vandaag ook een ritje gemaakt samen met mijn maat ceriel maar niet zonder problemen gelopen wand na een paar kilometertjes stil gevallen bezinnen probleem terug naar thuis gefietst en een ander bezinnen pompje geplaatst en terug weg maar weer stil gevallen weer geen bezinnen meer langs de terugloop dus zal het wel aan het bezinnen tankje liggen pelletjes vuil vermoedelijk dat nu en dan voor de leiding gaat zitten en zo het leidingske komt dicht te zitten maar dat is werk voor morgen al bij al toch een leuke dag gehad groetjes pierre
vandaag ook een ritje gemaakt samen met mijn maat ceriel maar niet zonder problemen gelopen wand na een paar kilometertjes stil gevallen bezinnen probleem terug naar thuis gefietst en een ander bezinnen pompje geplaatst en terug weg maar weer stil gevallen weer geen bezinnen meer langs de terugloop dus zal het wel aan het bezinnen tankje liggen pelletjes vuil vermoedelijk dat nu en dan voor de leiding gaat zitten en zo het leidingske komt dicht te zitten maar dat is werk voor morgen al bij al toch een leuke dag gehad groetjes pierre
hoe het er twee keer opkomt dat weet ik ook niet ik heb het toch maar een keer verzonden en het is een oto met een koperen buisje in de carburator maar ik heb vandaag er nog geen tijd voor gehad om de filter van de benzinnen tankje te vervangen en het tankje nog eens grondig te reinigen morgen dus groetjes pierre
zo dan het tankje goed gereinigt er zat geen filter in dus was er een pluis in het leidinkje gezogen hoe dat er inkwan ?? dus probleem opgelost hij rijd nu supper goed gr pierre
Na een winter lang knutselen door SolexRuurd is de Solex Chopper klaar. De combinatie van een fiets-chopper en een Solex 3800. Een belangrijk probleem dat opgelost moest worden was de benzine toevoer. De benzine fles is ter hoogte van het balhoofd gemonteerd. Een standaard Solex carburateur kan niet gebruikt worden omdat de terugvoer naar een tank die hoger geplaatst is niet mogelijk is. Een carburateur met een vlotter is dus nodig. Eerst was een carburateur van een bosmaaier met een membraaninlaat via het carterdeksel geprobeerd maar hiermee had het Solex motortje geen trekkracht onderin. De oplossing is een Bing carburateur. Omdat deze veel groter is dan de Solex carburateur is de inlaatbuis van een standaard Solex spruitstuk 90 graden gedraaid. Hiermee loopt het blok zelfs beter dan met de standaard Solex carburateur.
Vandaag hebben SolexRuurd en ondergetekende de Pegalexrit "Ronde van Gelderland deel 3: de Veluwe" proefgereden. Eerst digitaal via Google Earth uitgezet en daarna gereden. Google Earth gaf een lengte van 156 km en mijn teller 161 km. Met wat omrijden en rijden naar het startpunt heb ik vandaag 192 km afgelegd. Het totale hoogte verschil van de rit is 640 meter omhoog en 640 meter naar beneden. Dit kan je wel een ritje noemen.
Geen trammelant onderweg. De Solex van Ruurd heeft helemaal geen verkeerde klap gegeven en die van mij gaf ongeveer 10 petsen in de carburateur (vuiltje tussen de punten?) en hield af en toe in. Omdat ik een doorzichtige retourslang heb, zag ik dat er tijdens het inhouden geen benzine retour liep. Waarom de (CNC) pomp af en toe geen benzine levert, is mij niet duidelijk. Normaal is het een echt straaltje dat je kan zien. Geen benzine-lekkage onderweg, alles mooi droog en het inhouden vindt plaats onafhankelijk van de temperatuur van de benzine en of er veel of weinig benzine in de tank zit. 3 tot 4 inhoudingen en dan loopt de Solex weer ettelijke kilometers voluit. Irritant maar hij blijft gelukkig lopen. Veel Veluwe landschap gezien en een heerlijke dag op de Solex (6:08 uur zuivere rijtijd).
Das zeker een rit. En met dat mooie weer, heerlijk toch. Wat mij verteld is over die pompjes is dat de gaten van de leidingen dieper geboord worden. Misschien is dat de reden waarom er soms weinig retour is.
Hai Alfons allereerst bedankt nog voor de ontvangst ondanks die valse hond.Lief diertje hoor maar wel erg waaks.Het probleem is las ik opgelost ik heb nog zitten denken aan een soort vibratie van de trommel net als bij een fiets waar de remplaat los zit piept dan ook zo vr gr Hans Welp
Wie weet het tel no van Ad v Herwerden enwat voor benzine pompje moet ik hebben voor een 2200 .E r zit nu een pompje op wat niet uit elkaar kan ,ikben alleen een oude pp bus liefhebber daar gaat alles nog uit elkaar vr gr Hans Welp
Hai Alfons allereerst bedankt nog voor de ontvangst ondanks die valse hond.Lief diertje hoor maar wel erg waaks.Het probleem is las ik opgelost ik heb nog zitten denken aan een soort vibratie van de trommel net als bij een fiets waar de remplaat los zit piept dan ook zo vr gr Hans Welp
Hans, je zult al gelezen hebben dat ik al een stap verder ben. Ja goede waakhond he. En was de bolus lekker?
Gisteravond de eerste avondtocht van dit jaar gereden.
De kastelenroute rondom Diepenheim, geen technische problemen gehad. Wel bijna een electrische Solex gehad toen op de heenweg naar het verzamelpunt de bliksem heeeel dichtbij insloeg.
Wie weet het tel no van Ad v Herwerden enwat voor benzine pompje moet ik hebben voor een 2200 .E r zit nu een pompje op wat niet uit elkaar kan ,ikben alleen een oude pp bus liefhebber daar gaat alles nog uit elkaar vr gr Hans Welp
de opvolger van het peperbus pompje, kan ook nog een beetje uit elkaar via bout op de voorkant , dan kom je bij een dubbel ( links en rechts) uitgevoerd plat nylon filter, deze pompjes zijn heel lang gemaakt en van buiten meteen te herkennen, pas toen die rechthoekige koplamp teveel aan ruimte in nam moesten de pompjes platter en is er dat andere type gekomen.
Joan daar was ik al uit maar nu nog het nummer van Ad om een nieuw pompje te bestellen ook membraam ,was nu een papieren pakking dacht de eigenaar dus geen benzine naar boven gr Hans Welp
Vanmiddag weer eens een heerlijk tourtje gemaakt. Voor de eerste keer sinds jaaaaren stilgevallen . Wat denk je , juist ja een vuile sproeier .Dus dat valt nogal mee haha
Vandaag ritje gehad van ongeveer 100km met de club. Dus de wegenwacht van stal gehaald. Eerst ff een onderhouds beurtje gedaan donderdag. Nieuwe blokjes voorwiel, andere groter pedalen met reflectors gestoken. Toen de lepeltjes aan het stuur voor de gasspaak opnieuw vastgezet. Toen ff een stukje afsmeren en was het goed. Het was goed weer vandaag. Onderweg nog een ander blokje gemonteerd en weer iemand van de club gered. Samen uit, samen thuis.
Vandaag in de bezem auto gereden voor de zeeuwse BOLUZ brommer club. 43 brommers en geen pechgevallen. Ook de jaarlijkse Molentocht in Wilhelminadorp met heeeeel veeeeel oldtimers auto. Prachtig gewoon. Uit verschillende landen komen ze.
Gisteren weer een avondritje gehad, beetje teveel kilometers, namelijk 61 ( het was erg donker toen we terug waren). Gelukkig niet al teveel regen gehad, wel wat nat geworden.
Gisteren weer een avondritje gehad, beetje teveel kilometers, namelijk 61 ( het was erg donker toen we terug waren). Gelukkig niet al teveel regen gehad, wel wat nat geworden.
Over dat NAT worden : bijna gelijke woorden "spatlappen" of "zatlappen" Nee hoor ziet er allemaal netjes uit, wel handig zo een uitvalscherm aan je huis, hebben mijn buren ook, scheelt zo maar een uur langer buiten zitten, houd de warmte goed vast en het water weg.
Wij, Mirjam, Zoë (hondje) en ik, een lekker ritje gemaakt vandaag. 45 km ofzo met natuurlijk 2 stops er tussen. Nadien ik zelf nog een rondje van 25 km. Heerlijk vandaag hier in Zeeland.
Vandaag de Pegalex trilogie van de Ronde van Gelderland gereden. Na de Betuwe en de Achterhoek was vandaag de Veluwe aan de beurt. De start was in Papendal en via Otterlo, Harskamp, Stroe, Garderen, Speuld, Staverden, Elspeet, Nunspeet, Doornspijk, Elburg, 't Harde, Wezep, Hattem, Wapenveld, 32 km IJsseldijk, Deventer, Wilp, Klarenbeek, Loenen, Terlet en Schaarsbergen weer terug in Papendal. Veluwse bossen, heidevelden, buurtschappen, coulissenlandschappen hebben we aan ons voorbij zien trekken. Prachtig weer. Slechts een lekke band, plakkertje en pleister waren nodig. Het was wel een hele zit de 160 km. Een aardige voorbereiding voor de komende 11 stedentocht.
Vandaag een ritje naar Ede centrum, op zichzelf niet zo bijzonder. Wel het gesprek dat ik had met een mijnheer. Ik zette de Solex aan het begin van de winkelstraat neer en hij begon spontaan een gesprek over Solexrijden. Hij had het in Drenthe gedaan. Prachtig en spannend vond hij het vooral het motortje op de band duwen. Dat moest je goed doen en blijven opletten want anders maakte de Solex zo'n lawaai. Dit soort gesprekken met omstanders is een van de leuke aspecten van het Solexrijden. Ook als je stilstaat kan je dus plezier beleven aan je Solex.
Jazeker Huub. Vorige week zondag was ik samen met Mirjam aan het toeren en onderweg ook een echtpaar, waren aan het fietsen, die een heleboel wilde weten over de Solex. Het eerste wat hij vroeg was, of ze nieuw waren, toen ik vertelde dat ze van 66 en 62 waren vond hij het helemaal geweldig. Na 5 minuten gingen we weer verder. Zeker leuk zoiets.
Gelukkig niet je klomp, knalpot. Maar ik zie niet precies waar die spaak nu gebroken is. Hoe heb je dat onderweg opgelost?
Gohh ,heb er nog speciaal een rood cirkelje om gezet (dat wil zeggen dat het daar te doen is...)Op gelost ? , niet onderweg .Was nog maar 3 km van huis.Gewoon aan de spaak trekken (gas andersom hè )Had tuis nog een aantal spaken liggen. Nu opgelost.
Ik heb voor noodgevallen onderweg altijd een stuk VD-draad in de tas zitten. Dat draad wat wat in huis door de leidingen getrokken wordt. 2X een gevalletje dat er een gasspaakveertje losspringt en de spaak uit de gaslepel loskomt en na een tijdje ergens in het gras verdwijnt
Ook handig om andere losgekomen onderdelen, tijdelijk,vast te binden .
's Ochtends een ritje op de Solex via het 'Binnenveld' naar Veenendaal. Mooie rechte wegen en geen stoplichten. Veelal vol gas ondanks de snelle rit toch genoten van de omgeving. Zon op mijn hoofd en wind door mijn haren. 's Middags een fietstochtje met mijn vrouw. Bij het Leersummerveld kwamen we een groep van ongeveer 15 Solexen tegen. De dames reden een tochtje (vanuit Woudenberg ?) en hadden veel plezier.
Vanavond een ritje op de 660, hopelijk krijg ik zaterdag vrij. De kans is klein maar aanwezig en dan naar Stramproy. De solex-club daar bestaat 25 jaar en hebben 3 dagen feest. Als het een beetje mee zit ga ik daar naar toe.
Toen nog een klein ritje op de OTO van opa. Deze gedroeg zich niet op Hemelvaartsdag, bleek dat het meeviel. De snelheid was wel aanwezig maar de kabel van de teller was beschadigd. Ook die ging weer als de brandweer.
Morgen nog ff aandacht aan mijn fietsdrager voor op de auto. Een montage-klem is de schroefdraad van beschadigd, heeft een beetje tlc nodig.
Ik heb voor noodgevallen onderweg altijd een stuk VD-draad in de tas zitten. Dat draad wat wat in huis door de leidingen getrokken wordt. 2X een gevalletje dat er een gasspaakveertje losspringt en de spaak uit de gaslepel loskomt en na een tijdje ergens in het gras verdwijnt
Ook handig om andere losgekomen onderdelen, tijdelijk,vast te binden .
FF, kun je ze dan nog terug vinden als ze in het gras verdwijnen. Zo nu effe weer serieus.
Bij Mirjam haar Solex heb ik een klein schroefje met moertje in die lepel geplaatst. Spaak kan er nooit uit. Misschien een idee.
's Ochtends een ritje op de Solex via het 'Binnenveld' naar Veenendaal. Mooie rechte wegen en geen stoplichten. Veelal vol gas ondanks de snelle rit toch genoten van de omgeving. Zon op mijn hoofd en wind door mijn haren. 's Middags een fietstochtje met mijn vrouw. Bij het Leersummerveld kwamen we een groep van ongeveer 15 Solexen tegen. De dames reden een tochtje (vanuit Woudenberg ?) en hadden veel plezier.
