Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137257 02/07/20 07:53 PM
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Ik kan mijn stuur een heel stuk draaien naar zowel links als rechts (en nee dan beweegt mijn band niet mee. Ik voelde de grappen al aankomen xD). Hoe kan ik dit het beste verhelpen? Ik heb het nog niet open gehad omdat ik de solex als dagelijks vervoer gebruik (veel leuker als de auto). De moer bovenop waar het stuur doorheen steekt zit goed vast. Het begint steeds erger en daardoor ook vervelender te worden.

Dus iemand de gouden tip?

Last edited by StefanGroenestein; 02/07/20 07:54 PM.
Joined: May 2020
Posts: 14
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Probeer het eens met een paar ringen onder de moer, wellicht is de schroefdraad te kort.

OpaStef #137263 02/07/20 10:22 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
helemaal los halen en controleren,
Je zal niet de eerste zijn waar de stuurpen van is gebroken het materiaal is wel erg dun gekozen, verder kan de pen vastgerot zitten in de wartel, dan draai je wel de pen maar die tordeert dan tot hij knapt ZONDER de wartel iets aan te draaien . Het kan ook zijn dat er een verkeerde >wigvormige< wartel in zit zonder opstaand randje die voorkomt dat hij rond draait ( hoort in een stuurpen gleuf te vallen om dat te bewerkstelligen ) en dat deze wartel dan rond draait met de stuurpen mee zodat je denkt dat je iets aandraait maar feitelijk alleen rond draait

en je stelt "de moer bovenop waardoorheen het stuur steekt " die heeft niets met vastzetten van het stuur te maken dat is voor het instellen van de speling van het lager van je voorvork. Bovenop het stuur ( origineel afgedopt met een plastic dopje) zit een boutkop ( vaak 11 mm soms 10 mm soms 13 mm) van een heel lange bout die helemaal tot onder je stuur komt die trekt een wigvormige wartel omhoog die het metaal van de stuurpen uit elkaar drukt en zo dat metaal stevig tegen de binnenwand van de buis van je voorvork aandrukt om te voorkomen dat de twee buizen in elkaar gaan draaien ( dat wat jij beschrijft )

Last edited by Joan; 02/07/20 10:27 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137265 03/07/20 10:19 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb er eens een gehad waar ook het stuur los zat, je kon het draaien maar bij deze draaide de STUURPEN niet mee.
Bijna volledig doorgescheurd....

Ik zou geen meter meer rijden en de tips van Joan nalopen maar zeker ook die van mij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #137267 03/07/20 11:36 AM
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Bedankt voor de tip! Had inderdaad de verkeerde vast gezet. Alsnog even uit elkaar gehad om te controlleren en te kijken hoe het werkt. Stuur zit nu weer mooi vast! Alles was heel. Was alleen los gelopen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 78 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 27 (0.008s) Memory: 0.9561 MB (Peak: 1.0977 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 14:18:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS