleen de uitlaatpoort bovenkant ( bijna) recht , zie dat andere topic
voor dit onderhoud had hij perioden dat hij rond de 20 liep en wegtrekken , kon je beter een bakkie gaan doen.
Vandaag weer een rit gemaakt vanuit Beverwijk naar Zaandam. Hele stukken met 38km en als er een andere bocht kwam dan weer zo naar de 41km. Ik kwam bij een meting display tegen en die gaf 44 km aan. En terug rijden had ik een race fiets achter mij aan. Op een gegeven moment moest hij toch lossen, want als je met 41 km per uur aldoor rijd is dat wel vermoeiend.
Helemaal geweldig, rustig het gas open tot het niet meer lukt. Dan gas minderen en even vragen of: Hij goed geslapen heeft, en of goed gegeten. Dan naar zijn KM wijzen en vragen of niet misschien zijn batterij leeg is. De zweetdruppels lopen onder zijn helm uit. Ik maak er een sport van, Prachtig als je soms die gezichten ziet.
Helemaal geweldig, rustig het gas open tot het niet meer lukt. Dan gas minderen en even vragen of: Hij goed geslapen heeft, en of goed gegeten. Dan naar zijn KM wijzen en vragen of niet misschien zijn batterij leeg is. De zweetdruppels lopen onder zijn helm uit. Ik maak er een sport van, Prachtig als je soms die gezichten ziet.
dat is nou een van de redenen dat ik naar 45+ wil, geweldig toch, ondanks dat pesten waarschijnlijk strafbaar wordt
Maar wie begint er in dit geval met pesten dan , is het die wielrenner niet die jou op zit te jagen door er kort achter te rijden en eigenlijk wil zeggen "rij eens een beetje door"
Helemaal geweldig, rustig het gas open tot het niet meer lukt. Dan gas minderen en even vragen of: Hij goed geslapen heeft, en of goed gegeten. Dan naar zijn KM wijzen en vragen of niet misschien zijn batterij leeg is. De zweetdruppels lopen onder zijn helm uit. Ik maak er een sport van, Prachtig als je soms die gezichten ziet.
dat is nou een van de redenen dat ik naar 45+ wil, geweldig toch, ondanks dat pesten waarschijnlijk strafbaar wordt groet ANdre
Daarom is het vandaag bij jou D-day André!
Last edited by RedFox; 01/11/1408:29 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben vandaag naar SolexRuurd geweest. Een mooie rit door het bos met prachtige herfstkleuren en voorjaarstemperaturen. Het gesoldeerde neusje moet weer geel worden. Ruurd heeft een gele spuitbus en kan daar goed mee overweg. Op de terugweg twee wielrenners aan het stayeren. Ik heb daar geen problemen mee en mijn OTO blok loopt niet hard genoeg (38 max) om ze te kunnen lossen. Ik geef wel altijd aan welke kant ik opga en rem wat eerder zodat ze niet tegen me aanrijden. Meestal krijg ik een bedankje.
Gisteravond Solex mee naar repeteren gehad, leek net vuurwerk, al het zand dat vanonder de rol omhoogspoot in het schijnsel van het licht. Is op video helaas wat minder te zien :
Zo, de eerste clubrit van 2015 zit er weer op. Zoals we vorig jaar geeindigd zijn, zijn we dit jaar ook weer begonnen. Een rit naar Duitsland, nu naar een ander etablissement.
Een kleine 90 km gereden, 1 lekke band (gelukkig gebeurde dit bij een stop en konden we de band in het café verwisselen) en een valpartij met wat schaafwonden. De ongelukkige kwam met het voorwiel tussen het asfalt en de grasbetonblokken en ging onderuit.
Ik ga dit jaar eens "anti lek" vloeistof in mijn banden doen. Helemaal geen zin in lekke tuut onderweg, al die jaren dat Rob de solexframe's maakte voor de 24 uurs race heeft hij dat spul ook gebruik, en vorig met onze teams ook. Afkloppen!!!!, nog geen lekke tuut gehad. Wat wel een "beetje dom" was van mij is het ventiel niet bovenaan zetten, toen ik ze uit elkaar ging halen
Vandaag acht graden temperatuur even gereden naar Buitenhuizen vanuit Beverwijk.Het was prima rijden en de reactie van fietsers met hand op steken enzo was wel leuk. En mijn Solex rijd uitstekend en start vlot.
Hee Zins twee weken me rijbewijs en lekker elke dag heen en weer met me solex Altijd leuk die gezichten Laat staan me leeftijd genoten van : komt dat ding uit de oertijd of zo Maar rij ze er toch uit (sommige hahah) Ben blij en wou het met jullie delen Mvg koos
Deze rollen zijn nog redelijk . Ik heb er genoeg gezien die nog slechter waren en daarbij ook nog eens 3 m.m. on rond en van veel te zachte korrels. Deze zijn tenminste nog mooi rond.
Ja vandaag weer een rijtje gemaakt van zo, n 20 km. Toch lekker hoor. Goed aankleden en dan is er niets aan de hand. Loopt nog steeds goed de Amuse. Van mij mag het warmer worden. Dan weer elke dag mee naar school rijden.
Vandaag weer mooi weer dus de Solex weer gestart en naar buitenhuizen gereden. Ook de terugweg prima rijden. Net terug in Beverwijk stopte de motor ineens. Ik was dichtbij huis dus verder maar gefietst.Thuis de bougie nagekeken maar gewoon netjes van kleur. Na de koffie weer proberen met de choke naar rechts en wat rond rennen sprong de solex weer aan. Zelf denk ik dat die waarschijnlijk wat versopen was.
nou in het midden en westen ook hoor, denk dat het magazijn leeg moet en het is hier ook kraakhelder dus de voorruiten is voor velen nogal wat werk ( ik heb een "in de auto" kachel zo eentje van 15 euro bij de V&D met een snoer tussendoor het portier rubber )
Vanochtend, het was nog niet echt warm, ben ik naar SolexRuurd gereden om zijn nieuwste aanwinst te bekijken. Een ritje van 30 km met het min of meer standaard 3800 blok in het frame. Dit blokje rijdt prettig, weinig vibraties. Fijn ritje.
Ruurd heeft zijn Micron uit zijn museum gehaald en heeft een stukje door zijn straat gereden. Leuk hoor zo'n veredelde autopet met een motortje, of is dit vloeken in de kerk?
Ja vandaag een ritje gemaakt. Op een Oto. Van een oud-collega, èchte schuurvondst! Staat al jaren stil, dus niet snorren maar fietsen naar mijn bus. "Doe maar 50 euro"
Heeft wel zwarte bandjes maar allaa, ze zijn wel als nieuw Toch maar gekocht
Ja vandaag een ritje gemaakt. Op een Oto. Van een oud-collega, èchte schuurvondst! Staat al jaren stil, dus niet snorren maar fietsen naar mijn bus. "Doe maar 50 euro"
Heeft wel zwarte bandjes maar allaa, ze zijn wel als nieuw Toch maar gekocht
voor dat geld heb ik net een nieuwe zuiger ( 20) en drijfstang ( puch: 30) en dan moet ik nog laten slijpen
Ik heb vandaag een ritje gemaakt. De weersvoorspelling was zonnig en 14 graden. Dat was het ook toen ik met de auto uit Wageningen vertrok naar Watergang (Waterland). Op basis van de weersvoorspelling had ik besloten de Pegalex Waterlandtocht van eind april proef te gaan rijden. Bij Barneveld trok het dicht. De rest van de dag heb ik geen zon meer gezien en was het 6-7 graden. Ondanks het koude kille weer toch een mooie tocht gemaakt. De foto's geven aan waar de tocht langs gaat.
Het vervolg van de Waterlandtocht. Afgerond 65 km. Op de terugweg werd het steeds lichter en in Wageningen scheen de zon (heel even toen werd het ook daar bewolkt).
Zondag 26 april de Pegalex Waterland Solextoertocht, om 10:00 uur verzamelen bij Hotel Watergang, Kanaaldijk 27, 1454 AA Watergang en vertrek om 10:30 uur.
Laat ik nu de proefrit zonder helm maar met een ijsmuts hebben gereden. Geen wind door mijn haren, maar lekker warme oren. We missen je wel hoor, de trouwste Solexrijder.
Ja, het is weer zover. De lente is aangevangen en het is weer tijd om de Solex op te warmen tijdens de eerste voorjaarstocht "Doorwerth warming up ride".
Zo werd de eerste Pegalex clubrit van dit jaar aangekondigd. Van het begin tot het eind heeft het geregend, maar dat kon de pret niet drukken. Een mooie tocht over fietspaden met veel bos en hei. Alle Solexen bleven ondanks de nattigheid perfect lopen.
Ik heb gisteren ook een rit gehad "tussen de buien door" maar als het dat weer zoals vandaag was geweest dan had het echt niet doorgegaan, windkracht 7 met hoosbuien. Ik zie bij jullie lachende gezichten, bikkels
gisteren een reportage gezien van een wielerwedstrijd, de fietsers onder een hoek van 45 graden met de weg om tegen de wind te hangen en af en toe vlogen ze als dood blad door de lucht . knap om dan met een solex el te veld te gaan, in het oosten van het land was het iets milder
Vandaag vanwege het betere weer een ritje gemaakt naar Buitenhuize en met de pont over en dan terug via Velsen naar Beverwijk. Met de harde wind mee rijden haalde die de bromfiets snelheid van 45 km per uur. De solex word goed gesmeerd dus geen probleem. Ik was wel snel in Buitenhuizen en pont stond ook al aan de juiste kant. Dat was meevallen. Die in Velsen moest ik op wachten.
Vandaag weer een ritje gemaakt. Eerst naar Oosterbeek en daarna samen met SolexRuurd via Wolfheze en Planken Wambuis naar Ede (Doesburgermolen). Daar heeft SolexRuurd geshopt voor een te bouwen '24 uurs-racer'. In Ede Noord scheidde onze wegen. Ruurd ging via Otterlo naar Oosterbeek en ik naar huis via Bennekom. Vooral het fietspad langs de Ginkelse heide was zwaar voor de Solexen. Wind (storm?) tegen en helling op. Al met al weer een mooie tocht met veel op en neer en mooie fietspaden door de natuur.
Vandaag weer een ritje gemaakt. Eerst naar Oosterbeek en daarna samen met SolexRuurd via Wolfheze en Planken Wambuis naar Ede (Doesburgermolen). Daar heeft SolexRuurd geshopt voor een te bouwen '24 uurs-racer'. In Ede Noord scheidde onze wegen. Ruurd ging via Otterlo naar Oosterbeek en ik naar huis via Bennekom. Vooral het fietspad langs de Ginkelse heide was zwaar voor de Solexen. Wind (storm?) tegen en helling op. Al met al weer een mooie tocht met veel op en neer en mooie fietspaden door de natuur.
Huub
Wat een bikkels die mannen, vind het nog steeds geen solex weer. Huub nog steeds zonder problemen met het cnc blokje met volle krukas?
Het CNC blok met de volle krukas is nog steeds perfect. Ik rij momenteel met een standaard 3800 blok en nicasil cilinder. Dit blokje loopt net even iets sneller dan een goede standaard 3800 met een hapje uit de zuiger. Dat rijdt best prettig in een groep. Met dit blok heb ik de LED verlichting getest. Omdat het prettig rijdt, heb ik het nog niet omgewisseld.
Maar het CNC blok ga ik binnenkort weer monteren. Ik moet eerst het vermogen van de lichtspoel meten i.v.m. de LED verlichting. Ik heb gisteren met het licht op gereden. Een kleine duurproef LED verlichting.
Vandaag weer met de Solex 3800 naar de pont in Buitenhuizen en de wind was iets minder maar nog wel stevig. Aan de andere kant aangekomen en net weg gereden kwamen de eerst regendruppels naar beneden. Ik ben door gereden naar Velsen en de pont haalde ik nog net op tijd. Ik moest af en toe ook mee fiesten want langs het kanaal stond de wind op kop. En weer veilig thuis gekomen. De Solex meteen weer gepoetst met fiestolie.
Gisteren met de SolexClub Het Rolletje een toertocht gereden vanuit Akersloot naar Beverwijk, Santpoort,Ijmuiden, Buitenhuizen. Bijna honderd kilometer totaal. Gemilde snelheid ongeveer 25 tot 30 km. We waren met 32 solexen onderweg.
Gisteren met de SolexClub Het Rolletje een toertocht gereden vanuit Akersloot naar Beverwijk, Santpoort,Ijmuiden, Buitenhuizen. Bijna honderd kilometer totaal. Gemilde snelheid ongeveer 25 tot 30 km. We waren met 32 solexen onderweg.
De ami van mij ontwaakt zaterdag. Dan vieren wij ons 20 jarig bestaan van onze Solexclub. We rijden dan naar Kalkar (Kernwasser Wunderland) nuttigen daar wat en overnachten daar. Om zondag weer naar huis te rijden. Een aardig begin van het voorjaar dunkt me.
De Solex van mezelf moest ik aldoor remmen de choke helemaal naar rechts. Maar dan reed ik nog 30 km heel vermoeiend. Na aankomst bij de pont bij Buitenhuizen reden we terug naar huis. De andere groep ging terug naar Akersloot. Tijdens de terug rit had mijn Ssolex tijd nodig om weer normale snelheid te rijden. Ben bezig met een andere Solex te vinden die eevoudiger te regelen is met de Solexclub.
Of handgas erop maken in plaats van remgas, dat laatste is goed als je alleen rijdt maar met een groep werkt het niet. John Meisters heeft het mooi opgelost met draaigas.
Mijn oude Solex 3800 is in onderhoud geweest een tijdje terug bij iemand die woont in Hoogland. Die heeft een nieuw krukas lager geplaatst en de zuiger iets ingekort zodat die niet voor de inlaat poort hangt. Deze aanpassing rijdt de Solex 35km. In Frankrijk waar uit deze Solex komt is dat standaard. Als het windstil is haal ik bijna 40km per uur. Over fietspaden rijden en stuiteren met deze snelheid dan zit ik strak het stuur goed vasthouden zeer geconcentreerd te rijden. Rijden over asfalt is geen probleem.
De verhuurbedrijven die ik ken hebben het draaigas er ook allemaal af gehaald of een dikke zelftapper door de gashendel en stuur zodat het niet meer draaien kan.
Als je gasrem goed afsteld is het eerte deel van de kabel gas minderen voordat je gaat remmen. En dat doe je met gevoel dat lukt mij wel. Als ik solo rijd is het geen probleem, ik houd de solex ook origineel en ga die niet ombouwen naar draaigas. Ben zoekende naar een andere Solex 3800 met draaigas.
Heb vandaag gewoon weer dezelfde rit gemaat naar het pontje naar Buitenhuizen en dan rechts af naar Veslen naar de pont daar. Het is een echte pontjes tocht die ook zo heet bij de Solexclub het Rolletje in Akersloot. 21km. Het was nog lekker weer ook maar de rijwind is kooler dan stil zitten uit wind. Gewoon mijn leren jack aan en nog nodig ook. Het is nog geen zomer.
Ja in principe zijn alle Solexen wel in orde tegenwoordig. Zelf rij ik heel wat af en tot nu toe geen enkele pech gehad. Maarja, er zal een moment komen dat het toch gebeurd. Als het dingen zijn waar je niets aan kan doen omdat het geen onderhoud is dan heb je pech. Anders heb je het gewoon aan jezelf te wijten.
Heb tevens een andere Solex 3800 gekocht uit Friesland. Er zit dan ook draaigas op het stuur het is ook de S3800 genaakt in Hongarije volgens mij. Hij heeft een hele tijd stil gestaan. Eerst de oude benzine afgetapt en verwijdert toen de bougiekabel vast gedraaid, verse brandstof en aanduwen en starten direct. Ook de verlichting weer werkend gekregen de andere dag. De derde dag rijdt de Solex ook al beter. Komt helemaal goed, rijden met draaigas en rijden met de Club.
Wat is een hele tijd stil? Waarom niet het gehele benzine systeem niet doorgespoeld en schoongemaakt en een nieuw pompmembraam en filtertje. Je weet dat dit tot pech kan leiden want als er wat vastgekoekt is en dat komt in 1 keer los heb je verstopping. Ik hoop het niet natuurlijk. Succes en veel rijplezier.