Verleden vrijdag in een "bevlieging" weeral een Solex 3800 gekocht. Ik kon de verleiding niet weerstaan, het aanbod was te interessant. Het is een besmettelijke verlaving, maar een gezonde. Daarmee heb ik nu 3 exemplaren S3800. Vandaag de wielen gecenterd.
Verleden vrijdag in een "bevlieging" weeral een Solex 3800 gekocht. Ik kon de verleiding niet weerstaan, het aanbod was te interessant. Het is een besmettelijke verlaving, maar een gezonde. Daarmee heb ik nu 3 exemplaren S3800. Vandaag de wielen gecenterd.
Ohw ohw, ik hoop dat het virus niet te sterk wordt. Voor je het weet staan er 10 extra bij.
Ik heb voor noodgevallen onderweg altijd een stuk VD-draad in de tas zitten. Dat draad wat wat in huis door de leidingen getrokken wordt. 2X een gevalletje dat er een gasspaakveertje losspringt en de spaak uit de gaslepel loskomt en na een tijdje ergens in het gras verdwijnt
Ook handig om andere losgekomen onderdelen, tijdelijk,vast te binden .
FF, kun je ze dan nog terug vinden als ze in het gras verdwijnen. Zo nu effe weer serieus.
Bij Mirjam haar Solex heb ik een klein schroefje met moertje in die lepel geplaatst. Spaak kan er nooit uit. Misschien een idee.
Die heb ik er ook bij, met een schroefje maar niet bij allemaal .
Zo, vandaag zeker nog een ritje gemaakt en dat lukte aardig............ Nou ja, behalve de laatste 10 minuten dan, helemaal aan flarden geregend , als of we het record "over water rijden" wilden verbeteren. Volgens mij is het gelukt .
Zo, vandaag zeker nog een ritje gemaakt en dat lukte aardig............ Nou ja, behalve de laatste 10 minuten dan, helemaal aan flarden geregend , als of we het record "over water rijden" wilden verbeteren. Volgens mij is het gelukt .
Jammer dat je dat net niet gefilmd hebt he. Zou toch uniek zijn, want ik rij alleen maar droog.
Ik heb het wel gefilmd maar ik loop nog 3 filmpjes achter en die hebben voorrang Nog een kleine aanvulling : er reden 16 natte vrouwen achter me aan. Gelukkig hadden sommige een soort van regenpak meegenomen.
Ik heb het wel gefilmd maar ik loop nog 3 filmpjes achter en die hebben voorrang Nog een kleine aanvulling : er reden 16 natte vrouwen achter me aan. Gelukkig hadden sommige een soort van regenpak meegenomen.
Ik heb het wel gefilmd maar ik loop nog 3 filmpjes achter en die hebben voorrang Nog een kleine aanvulling : er reden 16 natte vrouwen achter me aan. Gelukkig hadden sommige een soort van regenpak meegenomen.
Ik heb het wel gefilmd maar ik loop nog 3 filmpjes achter en die hebben voorrang Nog een kleine aanvulling : er reden 16 natte vrouwen achter me aan. Gelukkig hadden sommige een soort van regenpak meegenomen.
WOW!!!
.
Ja logisch toch, het regende.
er zijn vrouwen die doen het express, nat worden, daar zijn hele wedstrijden van. Maar als je met een toertocht bezig bent is dat wat anders.
Bij ons liepen ze net de avond vierdaagse, ik zat binnen en bij tijd en wijle kon ik de overkant van de straat niet zien vanwege de regen, en zo heel breed is die straat nu ook weer niet. die paar die thuis kwamen hebben we eerst afgepeld in de bijkeuken
Weer een avondrit gehad, ongeveer 45km en gelukkig droog deze keer. Was met slipcursus en knutselcursus. 1 Solex gaf het 2km voor het eind op, de aansluiting van spoel op bougiekabel was smerig, de contactpunten ook. Alles schoongemaakt onder het genot van een borrel en het loopt weer als een zonnetje.
Vanmiddag met een gezellige groep een toer(tje) gemaakt vanaf Liempde Na een aantal km gereden te hebben ff pauzeren bij een meerval kwekerij. Mooie locatie. En wat eet je dan ? , juist broodje gerookte meerval. Juist op het moment dat we weer wilde vertrekken viel er een druppelte regen uit de lucht. Dan maar even wachten. We mochten de solexen in de berging zetten. Wat er toen gebeurden, sjiesus waaien/stormen de regen viel met bakken uit de lucht,onweer, pikkedonker. Dit alles gade geslagen vanaf de warande met een consumptie in de hand. Ge wel dig om te zien. Na een uurtje daar doorgebracht te hebben, hebben we de tocht afgebroken en zijn we weer naar het terras van Mieke V te O gegaan Het was weer het mooiste weer van de wereld. Van daaruit terug naar Liempde waar het een gezellige boel was.
Gelukkig dat jullie er net niet in zaten. Heb dat 1 keer meegemaakt op de fiets en toen was ik echt door en door nat. Het was zomer dus was het best lachen op dat moment.
Nou ja, 't is maar water, kan me nog herinneren dat, voordat ik de stemgeregdigde leeftijd had behaald, je regelmatig met je fietsje in een bui terecht kwam. Afgelopen woensdag ook nog in een hoosbui terecht gekomen en niets om te schuilen. Een warme douche en droge kleren en het is weer opgelost.
Nou ja, 't is maar water, kan me nog herinneren dat, voordat ik de stemgeregdigde leeftijd had behaald, je regelmatig met je fietsje in een bui terecht kwam. Afgelopen woensdag ook nog in een hoosbui terecht gekomen en niets om te schuilen. Een warme douche en droge kleren en het is weer opgelost.
Ronald, je snapt toch wel als je aan een tocht van70km begint het niet leuk is om dan drijfnat de tocht uit te rijden
gisteren avond een ritje van Hoogland naar soest, na een lange pauze weer van Soest naar Hoogland, geen last van de regen maar wel van wegbeheerders, dat waarschijnlijk als weg beheerders geschreven moet worden A) de lay out van de fietspaden is naatje, zeker in het donker B) de kwaliteit van het fietspadwegdeksel is meer weg deksel
Ik heb vandaag geen echte rit gemaakt. Deze was op Pinkster-maandag zoals de Friezen zeggen. Samen met SolexRuurd heb ik de 11 Stedentocht gereden. Dit jaar was het fraai weer, misschien op het eind iets te warm, maar dat is beter dan regen. Het was perfect georganiseerd. Verkeersregelaars op de motor die er voor zorgden dat we overal konden doorrijden, behalve bij een gesloten brug of overweg. Kreeg je pech dan werd er niet gewacht maar werd je Solex op de bezemwagen gezet en kon je proberen bij de eerste stop de Solex te repareren. Onderweg heb ik wat foto's genomen die ik aan elkaar geplakt heb. Wat gegevens: 224,3 km op de teller, 8 uur en 10 minuten zuivere rijtijd, een gemiddelde van 27,4 km/uur en een maximale snelheid van 45,7 km/uur. Zeker ergens een viaduct afgereden.
Petje af hoor. Toch een hele zit zeg maar. De gemiddelde snelheid is ook best hoog. Het mooie vind ik ook dat er zoveel bermtoerisme is. Straks vergeten ze daar het schaatsen. Super gedaan.
Na veel aan de Solex te hebben gesleuteld werd het tijd voor een serieuze rit. Vrijdagochtend om half 8 vertrokken vanuit woonplaats Apeldoorn. Traject : Apeldoorn, Deventer, Raalte, Ommen, Hardenberg, Coevorden, Emmen, ter Apel, Sellingen, Wedde, Bellingwolde, Beerta, Bad Nieuweschans, Ditzumerverlaat (duitsland). Ik bereikte mijn bestemming tegen de klok van 5 en was toen dus 197 kilometer van huis. Tankje met 5 liter mengsmering in de fietstas dat ook gold voor divers gereedschap. Het gereedschap had ik thuis kunnen laten. de Solex gaf geen krimp. Met wind in de rug ging het vaak lekker 37/38 km per uur. Wind tegen zakte de Solex tot soms 25 km/uur. Plan was om per trein terug te gaan en de solex later op te halen.Het traject heb ik op mijn BMW vaker gereden en da's genieten. Met de Solex is het echter "ultiem" genieten. Ik besloot dus gisteren hetzelfde traject ook maar terug te rijden. Het weer was goed. De Solex blijkt zeer betrouwbaar. Alleen de berijder heeft nu een kop als een tomaat....had petje moeten opzetten. Alles bij elkaar voor herhaling vatbaar.
Zondag a.s. gaan we voor de tweede keer een BBQ rit houden met de club. Vorig jaar van Markelo naar Nijmegen, dit jaar naar Frieschepalen. Dagje rijden, daar bbq-en en dan met de auto, de Solexen op de aanhanger weer terug.